امنیت و هک, همه مطالب

راهکارهای افزایش امنیت گوشی‌های اندرویدی

امنیت سیستم عامل اندروید

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که در مورد گوشی‌های اندرویدی باید در نظر گرفته شود، امنیت سیستم عامل اندروید است. در واقع، امنیت به معنای حفاظت از داده‌ها و حریم خصوصی کاربران همچنین جلوگیری از هرگونه نفوذ و حملات به دستگاه‌های مبتنی‌بر سیستم عامل اندروید است.

امکان وقوع برخی از مشکلات زیر درصورت رعایت نکردن مسائل مهم امنیتی در سیستم عامل اندروید:

  • دسترسی به داده‌ها: چنانچه برنامه‌ای دسترسی غیرمجاز به داده‌های شخصی کاربران را پیدا کند، ممکن است به سوءاستفاده و سرقت هوشمندانه آن از داده‌ها بپردازد.
  • حریم خصوصی: برنامه‌های مختلف در اندروید می‌توانند به اطلاعات شخصی کاربران دسترسی پیدا کنند، مانند تاریخچه تماس‌ها، پیامک‌ها و عکس‌ها. اگر این اطلاعات به دست برنامه‌های ناشناس بیافتد، ممکن است در رویدادهای ناراحت کننده و خطرناک (مانند سوء استفاده جنسی) استفاده شود.
  • حملات نفوذ: سیستم عامل اندروید با توجه به بازار بزرگ برای برنامه‌های تحت وب و نصب آسان، هدف مناسبی برای حملات نفوذ است. چالش اصلی در اینجا این است که هکران ممکن است با استفاده از ضعف‌های سیستم عامل گوشی هوشمند، دستگاه را کاملاً کنترل کرده و به داده‌های شخصی دست پیدا کنند.

ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با ویژگی‌های امنیتی و راهکارهای افزایش امنیت گوشی اندرویدی‌تان آشنا کنیم.

در ضمن اگر به‌دنبال سایر راههای محافظت از رایانه و اطلاعات شخصی خود، در برابر انواع خطرات هستید، می‌توانید مقاله‌ی ما را در مورد ضرورت استفاده از یک آنتی‌ویروس مطمئن و معتبر، مطالعه کنید.

فهرست مطالب

ویژگی‌های امنیتی اندروید

اندروید دارای ویژگی‌های امنیتی بسیاری جهت محافظت از گوشی هوشمند شما، در برابر تمامی تهدیدات احتمالی است. همواره نقض داده‌ها اتفاق می‌افتد و در برخی مواقع برنامه‌های مخرب در فروشگاه Play ظاهر می‌شوند، اما تنظیمات امنیتی داخلی اندروید می‌توانند خطر را به حداقل برسانند.

بااین‌حال، امنیت تلفن همراه شما به عملکرد شما بستگی دارد: بایدها و نبایدهایی وجود دارد که برای محافظت از آن‌ها باید رعایت کنید.

در مقایسه با iOS، اندروید بیشتر مورد هدف بدافزارها قرار می‌گیرد. حجم جهانی بدافزارهای اندروید در سال 2019 حدود 10.5 میلیون نفر بود که نشان دهنده جدی بودن تهدیدات فعلی است.

در سال 2020، بدافزار بانکی اندروید 35 درصد رشد کردند و بسیاری از کاربران در معرض حملات شرورانه آن‌ها قرار گرفتند. هکرها اغلب اپلیکیشن‌های شناخته شده را جعل می‌کنند، فعالیت‌های شما را زیر نظر می‌گیرند و اطلاعات کارت اعتباری را به سرقت می‌برند.

چگونه گوشی اندروید خود را در برابر هکرها ایمن کنیم؟

درحالی‌که عوامل تهدید هر سال پیچیده‌تر می‌شوند، می‌توانید تنظیمات گوشی هوشمند خود را مرور کنید و امنیت خود را افزایش دهید. در اینجا اقدام ضروری جهت بالا بردن امنیت سیستم عامل اندروید را بیان می‌کنیم:

1. قابلیت Find my Device را فعال کنید:

ما قبض‌ها را پرداخت می‌کنیم، ایمیل می‌نویسیم و اطلاعات خصوصی زیادی را در تلفن‌های هوشمند نگه می‌داریم، این امر اطلاعات شخصی و بانکی ما را در صورت سرقت به خطر می‌اندازد.

خوشبختانه، می‌توانید درصورت گم شدن گوشی، دستگاه خود را ردیابی کنید، صفحه را قفل کنید یا اطلاعات آن را با قابلیت Find my Device پاک کنید. این قابلیت به‌طور پیش‌فرض در گوشی‌های اندرویدی فعال است.

2. تنظیمات قفل صفحه نمایش را انجام بدهید:

امنیت تلفن همراه اندروید با قفل صفحه نمایش شروع می‌شود. می‌توانید از دستگاه خود با پین، رمز عبور، الگو یا اثر انگشت (بسته به برند گوشی هوشمند) محافظت کنید. از پین‌های ساده مانند 1234 یا 0000 به‌شدت خودداری کنید، به جای آن یک رمز عبور قوی ایجاد کنید.

اندروید همچنین قابلیت Smart Lock را ارائه می‌کند که گوشی شما را در محیط امنی مانند خانه، محل کار، ماشین یا جیب باز می‌کند. وقتی اندروید تشخیص دهد که دیگر در مکان آشنا نیستید، تلفن به‌طور خودکار قفل می‌شود.

3. حالت قفل گوشی را روشن کنید:

زمانی که حالت قفل فعال می‌شود، تمام ویژگی‌های قفل هوشمند مانند اثر انگشت یا تشخیص چهره را مسدود می‌کند و از پین، رمز عبور یا الگوی شما برای ورود به سیستم استفاده می‌کند.

به خاطر داشته باشید که این قفل تنها یک‌بار کار می‌کند: اگر آن را فعال و پین را وارد کرده باشید، باید آن را دوباره روشن کنید تا یک‌بار دیگر این ویژگی فعال شود.

4. احراز هویت دو مرحله‌ای را فعال کنید:

همان‌طور که بالاتر گفتیم اگر می‌خواهید یک لایه امنیتی اضافی به حساب Google خود اضافه کنید، احراز هویت دو مرحله‌ای را فعال کنید. علاوه‌بر رمز عبور، احراز هویت دو مرحله‌ای از شما می‌خواهد یک کد امنیتی یا اطلاعات دیگری را وارد کنید.

حتی اگر شخصی رمز عبور شما را هک کند، احراز هویت دو مرحله‌ای فعال می‌شود و همچنان از اطلاعات شما محافظت می‌کند. این ویژگی دستگاه شما را ایمن‌تر نمی‌کند، اما امنیت کلی داده‌های شما را بهبود می‌بخشد.

در اینجا نحوه‌ی فعال کردن احراز هویت دو مرحله‌ای برای حساب Google را بیان کرده‌ایم:

  • به تنظیمات دستگاه خود بروید، روی Google کلیک کنید،سپس به قسمت مدیریت حساب Google خود بروید.
  • روی Security کلیک کنید و تایید 2 مرحله‌ای را پیدا کنید.
  • وارد حساب Google خود شوید، روی Get Started کلیک کنید و مراحل روی صفحه را دنبال کنید.

5. مجوزهایی که به برنامه‌های مختلف می‌دهید دقت کنید:

تمام برنامه‌ها برای دسترسی به دوربین، مخاطبین، مکان یا میکروفون گوشی از شما اجازه می‌گیرند. برخی از آن‌ها بدون هیچ دلیلی این داده‌ها را از شما می‌خواهند درصورتی‌که می‌توانند بدون آن‌ها کار خود را انجام دهند. ما اغلب این درخواست‌ها را بدون زیر سوال بردن یا بررسی آن‌ها تأیید می‌کنیم و از ردیاب‌ها دعوت می‌کنیم تا اطلاعات حساس ما را کشف کنند.

خوشبختانه، بررسی و تغییر مجوزها آسان است:

  • به تنظیمات بروید و روی Apps کلیک کنید.
  • Permissions را انتخاب کنید.
  • فهرستی با انواع مختلفی از مجوزهایی که به برنامه‌های خود اعطا کرده‌اید، مشاهده خواهید کرد.
  • موردی را که می‌خواهید بررسی کنید را انتخاب و ببینید کدام برنامه‌ها از آن مجوز برخوردار هستند.
  • مجوزهای برنامه‌هایی را که به آن‌ها اعتماد ندارید یا فکر می‌کنید به آن مجوز نیاز ندارند، غیرفعال کنید.

همیشه نظرات هر برنامه‌ای را که نصب می‌کنید بررسی و در مورد آن‌ها به صورت آنلاین تحقیق کنید. از دانلود برنامه‌ها از منابع ناشناخته، به‌غیر از فروشگاه Google Play خودداری کنید.

6. از فعال بودن Google Play Protect مطمئن شوید:

Google Play Protect هر روز بیش از 100 میلیارد برنامه را برای بدافزار و فعالیت‌های مشکوک اسکن می‌کند. همچنین تمامی برنامه‌های موجود در گوشی شما را اسکن می‌کند و درصورت قدیمی بودن نسخه‌های آن‌ها به شما هشدار می‌دهد. سپس کاربر می‌تواند تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد به استفاده از برنامه ادامه دهد یا به‌دنبال گزینه‌های جایگزین می‌باشد.

Google Play Protect به‌طور پیش‌فرض در دستگاه‌های Android فعال است. برای پیدا کردن این ویژگی:

  • برنامه Play Store دستگاه خود را باز کنید
  • روی سه نوار افقی ضربه بزنید.
  • Play Protect را انتخاب کنید.

7. از یک VPN معتبر استفاده کنید:

اگرچه این یکی از نکات امنیتی سیستم عامل اندروید است، اما واقعاً برای هر نوع دستگاهی، در هر سیستم عاملی اعمال می‌شود. بسیاری از کاربران گوشی‌های هوشمند که به وای‌فای عمومی متصل می‌شوند، نمی‌دانند هک کردن آن‌ها و سرقت داده‌های حساس چقدر آسان است. وقتی VPN سیستم عامل Android ترافیک شما را رمزگذاری می کند، می‌توانید به Wi-Fi عمومی متصل شوید و ایمن بمانید.

8. وای فای و بلوتوث را جز در زمان نیاز خاموش نگه دارید:

درصورت استفاده نکردن از Wi-Fi و بلوتوث، آن‌ها را در دستگاه خود خاموش کنید. این اقدام نه تنها باعث صرفه‌جویی در عمر باتری شما می‌شود، بلکه امنیت شما را نیز افزایش خواهد داد. وقتی بلوتوث روشن است، دستگاه شما همیشه به‌دنبال اتصالات احتمالی است و این یک خطر بالقوه امنیت سایبری محسوب می‌شود.

9. سیستم عامل خود را همواره به‌روزرسانی کنید:

یکی از مهم‌ترین راهکارها برای افزایش امنیت سیستم عامل اندروید، به‌روزرسانی به آخرین نسخه سیستم عامل است. سازندگان سیستم عامل به‌طور پیوسته بهبود‌ها و اصلاحات امنیتی را ارائه می‌دهند. شما می‌بایست به‌روزرسانی‌های امنیتی و نرم‌افزاری سیستم عامل اندروید خود را دانلود و نصب کنید. این به‌روزرسانی‌ها شامل پچ‌های امنیتی جدید هستند که به شما کمک می‌کنند تا در برابر تهدیدات جدید محافظت شوید.

10. برنامه‌ها و نرم‌افزارها را از منابع معتبر نصب کنید:

حتماً برنامه‌ها را از منابع معتبر مانند Google Play Store دریافت کنید. این منابع معمولاً برنامه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند و نرم‌افزارهای مخرب را شناسایی می‌کنند. از نصب برنامه‌هایی که از منابع ناشناخته و یا شبیه به برنامه‌های معروف هستند، خودداری کنید.

11. از نرم‌افزارهای امنیتی معتبر استفاده کنید:

نرم‌افزارهای امنیتی مانند آنتی‌ویروس‌ها و نرم‌افزارهای ضدجاسوسی می‌توانند به شما کمک کنند تا برنامه‌های مخرب و تهدیدات امنیتی را شناسایی و از آن‌ها محافظت کنید. نصب یک نرم‌افزار امنیتی معتبر و به‌روز، امنیت سیستم عامل شما را تقویت خواهد کرد.

خط مقدم محافظت از امنیت کامپیوتر شما، استفاده از آنتی ویروسی است که قابلیت اطمینان بالایی داشته باشد و مدام به روزرسانی شود. ما در مجموعه‌ی شیدافزار برای این نگرانی شما عزیزان، ضدویروس شید را پیشنهاد می‌کنیم.

12.  پشتیبان‌گیری را فراموش نکنید:

پشتیبان‌گیری منظم از داده‌های خود (مانند عکس‌ها، مخاطبین و فایل‌ها) می‌تواند درصورت از دست دادن دستگاه یا به خطر افتادن امنیت آن، به شما کمک کند. از گزینه‌های پشتیبان‌گیری خودکار در سرویس‌های ذخیره سازی ابری مانند Google Drive استفاده کنید.

13. برنامه‌ها و نرم‌افزارها را به‌روز نگه دارید:

شما علاوه‌بر به‌روزرسانی سیستم عامل اندروید خود، باید تمامی برنامه‌های نصب بر روی تلفن همراه یا تبلت خود را نیز به‌روز کنید. این اقدام باعث افزایش امنیت کاربران می‌شود، زیرا نرم‌افزار یا برنامه‌های مختلف در هر نسخه جدید و به‌روز خود، لایه‌های امنیتی را سخت‌تر و محکم‌تر می‌کنند.

جمع‌بندی

راهکارهایی که بیان کردیم تنها چند نمونه از روش‌های موجود برای افزایش امنیت سیستم عامل اندروید هستند. همچنین، مهم است که به روزرسانی‌ها و راهنمایی‌های امنیتی سازندگان سیستم عامل و برنامه‌ها را دنبال کنید و به موارد امنیتی مربوط به اندروید آگاه باشید.

دوست عزیز

به انتهای این مقاله رسیدیم. از اینکه تا به اینجای کار با ما همراه بودید، سپاسگزاریم. خوشحال می‌شویم که نظر شما عزیزان را در قسمت کامنت مطالعه کنیم. اگر به مطالب بیشتر در حوزه‌ی امنیت و هک علاقمندید می‌توانید وبلاگ ما را دنبال کنید.

۶ نظر در “راهکارهای افزایش امنیت گوشی‌های اندرویدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.