امنیت و هک, همه مطالب

مقایسه امنیت تلگرام و واتساپ

مقایسه امنیت تلگرام و واتساپ

واتساپ و تلگرام دو پیام‌رسان پرطرفدار هستند که هرکدام مدعی برقراری ارتباط امن می‌باشند. پلتفرم‌های پیام‌رسان امن، مکالمات و محتوای شما را از دید دولت‌ها و تبلیغات مختلف پنهان نگه می‌دارند، اما شاید برای شما نیز سوال باشد که امنیت تلگرام بیشتر است یا واتساپ؟ فراموش نکنید که هنگام انتخاب هرکدام از برنامه‌های پیام‌رسان، باید نیازهای فردی خود را در نظر بگیرید. در ادامه به مقایسه امنیت تلگرام و واتساپ خواهیم کرد.

در ضمن اگر به‌دنبال سایر راههای محافظت از تلفن همراه و اطلاعات شخصی خود، در برابر انواع خطرات هستید، می‌توانید مقاله‌ی ما را در مورد راهکارهای افزایش امنیت گوشی‌های اندرویدی را، مطالعه بفرمایید.

فهرست مطالب

تفاوت تلگرام و واتساپ چیست؟

در نگاه اول تلگرام و واتساپ شبیه به یکدیگر به نظر می‌رسند. این دو برنامه ادعا می‌کنند که برنامه‌های پیام‌رسان فوری برای ارتقای حریم خصوصی هستند که به شما امکان جابه‌جایی اطلاعات، رسانه‌ها و فایل‌ها را در سراسر جهان می‌دهند.

آن‌ها پلتفرم‌های ارتباطی قابل اعتمادی برای افرادی هستند که می‌خواهند با دستگاه‌های مختلف در سطح جهانی ارتباط برقرار کنند. تلگرام و واتساپ گزینه self-destruction یا خود تخریبی (پیام‌ها و عکس‌ها به‌طور خودکار پس از مدت زمان مشخص ناپدید می‌شوند) و احراز هویت دو مرحله‌ای را ارائه می‌دهند.

اما پس از بررسی دقیق‌تر، این دو برنامه ویژگی‌های پیام‌رسانی متفاوتی را ارائه می‌دهند. به‌عنوان مثال از دستگاه‌های مختلف پشتیبانی می‌کنند و همچنین از سطوح مختلف رمزگذاری استفاده می‌کنند. به این معنی که سطوح مختلفی از حریم خصوصی و امنیت را برای کاربران فراهم کرده‌اند.

مقایسه امنیت تلگرام و واتساپ

در اینجا یک راهنمای سریع برای شباهت‌ها و تفاوت‌های اصلی این دو پیام‌رسان ارائه کرده‌ایم.

امنیت تلگرام بیشتره یا واتساپ


آیا تلگرام و واتساپ اطلاعات شما را جمع‌آوری می‌کنند؟

پاسخ کوتاه بله است، هر دو مقداری از داده‌های کاربران را جمع‌آوری می‌کنند. هنگام ثبت‌نام حساب یا اکانت، تمام برنامه‌ها به مقداری از داده‌های کاربران نیاز دارند. حتی اگر برنامه‌های پیام‌رسان متمرکز بر حریم خصوصی باشند، باز هم به جمع‌آوری اطلاعات می‌پردازند.

برای محافظت از حریم خصوصی خود در این برنامه‌ها:

  • سعی کنید ایمیل خود را پنهان کنید
  • یا آدرس IP خود را به‌وسیله‌ی یک شبکه خصوصی مجازی VPN  مخفی کنید. برخی از بهترین برنامه‌های VPN برای امنیت بیشتر کاربران دارای مسدود کننده‌های تبلیغات و ردیاب نیز هستند.

درضمن اگر علاقمند به افزایش امنیت خود در واتساپ یا تلگرام هستید می‌توانید مقاله‌های ما را با عنوان‌های چگونه امنیت واتساپ خود را افزایش دهیم؟ و چگونه امنیت تلگرام را بالا ببریم؟، مطالعه بفرمایید.

1) تلگرام چگونه از داده‌های شما استفاده می‌کند؟

تلگرام آدرس IP شما، انواع دستگاه‌هایی که استفاده می‌کنید، فعالیت‌های شما در سایر برنامه‌های تلگرام و همچنین تغییرات نمایه (مانند تغییر نام‌‌کاربری شما) را جمع‌آوری می‌کند. طبق سیاست حفظ حریم خصوصی تلگرام، این اطلاعات ممکن است به مدت 12 ماه ذخیره شوند.

برای یک لایه محافظتی اضافی، می‌توانید از ویژگی چت مخفی تلگرام استفاده کنید که امکان رمزگذاری سرتاسر یا end-to-end encryption، غیرقابل فوروارد بودن پیام‌ها یا un-forwardable messages و در نهایت ناپدید شدن پیام‌ها را فراهم می‌کند. همچنین چت‌های مخفی ذخیره نمی‌شوند.

در واقع تلگرام به‌صورت پیش‌فرض روی پیام‌های کاربران رمزگذاری ارائه نمی‌کند مگر اینکه گزینه چت مخفی را فعال کنید. بنابراین، اگر از چت مخفی استفاده نکنید، تلگرام علاوه بر اطلاعاتی که برای ثبت‌نام شما جمع‌آوری می‌کند، به همه پیام‌ها و فایل‌های ارسالی شما نیز دسترسی خواهد داشت.

بااین‌حال، هنگامی که چت مخفی فعال شود، تلگرام به پیام‌های بین شما و سایر کاربران دسترسی ندارد.

2) واتساپ چگونه از داده‌های شما استفاده می‌کند؟

متا شرکت مادر واتساپ است. این برنامه از سال 2021 برای به‌روزرسانی سیاست‌های حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربر مورد بررسی قرار گرفته است.

درحال‌حاضر، واتساپ دسته‌بندی خاصی از اطلاعات را با شرکت‌های متا به اشتراک می‌گذارد. برخی از این موارد ممکن است شامل (اما محدود به) اطلاعات ثبت‌نام یا ایجاد حساب کاربری مانند شماره تلفن، داده‌های تراکنش، اطلاعات تلفن همراه و آدرس‌های IP باشند.

واتساپ به‌طور خودکار داده‌های کاربر را مانند زمان، دفعات و مدت زمان استفاده شما را جمع‌آوری می‌کند که باعث افزایش تعامل شما با سرویس‌های واتس‌اپ، خدمات موقعیت مکانی و کوکی‌ها می‌شود. بااین‌حال، اطلاعات پیام‌رسانی مانند اطلاعات تماس یا پیام‌های خصوصی بین کاربران به‌هیچ‌وجه به اشتراک گذاشته نمی‌شوند.

ازآنجایی‌که مکالمات به‌طور خودکار و بدون نیاز به تغییر تنظیمات، رمزگذاری می‌شوند، واتساپ داده‌ها را در سرورهای خود ذخیره نمی‌کند، اما پیام‌ها در حافظه تلفن شما ذخیره می‌شوند. درصورتی‌که پیامی باز یا تحویل داده نشود، واتساپ آن پیام رمزگذاری می‌کند و تا زمان تحویل پیام یا به مدت 30 روز، در سرور خود نگه می‌دارد.

امکانات تلگرام بهتر است یا واتساپ؟

هر دو پلتفرم پیام‌رسان شباهت‌هایی در حریم خصوصی دارند. امکاناتی مانند قابلیت‌های چت گروهی، چت‌های مخفی و همچنین توانایی ذخیره پیام‌ها، سازمان‌دهی چت‌ها و فایل‌ها در پوشه‌ها را فراهم می‌کنند. در ادامه به برخی از جزئیات این ویژگی‌ها می‌پردازیم.

1) چت‌های گروهی

یک ویژگی بزرگ برای این سیستم‌عامل‌های پیام‌رسان امکان برقراری ارتباط با خانواده و دوستان در سراسر جهان و همچنین در یک شبکه سریع و قابل اعتماد است. واتساپ امکان چت گروهی با حداکثر 1024 نفر را فراهم می‌کند، درحالی‌که تلگرام اجازه می‌دهد تا 200000 نفرعضو یک گروه شوید.

2) چت‌های مخفی

به‌دلیل اینکه پیام‌های واتس‌اپ به‌طور خودکار رمزگذاری می‌شوند، از چت مخفی پشتیبانی نمی‌کنند. اما کاربران می‌توانند چت‌ها را در ویژگی بایگانی واتساپ مخفی کنند. تلگرام برای جبران این عدم رمزگذاری خودکار به شما این امکان را می‌دهد که حالت چت مخفی را فعال کنید. در حالت چت مخفی پیام‌های ارسال شده بین کاربران رمزگذاری می‌شوند.

3) از بین رفتن پیام‌ها

تلگرام پیام‌های خود تخریب‌کننده self-destructing messages را ارائه می‌دهد درحالی‌که واتساپ از قابلیت ناپدید شدن پیام‌ها  disappearing messages برخوردار است. هر دو پلتفرم دارای یک تایمر خود تخریبی قابل تنظیم هستند و وقتی زمان آن به پایان برسد، پیام‌ها ناپدید می‌شوند.

4) وضعیت آنلاین

واتساپ وضعیت کاربران فعال را به 2 صورت «آنلاین» و «آخرین بازدید» نشان می‌دهد. اگر فردی در لیست مخاطبین شما به اینترنت متصل باشد و واتساپ را باز کند، وضعیت او روی آنلاین تنظیم می‌شود. آخرین بازدید در واقع آخرین باری است که یک مخاطب از واتساپ خود استفاده کرده است. از طریق تنظیمات حریم خصوصی واتساپ، کاربران می‌توانند کنترل کنند که چه کسی می‌تواند این وضعیت‌ها را ببیند.

تلگرام فعالیت آنلاین کاربران را براساس این پارامترهای زمانی نشان می‌دهد:

  • Recently تازگی: بین 1 ثانیه تا 2 تا 3 روز
  • Last week هفته گذشته: بین 2 تا 3 روز و 7 روز
  • Last month ماه گذشته: بین 6 تا 7 روز و یک ماه
  • Long time ago مدت‌ها پیش: بیش از یک ماه

کاربران می‌توانند در قسمت تنظیمات برنامه انتخاب کنند که چه کسی فعالیت آنلاین آن‌ها را مشاهده کند.

5) پیام‌ها، فایل‌ها و پوشه‌های ذخیره شده

هر دو این پیام‌رسان‌ها قابلیت ذخیره کردن فایل‌ها و پوشه‌ها را ارائه می‌دهند که سازماندهی و دسترسی به چت‌ها را سریع و کارآمد می‌کند. بااین‌حال، نحوه نام‌گذاری و مدیریت برنامه‌ها و پوشه‌ها کمی متفاوت است.

تلگرام به کاربران خود این امکان را می‌دهد که پیام‌ها را برای استفاده بعدی ذخیره کنند. به‌جای دانلود محتوا، کاربران می‌توانند پیام را در خود برنامه ذخیره کنند.

با آخرین به‌روزرسانی‌های تلگرام، کاربران اکنون می‌توانند فایل‌ها را در پوشه‌های خصوصی یا اشتراک‌گذاری شده سازماندهی کنند و به چندین کاربر اجازه می‌دهند به محتوای آن پوشه‌های مشترک دسترسی داشته باشند. پوشه‌های به اشتراک گذاشته شده از یک پیوند منحصربه‌فرد برای دسترسی کاربران به پوشه و هر چت موجود در آن استفاده می‌کنند.

تلگرام همچنین به کاربران امکان ارسال رسانه تا 1.5 گیگابایت را می‌دهد، درحالی‌که محدودیت حجم در واتساپ وجود دارد (16 مگابایت).

فایل‌ها و رسانه‌های واتساپ را می‌توان مستقیماً در حافظه تلفن کاربر ذخیره کرد و با استفاده از برچسب‌ها، سازماندهی می‌شود. کاربران می‌توانند برچسب‌هایی با نام‌ها یا رنگ‌های مختلف ایجاد کنند.

واتساپ به کاربران اجازه انتقال فایل‌ها و رسانه‌ها را تا سقف 16 مگابایت می‌دهد.

جمع‌بندی

وقتی صحبت از امنیت و حریم خصوصی آنلاین می‌شود، تلگرام و واتساپ همیشه یکسان نیستند.

امنیت واتساپ بی بدیل است و رمزگذاری سرتاسری را در تمام ارتباطات ارائه می‌دهد. ازطرف‌دیگر، تلگرام به داده‌های شخصی کمتری نیاز دارد و گزینه‌های چت گروهی بزرگ‌تر و قابلیت‌های به اشتراک‌گذاری فایل‌های بزرگ‌تری را ارائه می‌دهد، اما باید کانال‌های ارتباطی رمزگذاری‌شده را فعال کنید.

هنگام تعیین اینکه از کدام سرویس پیام‌رسانی استفاده شود، باید این تفاوت‌های مهم را در نظر گرفت.

دوست عزیز

به انتهای این مقاله رسیدیم. از اینکه تا به اینجای کار با ما همراه بودید، سپاسگزاریم. خوشحال می‌شویم که نظر شما عزیزان را در قسمت کامنت مطالعه کنیم. اگر به مطالب بیشتر در حوزه‌ی امنیت و هک علاقمندید می‌توانید وبلاگ ما را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.