امنیت و هک, همه مطالب

چگونه امنیت جیمیل خود را افزایش دهیم؟

افزایش امنیت جیمیل

جیمیل اولین ارائه دهنده خدمات ایمیل در جهان است و عوامل زیادی آن را به این جایگاه رسانده است. یکی از آن عوامل امنیت بالای جیمیل است. جیمیل به‌عنوان ارائه دهنده خدمات ایمیل از طرف Google، پروتکل‌های امنیتی استانداردی را رعایت می‌کند. ما در این مقاله قصد داریم تا برخی از روش‌هایی را که جیمیل برای ایمن نگه داشتن شما و اطلاعاتتان استفاده می‌کند را معرفی کنیم، سپس راهکارهای افزایش امنیت جیمیل را ذکر خواهیم کرد. البته، ناگفته نماد که بسیاری از تدابیر امنیتی جیمیل در پس‌زمینه کار می‌کنند.

در ضمن اگر به‌دنبال سایر راههای محافظت از تلفن همراه و اطلاعات شخصی خود، در برابر انواع خطرات هستید، می‌توانید مقاله‌ی ما را در مورد راهکارهای افزایش امنیت گوشی‌های اندرویدی را، مطالعه بفرمایید.

فهرست مطالب

امنیت جیمیل چقدر است؟

مهم‌ترین ویژگی‌های امنیتی جیمیل عبارتند از:

1) فیلتر کردن هوشمند ایمیل‌های مخرب

بسیاری از کاربران روزانه ایمیل‌های زیادی دریافت می‌کنند که ممکن است بسیاری از آن‌ها تبلیغاتی، مهم و برخی مخرب باشند. جیمیل دارای یک قیف با فیلترهای مؤثر است که به شما کمک می‌کند تا با ترفندهایی ایمیل‌های غیرضروری یا بالقوه خطرناک را حذف کنید.

دلیل کاربردی بودن فیلترها این است که گوگل لیست بزرگی از دامنه‌های بدنام را به این فیلترها اضافه کرده است. جدای از آن، گوگل همچنین برخی از کلیدواژه‌های مشکوک موجود در ایمیل‌ها را در لیست سیاه قرار می‌دهد و از آن‌ها در جهت تشخیص هرنوع کلاهبرداری، امکان فروش چیزی به شما که درخواست نکرده‌اید یا درخواست ارائه اطلاعات حساس، استفاده می‌کند.

باوجوداینکه، این ایمیل‌ها هر روز تکامل پیدا می‌کنند امکان ناقص بودن فهرست کلمات کلیدی بسیار زیاد است. اینجاست که گوگل برای شناسایی هرزنامه‌ها و تلاش‌های فیشینگ از یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی استفاده می‌کند.

2) امکان استفاده از احراز هویت دو مرحله‌ای در تمامی برنامه‌های ناشناخته

هر زمان که سعی می‌کنید از طریق جیمیل وارد یک برنامه ناشناخته شوید، گوگل به‌طور پیش‌فرض از شما می‌خواهد که هویت خود را با احراز هویت دو مرحله‌ای یا FA2 تأیید کنید. 2FA به این معنی است که شما از طریق دو روش یا دو عامل، دسترسی خود را مجاز می‌کنید. مثلاً این دو عامل می‌توانند رمز عبور و تلفن شما باشند.

در بیشتر موارد، گوگل از شما می‌خواهد که از برنامه YouTube یا Gmail تلفن خود استفاده کنید تا هویت شما را تأیید کند. در واقع، یک لایه حفاظتی اضافی برای جلوگیری از ورود افرادی که ممکن است رمز عبور شما را بدانند، به ایمیل شما اضافه می‌کند.

3) اعلان‌های ورود و فعالیت مشکوک

گوگل زمانی که تشخیص دهد که فرد دیگری از مکان یا دستگاه دیگری قصد ورود به حساب کاربری  شما را دارد، تمام تلاش‌های مشکوک ورود به سیستم را مسدود می‌کند. وقتی چنین ایمیل‌هایی دریافت می‌کنید، همیشه روی بررسی فعالیت یا Check activity کلیک کرده تا فعالیت‌های اخیر در حساب گوگل خود را مرور و حساب جیمیل خود را ایمن کنید.

پس از چند فعالیت مشکوک توسط ایمیل شما، گوگل تا زمانی که بتوانید هویت خود را تأیید کنید، به‌طور موقت حساب کاربری شما را غیرفعال می‌کند. درصورتی‌که به‌طور مداوم اعلان‌های امنیتی را نادیده بگیرید، این اتفاق می‌افتد.

گوگل همچنین بیشتر هشدارهای امنیتی را به ایمیل بازیابی پیوست شده به حساب شما ارسال می‌کند. بنابراین، حتی اگر به‌طور فعال از آن ایمیل استفاده نمی‌کنید، در صورت وقوع هر فعالیت مشکوکی می‌توانید از طریق صندوق ورودی ایمیل فعال خود، مطلع شوید.

4) برنامه حفاظت پیشرفته برای کاربران ویژه

گوگل برای کاربران برجسته و ویژه خود مانند روزنامه‌نگاران، سیاست‌مداران و دیگرانی که ممکن است هدف اصلی هکرها و فیشرها باشند، یک برنامه رایگان ارائه می‌دهد که برنامه حفاظت پیشرفتهAPP  نامیده می شود. در واقع، لایه دیگری را به احراز هویت دو مرحله‌ای معمولی اضافه می‌کند.

5) اسکنرهای آنتی‌ویروس و ضد بدافزار روی پیوست‌ها

هکرها می‌توانند ویروس‌ها را در فایل‌های پیوست جاسازی کنند، از طریق ایمیل ارسال کنند و در نهایت در رایانه شما نصب کنند. جیمیل دارای اسکنر آنتی‌ویروس برای جلوگیری از این امر است. آن‌ها پیش از اینکه شما فایل‌های پیوست را دانلود کنید، آن را اسکن می‌کنند و هنگامی که موارد مشکوکی را شناسایی کردند به شما اطلاع خواهند داد.

به‌عنوان یک پروتکل امنیتی عمومی، فقط باید پیوست‌ها را از منابع مطمئن دانلود کنید.

خط مقدم محافظت از امنیت کامپیوتر شما، استفاده از آنتی ویروسی است که قابلیت اطمینان بالایی داشته باشد و مدام به روزرسانی شود. ما در مجموعه‌ی شیدافزار برای این نگرانی شما عزیزان، ضدویروس شید را پیشنهاد می‌کنیم.

6) ارسال و دریافت ایمیل‌های محرمانه

ویژگی حالت محرمانه یا Confidential mode برای ارسال اطلاعات حساسی است که نیازمند حداکثر احتیاط هستند. این ویژگی تاریخ انقضا برای ایمیل شما تعیین می‌کند، گزینه‌های باز ارسال، کپی، بارگیری یا چاپ آن را حذف می‌کند و می‌توانید آن را طوری تنظیم کنید که قبل از دسترسی گیرنده به آن، رمز عبور موقت را به‌صورت پیامکی ارسال کند و گیرنده با وارد کردن آن رمز، اجازه دسترسی به محتوای ایمیل را کسب کند.

بااین‌حال، گزینه تأیید کد پیامک برای تمام کشورها وجود ندارد.

7) مدیریت مؤثر دستگاه و برنامه‌های شخص ثالث

قابلیت مدیریت آسان دستگاه یا easy device management برای مواقعی که دستگاه شما به سرقت می‌رود و یا گم می‌شود کاربرد دارد. در واقع این ویژگی می‌تواند به شما کمک کند که از جلسات آن دستگاه خارج شوید.

ابتدا باید به صفحه امنیتی حساب گوگل خود یا your Google Account’s Security page بروید.

 پایین صفحه روی گزینه دستگاه‌های خود یا Your devices کلیک کنید. سپس Manage all devices کلیک کنید تا لیست تمام دستگاه‌ها و جلسات شما باز شود.

می‌توانید انتخاب کنید که می‌خواهید از چه دستگاه‌هایی خارج شوید. کمی پایین‌تر از صفحه امنیت، لیست مشابهی از برنامه‌ها و سرویس‌های شخص ثالث را خواهید دید (در این قسمت می‌توانید اتصالات خود را در هر یک از آن‌ها مدیریت کنید).

فراتر از ویژگی‌های امنیتی داخلی جیمیل، می‌توانید با تغییر تنظیمات امنیت جیمیل تدابیر بیشتری برای محافظت از اطلاعات خود به‌کار بگیرید.

راهکارهای افزایش امنیت جیمیل

4 مرحله‌ای که باید برای افزایش امنیت جیمیل خود انجام دهید:

1) از رمز عبور قوی استفاده کنید:

بسیاری از کاربران از یک رمز عبور ثابت و ساده برای بسیاری از سایت‌ها و برنامه‌ها استفاده می‌کنند. استفاده مجدد از رمزهای عبور در چندین سایت و سرویس، باعث هک شدن حساب‌های شما می‌شود.

برای هر حساب آنلاینی که دارید از رمزهای عبور منحصربه‌فرد و تصادفی تولید شده توسط برنامه‌های مدیریت پسورد استفاده کنید.

برای تغییر رمز عبور حساب گوگل خود، به صفحه امنیتی گوگل یا Google account security page مراجعه کرده و در قسمت Signing to Google بر روی Password کلیک کنید. رمز عبور خود را تأیید کنید، سپس رمز عبور جدید خود را که توسط یکی از برنامه‌های مدیریت رمز عبور انتخاب کرده‌اید، وارد نمایید. سپس روی تغییر رمز عبور کلیک کنید.

2) احراز هویت دو مرحله‌ای را فعال کنید:

همان‌طور که بالاتر بیان کردیم بدون احراز هویت دو مرحله‌ای، هکرها برای دسترسی به کل حساب گوگل شما (از جمله YouTube، Gmail و Google Pay)، تنها به رمز عبور یکی از این حساب‌های شما نیاز دارند. همچنین به یاد داشته باشید، با استفاده از یک رمز عبور یکسان برای چندین سرویس، هکرها می‌توانند رمز شما را از طریق نقض داده یا از طریق یک کلاهبرداری فیشینگ دریافت کنند.

احراز هویت دو مرحله‌ای برای افزایش حریم خصوصی و امنیت جیمیل

با احراز هویت دو مرحله‌ای، هکرها قبل از اینکه بتوانند به حساب شما دسترسی پیدا کنند، باید به رمز عبور شما و همچنین یک رمز عبور شش رقمی با دسترسی فیزیکی به تلفن شما نیاز دارند.

3) روش‌های تماس پشتیبان یا backup contact methods خود را بررسی کنید:

از زمانی که برای اولین بار حساب جیمیل خود را راه‌اندازی کرده‌اید، ممکن است شماره تلفن خود را تغییر داده باشید یا یک حساب ایمیل قدیمی را حذف کرده باشید. بنابراین ایده خوبی است که روش‌های تماس پشتیبان خود را دوباره بررسی کنید. این ویژگی همان چیزی است که گوگل در صورت قفل شدن دسترسی به حساب خود، برای تأیید اینکه شما مالک حساب هستید، استفاده می‌کند.

به صفحه تنظیمات حساب کاربری جیمیل خود بروید و به‌دنبال بخش با عنوان روش‌هایی که می‌توانیم هویت شما را تأیید کنیم یا Ways we can verify it’s you، بگردید.

روی هرکدام از این بخش‌ها (تلفن بازیابی، ایمیل بازیابی و سؤال امنیتی) کلیک کنید و آن‌ها را با اطلاعات فعلی به‌روز کنید.

اگر این اطلاعات قدیمی باشد و دسترسی به حساب خود قفل شود، گوگل نمی‌تواند تأیید کند که شما مالک این حساب هستید.

4) قسمت فعالیت حساب یا  account activity خود را چک کنید:

همیشه این امکان وجود دارد که یک هکر، بدون اطلاع شما به حساب شما دسترسی داشته باشد. برای بررسی این موضوع، وارد حساب جیمیل خود شوید و به پایین صفحه بروید. خطی را خواهید دید که می‌گوید “آخرین فعالیت حساب…” یا Last account activity.

در انتهای آن خط، روی جزئیات یا Details کلیک کنید تا ببینید چه زمانی، چگونه و کجا از حساب شما استفاده می شود. اگر مشکوک به فعالیت دیگرانی که نمی‌شناسید، هستید، روی دکمه خروج از سایر جلسات وب جیمیل یا Sign out of all other Gmail web sessions کلیک کنید و بلافاصله رمز عبور خود را تغییر دهید.

جمع‌بندی

معماری امنیتی جیمیل براساس حساب گوگل شما می‌باشد، و به‌همین دلیل جیمیل یکی از امن‌ترین سرویس‌های ایمیلی است که می‌توانید به‌صورت رایگان آنلاین دریافت کنید. و گوگل گزینه‌های زیادی را برای افزایش امنیت جیمیل شما ارائه می‌دهد.

دوست عزیز

به انتهای این مقاله رسیدیم. از اینکه تا به اینجای کار با ما همراه بودید، سپاسگزاریم. خوشحال می‌شویم که نظر شما عزیزان را در قسمت کامنت مطالعه کنیم. اگر به مطالب بیشتر در حوزه‌ی امنیت و هک علاقمندید می‌توانید وبلاگ ما را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.