امنیت و هک, همه مطالب

اگر اکانت اینستاگرام شما هک شد چه باید کرد؟

هک شدن اینستاگرام

حتی تصور هک شدن اینستاگرام هم ترسناک است، زیرا شما نه تنها یک درگاه ارتباطی را از دست می‌دهید، بلکه هکر می‌تواند هویت شما را جعل کند و چیزهایی را پست کند که خودتان هرگز به اشتراک نمی‌گذارید. ما در ادامه بیان خواهیم کرد که بعد از هک شدن اینستاگرام چه باید کرد و چگونه آن را بازگرداند. اما در ابتدا بهتر است که با فرایند هک شدن اینستاگرام آشنا شوید.

در ضمن اگر به‌دنبال سایر راههای محافظت از تلفن همراه و اطلاعات شخصی خود، در برابر انواع خطرات هستید، می‌توانید مقاله‌ی ما را در مورد راهکارهای افزایش امنیت گوشی‌های اندرویدی را، مطالعه بفرمایید.

فهرست مطالب

اینستاگرام چگونه هک می شود؟

هک اینستاگرام معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که مهاجمان اطلاعات حساب و جزئیات رمز عبور شما را توسط نقض داده‌ها، دسترسی از طریق فیشینگ و یا برنامه‌های شخص ثالث پیدا کنند.

درحالی‌که افراد مشهور و اینفلوئنسرها با هزاران یا میلیون‌ها دنبال کننده هدف اصلی هکرها هستند، کاربران عادی اینستاگرام نیز هک می‌شوند.

هکرهای باهوش گاهی اوقات ترجیح می‌دهند به یک حساب کاربری واقعی و معمولی دسترسی داشته باشند تا بتوانند از دنبال کنندگان و اطلاعات شخصی او سوءاستفاده کنند. بنابراین، هیچ حساب کاربری ایمن نخواهد بود؛ مگر اینکه یک ربات باشید.

نشانه‌هایی هک شدن اکانت اینستاگرام شما

اگر هک شدید، فوراً آن را به اینستاگرام گزارش دهید. اگر به فعالیت غیرعادی حساب توجه کنید، معمولاً علائم هک کاملاً واضح است. در اینجا برخی از نشانه‌های رایج هک شدن حساب اینستاگرام را بیان خواهیم کرد:

  • شما نمی‌توانید با اطلاعات شخصی خود وارد حساب کاربریتان شوید.
  • دنبال‌کنندگان جدیدی که نمی‌شناسید یا پیام‌هایی که ارسال کنندگان آن‌ها را نمی‌شناسید، دریافت خواهید کرد.
  • لایک‌ها یا پست‌هایی از حساب شما ظاهر می‌شوند که شما اشتراک گذاری نکرده‌اید.
  • اطلاعات حساب شخصی شما بدون اطلاع شما تغییر کرده است.
  • در گزارش فعالیت شما دستگاه‌های ناشناس نشان داده می‌شوند.

اینستاگرام هک شده را چگونه برگردانیم؟

اگر هنوز به اکانت اینستاگرام خود دسترسی دارید، می‌توانید قبل از اینکه حساب کاربری شما را قفل و یا اینکه آن را به‌طور کامل حذف کنند، از حسابتان در برابر هکرها محافظت کنید.

1) فعالیت ورود یا login activity خود را بررسی کنید:

ابتدا، فعالیت ورود به سیستم خود را برای ورودهای مشکوک از طریق دستگاه‌هایی که مالک آن‌ها نیستید و یا مدت‌ها پیش از آن دستگاه استفاده کرده‌اید و همچنین از موقعیت‌های مکانی  که در آن زندگی نمی‌کنید، بررسی کنید. در اینجا نحوه بررسی فعالیت ورود به سیستم خود در اینستاگرام را بیان خواهیم کرد:

  • به نمایه خود بروید و روی نماد منو (سه خط) در سمت راست بالای صفحه ضربه بزنید.
  • تنظیمات Settings  و سپس امنیت Security را انتخاب کنید.
  • Login Activity را انتخاب کنید. امکان هک شدن اینستاگرام شما، در صورت مشاهده دستگاه‌هایی که متعلق به شما نیستند یا در موقعیت‌های مکانی دیگری هستند، وجود دارد. اگر این‌طور است، سایر دستگاه‌های موجود در لیست را از اینستاگرام خود خارج یا Log Out کنید.

2) رمز عبور خود را تغییر دهید:

اگر فکر می‌کنید اکانت اینستاگرام شما هک شده است و همچنان به اکانت خود دسترسی دارید، بلافاصله رمز عبور خود را تغییر دهید. با تغییر رمز عبور شما به‌طور خودکار از سایر دستگاه‌ها خارج می‌شوید. این اقدام باعث می‌شود تا هکر نیز از حساب شما خارج شود. پس از تغییر رمز عبور، برای امنیت بیشتر از احراز هویت دو مرحله‌ای استفاده کنید.

در اینجا نحوه تغییر رمز عبور در اینستاگرام را بیان کرده‌ایم:

  • تنظیمات پروفایل خود را باز کنید و به Security و سپس Password بروید.
  • رمز عبور فعلی خود را وارد کنید، سپس یک رمز عبور جدید وارد کنید. مطمئن شوید رمز عبور جدید شما قوی و منحصربه‌فرد است.
  • همچنین می‌توانید احراز هویت دو مرحله‌ای FA2  را برای محافظت از حساب اینستاگرام خود در برابر هکرها فعال کنید. در تنظیمات رمز عبور، یک برنامه احراز هویت یا یک پیام متنی را به‌عنوان عامل دوم انتخاب کنید.

3) جزئیات حساب خود را بررسی کنید:

اطمینان حاصل کنید که جزئیات حسابتان درست است تا در صورت هک شدن به شما کمک کنند دسترسی خود را بازیابی کنید. اگر جزئیات جعلی و نادرست وجود داشته باشد، یعنی ممکن است شخصی بدون اطلاع شما تلاش کند تا دوباره به حساب شما دسترسی پیدا کند.

در اینجا نحوه بررسی جزئیات حساب اینستاگرام خود را بیان کرده‌ایم:

  • تنظیمات پروفایل خود را باز کنید و به حساب Account  و سپس به اطلاعات شخصی یا Personalinformation بروید.
  • اطمینان حاصل کنید که اطلاعات شخصی شما به‌طور صحیح پر شده و یا خالی باشند. در صورت مشاهده اطلاعات نادرست، فوراً آن را به‌روز کنید. برای اطلاعات تلفن و ایمیل، اینستاگرام جهت تأیید هویت شما پیام تأییدیه ارسال خواهد کرد.

4) دسترسی به حساب خود را لغو کنید:

پس از بررسی جزئیات حساب و فعالیت ورود به سیستم، برنامه‌های شخص ثالثی که به اینستاگرام شما دسترسی دارند را بررسی کنید. اگر برنامه‌های شخص ثالث، مشکوک به نظر می‌رسد، دسترسی را لغو کنید.

در اینجا نحوه حذف دسترسی به اینستاگرام برای برنامه‌های شخص ثالث را بیان کرده‌ایم:

  • تنظیمات پروفایل خود را باز کنید و به امنیت Security  و سپس برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها Appsandwebsites بروید.
  • در اینجا، برنامه‌های فعال خود را بررسی کنید. اگر اپلیکیشنی را مشاهده کردید که نمی‌خواهید به اکانت اینستاگرام شما دسترسی داشته باشد، روی آن ضربه بزنید و حذف را انتخاب کنید. برنامه به ستون Removed منتقل می‌شود و دیگر دسترسی نخواهد داشت.

چگونه اکانت اینستاگرام هک شده خود را که به آن دسترسی نداریم بازگردانیم؟

اگر نمی‌توانید وارد حساب اینستاگرام خود شوید، (درصورتی‌که مطمئن هستید که از رمز عبور صحیح استفاده می‌کنید) همچنان می‌توانید حساب اینستاگرام خود را بازگردانید. در اینجا نحوه بازیابی حساب اینستاگرامی که به آن دسترسی ندارید را بیان خواهیم کرد:

بازیابی اینستاگرام

اگر آدرس ایمیل اکانت شما تغییر کرده باشد، اینستاگرام از طریق آدرس ایمیل واقعی شما را مطلع می‌کند. این اعلان که از آدرس security@mail.instagram.com می‌آید به شما این امکان را می‌دهد که این تغییر را بازگردانید. پس از آن، باید دوباره بتوانید به حساب اینستاگرام خود دسترسی پیدا کنید. اگر ایمیل شما نیز هک شد، بلافاصله با پشتیبانی اینستاگرام تماس بگیرید.

همچنین می‌توانید برای بازگرداندن اکانت اینستاگرام خود، لینک ورود یا کد امنیتی درخواست کنید. در اینجا نحوه انجام آن را بیان کرده‌ایم:

  • در صفحه ورود به اینستاگرام، رمز عبور را فراموش کرده‌اید؟ یا  Forgotpassword? (برای گوشی‌های آیفون) و Gethelploggingin (برای گوشی‌های اندروید) را بزنید.
  • نام کاربری، ایمیل یا شماره تلفن حساب خود را وارد کنید و روی Next ضربه بزنید. اینستاگرام یک لینک (یا کد اگر شماره تلفن خود را وارد کنید) برای شما ارسال خواهد کرد.
  • روی پیوند ارسال شده به ایمیل یا تلفن خود کلیک کنید و دستورالعمل‌های روی صفحه را دنبال کنید.

گزارش هک اکانت اینستاگرام

  • شما می‌توانید با وجود نداشتن دسترسی به ایمیل یا شماره تلفن خود باز هم درخواست پشتیبانی کنید. اگر اکانت اینستاگرام شما حذف شد، مستقیما با اینستاگرام تماس بگیرید.
  • غیرفعال شدن حساب کاربری را از طریق فرم تماس اینستاگرام گزارش دهید. شما باید یک ایمیل حاوی دستورالعمل‌هایی برای تأیید هویت خود از اینستاگرام دریافت کنید.
  • ممکن است از شما خواسته شود که از خودتان عکس یا ویدئو بگیرید تا مطمئن شوند که حساب اینستاگرام متعلق به شماست. آن‌ها پس از تأیید هویت، پیوندی برای بازنشانی رمز عبور شما ارسال می‌کنند. این پیوند معمولاً بعد از 24 تا 48 ساعت ارسال می‌شود.

جمع‌بندی

همان طور که می‌دانید اینستاگرام مانند سایر برنامه‌های کامپیوتری و نرم‌افزاری، قابل هک شدن است. اما در صورت انجام اقداماتی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، امنیت بالای اکانت اینستاگرام خود را با اطمینان تضمین خواهید کرد.

دوست عزیز

به انتهای این مقاله رسیدیم. از اینکه تا به اینجای کار با ما همراه بودید، سپاسگزاریم. خوشحال می‌شویم که نظر شما عزیزان را در قسمت کامنت مطالعه کنیم. اگر به مطالب بیشتر در حوزه‌ی امنیت و هک علاقمندید می‌توانید وبلاگ ما را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.