امنیت و هک, همه مطالب

آشنایی با خطرناک‌ترین ویروس‌های کامپیوتری

خطرناک ترین ویروس های کامپیوتری

اکنون ویروس‌های کامپیوتری به یک طاعون مضر و پرهزینه در دنیای آنلاین تبدیل شده‌اند. روزانه بیش از 350000 بدافزار جدید با هزینه سالانه بیش از 55 میلیارد دلار کشف می‌شوند. اما ویروس Mydoom که در سال 2004 منتشر شد با خسارت 38 میلیارد دلاری، خطرناک ترین ویروس‌ کامپیوتری تاریخ است. این مقاله خطرناک ترین ویروس های کامپیوتری را براساس تأثیر مالی آن‌ها رتبه‌بندی می‌کند.

اما به خاطر داشته باشید که هرساله 127 میلیون بدافزار جدید به مصرف‌کنندگان و صاحبان مشاغل حمله می‌کنند. ویروس‌های ذکر شده در این مقاله تنها بزرگترین ماهی‌ها در دریای بی‌پایان جرایم سایبری هستند.

در ضمن اگر به‌دنبال راهکارهایی، برای بالابردن امنیت کامپیوتر خود هستید میتوانید مقاله‌ی ما را با عنوان  امنیت کامپیوتر شخصی و روش‌های بهبود آن مطالعه بفرمایید.

فهرست مطالب

خطرناک ترین ویروس های کامپیوتری تاریخ

در ادامه به ذکر حقایق کلیدی خطرناک ترین ویروس های کامپیوتری چون: هزینه ها، تاریخ ها، دسترسی و سایر ویژگی‌های آن‌ها خواهیم پرداخت:

1) Mydoom  با خسارت 38 میلیارد دلاری

Mydoom در سال 2004 بدترین شیوع ویروس کامپیوتری در طول تاریخ را داشت. این خسارت حدود 38 میلیارد دلار بود، اما هزینه تعدیل شده با تورم آن، در واقع 52.2 میلیارد دلار است. این بدافزار که با نام Novarg نیز شناخته می‌شود، از نظر فنی یک «کرم» است که از طریق ارسال ایمیل‌ به‌طور انبوه منتشر می‌شود. در یک منطقه، ویروس Mydoom مسئول 25٪ از تمام ایمیل‌های ارسالی بود.

Mydoom ابتدا آدرس‌های دستگاه‌های آلوده را پیدا و سپس از خودش کپی‌هایی به آن‌ها ارسال کرده است. همچنین آن دستگاه‌های آلوده را به شبکه‌ای از رایانه‌ها به نام بات‌نت که حملات انکار سرویس توزیع شده DDoS را انجام می‌دادند، وارد می‌کرد. هدف از این حملات بستن وب‌سایت‌ها یا سرورهای مورد نظر بود.

این ویروس همچنان وجود دارد و 1٪ از کل ایمیل‌های فیشینگ را ارسال می‌کند. با توجه به 3.4 میلیارد ایمیل فیشینگ که به‌صورت روزانه ارسال می‌شوند، کار کوچکی نیست. با این رقم، Mydoom زندگی خود را به‌عنوان یک ویروس خطرناک به دست آورده است و به اندازه کافی ماشین‌های با امنیت ضعیف را آلوده کرده است که 16 سال پس از ایجادش، همچنان سالانه 1.2 میلیارد نسخه از خود را ارسال می‌کند.

سازنده این کرم خطرناک کامپیوتری باوجود جایزه 250000 دلاری که برای او در نظر گرفته شده بود، هنوز هم دستگیر نشده است.

2) Sobig باخسارت 30 میلیارد دلاری

ویروس کامپیوتری Sobig  که در سال 2003 منتشر شد، در واقع یک کرم دیگر است. این ویروس پس از ویروس Mydoom در رتبه دوم قرار دارد. Sobig  به مقدار 30 میلیارد دلار در مناطق مختلف جهان از جمله کانادا، بریتانیا، ایالات متحده، اروپا و آسیا خسارت وارد کرد. چندین نسخه از این کرم با نام‌های Sobig.A و Sobig.F منتشر شدند که Sobig.F مضرترین آن‌ها بود.

این برنامه مجرمانه سایبری به‌عنوان یک نرم‌افزار کامپیوتری قانونی متصل به ایمیل‌ها ظاهر می‌شود. این امر باعث اختلال در صدور بلیت هواپیما در ایر کانادا و ایجاد اختلال در کسب‌وکارهای بی‌شماری شد. باوجود آسیب‌های گسترده آن، خالق این باگ هرگز دستگیر نشد.

3) Klez با خسارت 19.8 میلیارد دلاری

Klez سومین رتبه را در لیست خطرناک ترین ویروس های کامپیوتری که تاکنون ساخته شده‌اند را دارد. حدود 20 میلیارد دلار خسارت وارد کرد، حدود 7.2 درصد از کل رایانه‌ها (یعنی 7 میلیون رایانه شخصی) در سال 2001 را تخریب کرد. کرم Klez ایمیل‌های جعلی و مخرب ارسال می‌کرد و سعی در غیرفعال کردن سایر ویروس‌ها داشت.

همانند سایر ویروس‌ها و کرم‌ها، Klez نیز انواع مختلفی دارد.

4) ILOVEYOU  با خسارت 15 میلیارد دلاری

ویروس ILOVEYOU در سال 2000 با ارسال یک “نامه عاشقانه” جعلی که شبیه به یک فایل متنی بی‌ضرر بود، ظهور کرد. این مهاجم همانند Mydoom، نسخه‌هایی از خود را به هر آدرس ایمیل موجود در لیست تماس دستگاه آلوده، ارسال می‌کرد. مدت کوتاهی پس از انتشار آن، به بیش از 10 میلیون رایانه شخصی گسترش یافت.

این ویروس توسط یک دانشجوی فیلیپینی به‌نام اونل دی گوزمان  Onel de Guzman ایجاد شد. او این ویروس را به‌دلیل مشکلات مالی خود، جهت سرقت رمزهای عبور نوشت تا بتواند به‌صورت رایگان وارد سرویس‌های آنلاینی شود که قصد سوءاستفاده از آن‌ها را داشت. طبق گزارش‌ها، او نمی‌دانست که خلق این ویروس تا چه میزان گسترش خواهد یافت. این ویروس با نام Loveletter نیز شناخته می‌شود.

5) WannaCry  با خسارت 4 میلیارد دلاری

ویروس کامپیوتری WannaCry  رایانه (یا فایل‌های ابری) شما را تحت کنترل خود در می‌آورد و آن‌ها را گروگان نگه می‌دارد. باج‌افزار WannaCry به رایانه‌های 150 کشور مختلف جهان نفوذ کرد و باعث کاهش بهره‌وری عظیم آن‌ها شد.

زیرا کسب‌وکارها، بیمارستان‌ها و سازمان‌های دولتی، مجبور شدند که از ابتدا سیستم‌های خود را بازسازی کنند. در این بین رایانه‌هایی که سیستم‌عامل‌های قدیمی داشتند به‌شدت آسیب دیدند. به‌همین دلیل است که کارشناسان امنیتی همیشه توصیه می‌کنند سیستم‌های خود را مرتباً به‌روزرسانی کنید.

6) Zeus زئوس با خسارت 3 میلیارد دلاری

ویروس کامپیوتری زئوس یک ابزار سرقت آنلاین است که در سال 2007 وارد وب شد. 3 سال بعد در مقاله‌ای توسط Unisys تخمین زده شد که 44 درصد از حملات بدافزارهای بانکی به این ویروس کمک می‌کنند. در مجموع 2500 سازمان و 76000 رایانه در 196 کشور جهان را نقض کرده بود.

بات‌نت زئوس، گروهی از برنامه‌ها بود که با یکدیگر کار می‌کردند تا ماشین‌های یک  “bot master”  یا «ربات استاد» از راه دور را تصاحب کنند. زادگاه آن اروپای شرقی بود و برای انتقال پول به حساب‌های بانکی مخفی استفاده می‌شد. در سال 2010 بیش از 100 نفر از اعضای حلقه جنایت پشت این ویروس، در ایالات متحده، دستگیر شدند.

زئوس 100 میلیون دلار خسارت وارد کرد. اما هزینه واقعی از نظر بهره‌وری از دست رفته، حذف و سرقت غیرمستند، بدون شک بسیار بیشتر است. یک تخمین که براساس تورم تنظیم شده است، هزینه این ویروس را 3.7 میلیارد دلار محاسبه کرده است.

7) Code Red با خسارت 2.4 میلیارد دلاری

ویروس کامپیوتری Code Red که اولین‌ بار در سال 2001 مشاهده شد، کرم دیگری بود که به 975000 میزبان نفوذ کرد. عبارت “Hacked by Chinese!”یا “هک شده توسط چینی‌ها!” در سراسر صفحات وب، و به‌طور کامل در حافظه هر دستگاه اجرا می‌شود. اما در بیشتر موارد هیچ ردی در هارد دیسک یا حافظه‌های دیگر باقی نمی‌گذاشت.

هزینه‌های مالی 2.4 میلیارد دلار تخمین زده شد. این ویروس به وب‌سایت‌های رایانه‌های آلوده حمله کرد و در قالب یک حمله انکار سرویس توزیع شدهDDoS  به وب‌سایت کاخ سفید ایالات متحده، هجوم برد. در واقع، کاخ سفید مجبور شد آدرس IP خود را برای دفاع در برابر Code Red تغییر دهد.

8) Slammer اسلمر با خسارت 1.2 میلیارد دلاری

کرم SQL Slammer در سال 2003 حدود 750 میلیون دلار برای 200000 کاربران کامپیوتر هزینه داشت. این ویروس کامپیوتری به‌صورت تصادفی آدرس‌های IP را انتخاب و سپس از آسیب‌پذیری‌های آن‌ها سوءاستفاده می‌کرده است. همچنین از قربانی‌های خود برای راه‌اندازی یک حمله DDoS به چندین میزبان اینترنتی دیگر استفاده می‌کرد.

کرم Slammer به بانک‌های ایالات متحده و کانادا ضربه شدیدی وارد کرد. همچنین دستگاه‌های خودپرداز را در بسیاری از مکان‌ها آفلاین، هک شدند.

9) CryptoLocker با خسارت 665 میلیون دلاری

خوشبختانه، حملات باج‌افزار مانند ویروس CryptoLocker از زمان اوج خود (2013) تاکنون کاهش یافته است. این بدافزار بیش از 250000 دستگاه را به‌وسیله رمزگذاری فایل‌های آن‌ها مورد حمله قرار داد. سازوکار این حمله به این گونه بود که یک یادداشت به کاربران اطلاع می‌داد که «رمزگذاری فایل‌های مهم شما در این رایانه شروع شده است». همچنین یک پنجره پرداخت همراه با یادداشت بود.

سازندگان این ویروس از کرمی به‌نام بات‌نت Gameover Zeus برای ساخت و ارسال کپی از ویروس CryptoLocker استفاده کردند. طبق گزارشی که توسط شرکت امنیتی Sophos انجام شد، میانگین حمله باج‌افزار برای یک تجارت 133000 دلار هزینه دارد. اگر تخمین بزنیم که CryptoLocker به 5000 شرکت حمله کرده است، هزینه کل آن به 665 میلیون دلار می‌رسد.

10) Sasser ساسر با خسارت 500 میلیون دلاری

کرم Sasser توسط یک دانشجوی 17 ساله آلمانی علوم کامپیوتر به‌نام Sven Jaschan نوشته شده است. او در سال 2004 و در سن 18 سالگی پس از دریافت جایزه 250000 دلاری برای خالق ویروس کامپیوتری دستگیر شد. یکی از دوستان جاشان به مقامات اطلاع داد که این جوانان نه تنها کرم Sasser بلکه حمله مخرب Netsky.AC را نیز نوشته‌اند.

پس از اینکه مشخص شد او در زمان نوشتن بدافزار صغیر بوده است، به حبس تعلیقی محکوم شد. کرم Sasser میلیون‌ها رایانه شخصی را از کار انداخت، و اگرچه برخی گزارش‌ها خسارت 18 میلیارد دلاری را نشان می‌دهند، اما نرخ آلودگی نسبتاً پایین آن نشان از هزینه احتمالی 500 میلیون دلاری خواهد بود.

سایر ویروس‌ های کامپیوتری معروف

خطرناک ترین ویروس های کامپیوتری، تنها نوک یک کوه یخ دیجیتال عظیم را نشان می‌دهند. در ادامه به معرفی چند ویروس دیگر که خسارت‌های بسیاری ایجاد کرده‌اند، می‌پردازیم:

1) Mimail:

این کرم سعی کرد تا داده‌ها را از ماشین‌های آلوده جمع‌آوری کند و سپس رشته‌ای از حملات DDoS را اجرا کند، اما حذف آن نسبتاً آسان بود.

2) Yaha:

یک کرم دیگر است که انواع مختلفی دارد و تصور می‌شود نتیجه جنگ سایبری بین پاکستان و هند باشد.

3) Swen:

کرم کامپیوتری Swen که به زبان C++ نوشته شد. خسارت مالی ناشی از آن 10.4 میلیارد دلار می‌باشد.

4) StormWorm:

این کرم در سال 2007 ظاهر شد و با ایمیلی درباره بد شدن آب‌وهوای کره زمین به میلیون‌ها رایانه حمله کرد.

5) Tanatos/Bugbear:

یک ویروس keylogger  است که در سال 2002 مؤسسات مالی را هدف قرار داد و به 150 کشور جهان گسترش یافت.

6) Sircam:

یک کرم کامپیوتری متعلق به سال 2001 که از ایمیل‌های تقلبی با موضوع “من این فایل را برای شما ارسال می‌کنم تا مشاوره شما را داشته باشم” استفاده می‌کرد.

7) Explorezip:

این کرم از ایمیل‌های جعلی برای گسترش به هر سیستمی در هزاران شبکه محلی استفاده می‌کرد.

8) Melissa:

در سال 1999 ملیسا، خطرناک ترین ویروس کامپیوتری بود. ملیسا کپی‌هایی از خودش ارسال کرد که شبیه به عکس‌های NSFW بود. FBI ایالات متحده هزینه پاک‌سازی و بازسازی را حدود 80 میلیون دلار تخمین زد.

9) Flashback:

این ویروس، فلش‌بک بیش از 600000 سیستم مک را تخریب کرد. حتی پایگاه خانگی اپل در کوپرتینو، کالیفرنیا نیز تحت این حملات قرار گرفت.

10) Conficker:

این ویروس در سال 2009 گسترش یافت. اما هنوز هم بسیاری از سیستم‌های قدیمی را تخریب می‌کند و در صورت فعال شدن می‌تواند صدمات قابل‌توجهی به بار آورد.

11) Stuxnet:

این کرم با ارسال دستورالعمل‌های مخرب، سانتریفیوژهای هسته‌ای ایران را نابود کرده است.

ویروس در مقابل کرم

تفاوت بین ویروس و کرم در این است که یک ویروس برای کار کردن به برنامه دیگری مانند پردازشگر کلمه یا مرورگر وب نیاز دارد. در مقابل، یک کرم مستقل است و می‌تواند به تنهایی کپی‌هایی از خودش اجرا، تکثیر و ارسال کند. برخی از خطرناک ترین ویروس های کامپیوتری در واقع کرم هستند.

چگونگی تشخیص آلودگی سیستم به ویروس:

امروزه، تشخیص اینکه آیا ویروس دارید یا نه، آسان است. نرم‌افزار آنتی‌ویروس کامپیوتر خود را باز کنید و آخرین گزارش آن را مشاهده کنید. ویندوز 10 و 11 دارای محافظت داخلی در برابر انواع ویروس‌ها می‌باشند. این ویژگی ویندوز Windows Security نام دارد.

خط مقدم محافظت از امنیت کامپیوتر شما، استفاده از آنتی ویروسی است که قابلیت اطمینان بالایی داشته باشد و مدام به روزرسانی شود. ما در مجموعه‌ی شیدافزار برای این نگرانی شما عزیزان، ضدویروس شید را پیشنهاد می‌کنیم.

جمع‌بندی

هزینه‌های پاک‌سازی و تعمیر ویروس‌های کامپیوتری سالانه ۵۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود. بزرگترین و خطرناک ترین ویروس کامپیوتری Mydoom است که در سال 2004 حدود 38 میلیارد دلار خسارت به بار آورد.

سایر موارد قابل‌توجه کرم Sobig با 30 میلیارد دلار و کرم Klez با 19.8 میلیارد دلار هستند. خوشبختانه، رایانه‌های شخصی و سیستم‌عامل‌های امن امروزی، به‌طور تصاعدی هدف حمله سخت‌تری برای ویروس‌ها و کرم‌های کامپیوتری می‌شوند.

دوست عزیز

به انتهای این مقاله رسیدیم. از اینکه تا به اینجای کار با ما همراه بودید، سپاسگزاریم. خوشحال می‌شویم که نظر شما عزیزان را در قسمت کامنت مطالعه کنیم. اگر به مطالب بیشتر در حوزه‌ی امنیت و هک علاقمندید می‌توانید وبلاگ ما را دنبال کنید.

۱۳ نظر در “آشنایی با خطرناک‌ترین ویروس‌های کامپیوتری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.