امنیت و هک, همه مطالب

چگونگی هک شدن تیک تاک و راهکارهای بازگردانی آن

هک شدن تیک تاک

اگر برای ورود به حساب تیک تاک خود مشکل دارید، رمز عبور شما به‌طور ناگهانی تغییر کرده است، کسی بدون اجازه شما ویدئوهایی را پست و یا از حساب شما پیام ارسال می‌کند نشان‌دهنده هک شدن تیک تاک TikTok شما است.

ما در این مقاله قصد داریم تا به چگونگی هک شدن تیک تاک، راهکارهای جلوگیری از آن و همچنین چگونگی بازگردانی تیک تاک هک شده بپردازیم.

در ضمن اگر علاقمند به آشنایی با تهدیدات کامپیوتری هستید، می‌توانید مقاله‌ی ما را با عنوان آشنایی با خطرناک‌ترین ویروس‌های کامپیوتری مطالعه بفرمایید.

فهرست مطالب

چگونگی هک شدن تیک تاک TikTok

در میان برخی از کاربران محبوبیت TikTok از پلتفرم‌هایی مانند توییتر، فیسبوک و اینستاگرام بیشتر است. مجرمان سایبری و هکرها به‌دلیل تعداد زیاد کاربران و همچنین فعالیت‌های بسیار زیاد آن‌ها، تیک تاک را طعمه خوبی می‌دانند.

گفته می‌شود، اکثر کاربران متوجه نمی‌شوند که بسیاری از هک‌های رسانه‌های اجتماعی در واقع توسط والدین، اقوام نزدیک، دوستان یا شرکای خود انجام می‌شوند که از نرم‌افزار نظارتی استفاده می‌کنند. در اینجا 5 روش شایع برای نفوذ به حساب‌های تیک تاک را بیان خواهیم کرد.:

1. حدس زدن رمز عبور:

با وجود تلاش‌های جهانی برای آگاهی از امنیت سایبری، بسیاری از کاربران همچنان رمزهای عبور بسیار ساده و ضعیفی را انتخاب می‌کنند. یکی از دلایل اصلی دسترسی غیرمجاز به حساب‌های کاربران حدس زدن رمزهای عبور قدیمی است.

رمزهای عبور ساده، تطبیق نام کاربری با رمز عبور یا استفاده از چیزی مانند: نام، تاریخ تولد یا شماره تلفن شما همیشه انتخاب‌های خطرناکی هستند.

هکر یا هر شخصی که بخواهد به حساب TikTok شما دسترسی پیدا کند، می‌تواند این اطلاعات را به‌صورت آنلاین جست‌وجو کرده و از آن برای دسترسی به حساب‌های شما استفاده کند. همیشه باید یک رمز عبور قوی انتخاب کنید و با احراز هویت چند عاملی نسخه پشتیبان تهیه کنید.

2. حملات بروت فورس Brute Force:

حملات Brute Force با استفاده از نوع خاصی از نرم‌افزار اجرا می‌شوند که سعی می‌کند با آزمایش ترکیب‌های متفاوت رمز عبور، به یک حساب کاربری نفوذ کند.

برای اجرای حملات brute force حتماً به یک کدنویس پیشرفته یا متخصص وب تاریک نیاز نیست. نرم‌افزار محبوب بروت فورس را می‌توان به‌راحتی به‌صورت آنلاین دانلود کرد. آن‌ها به‌ویژه زمانی مؤثر هستند که حساب‌های کاربران از رمزهای عبور ضعیف برخوردار هستند.

همچنین احراز هویت دو عاملی (2FA) یا احراز هویت چند عاملی (MFA) خود را فعال کنید.

3. برنامه‌های جاسوسی:

همان‌طور که در بالا ذکر شد، نرم‌افزارهای جاسوسی، نرم‌افزارهای کنترل والدین و برنامه‌های نظارتی با وجود خطوط خاکستری که در آن کار می‌کنند، بسیار محبوب هستند.

این نرم‌افزارها برای پیگیری کاربران در رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌شوند و از قابلیت‌های چشمگیری برخوردارند.

درحالی‌که شرکت‌های توسعه‌دهنده این برنامه‌ها توضیح می‌دهند که کاربر باید قبل از نصب نرم‌افزارهای جاسوسی بر روی دستگاه خود رضایت خود را اعلام کند. واقعیت این است که بسیاری از افراد بدون توجه و اطلاع از آن‌ها، فرایند نصب را تکمیل می‌کنند.

علاوه‌بر این، مجرمان سایبری سایت‌های رسانه‌های اجتماعی مانند تیک تاک را به دلایل زیادی هدف حملات خود قرار می‌دهند.

مانند دسترسی به حساب‌های دیگر، سرقت داده‌های مالی، اخاذی و غیره. بهترین راه برای محافظت از خود در برابر نرم‌افزارهای جاسوسی اطلاع و به‌روزرسانی و اجرای منظم یک ضد بدافزار قابل اعتماد است.

4. مهندسی اجتماعی:

مهندسی اجتماعی هنر تسلط بر طبیعت و رفتار انسان است و مجرمان سایبری در این تکنیک‌ها متخصص هستند. در واقع، نقطه اصلی ورود آن‌ها به هر سیستمی است. در مهندسی اجتماعی، مجرمان هویت مقامات رسمی، سازمان‌های قابل اعتماد و شرکت‌های شناخته‌شده را جعل می‌کنند.

آن‌ها ممکن است از طریق ایمیل یا از طریق خود تیک تاک با شما تماس بگیرند یا شما را ناآگاهانه به یک سایت یا پیوند مخرب هدایت کنند.

مهندسی اجتماعی یکی از حرکات مورد علاقه هکرهای کلاه سیاه است. آن‌ها معایب پیچیده‌ای ایجاد می‌کنند تا شما را فریب دهند و در نهایت اعتبارنامه‌های خود را ارائه دهید، فرم‌هایی را پر کنید که به آن‌ها دسترسی داشته باشند، روی یک پیوند کلیک و بدافزار را دانلود کنید.

برای جلوگیری از این موضوع چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ از پیام‌های مشکوک دوری کنید و آن‌ها را گزارش دهید، همچنین مسدود و حذف کنید.

5. بدافزارها:

بدافزارها در اشکال و اندازه‌های مختلف وجود دارند. اگر روی پیوند اشتباه کلیک کنید، برنامه‌ای را که نباید دانلود می‌کردید دانلود کنید یا یک پیوست ایمیل مخرب را باز کنید، دستگاه شما در معرض خطر قرار می‌گیرد.

بسیاری از کاربران تلفن همراه با این اطمینان که مطمئناً هک برای آن‌ها اتفاق نمی‌افتد، از طریق تیک تاک مرور می‌کنند. حقیقت این است که هر روز هزاران حمله اتفاق می‌افتد. بهترین محافظت در برابر بدافزارها پیشگیری است.

یک برنامه ضد بدافزار و آنتی‌ویروس خوب را از یک شرکت قابل اعتماد دانلود کنید و اسکن‌های منظم را روی رایانه، موبایل یا تبلت خود اجرا کنید.

خط مقدم محافظت از امنیت کامپیوتر شما، استفاده از آنتی‌ویروسی است که قابلیت اطمینان بالایی داشته باشد و مدام به‌روزرسانی شود. ما در مجموعه‌ی شیدافزار برای این نگرانی شما عزیزان، ضدویروس شید را پیشنهاد می‌کنیم.

چگونگی هک شدن تیک تاک با کلیک بر روی لینک‌های مخرب

کاربران با کلیک کردن بر روی یک پیوند مخرب در تیک تاک می‌توانند هک شوند. همان‌طور که قبلاً بیان شد، این شیوه‌ی محبوب هکرها برای دسترسی به حساب‌های شما است.

مجرمان سایبری پیوندهایی ایجاد می‌کنند که بسیار رسمی و قانونی به نظر می‌رسند و شما را به سمت سایت‌هایی هدایت می‌کنند که در باطن مخرب و غیرقانونی هستند.

هنگامی که به این سایت‌ها وارد می‌شوید، ممکن است از شما درخواست شود که اقداماتی (به‌ظاهر بی‌ضرر) انجام دهید، مانند فعال کردن جاوا اسکریپت جعلی یا به‌روزرسانی یک نرم‌افزار شناخته‌شده. در نتیجه، بدافزار به‌طور خودکار اجرا می‌شود، اعتبار شما را می‌گیرد یا یک برنامه ناخواسته را نصب می‌کند.

هکرها همچنین خود را در تیم‌های پشتیبانی TikTok جعل می‌کند و پیوندهایی را برای شما ارسال می‌کنند که شما را به سایت‌هایی شبیه به تیک تاک هدایت می‌کنند. آن‌ها ممکن است از شما بخواهند که به حساب خود وارد شوید.

بهترین راه برای جلوگیری از این کلاهبرداری‌ها این است که هرگز روی پیوندهای مشکوک کلیک نکنید. همچنین URL و آدرس‌های وب‌سایت‌ها را با دقت بررسی کنید.

چگونه بفهمیم تیک تاک هک‌شده است؟

هنگام استفاده از تیک تاک، چند نشانه واضح از هک شدن وجود دارد که باید مراقب آن‌ها باشید. اگر هر یک از موارد زیر را تجربه کردید، احتمال هک شدن حساب شما بسیار زیاد است.

1. رمز عبور یا شماره تلفن شما تغییر می‌کند:

رمز عبوری که دیگر کار نمی‌کند یا شماره تلفنی که به طور مرموزی تغییر کرده است، بزرگ‌ترین نشانه هک شدن تیک تاک است. در هر دو مورد، شما باید فوراً اقدام کنید.

اولین کاری که یک هکر هنگام دسترسی غیرقانونی به حساب شما انجام می‌دهد این است که به‌دنبال تغییر رمز عبور شما می‌رود و همچنین تنظیمات امنیتی اولیه مانند شماره تلفن شما را تغییر می‌دهد. تیک تاک حساب‌های خود را از طریق ایمیل یا شماره تلفن تأیید می‌کند. به همین دلیل است که این تنظیمات اولین چیزی است که تغییر می‌کنند.

2. ویدئوهایی بدون اجازه شما حذف یا ارسال شده‌اند:

بدون اینکه اقدامی از جانب شما صورت بگیرد ویدئوهای شما حذف و جایگزین می‌شوند. یکی از دلایلی که مجرمان سایبری کنترل حساب‌های تیک تاک را در دست می‌گیرند، استفاده از آن‌ها برای انتشار هرزنامه یا اجرای کمپین‌های بدافزار است.

هکرها به چندین حساب نفوذ کرده و میلیون‌ها پیام و هزاران ویدئو ارسال می‌کنند. همچنین ممکن است برخی از محتوای شما را حذف کنند.

3. حساب شما قفل می‌شود:

هنگامی که کاربر بارها رمز عبور نادرست وارد می‌کند، در واقع، رفتاری انجام می‌دهد که تیک تاک آن را نقض دستورالعمل‌های خود می‌داند. بنابراین، شرکت حساب کاربر را قفل می‌کند.

به عبارت دیگر، اگر یک روز صبح از خواب بیدار شدید و متوجه شدید که

  • صندوق ورودی ایمیل شما مملو از پیام‌هایی از سوی تیک تاک است که به شما در مورد تلاش‌های ورود به سیستم هشدار می‌دهند
  • و سپس شما سعی می‌کنید به حساب خود دسترسی پیدا کنید
  • و متوجه می‌شوید که حسابتان قفل است، احتمالاً به این معنی است که حساب کاربری شما هک شده‌ است.

4. شما به‌طور خودکار از حساب خود خارج شدید:

هنگامی که کاربر دیگری سعی می‌کند تا دستگاه فعال را در قسمت تنظیمات برنامه از حساب شما حذف کند، به‌طور خودکار آن دستگاه از سیستم خارج می‌شود.

در واقع حذف دستگاه‌ها از حساب یک ویژگی امنیتی است که می‌توانید از آن برای ایمنی بیشتر خود در برابر هکرها کمک بگیرید. اما هکرها همچنین از این ویژگی برای قفل کردن شما درصورت به دست آوردن کنترل حساب شما استفاده می‌کنند.

راهکارهای بازگردانی حساب تیک تاک هک‌شده

اگر می‌خواهید حساب تیک تاک هک‌شده خود را بازگردانید، باید اقدامات زیر را انجام دهید.

1. ابتدا رمز عبور خود را بازنشانی کنید.

2. شماره تلفن خود را به حساب تیک تاک متصل کنید.

3. دستگاه های غیرمجاز را حذف و 2FA را روشن کنید.

1. چگونه رمز عبور خود را در تیک تاک بازنشانی کنیم:

  • روی نمایه در پایین سمت راست ضربه بزنید.
  • نماد 3 خط را در بالا سمت راست انتخاب کنید.
  • به تنظیمات و حریم خصوصی بروید.
  • روی مدیریت حساب ضربه بزنید.
  • رمز عبور را انتخاب کنید.
  • رمزعبور خود را تغییر دهید.

رمز عبور ایده آل باید حداقل دارای 12 کاراکتر باشد. همه‌چیز را با حروف بزرگ و کوچک، نمادها و اعداد مخلوط کنید. فراموش نکنید که هرازگاهی رمز عبور خود را تغییر دهید.

2. چگونه گوشی و شماره تلفن خود را به حساب تیک تاک، متصل کنیم:

  • به نمایه خود در پایین سمت راست بروید.
  • روی نماد 3 خط در قسمت بالا سمت راست ضربه بزنید.
  • تنظیمات و حریم خصوصی را انتخاب کنید.
  • روی مدیریت حساب ضربه بزنید.
  • شماره تلفن را انتخاب کنید.
  • شماره تلفن خود را پیوند دهید.

3. چگونه دستگاه‌های غیرمجاز را حذف کنیم:

وقتی شخصی حساب شما را هک می‌کند، TikTok دستگاه یا دستگاه‌هایی را که برای نقض آن استفاده شده‌اند، شناسایی و ثبت می‌کند. باید آن را از لیست دستگاه‌های مجاز در حساب تیک تاک خود حذف کنید.

  • روی نمایه در پایین سمت راست ضربه بزنید.
  • نماد 3 خط را در قسمت بالا سمت راست انتخاب کنید.
  • به تنظیمات و حریم خصوصی بروید.
  • امنیت را پیدا کنید.
  • دستگاه‌های خود را انتخاب کنید.
  • با استفاده از نماد سطل زباله، دستگاه‌های ناخواسته یا مشکوک را حذف کنید.

فعال کردن احراز هویت دو مرحله‌ای در حساب تیک تاک:

بسیاری از مردم تنها از یک لایه امنیتی برای دسترسی به رسانه‌های اجتماعی خود استفاده می‌کنند. این بدان معناست که آن‌ها تنها به رمز عبور خود اکتفا می‌کنند. اما بهتر است که احراز هویت دو مرحله‌ای را فعال کنید (تیک تاک آن را تأیید دو مرحله‌ای (2SV) می‌نامد).

پس از فعال شدن، حتی اگر شخصی رمز عبور شما را درست وارد کند، همچنان باید به ایمیل یا تلفن شما دسترسی پیدا کند تا از سوی تیک تاک اجاز ورود به حساب را به دست آورد.

  • بررسی کنید که آخرین نسخه TikTok را دانلود کرده اید.
  • روی نمایه در پایین سمت راست ضربه بزنید.
  • نماد 3 خط را در قسمت بالا سمت راست انتخاب کنید.
  • به تنظیمات و حریم خصوصی بروید.
  • امنیت را انتخاب کنید.
  • روی احراز هویت دو مرحله‌ای ضربه بزنید و حداقل دو روش تأیید را انتخاب کنید. تیک تاک دو روش دریافت پیامک و ایمیل را توصیه می‌کند.
  • برای تایید گزینه Turn on را انتخاب کنید.

اگر قبلاً اطلاعات تماس خود را وارد نکرده‌اید، از شما خواسته می‌شود آدرس ایمیل و شماره تلفن خود را وارد کنید. روی ارسال کد ضربه بزنید و در صفحه بعدی کد تأییدی که از طریق پیامک و ایمیل برای شما ارسال می‌شود را وارد کنید.

راهکارهای بازگردانی حساب تیک تاک هک‌شده که قفل است

اگر حساب هک‌شده شما مسدود یا قفل است و نمی‌توانید آن را از طریق روش‌های معمولی بازیابی کنید، می‌توانید به پشتیبانی تیک تاک مراجعه کنید. فقط درصورتی می‌توانید این کار را انجام دهید که هنگام مسدود شدن حسابتان از آن‌ها اعلانی دریافت کرده باشید.

برای درخواست تجدیدنظر، اعلان را باز کنید، روی درخواست تجدیدنظر کلیک و دستورالعمل‌ها را دنبال کنید.

اگر تمامی موارد بالا با شکست مواجه شوند، همچنان یک روش دیگر وجود دارد. این یک راه‌حل طولانی است، اما اگر صبر داشته باشید ممکن است کارساز باشد. می‌توانید از طریق فرم بازخورد با TikTok تماس بگیرید، مصائب خود را با جزئیات توضیح دهید و منتظر بمانید تا آن‌ها پاسخ دهند.

جمع‌بندی

انتظار می‌رود که TikTok به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی در جهان به گسترش خود ادامه دهد.

اگرچه این اپلیکیشن مورد علاقه نسل‌های جوان است، اما همچنان مانند هر اپلیکیشن دیگری، ضعف‌های امنیتی خاص خود را دارد. بااین‌حال، اگر اقدامات لازم را برای ایمن نگهداشتن حساب خود را انجام دهید، خطر هک شدن تیک تاک به‌طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

دوست عزیز

به انتهای این مقاله رسیدیم. از اینکه تا به اینجای کار با ما همراه بودید، سپاسگزاریم. خوشحال می‌شویم که نظر شما عزیزان را در قسمت کامنت مطالعه کنیم. اگر به مطالب بیشتر در حوزه‌ی امنیت و هک علاقمندید می‌توانید وبلاگ ما را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.