خبرها, همه مطالب

پیشنهاد وب‌سایت‌های مخرب توسط هوش مصنوعی گوگل!

هوش مصنوعی گوگل
  • نتایج جستجوی هوش مصنوعی گوگل، وب‌سایت‌های مخرب را توصیه می‌کند.

از روزهای اولیه انقلاب هوش مصنوعی، شرکت‌های بزرگ فناوری سعی کرده‌اند این فناوری جدید را در موتورهای جستجوی مدرن ادغام کنند.

GenAI وعده می‌دهد که روش جستجوی اطلاعات را دوباره تصور و تغییر دهد، به ما کمک کند نتایج را بهتر درک کنیم، و حجم وسیعی از اطلاعات را برای ارائه مختصر تجزیه‌و‌تحلیل کنیم.

در تئوری، موتورهای جستجوی وب مبتنی‌بر هوش مصنوعی یک راه‌حل برد-برد برای همه هستند. اما در واقعیت، آن‌ها در ابتدایی‌ترین وظایف خود شکست می‌خورند. یافته‌های جدید نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد نتایج جستجوی وب Gen AI به‌راحتی توسط مجرمان سایبری فریب می‌خورد، که بر الگوریتم‌های جستجو تسلط دارند و سیستم‌های GenAI را مجبور می‌کنند تا وب‌سایت‌های مخرب، سایت‌های فیشینگ و سایر محتوای آنلاین مرتبط با بدافزار را به‌عنوان نتایج برتر نشان دهند.

SGE مبتنی‌بر هوش مصنوعی گوگل کاربران را به سمت سایت‌های مخرب هدایت می‌کند.

تاریخچه تجربه (SGE)  در سال 2023 آغاز شد، زمانی که گوگل دوره جدیدی از جستجو را اعلام کرد: دوره ای که توسط GenAI پشتیبانی می‌شود. این پروژه که بعدها با نام SGE شناخته شد، تا نوامبر 2023 به بیش از 120 کشور و منطقه گسترش یافت.

در 22 مارس، لیلی ری، مشاور سئو، برای اولین بار متوجه شد که SGE گوگل وب‌سایت‌های هرزنامه، فیشینگ و مخرب را به‌عنوان نتایج برتر در پاسخ‌های محاوره‌ای به سبک هوش مصنوعی پس از جستجوی Google توصیه می‌کند.

SGE حتی سایت‌های هرزنامه را به‌عنوان بخشی از پاسخ توصیه می‌کند.

تبلیغات بد و مسمومیت سئو در موتورهای جستجوی هوش مصنوعی

گوگل اطمینان داد که SGE یک فناوری است که آن‌ها در تولید پاسخ‌ها و برخورد با اطلاعات با کیفیت از استانداردهای بالاتری برخوردار هستند.

بااین‌حال، ادغام هوش مصنوعی در جستجوی Google، که منجر به SGE شد، به گونه‌ای طراحی شده بود که با اصول اصلی امنیت و حریم خصوصی که جستجوی Google با آن کار می‌کند، عمل کند. اما این اصول اولیه ناقص هستند.

همان‌طور که Moonlock در ماه فوریه گزارش داد، جستجوی گوگل به ابزاری برای انتشار بدافزار تبدیل شده است.

مطالعات و کارشناسان امنیت سایبری ثابت کرده‌اند که مجرمان سایبری به دست‌کاری سیاست‌های موتور جستجوی Google Ads و دستورالعمل‌های SEO روی می‌آورند تا از سپرهای محافظ عبور کنند و تبلیغات مخرب را روی پلتفرم اجرا کنند و قربانیان را به سمت سایت‌های مخرب یا بدافزار بکشانند.

تجربه موتور جستجوی Google SGE AI هنوز در هر کشوری در دسترس نیست و حتی برای کاربرانی که در کشورهای پشتیبانی‌شده زندگی می‌کنند، ممکن است این عملکرد همچنان قابل مشاهده نباشد.

با کلیک بر روی نماد Google Labs که در سمت چپ بالای یک حساب Google قابل مشاهده است، می‌توانید به SGE دسترسی پیدا کنید.

تست‌های کاربر، تحقیق و تجزیه‌وتحلیل عملکرد SGE

چند روز پس‌از اینکه لیلی ری، مشاور سئو، اعلام کرد که SGE در توصیه‌های خود به سایت‌های مخرب فشار می‌آورد، این خبر به‌سرعت در رسانه‌های فناوری پخش شد.

Bleeping Computer تصمیم گرفت SGE را در آزمایشات آتش نشان دهد و دریابد که سایت‌های توصیه‌شده توسط این فناوری جدید گوگل با هوش مصنوعی چقدر خطرناک هستند.

پس از تجزیه‌وتحلیل نتایج SGE، Bleeping Computer به این نتیجه رسید که SGE نشانه‌هایی از کمپین‌های مسموم‌کننده SEO را نشان می‌دهد و کاربران را از طریق یک سری تغییر مسیرها هدایت می‌کند تا زمانی که به یک سایت کلاهبرداری برسند.

آن‌ها همچنین دریافتند که هنگام کلیک کردن بر روی نتایج SGE، کاربر اغلب به سمت سایت‌های جعلی YouTube، پنجره‌های بازشو، اعلان‌هایی برای اشتراک، سایت‌های هرزنامه، هدایای جعلی، افزونه‌های ناخواسته مرورگر که به‌عنوان هکرهای جستجو شناخته می‌شوند و بالقوه ناخواسته هدایت می‌شوند.

دسترسی مونلاک به SGE

برای تأیید نتایج، مونلاک همچنین به SGE گوگل برای آزمایش فناوری هوش مصنوعی دسترسی پیدا کرد. آن‌ها سعی کردند اعلان‌هایی را تکرار کنند که باعث شود تا SGE مشاور SEO و Bleeping Computer را به سایت‌های مخرب هدایت کند. درحالی‌که آن‌ها نتایج تمیزتر و بهتری دریافت کردند، اما کیفیت پیوندها به‌طرز شگفت‌انگیزی پایین بود.

Moonlock همچنین انواع مختلفی از کلمات کلیدی مرتبط با بدافزار، کلاهبرداری را آزمایش کرد. در پی این آزمایش‌ها تغییر مسیرهای عجیبی مشخص شد که به سایت‌های مشکوک، اعلان‌های مختلف، سایت‌های جمع‌آوری اطلاعات و سایر محتواهای ناخواسته منجر شد.

وب‌سایت‌های مخربی که SGE توصیه می‌کند قطعاً یک مشکل جدی است. بااین‌حال، چیزی که در طول آزمایش همه را شوکه کرد این بود که SGE به‌طور مداوم سایت‌هایی با کیفیت بسیار پایین را پیشنهاد می‌کرد.

اکثر نتایج و وب‌سایت‌هایی که SGE در طول آزمایش توصیه کرد، رسانه‌های قابل اعتماد، منابع شناخته‌شده یا محتوای قانونی و معتبر نیستند. در عوض، SGE وبلاگ‌های تصادفی، شرکت‌های ناشناخته، سایت‌های تجارت الکترونیک و سایر منابع مشکوک را توصیه کرد.

بر کسی پوشیده نیست که شرکت‌های موتورهای جستجو تحت فشار قرار می‌گیرند تا اقداماتی انجام دهند. و موتورهای جستجو را از شر تبلیغات و نتایج مخرب خلاص کنند.

بسیاری از کاربران تلفن همراه با این اطمینان که مطمئناً هک برای آن‌ها اتفاق نمی‌افتد. حقیقت این است که هر روز هزاران حمله اتفاق می‌افتد. بهترین محافظت در برابر بدافزارها پیشگیری است.

یک برنامه ضد بدافزار و آنتی‌ویروس خوب را از یک شرکت قابل اعتماد دانلود کنید و اسکن‌های منظم را روی رایانه، موبایل یا تبلت خود اجرا کنید.

خط مقدم محافظت از امنیت کامپیوتر شما، استفاده از آنتی‌ویروسی است که قابلیت اطمینان بالایی داشته باشد و مدام به‌روزرسانی شود. ما در مجموعه‌ی شیدافزار برای این نگرانی شما عزیزان، ضدویروس شید را پیشنهاد می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.