امنیت و هک, همه مطالب

راهکارهای جلوگیری از هک شدن تلفن همراه

هک شدن گوشی

اگر امروز مانند بسیاری از کاربران، از تلفن همراه خود برای کار، بازی و ترکیبی از تجارت شخصی استفاده می‌کنید، باید گفت که استراحت کمی برای گوشی هوشمند شما وجود دارد. اما، اگر مشکلی برای آن گوشی پیش بیاید، مانند گم‌شدن یا سرقت، چه اتفاقی برای داده‌های شما رقم خواهد خورد؟ بدتر از آن، اگر گوشی هوشمند شما هک شود، چه می‌شود؟ بنابراین آشنایی با راهکارهای جلوگیری از این پدیده لازم و ضروری است. ما در این مقاله به ارائه راهکارهای جلوگیری از هک شدن گوشی هوشمند، خواهیم پرداخت.

در ضمن، اگر علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد چیستی هک و هکرها دارید، می‌توانید مقاله‌ی ما را با عنوان هک چست؟ و هکر کیست؟ مطالعه بفرمایید.

فهرست مطالب

دلایل هک شدن گوشی هوشمند شما

در سطح جهان، بسیاری از مردم با گوشی‌های هوشمند خود وظایف مختلفی را انجام می‌دهند. یک نظرسنجی در اسپانیا نشان داد که 55 درصد از مردم از یک تلفن برای ترکیبی از فعالیت‌های شخصی و کاری خود استفاده می‌کنند.

همین نظرسنجی نشان داد که بیش از نیمی از افراد مصاحبه شده در ژاپن، استرالیا و ایالات متحده نیز این کار را انجام می‌دهند. درحالی‌که کشورهایی مانند بریتانیا و آلمان به‌ترتیب با 31 درصد و 23 درصد استفاده می‌کنند.

این ارقام پیامدهای امنیتی مشابهی دارند. یک گوشی هوشمند که مملو از داده‌های تجاری و شخصی است، هدف مطلوبی برای هکرها است.

هکرها گوشی‌های هوشمند را هدف قرار می‌دهند، زیرا آن‌ها اغلب محافظت نشده‌اند، و به آن‌ها اجازه می‌دهند تا به‌راحتی به اطلاعات شخصی و سازمانی شما و هر شبکه شرکتی که ممکن است استفاده کنید، دسترسی پیدا کنند. مثل یک تیر با دو نشان است.

به زبان ساده، شما یک هدف با ارزش هستید.

چگونه امنیت گوشی را در برابر هک بالا ببریم؟

بقیه نکات ما به ایمن‌سازی تلفن همراه شما در برابر هکرها می‌پردازد که به اقدامات امنیتی منحصربه‌فردی نیاز دارد. نکات کلیدی زیر را در نظر بگیرید.

1. با امکان تشخیص چهره، انگشت، الگو یا پین را جهت محافظت بیشتر تنظیم کنید.

قفل کردن تلفن خود با امکان تشخیص چهره، اثر انگشت، الگو یا پین، ابتدایی‌ترین نوع محافظت شما (به‌ویژه درصورت گم‌ شدن یا سرقت) است. هرچند گزینه‌های شما بسته به دستگاه، سیستم‌عامل و سازنده متفاوت خواهد بود.

همچنین حساب‌های گوشی خود را با رمزهای عبور قوی ایمن‌تر کنید و از احراز هویت دو مرحله‌ای در برنامه‌هایی که آن را ارائه می‌کنند، استفاده کنید؛ که خط دفاعی شما را دوچندان می‌کند.

2. از VPN استفاده کنید.

یا به عبارت دیگر، بدون محافظت به شبکه‌های Wi-Fi عمومی متصل نشوید. یک VPN اتصال شما را از هکرها پنهان می‌کند و به شما امکان اتصال امن در شبکه‌های عمومی ناامن مانند فرودگاه‌ها، کافه‌ها، هتل‌ها و موارد مشابه را می‌دهد.

با اتصال VPN، مطمئن می‌شوید که داده‌های حساس، اسناد و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید در برابر هک محافظت می‌شوند.

3. از فروشگاه‌‌های رسمی برنامه‌های خود را دانلود کنید.

گوگل پلی و اپ استور تدابیری برای کمک به جلوگیری از ورود برنامه‌های بالقوه خطرناک به فروشگاه‌هایشان دارند.

برنامه‌های مخرب اغلب در خارج از فروشگاه‌های برنامه یافت می‌شوند، که می‌توانند در پس‌زمینه اجرا شوند و داده‌های شخصی شما مانند گذرواژه‌ها، شماره‌های کارت اعتباری و موارد دیگر را در معرض خطر قرار دهند؛ تقریباً تمام چیزهایی که در تلفن خود نگهداری می‌کنید.

علاوه‌بر این، هنگامی که در فروشگاه‌های برنامه هستید، قبل از دانلود به توضیحات و بررسی برنامه‌ها دقت کنید.

برنامه‌های مخرب و تقلبی همچنان می‌توانند به فروشگاه‌ها راه پیدا کنند.

4. از اطلاعات گوشی خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

بنابر دلایل زیر، تهیه نسخه پشتیبان از گوشی کاربردی و ضروری است:

  • با انتقال داده‌های پشتیبان‌گیری شده از گوشی قدیمی به تلفن جدید، فرآیند انتقال به گوشی جدید را آسان می‌کند.
  • تضمین می‌کند که درصورت گم‌ شدن یا دزدیده شدن تلفن، داده‌های شما از دست نمی‌رود. زیرا به شما این امکان را می‌دهد که از راه دور داده‌های گوشی گم‌شده یا دزدیده‌شده خود را پاک کنید، درحالی‌که هنوز یک نسخه ایمن از آن داده‌ها در فضای ابری شما ذخیره شده است.

گوشی‌های آیفون و اندرویدی، از راه‌های ساده‌ای برای پشتیبان‌گیری منظم از گوشی شما برخوردارند.

5. چگونگی قفل کردن یا پاک کردن حافظه گوشی از راه دور را بیاموزید.

فرض کنید تلفن شما از بین رفته است یا گم‌شده و یا دزدیده‌شده است. در این شرایط شما می‌توانید آن را از راه دور قفل کنید یا حتی اطلاعات آن را به‌طور کامل پاک کنید. درحالی‌که پاک کردن حافظه گوشی یک حرکت شدید به نظر می‌رسد، اگر همان‌طور که در بالا ذکر شد از پشتیبان‌گیری منظم نگهداری می‌کنید، داده‌های شما در فضای ابری امن و برای بازیابی آماده هستند.

درمجموع، این بدان معنی است که هکرها نمی‌توانند به شما یا اطلاعات حساس شرکت شما دسترسی داشته باشند. این امر به این معنی است که می‌تواند شما را از دردسر دور نگه دارد و تجارت حرفه‌ای شما را ایمن کند.

اپل یک راهنمای گام‌به‌گام برای پاک کردن دستگاه‌ها از راه دور به کاربران iOS ارائه می‌کند و گوگل نیز برای کاربران اندروید راهنمای خوبی برخوردار است.

6. برنامه‌های بدون استفاده را پاک و برنامه‌های کاربردی را به‌روزرسانی کنید.

همه ما برنامه‌ها را دانلود می‌کنیم، یک بار از آن‌ها استفاده می‌کنیم و سپس فراموش می‌کنیم که آن‌ها در تلفن ما وجود دارند. چند لحظه وقت بگذارید و انگشت خود را روی صفحه خود بکشید و ببینید به کدام‌یک از آن‌ها دیگر نیازی ندارید، سپس آن‌ها را همراه با داده‌هایشان حذف کنید.

برخی از برنامه‌ها یک حساب مرتبط با خود دارند که ممکن است داده‌های تلفن شما را نیز ذخیره کند. آن حساب‌ها را نیز حذف کنید تا تمام داده‌ها حذف شوند.

دلیل این امر این است که هر برنامه اضافی برنامه دیگری است که نیاز به به‌روزرسانی دارد یا ممکن است یک مشکل امنیتی مرتبط با آن ایجاد شود. در زمان نقض داده‌ها و آسیب‌پذیری‌ها، حذف برنامه‌های قدیمی یک حرکت هوشمندانه است.

مواردی را که نگه می‌دارید، به‌طور مرتب آن‌ها را به‌روزرسانی کنید و درصورت امکان، به‌روزرسانی‌های خودکار را روشن کنید. به‌روزرسانی‌ها نه تنها ویژگی‌های جدیدی را به برنامه‌ها معرفی می‌کنند، بلکه اغلب به مشکلات امنیتی نیز می‌پردازند.

7. یک نرم‌افزار آنتی‌ویروس مطمئن و قوی نصب کنید.

با توجه به اینکه بخش زیادی از زندگی شخصی خود را در گوشی نگهداری می‌کنیم، نصب نرم‌افزار امنیتی روی آن می‌تواند از شما و چیزهایی که در تلفن خود نگه می‌دارید محافظت کند. چه از سیستم‌عامل Android و چه iOS استفاده کنید، نرم‌افزار امنیتی موبایل می‌تواند داده‌ها، خرید و پرداخت‌های شما را ایمن نگهدارد.

8. برای محافظت از دستگاه تلفن همراه خود بلوتوث را خاموش کنید.

وقتی از بلوتوث استفاده نمی‌کنید، آن را خاموش کنید. روشن نگهداشتن بلوتوث، درب دیگری را به روی هکرهای گوشی باز می‌کند.

9. از وای‌فای عمومی ناامن استفاده نکنید.

Wi-Fi ناامن یک خطر جدی امنیت سایبری است. شبکه‌های وای‌فای پرکاربرد و بدون رمز عبور هیچ ویژگی امنیتی ندارند. به‌این‌ترتیب، آن‌ها اهداف اصلی برای هکرهای گوشی هستند.

خط مقدم محافظت از امنیت کامپیوتر شما، استفاده از آنتی‌ویروسی است که قابلیت اطمینان بالایی داشته باشد و مدام به‌روزرسانی شود. ما در مجموعه‌ی شیدافزار برای این نگرانی شما عزیزان، ضدویروس شید را پیشنهاد می‌کنیم.

10. تکمیل خودکار را در دستگاه تلفن همراه خود خاموش کنید.

تکمیل خودکار ویژگی است که حدس می‌زند چه چیزی تایپ می‌کنید و کلمه، عبارت یا اطلاعات دیگر را برای شما تکمیل می‌کند. درحالی‌که این ابزار راحت است، اما آدرس ایمیل، آدرس پستی، شماره تلفن و سایر اطلاعات مهم شما را در اختیار هکرها قرار می‌دهد.

11. تاریخچه مرور گوشی خود را پاک کنید.

مرورگر وب تلفن همراه شما مانند رایانه شما دارای سابقه مرور است. شما باید هرازگاهی  آن را پاک کنید (از جمله کوکی‌ها و فایل‌های ذخیره‌شده) تا درصورت نفوذ به گوشی شما، حداقل اطلاعات ممکن را در اختیار هکرها قرار دهید.

جمع‌بندی

هک شدن گوشی کاربران روزبه‌روز درحال افزایش است. حملات سایبری می‌توانند به همان میزان که برای رایانه‌ها، شبکه‌ها ویرانگر هستند، برای SMB ها نیز باشند. گنجاندن دستگاه‌های تلفن همراه در برنامه‌های امنیت سایبری برای پوشش امنیتی جامع بسیار مهم است.

دوست عزیز

به انتهای این مقاله رسیدیم. از اینکه تا به اینجای کار با ما همراه بودید، سپاسگزاریم. خوشحال می‌شویم که نظر شما عزیزان را در قسمت کامنت مطالعه کنیم. اگر به مطالب بیشتر در حوزه‌ی امنیت و هک علاقمندید می‌توانید وبلاگ ما را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.