امنیت و هک, همه مطالب

آشنایی با انواع مختلف ویروس‌های اندروید

ویروس های اندروید

تلفن‌های هوشمند بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره می‌باشند. آن‌ها در بسیاری از مشاغل اینترنتی، خرید، انجام عملیات بانکی، ارتباط با دوستان و خانواده استفاده می‌شود. به همین خاطر، تلفن‌های ما حاوی انبوهی از داده‌های شخصی ما هستند. داده‌هایی که برای مجرمان ارزشمند است. آن‌ها می‌توانند از طریق ویروس ها و بدافزارها اطلاعات شخصی شما را به دست آورند. ما در این مقاله قصد داریم تا به چیستی ویروس های اندروید، چگونگی کارکردشان، شناسایی و جلوگیری از آن‌ها بپردازیم.

در ضمن اگر به‌دنبال سایر راههای محافظت از رایانه و اطلاعات شخصی خود، در برابر انواع خطرات هستید، می‌توانید مقاله‌ی ما را در مورد آشنایی با انواع ویروس های کامپیوتری، مطالعه بفرمایید.

فهرست مطالب

بدافزار و ویروس اندروید چیست؟

اگر برای شما این سوال مطرح است که «آیا گوشی‌های اندرویدی نیز می‌توانند آلوده و ویروسی شوند؟»، باید بگوییم که پاسخ شما مثبت است. بدافزار اندروید نرم‌افزار مخربی است که به‌طور خاص دستگاه‌های اندرویدی را هدف قرار می‌دهد. مانند تمامی بدافزارها، هدف آن آسیب رساندن به دستگاه کاربر و سرقت اطلاعات آن‌ها می‌باشد.

پلی استور گوگل در مقایسه با اپ استور اپل، از تدابیر امنیتی سخت‌تری برخوردار است. علاوه‌بر این، کاربران اندروید می‌توانند اپلیکیشن‌ها را از منابع مختلف در اینترنت دانلود کنند. در واقع این امکان محیطی را فراهم می‌کند که در آن حملات سایبری بیشتری رخ می‌دهد.

بدافزار و ویروس های اندروید چگونه کار می‌کنند؟

در واقع بدافزارها و ویروس های اندروید به روش‌های مختلفی منتشر می‌شوند، از جمله:

1) دانلود برنامه‌های مخرب:

رایج‌ترین روشی که هکرها برای انتشار ویروس‌ها و بدافزارها استفاده می‌کنند، از طریق برنامه‌هایی است که کاربران دانلود می‌کنند. برنامه‌هایی که از طریق فروشگاه‌های رسمی دانلود می‌کنید، ایمن هستند (البته نه همیشه) اما برنامه‌هایی که دزدی شده‌اند یا از منابع کمتر قانونی دانلود می‌شوند، احتمالاً حاوی ویروس‌های مختلفی هستند. گاهی اوقات یک برنامه‌ی حاوی بدافزار، می‌تواند به فروشگاه رسمی برنامه‌های گوگل راه پیدا کند. معمولاً این برنامه‌ها به‌سرعت کشف و حذف می‌شوند، اما به‌هرحال کاربران باید هوشیار و مراقب باشند.

2) استفاده از دستگاهی که از آسیب‌پذیری‌های سیستم‌عامل برخوردار است:

هکرها می‌توانند از هرگونه آسیب‌پذیری در دستگاه شما سوءاستفاده کنند. معمولاً مشکلات امنیتی نسبتاً سریع کشف و اصلاح می‌شوند، اما اگر به‌طور منظم نرم‌افزار را به‌روزرسانی نکنید، ممکن است دستگاه شما آسیب‌پذیر باشد. همانند رایانه‌ها، به‌روز نگه داشتن دستگاه تلفن‌های همراه شما نیز ضروری است.

3) باز کردن پیوندهای مشکوک در ایمیل یا متن:

گاهی هکرها از طریق ایمیل‌های مختلف بدافزار را روی گوشی شما نصب می‌کنند.

به‌عنوان مثال، ممکن است ایمیلی دریافت کنید که می‌گوید کالا یا خدماتی را برنده شده‌اید (تبلت، تعطیلات و غیره). یا ممکن است ایمیلی را باز کنید که به‌نظر می‌رسد از طرف بانک شما یا شرکت مورد اعتماد دیگری باشد و از شما بخواهد که اطلاعات شخصی خود را به‌روز کنید یا به حساب خود وارد شوید. در هر دو حالت، اگر روی پیوند داخل ایمیل کلیک کنید، ممکن است به یک وب‌سایت مخرب هدایت شوید که بدافزار را دانلود و بر روی تلفن شما نصب می‌کند. سپس داده‌های تلفن شما در معرض آسیب قرار می‌گیرند.

همین امر در مورد پیغام‌های متنی حاوی پیوند، که به‌نظر می‌رسد از یک منبع قانونی و یا حتی شخصی در لیست مخاطبین شما (درصورتی‌که تلفن آن‌ها هک شده باشد) ارسال می‌شود، صدق می‌کند. هرزمان که به منبع ارسال‌کننده پیام شک داشتید، از کلیک کردن روی پیوندها یا باز کردن پیوست‌ها خودداری کنید.

4) استفاده از Wi-Fi/URLهای غیرایمن:

وقتی از وب‌سایت‌های ناامن بازدید می‌کنید، در معرض خطر افشای داده‌های حساس ارسال شده از دستگاه خود قرار می‌گیرید. همچنین مرورگر گوشی شما می‌تواند منبع و درگاه ورود آسیب‌پذیری باشد که می‌تواند منجر به حملات سایبری شود. شما باید اطمینان حاصل کنید که از جدیدترین نسخه مرورگر مورد نظر خود برخوردار هستید.

تأثیرات بدافزارها و ویروس های اندروید

علاوه بر تحریک تبلیغات مداوم، بدافزارهای تلفن همراه می‌توانند به اطلاعات خصوصی مانند:

  • مدارک بانکی
  • اطلاعات دستگاه
  • شماره تلفن یا آدرس ایمیل
  • همچنین لیست مخاطبین شما، دسترسی پیدا کنند.

هکرها می‌توانند از این اطلاعات برای انواع فعالیت‌های مخرب مانند سرقت هویت با استفاده از اعتبار بانکی شما استفاده کنند. به‌عنوان مثال، تروجان بانکی Anubis این کار را با فریب کاربران برای دسترسی به ویژگی‌های دسترسی تلفن اندرویدی یا Android phone’s accessibility انجام می‌دهد.

این ویژگی به بدافزار اجازه می‌دهد تا هر برنامه‌ای را که راه‌اندازی می‌کنید، حتی متنی را که وارد می‌کنید، از جمله گذرواژه‌ها، ثبت کند. پس از اعطای مجوز اولیه، فعالیت بدافزار بدون هیچ علامتی روی صفحه، نامرئی می‌شوند.

هکرها همچنین می‌توانند از بدافزار برای جمع‌آوری و فروش دستگاه و اطلاعات تماس شما استفاده کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند پیوندهایی را حاوی بدافزارهای مخرب برای تمام افراد موجود در لیست مخاطبین شما ارسال کنند.

نحوه شناسایی بدافزارها و ویروس های اندرویدی

بنابراین پرسش اصلی اینجاست که چگونه بدافزار و ویروس های اندروید را شناسایی کنیم؟ نکاتی که در ادامه مطرح می‌کنیم می‌توانند نشانه‌هایی مبنی‌بر آلودگی گوشی اندرویدی شما باشند:

  • زمانی که تعداد زیادی پاپ‌آپ، تبلیغات نامناسب یا تبلیغاتی که با محتوای صفحه تداخل دارند، دریافت می‌کنید.
  • به نظر می‌رسد باتری شما خیلی سریع‌تر از حد معمول خالی می‌شود.
  • برنامه‌هایی را که هیچوقت خودتان نصب نکرده‌اید، مشاهده می‌کنید.
  • تلفن شما کند می‌شود، از کار می‌افتد، یا پیام‌های خطای مکرر را نمایش می‌دهد.
  • همچنین خاموش یا راه‌اندازی مجدد نمی‌شود.
  • دستگاه شما به شما اجازه حذف نرم‌افزار را نمی‌دهد.
  • مخاطبین می‌گویند که پیام‌هایی از شما دریافت کرده‌اند که خودتان آن‌ها را ارسال نکرده‌اید.
  • کاهش مشکوکی در موجودی حساب تلفن همراه خود مشاهده می‌کنید، زیرا تروجان‌های تلفن همراه مخفیانه شما را در خدمات پولی مشترک می‌کنند.
  • حذف برخی ازبرنامه‌ها مشکل می‌شود. گاهی اوقات، حذف برنامه‌هایی که به آن‌ها مشکوک هستید دشوار می‌شود.

چگونه از دستگاه اندرویدی خود در برابر بدافزارها محافظت کنیم؟

جدی گرفتن امنیت سایبری به کاهش خطرات بدافزارها و ویروس های اندروید کمک می‌کند. در اینجا چند نکته برای محافظت از بدافزار وجود دارد که به ایمن نگه داشتن دستگاه Android شما کمک می‌کند:

1)برنامه‌ها را از فروشگاه‌های رسمی دانلود کنید:

از دانلود برنامه‌ها در فروشگاه‌های آنلاین شخص ثالث، خودداری کنید. اینجاست که هکرها برنامه‌های بدافزاری خود را نصب می‌کنند. برنامه‌های فروشگاه‌های شخص ثالث توسط Google بررسی نمی‌شوند و می‌توانند راحت‌تر نرم‌افزارهای مخرب را به گوشی شما منتقل کنند. همان‌طور که گزارش‌هایی در مورد حذف برنامه‌های مخرب اندروید نشان می‌دهد، Google همیشه همه چیز را قبل از اینکه روی تلفن شما قرار بگیرد، دریافت نمی‌کند و گاهی متوجه وجود برخی برنامه‌های مخرب نمی‌شود. اما به‌هرحال فروشگاه Google Play  ایمنی شما را به حداکثر می‌رساند.

2)نظر سایر کاربران را در مورد برنامه‌ها را مطالعه کنید:

نظر کاربران را بخوانید تا متوجه شوید که آیا سایر کاربران مشکلات یا تجربیات عجیبی را گزارش می‌کنند یا خیر. همچنین مجوزهای برنامه و پاسخ به این پرسش که آیا این مجوزها با هدف برنامه مطابقت دارند یا خیر، بسیار مهم است. اعطای مجوزهای اشتباه می‌تواند داده‌های حساس شما را به اشخاص ثالث ارسال کند.

3)مراقب آزمایش‌های رایگان آنتی‌ویروس‌ها باشید:

آزمایش‌های رایگان آنتی‌ویروس‌ها ممکن است حاوی بدافزاری باشند که به دستگاه تلفن همراه شما حمله می‌کند.

4)نرم‌افزارهای امنیتی را نصب و به‌روز نگه دارید:

نرم‌افزارهای امنیتی، مرورگر اینترنت و سیستم‌عامل خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنید تا به‌طور خودکار به‌روزرسانی‌ها را انجام دهند. به‌روز نگه داشتن این عناصر تضمین می‌کند که از آخرین وصله‌های امنیتی بهره‌مند می‌شوید.

5)قبل از باز کردن پیوندهای موجود در ایمیل‌ها و پیام‌های متنی، کمی بررسی کنید:

مجرمان ایمیل‌های فیشینگ و پیام‌هایی ارسال می‌کنند که شما را فریب ‌دهند تا پیوستی را باز کنید که می‌تواند بدافزار را در گوشی شما نصب کند. بنابراین همیشه URL سایت‌های مورد نظر را مستقیماً در مرورگر خود تایپ کنید.

6)از کلیک بر روی پنجره‌های بازشو یا تبلیغات مربوط به عملکرد دستگاه خود اجتناب کنید:

کلاهبرداران نرم‌افزارهای مخربی را در پیام‌های پاپ‌آپ یا تبلیغات جاسازی می‌کنند که ظاهراً در مورد امنیت یا عملکرد دستگاهتان به شما هشدار می‌دهند. به‌طور کلی از کلیک بر روی این تبلیغات خودداری کنید.

7)گوشی خود را قفل کنید:

قفل کردن صفحه، امنیت دستگاه اندرویدی شما را افزایش می‌دهد. شما می‌توانید این کار را با تنظیم یک پین، رمز عبور یا الگو انجام دهید. این کار از دسترسی فیزیکی دیگران به تلفن شما جلوگیری می‌کند. اگرچه از شما در برابر تهدیدات آنلاین محافظت نمی‌کند، اما در صورت گم شدن تلفن، اطلاعات شخصی شما را ایمن نگه می‌دارد.

8)تراشه رمزگذاری را فعال کنید:

بسته به سن دستگاه و ویژگی‌های آن، ممکن است بتوانید رمزگذاری حافظه تلفن خود را فعال کنید. این ویژگی بسیار امن‌تر از ویژگی قفل کردن صفحه است و برای استفاده از دستگاه نیاز به رمز عبور و احراز هویت دو مرحله‌ای دارد. لازم به ذکر است که سیستم‌عامل‌های قدیمی اغلب این ویژگی را ارائه نمی‌دهند.

9)اتصال بلوتوث را غیرفعال کنید:

بلوتوث به تلفن شما اجازه می‌دهد تا به‌صورت بی‌سیم به سایر لوازم‌های الکترونیکی هوشمند متصل شود و به افراد دیگر این امکان را می‌دهد تا (درصورت روشن بودن آن)، بدون اجازه به دستگاه شما متصل شوند. ما همواره در معرض خطر حملات سایبری قرار داریم، بنابراین روشن ماندن بلوتوث باعث می‌شود تا اطلاعات شخصی شما را در معرض خطر بالقوه قرار بگیرد.

10)از نرم‌افزارهای ضدویروس و ضدبدافزار استفاده کنید:

یک برنامه ضدبدافزار معتبر را از منبع قابل اعتماد و امن نصب کنید. هربار که برنامه‌ی جدیدی را دانلود می‌کنید، برای بررسی موفقیت‌آمیز بودن دانلود و عدم وجود کد مخرب، گوشی خود را اسکن کنید.

خط مقدم دفاع از شما در مقابل انواع عامل‌های مخرب، استفاده از آنتی‌ویروسی است که قابلیت اطمینان بالایی داشته باشد و مدام به‌روزرسانی شود. ما در مجموعه‌ی شیدافزار برای این نگرانی شما عزیزان، ضدویروس شید را پیشنهاد می‌کنیم.

در صوت تمایل به آشنایی با ضدویروس‌های شید می‌توانید روی دکمه زیر کلیک کنید.

جمع‌بندی

امروزه بسیاری از فعالیت‌های بانکی و اداری ما به‌وسیلۀ تلفن‌های همراه صورت می‌گیرید. بنابراین محافظت از اطلاعات شخصی و جلوگیری از سوءاستفاده از آن‌ها، لازم و ضروری است. راهکارهای ارائه شده در این مقاله می‌تواند خطرات فضای آنلاین را برای کاربران گوشی‌های اندروید کاهش دهد.

دوست عزیز

به انتهای این مقاله رسیدیم. از اینکه تا به اینجای کار با ما همراه بودید، سپاسگزاریم. خوشحال می‌شویم که نظر شما عزیزان را در قسمت کامنت مطالعه کنیم. اگر به مطالب بیشتر در حوزه‌ی امنیت و هک علاقمندید می‌توانید وبلاگ ما را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.