امنیت و هک, همه مطالب

آشنایی با امنیت برنامه‌های تحت وب و نحوه کارکرد آن

امنیت برنامه های تحت وب

امنیت برنامه های تحت وب به انواع فرآیندها، فناوری‌ها یا روش‌هایی برای محافظت از سرورهای وب، برنامه‌های کاربردی وب و سرویس‌های وب مانند APIها در برابر حملات مبتنی‌بر اینترنت اشاره دارد. در واقع، امنیت برنامه های تحت وب برای محافظت از داده‌ها، مشتریان و سازمان‌ها در برابر سرقت داده‌ها، وقفه در تداوم کسب‌وکار یا سایر نتایج مضر جرایم سایبری بسیار مهم و ضروری است.

ما در این مقاله قصد داریم به چیستی، چگونگی و آسیب‌پذیری‌های ناشی از برنامه‌های تحت وب بپردازیم.

در ضمن اگر به‌دنبال راهکارهایی، برای بالابردن امنیت کامپیوتر خود هستید میتوانید مقاله‌ی ما؛ امنیت کامپیوتر شخصی و روش‌های بهبود آن را مطالعه کنید.

فهرست مطالب

امنیت برنامه های تحت وب چیست؟

در واقع، امنیت برنامه های تحت وب فرآیند محافظت از وب‌سایت‌ها و سرویس‌های آنلاین در برابر تهدیدات امنیتی مختلف است که از آسیب‌پذیری‌های موجود در کدهای برنامه سوءاستفاده می‌کنند. اهداف رایج برای حمله به برنامه های تحت وب عبارتند از سیستم‌های مدیریت محتوا (به‌عنوان مثال، وردپرس)، ابزارهای مدیریت پایگاه داده (به‌عنوان مثال، phpMyAdmin و برنامه‌های کاربردی SaaS).

مجرمان برنامه‌های کاربردی تحت وب را، اهدافی با اولویت بالا در نظر می‌گیرند. دلایل این امر عبارتند از:

  • پیچیدگی ذاتی کد منبع آن‌ها: که احتمال آسیب‌پذیری‌های بدون نظارت و دستکاری کدهای مخرب را افزایش می‌دهد.
  • پاداش‌های با ارزش بالا: از جمله داده‌های خصوصی حساس جمع‌آوری شده از دست‌کاری موفق کدهای منبع.
  • سهولت اجرا: زیرا اکثر حملات را می‌توان به‌راحتی به‌صورت خودکار و بدون محدودیت علیه هزاران یا حتی ده‌ها یا صدها هزار هدف در یک زمان انجام داد.

سازمان‌هایی که نمی‌توانند برنامه‌های تحت وب خود را ایمن کنند در معرض خطر حمله قرار می‌گیرند. ازجمله عواقب دیگر، این حملات می‌تواند منجر به سرقت اطلاعات، آسیب به روابط مشتری، لغو مجوزها و مراحل قانونی شود.

آسیب‌پذیری‌های برنامه های تحت وب

آسیب‌پذیری‌های برنامه‌های تحت وب معمولاً نتیجه عدم پاکسازی ورودی و خروجی هستند، که اغلب برای دست‌کاری کد منبع یا دسترسی غیرمجاز مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند.

چنین آسیب‌پذیری‌هایی امکان استفاده از بردارهای حمله مختلف از جمله:

1) تزریق SQL:

این تزریق زمانی اتفاق می‌افتد که مجرم از کد SQL مخرب برای دست‌کاری پایگاه داده استفاده می‌کند تا اطلاعات را به سرقت ببرد. پیامدهای آن شامل مشاهده غیرمجاز لیست‌ها، حذف جداول و دسترسی‌های غیرمجاز اداری است.

2) اسکریپت بین‌سایتی (XSS) :

اسکریپت بین‌سایتی یک حمله تزریقی است که کاربران را مورد هدف قرار می‌دهد تا به حساب‌ها دسترسی داشته باشند، تروجان‌ها را فعال کنند یا محتوای صفحه را تغییر دهند. اسکریپت ذخیره‌شده زمانی اتفاق می‌افتد که کد مخرب مستقیماً به یک برنامه تزریق شود. XSS منعکس‌شده زمانی اتفاق می‌افتد که اسکریپت مخرب از یک برنامه در مرورگر کاربر منعکس شود.

3) گنجاندن فایل از راه دور:

یک هکر از این نوع حمله برای تزریق یک فایل از راه دور به سرور برنامه تحت وب استفاده می‌کند. این می‌تواند منجر به اجرای اسکریپت‌ها یا کدهای مخرب در برنامه و همچنین سرقت یا دست‌کاری داده‌ها شود.

4) جعل درخواست بین سایتی (CSRF):

حمله‌ای که می‌تواند منجر به انتقال ناخواسته وجوه، تغییر رمز عبور یا سرقت داده‌ها شود. زمانی ایجاد می‌شود که یک برنامه تحت وب مخرب، مرورگر کاربر را وادار به انجام اقدامی نخواسته در سایتی که کاربر به آن وارد شده است، کند.

در تئوری، پاکسازی کامل ورودی و خروجی می‌تواند تمام آسیب‌پذیری‌ها را از بین ببرد و یک برنامه کاربردی را از دست‌کاری غیرقانونی مصون کند.

بااین‌حال، پاک‌سازی کامل معمولاً یک گزینه عملی نیست، زیرا اکثر برنامه‌ها در حالت توسعه ثابت وجود دارند. علاوه‌بر این، برنامه‌ها اغلب با یکدیگر ادغام می‌شوند تا یک محیط کدگذاری شده پیچیده‌تر را ایجاد کنند.

راه‌حل‌های امنیتی برنامه‌های کاربردی وب و رویه‌های امنیتی اجباری، مانند گواهینامه استاندارد امنیت داده‌های PCI (PCI DSS) باید برای جلوگیری از چنین تهدیداتی مستقر شوند.

امنیت برنامه های تحت وب چگونه کار می‌کند؟

امنیت برنامه های تحت وب چگونه کار می‌کند؟

رویکردهای مختلف در جهت برقراری امنیت برنامه های تحت وب، می‌توانند آسیب‌پذیری‌های گوناگونی را برطرف کنند. فایروال‌های برنامه‌های کاربردی وب (WAF)، نسبت به موارد دیگر مزایایی دارند از جمله: جامع‌تر بودن و همچنین نظارت و فیلتر کردن ترافیک بین برنامه تحت وب و کاربر، که منجر به محافظت از کاربران در برابر بسیاری از انواع حملات سایبری می‌شوند.

یک WAF می‌تواند با تشخیص اینکه چه ترافیکی ایمن است و چه چیزی غیرمجاز است، ترافیک مخرب را مسدود کند و همچنین از رسیدن آن به برنامه وب و جلوگیری از انتشار هرگونه داده غیرمجاز توسط برنامه جلوگیری کند.

به‌عنوان مثال، سایر روش‌های امنیتی برنامه‌های وب بر احراز هویت کاربر و مدیریت دسترسی، اسکنرهای آسیب‌پذیری برنامه، مدیریت کوکی‌ها، مشاهده ترافیک و فهرست‌های رد IP تمرکز دارند.

فایروال برنامه های تحت وب (WAF)

فایروال‌های کاربردی وب WAF  راه‌حل‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هستند که برای محافظت در برابر تهدیدات امنیتی برنامه‌ها استفاده می‌شوند. این راه‌حل‌ها برای بررسی ترافیک ورودی برای مسدود کردن تلاش‌های حمله طراحی شده‌اند و در نتیجه هرگونه نقص در پاک‌سازی کد را جبران می‌کنند.

استقرار WAF معیارهای کلیدی برای گواهینامه PCI DSS را برآورده می‌کند. شرط 6.6 بیان می‌کند که تمام داده‌های دارنده کارت اعتباری و بدهی که در پایگاه داده نگهداری می‌شوند باید محافظت شوند.

به‌طور کلی، استقرار یک WAF نیازی به ایجاد هیچ تغییری در یک برنامه ندارد، زیرا جلوتر از DMZ خود در لبه یک شبکه قرار می‌گیرد. از آنجا، به‌عنوان دروازه‌ای برای بررسی کردن تمام ترافیک ورودی عمل می‌کند و درخواست‌های مخرب را قبل از اینکه فرصتی برای تعامل با یک برنامه داشته باشند، مسدود می‌کند.

WAFها از چندین اکتشاف مختلف برای تعیین اینکه کدام ترافیک به یک برنامه دسترسی دارد و کدام باید حذف شود، استفاده می‌کنند. یک مخزن امضا که دائماً به‌روز می‌شود آن‌ها را قادر می‌سازد فوراً بازیگران بد و بردارهای حمله شناخته‌شده را شناسایی کنند.

تقریباً همه WAFها را می‌توان در جهت استفاده‌های خاص، سیاست‌های امنیتی و همچنین  برای مبارزه با تهدیدات نوظهور (معروف به روز صفر) پیکربندی کرد. در نهایت، اکثر راه‌حل‌های مدرن از داده‌های مختلف برای به دست آوردن بینش بیشتری در مورد ترافیک ورودی استفاده می‌کنند.

WAF ها معمولاً با راه‌حل‌های امنیتی دیگر ادغام می‌شوند تا یک محیط امنیتی بی‌نقص را تشکیل دهند. این‌ها ممکن است شامل خدمات حفاظتی انکار سرویس توزیع شده (DDoS) باشد که مقیاس‌پذیری اضافی مورد نیاز برای جلوگیری از حملات با حجم بالا را فراهم می‌کند.

چک لیست امنیت برنامه های کاربردی وب

علاوه‌بر WAFها، روش‌های مختلفی برای ایمن‌سازی برنامه های تحت وب وجود دارد. فرآیندهای زیر باید بخشی از هر چک لیست امنیتی برنامه تحت وب باشد:

  • جمع‌آوری اطلاعات: برنامه را به‌صورت دستی مرور کنید، نقاط ورودی و کدهای سمت مشتری را شناسایی کنید.
  • مجوز: برنامه را برای پیمایش مسیرها آزمایش کنید. مسائل کنترل دسترسی عمودی و افقی؛ مجوز ازدست‌رفته و ارجاعات اشیاء مستقیم و ناامن را بررسی کنید.
  • رمزنگاری: تمام انتقال داده‌ها را ایمن کنید. آیا داده‌های خاصی رمزگذاری شده‌اند؟ از الگوریتم‌های ضعیف استفاده شده است؟ آیا خطاهای تصادفی وجود دارد؟

جمع‌بندی

یک مطالعه اخیر تخمین زده است که جرایم سایبری تا شروع سال 2024 در تمام صنایع 5.2 تریلیون دلار هزینه از دست می‌دهد. دیگری تخمین می‌زند که این خسارات تا قبل از شروع این سال به 6 تریلیون دلار رسید. تجهیزات و فناوری‌های امنیتی برای محدود کردن این حملات بسیار هزینه‌بر هستند.

علاوه‌بر سرقت مستقیم مالی و داده‌ها، تهدیدات برنامه های تحت وب می‌توانند دارایی‌ها، حسن‌نیت مشتری و شهرت تجاری را از بین برند. این امر، امنیت برنامه های تحت وب را برای سازمان‌ها در هر اندازه‌ای ضروری می‌کند.

دوست عزیز

به انتهای این مقاله رسیدیم. از اینکه تا به اینجای کار با ما همراه بودید، سپاسگزاریم. خوشحال می‌شویم که نظر شما عزیزان را در قسمت کامنت مطالعه کنیم. اگر به مطالب بیشتر در حوزه‌ی امنیت و هک علاقمندید می‌توانید وبلاگ ما را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.