امنیت و هک, همه مطالب

راهکارهای محافظت از حریم خصوصی در برابر خطرات هوش مصنوعی

خطرات هوش مصنوعی

هوش مصنوعی می‌تواند یک تهدید بزرگ برای امنیت و حریم خصوصی ما باشد. بنابراین، چگونه می‌توانید از داده‌های شخصی خود در برابر خطرات هوش مصنوعی محافظت کنید؟ هوش مصنوعی یا AI، تقریباً به آرامی اما به‌طور پیوسته تقریباً در تمام جنبه‌های زندگی دیجیتال ما نفوذ کرده است و ما را در معرض یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های حفظ حریم خصوصی از زمان ظهور رسانه‌های اجتماعی قرار داده است.


اما چگونه می‌توانیم با خطرات هوش مصنوعی مقابله کنیم؟ چگونه می‌توانید حریم خصوصی خود را در عصر الگوریتم‌های قدرتمند هوش مصنوعی که باعث می‌شوند افراد و شرکت‌ها راحت‌تر از مرز‌های حریم خصوصی شما عبور کنند، حفظ کنید؟ ما در این مقاله 6 روش کاربردی برای محافظت از حریم خصوصی در برابر خطرات هوش مصنوعی را بیان خواهیم کرد.

در ضمن اگر علاقمند به مطالع در مورد چیستی هوش مصنوعی هستید، می‌توانید مقاله ما را با عنوان معرفی جامع هوش مصنوعی از چیستی تا مزایا و معایب آن، مطالعه بفرمایید.

فهرست مطالب

6 راه محافظت از خود در برابر خطرات هوش مصنوعی

در ادامه برخی از راهکارهای محافظت از خطرات هوش مصنوعی را بیان کرده‌ایم:

1) داده‌های حساس را با چت‌‌ربات‌های هوش مصنوعی به اشتراک نگذارید:

اجرای همه‌چیز ازطریق ربات چت مورد می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد. زمانی که نیاز به برنامه‌ریزی سفر، پیشنهاداتی برای تنظیم رمزعبور و یا تحقیق در مورد یک مشکل سلامتی دارید به چت‌ربات‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT مراجعه می‌کنید‌.

درحالی‌که چت‌ربات‌های هوش مصنوعی می‌توانند زندگی شما را آسان‌تر کنند، اما شما را در معرض مشکلات جدی حریم خصوصی و امنیتی قرار می‌دهند.

به‌عنوان مثال، اگر از ChatGPT برای پیشنهاد رمز عبور کمک بگیرید، در مورد مشکلات سلامتی یا روابط خود با آن چت کنید، یا ممکن است به‌طور مرتب از آن برای پیش‌نویس اسناد محرمانه استفاده کنید، حساب شما درحال‌حاضر یک معدن طلا از اطلاعات حساس است که می‌توان از آن استفاده کرد.

شرکت‌هایی مانند گوگل، مایکروسافت و OpenAI که دارای محبوب‌ترین چت‌ربات‌های هوش مصنوعی در بازار هستند، احتمالاً از مکالمات شما به روش مخرب استفاده نخواهند کرد.

اما هکرها این‌گونه نیستند. نمایه‌های ربات چت هوش مصنوعی، مانند حساب ChatGPT شما، هدف اصلی برای هکرهاست. بنابراین، اطلاعات شخصی یا حساس خود را با چت‌ربات‌های هوش مصنوعی به اشتراک نگذارید.

2) مراقب مطالبی که به‌صورت آنلاین به اشتراک می‌گذارید، باشید:

نسبت به آنچه در اینترنت به اشتراک می‌گذارید بسیار آگاه باشید. کل صنعت هوش مصنوعی براساس داده‌ها ساخته شده است (داده‌های من، داده‌های شما، داده‌های همه).

متنی که در انجمن‌ها و گروه‌های مختلف می‌نویسید، تصاویری که در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارید، ویدئوها و یادداشت‌های صوتی که به اشتراک می‌گذارید؛ تمام این موارد منابع باارزشی برای خراش‌دهنده‌هایی است که به‌دنبال داده‌هایی برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی خود هستند.

حتی بدتر از آن، به‌دلیل قوانین نسبتاً ضعیفی که دسترسی به داده‌ها را برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی پوشش می‌دهد، تقریباً همه‌چیز بدون کنترل است. فراتر از این واقعیت که داده‌های شما می‌تواند در یک سرور راه دور در نیمه‌ی راه جهان قرار داشته باشد و برای آموزش یک سیستم هوش مصنوعی استفاده شود، نگرانی‌های امنیتی و اعتباری جدی نیز وجود دارد.

امروزه، الگوریتم‌های هوش مصنوعی بسیار قدرتمند هستند. آن‌ها می‌توانند دستکاری‌های بسیار واقع‌گرایانه‌ای از فیلم‌ها، تصاویر و صداهای شما ایجاد کنند. به اشتراک گذاری آنلاین اطلاعات شخصی یا محتوای بصری، خطر استفاده از هویت شما را به روش‌های مخرب افزایش می‌دهد.

3) در مورد فعالیت‌های آنلاین خود آگاه‌تر باشید:

الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند به‌راحتی محتوا را جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل کنند. حتی موارد خصوصی که ترجیح می‌دهید آشکارا به اشتراک نگذارید تا دیدگاه منفی یا ناخوشایندی درباره شما ایجاد کنند.

این موضوع می‌تواند باعث ایجاد شکاف در حریم خصوصی شما شود و بر فرصت‌های شغلی، روابط مختلف و حضور آنلاین شما تأثیر بگذارد. اگر فعالیت‌های آنلاین شما تا حدی منفی است، ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند این موضوع را تشخیص دهند، سوگیری‌ها را تداوم بخشند و اطلاعات منفی را تقویت کنند.

البته، مردم هنوز تا حد زیادی به ابزارهایی مانند گوگل برای جستجوی افراد وابسته هستند. بااین‌حال، چت‌ربات‌های هوش مصنوعی به‌تدریج به یک جایگزین مطلوب تبدیل می‌شوند. ممکن است که به یک راه اصلی برای جستجوی افراد تبدیل شوند.

در واقع، داده‌هایی که امروز درباره فعالیت‌های آنلاین شما جمع‌آوری می‌شوند، همان چیزی است که الگوریتم‌های آینده‌ی هوش مصنوعی برای اطلاع‌رسانی به مردم درباره شما استفاده می‌کنند.

4) تاحدامکان ناشناس بمانید:

سیستم‌های هوش مصنوعی قدرتمند می‌توانند از خرده‌های کوچکی از داده‌هایی که نشر می‌دهید، یک نمایه دقیق ترسناک از شما بسازند.

شرکت ها مجبور نیستند داده‌های شما را از سرویس‌هایی که استفاده می‌کنید، خریداری کنند. با توجه به پرایمینگ مناسب، ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند ردپای دیجیتالی شما را پیدا و از آن‌ها برای ساختن نمایش‌های معتبر از شخصیت شما استفاده کنند.

مبارزه با این روند، کار آسانی نیست. بااین‌حال، می‌توانید با سخت‌تر کردن شناسایی و ناشناس ماندن تاحدامکان شروع کنید. درصورت امکان، از مرورگرهای وب ناشناس استفاده کنید، در یک VPN مشترک شوید، نام‌های کاربری را در سرویس‌های آنلاین تغییر دهید، از موتورهای جستجوی ناشناس استفاده کنید و ایمیل‌های یک‌بارمصرف را امتحان کنید.

در واقع، از تمامی راه‌های ممکن برای ناشناس نگهداشتن خود در اینترنت استفاده کنید.

5) از رمزهای عبور قوی‌تر استفاده کنید:

برخی از رمزهای عبور “قوی” دیگر در مواجهه با ابزارهای قدرتمند هوش مصنوعی قوی نیستند.

ورود کرکرهای رمز عبور مجهز به هوش مصنوعی، شکستن برخی رمزهای عبور پیچیده را بسیار آسان می‌کند. به‌عنوان مثال PassGAN را در نظر بگیرید، یک مدل هوش مصنوعی برای شکستن رمزهای عبور، که بر روی میلیون‌ها رمز عبور واقعی که از پایگاه‌های اطلاعاتی لو رفته آموزش داده شده است.

فراتر از PassGAN، دیگر ابزارهای شکستن رمز عبور مبتنی‌بر هوش مصنوعی اکنون از تکنیک‌های مهندسی اجتماعی برای ایجاد بهترین حدس‌های رمز عبور استفاده می‌کنند.

شما باید رمزهای عبور بسیار قوی‌تری ایجاد کنید. باید بدانید که چگونه رمز عبوری بسازید که به خاطر سپردن آن آسان باشد اما شکستن آن سخت باشد. همچنین می‌توانید از برنامه‌های مدیریت رمز عبور استفاده و پسوردهای 20 کاراکتری را انتخاب کنید.

6) سیاست‌های حفظ حریم خصوصی را بیشتر بخوانید:

بله، کار خسته کننده‌ای است. هیچ‌چیز هیجان‌انگیزی در مورد مطالعه تمام سیاست‌های حفظ حریم خصوصی طولانی در وب‌سایت‌ها وجود ندارد. بااین‌حال، اگر می‌خواهید از یک سرویس وب استفاده کنید و قصد دارید هر نوع داده‌ای را با آن‌ها به اشتراک بگذارید، باید مدتی را برای مطالعه سیاست‌های حفظ حریم خصوصی اختصاص دهید. زیرا گاهی از چگونگی مدیریت داده‌های شما ضروروی است.

اگر شرایط یا خط‌‌مشی‌ها را نامطلوب هستند، حتما به‌دنبال راه‌هایی برای انصراف از موافقت با وب‌سایت برای استفاده از داده‌های خود باشید.

در واقع، هر سرویس معتبر دارای یک سیاست حفظ حریم خصوصی است که به شما می‌گوید با اطلاعات شما چه کاری انجام خواهد داد. به‌این‌ترتیب می‌توانید بفهمید که حتی ChatGPT دقیقاً با داده‌های شما چه خواهد کرد.

جمع‌بندی

همان‌طور که رشد سریع هوش مصنوعی ادامه دارد، چالش‌های اجتناب‌ناپذیری در زمینه‌ی امنیت و حریم خصوصی ما به‌همراه دارد.

این امر بسیار مهم است که اقدامات پیشگیرانه‌ای را برای محافظت از اطلاعات شخصی خود انجام دهیم و از ابزارهای هوش مصنوعی به‌گونه‌ای مسئولانه استفاده کنیم که ما را در معرض تهدیدات هک بزرگ قرار ندهد.

دوست عزیز

به انتهای این مقاله رسیدیم. از اینکه تا به اینجای کار با ما همراه بودید، سپاسگزاریم. خوشحال می‌شویم که نظر شما عزیزان را در قسمت کامنت مطالعه کنیم. اگر به مطالب بیشتر در حوزه‌ی امنیت و هک علاقمندید می‌توانید وبلاگ ما را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.