امنیت و هک, همه مطالب

آشنایی با راهکارهای افزایش امنیت سایبری

افزایش امنیت سایبری

هرماهه اخباری در مورد امنیت سایبری منتشر می‌شود. برخی از حملات سایبری اجتناب‌ناپذیر هستند، اما با پیروی از قوانین ساده و افزایش امنیت سایبری خود، می‌توان از وقوع بسیاری از آن‌ها را جلوگیری کرد.

ازآنجایی‌که شرکت‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند تا شبکه‌های فناوری اطلاعات خود را غیرقابل نفوذ طراحی کنند، گروه‌های هکری سازمان‌یافته توجه خود را به شرکت‌هایی با سطح فناوری کمتری، معطوف کرده‌اند. مجرمان سایبری اکنون سریع‌تر شده‌اند و میانگین زمان شکست (زمان دسترسی اولیه تا حرکت جانبی) تنها 79 دقیقه است. ما در این مقاله قصد داریم تا روش‌های بهبود و افزایش امنیت سایبری را بیان کنیم.

در ضمن اگر به‌دنبال راهکارهایی، برای بالابردن امنیت کامپیوتر خود هستید میتوانید مقاله‌ی ما را با عنوان  امنیت کامپیوتر شخصی و روش‌های بهبود آن مطالعه بفرمایید.

فهرست مطالب

راهکارهای افزایش امنیت سایبری

براساس برآوردهای اخیر، خسارات گزارش شده در بریتانیا به‌دلیل جرایم سایبری درمجموع بیش از 3 میلیارد پوند است که احتمالاً در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت. بنابراین یادگیری و به‌کارگیری افزایش امنیت سایبری بسیار ضروری و حیاتی است.

 در ادامه روشهای افزایش امنیت سایبری را بیان کرده‌ایم:

1) اعضای تیم خود را جهت تشخیص به‌موقع پرچم‌های قرمز امنیت سایبری آموزش دهید:

به‌عنوان مثال برخی از این پرچم‌های قرمز عبارتند از: لوگوهای بی‌کیفیت، اشتباهات املایی، کمبود وقت، نام‌های دامنه جعلی، نامناسب بودن جزئیات فرستنده و غیره. تمامی این موارد نشانه‌های هشداردهنده حمله سایبری هستند. اگر کارمندان شما این علائم را به‌موقع شناسایی کنند، می‌توانید به‌سرعت پاسخ دهید و کمترین آسیب را متحمل شوید.

2) از رمز عبورهای عبور پیچیده استفاده کنید:

یکی از رایج‌ترین دلایل نقض امنیت سایبری، رمزهای عبور ضعیف است. کاربران اغلب از یک رمز عبور ساده برای چندین یا تمام حساب‌های کاربری خود استفاده می‌کنند. نظرسنجی انجام‌شده توسط Specops Software نشان می‌دهد که 51.61 درصد از پاسخ‌دهندگان، پسوردهای سایت استریم خود را به اشتراک می‌گذارند.

3) برای تمامی حساب‌های خود، احراز هویت چند عاملی را تنظیم کنید:

احراز هویت چند عاملی به این معنی است که برای دسترسی به نرم‌افزار یا انجام تراکنش، حداقل یک عامل دیگر به‌غیر از رمز عبور، برای تأیید هویت کاربر مورد نیاز است.

این عامل دیگر می‌تواند ارسال یک کد از طریق پیامک، وارد کردن کلمه کلیدی و یا یک کد از پیش تنظیم شده از طریق برنامه‌های مدیریت رمز عبور باش

4) تمامی نرم‌افزارهای خود را به‌روز نگهدارید:

همواره ازسوی شرکت‌های سازنده نرم‌افزارها، وصله‌هایی برای رفع مشکلات امنیتی صادر می‌شوند که بی‌توجهی به آن‌ها شما را در معرض حملات سایبری قرار می‌دهد. به‌روزرسانی نرم‌افزارها نه‌تنها برای بهبود سرعت سیستم شما مهم است، بلکه برای محافظت در برابر تهدیدات سایبری نیز، بسیار حیاتی است.

5) تنها با دستگاه‌ها و شبکه‌های امن کار کنید:

با افزایش کار هیبریدی یا hybrid working (منظور به‌صورت ترکیبی کار کردن یعنی چند روز حضوری و چند روز دورکاری است)، حملات سایبری به تهدیدی بزرگتر از همیشه تبدیل شده‌اند. کارمندان اکنون زمان بیشتری را صرف دورکاری می‌کنند.

کارمندان دورکار، ممکن است از دستگاه‌ها یا شبکه‌هایی استفاده کنند که ایمن نیستند. اجتناب از این امر برای اطمینان از حداکثر حفاظت در برابر تهدیدات سایبری ضروری است.

6) دامنه‌های وب مشابه یکدیگر را خریداری کنید:

خرید دامنه‌هایی که به‌لحاظ اسمی بسیار نزدیک و شبیه به یکدیگر هستند، احتمال فریب مشتریان، تأمین‌کنندگان یا افراد تیم خود را توسط ایمیل‌ها یا لینک‌هایی به وب‌سایت‌های جعلی، کاهش دهید. این اقدام یک سرمایه‌گذاری خوب برای محافظت در برابر تهدیدات سایبری است.

7) اطلاعات کلیدی تأیید شخصی را جداگانه نگهداری کنید:

اطمینان حاصل کنید که اقدامات فنی یا سازمانی مناسب برای حفاظت از داده‌های شخصی وجود دارد. در واقع، این راهکار می‌تواند از حملات سایبری جلوگیری و تأثیر آن‌ها را به‌حداقل برساند.

10) سیستم‌های خود را از نظر میزان آسیب‌پذیری بررسی کنید:

سیستم‌های شما همیشه آسیب‌پذیری‌هایی را پنهان می‌کنند که شما از آن‌ها آگاهی ندارید. اکنون ممکن است زمان خوبی برای تقویت امنیت، ایمن‌سازی پارامتر و انجام تست نفوذ باشد. شما باید مطمئن شوید که تمامی باگ‌های سیستم خود را شناسایی و برطرف کرده‌اید.

11) پروتکل‌های واضح و مشخصی با مشتریان و تأمین‌کنندگان تنظیم و ایجاد کنید:

هنگام برقراری ارتباط یا به اشتراک‌گذاری اطلاعات با مشتریان و تأمین‌کنندگان جدید، اصرار بر تماس مستقیم از طریق پرسنل نام‌گذاری شده یا کلمات رمز برای تغییرات عمده در شرایط، پرداخت‌ها و غیره را داشته باشید.

برای به خطر انداختن تهدیدات فیزیکی، اطمینان حاصل کنید که قبل از اجازه دسترسی شخص ثالث به محل خود، بررسی‌های لازم را در مورد او انجام داده‌اید.

12) مراقب جعل هویت باشید:

اگر نام و نقش شما در فضای عمومی مشخص باشد، در برابر جعل هویت آسیب‌پذیرتر هستید. اگر در موقعیت ارشد قرار دارید یا مجاز به انجام پرداخت‌های مالی هستید، با همکاران خود در مورد قوانین اساسی توافق کنید. به‌عنوان مثال، همیشه از طریق تلفن، کلمات رمز و غیره به‌صورت مستقیم تماس شخصی برقرار کنید. برای پرداخت‌های بزرگ مجوز دوگانه را معرفی کنید.

13) کارت شناسایی مخصوص به شرکت خود را تنظیم کنید:

همه کارکنان را تشویق کنید که همیشه از کارت یا شناسه امنیتی خود استفاده کنند. با این اقدام دیگران با یک نگاه متوجه می‌شوند که این فرد مجاز و از همین شرکت است یا خیر. همچنین این اقدام در هنگام ورود و خروج کارمندان و ثبت رفت‌وآمدهای داخلی بسیار کاربردی است، زیرا می‌تواند از ورود افراد غیرمجاز به داخل ساختمان جلوگیری کند.

جمع‌بندی

امروزه مهم‌ترین نگرانی تمام کاربران دفاع از آسیب‌پذیری‌های ناشی از تهدیدات سایبری است. زیرا در برخی مواقع این تهدیدات، آسیب‌های جبران‌ناپذیری را ایجاد می‌کنند. اما در ابتدا می‌بایست آگاهی کاربران را نسبت به چیستی امنیت سایبری افزایش داد.

دوست عزیز

به انتهای این مقاله رسیدیم. از اینکه تا به اینجای کار با ما همراه بودید، سپاسگزاریم. خوشحال می‌شویم که نظر شما عزیزان را در قسمت کامنت مطالعه کنیم. اگر به مطالب بیشتر در حوزه‌ی امنیت و هک علاقمندید می‌توانید وبلاگ ما را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.