امنیت و هک, همه مطالب

آشنایی با Adware یا ابزارهای تبلیغاتی مخرب و راهکارهای جلوگیری از آن

ابزارهای تبلیغاتی مخرب

تبلیغات آنلاین یک واقعیت اجتناب‌ناپذیر عصر دیجیتال است. اما، کاربران ترجیح می‌دهند تا تبلیغات را به حداقل برسانند. Adware یا ابزارهای تبلیغاتی مخرب همیشه و همه‌جا حضور دارند.

گاهی مزاحمت Adware  یا ابزارهای تبلیغاتی فراتر از مزاحمت‌های معمول و فراگیر است. در واقع، می‌توانند به رایانه شما آسیب برسانند یا حتی داده‌های شما را به سرقت ببرند. ما در این مقاله قصد داریم تا در مورد آسیب‌های ابزارهای تبلیغاتی مخرب، علائم و انواع مختلف آن‌‌ها همچنین راهکارهای جلوگیری از آسیب این ابزارها، صحبت کنیم.

در ضمن اگر علاقمند به آشنایی با تهدیدات کامپیوتری هستید، می‌توانید مقاله‌ی ما را با عنوان آشنایی با خطرناک‌ترین ویروس‌های کامپیوتری مطالعه بفرمایید.

فهرست مطالب

adware چیست؟

Adware نرم افزار مخربی است که تبلیغات را نمایش می‌دهد، داده‌ها را از رایانه کاربر جمع‌آوری می‌کند و ممکن است کاربران را به وب‌سایت های تقلبی هدایت کند. هدف این نوع بدافزار کسب درآمد است.

نمونه‌هایی از ابزارهای تبلیغاتی مخرب

برخی از انواع شناخته‌شده ابزارهای تبلیغاتی مزاحم عبارتند از:

Gator: این ابزار تبلیغاتی است از اوایل دهه نود، تبلیغات مشروع را با تبلیغات جعلی Gator جایگزین کرد. Gator برای جمع‌آوری داده‌های مالی از رایانه‌های کاربران استفاده می‌شد.

DollarRevenue: این ابزار تبلیغاتی در سال 2007 ایجاد شد. این ابزار بیش از 20 میلیون کاربر را آلوده کرد، فعالیت‌های آنلاین را ردیابی کرد و در نهایت یک بات‌نت مخرب را تشکیل داد.

Fireball: یک مثال جدیدتر، Fireball اساساً یک هکر مرورگر است که مرورگر شما را تحت‌کنترل خود در می‌آورد، شما را با تبلیغات تحت‌فشار قرار می‌دهد، تنظیمات شما را تغییر می‌دهد و از رفع مشکل آن جلوگیری می‌کند. تا به امروز، بیش از 250 میلیون کاربر را آلوده کرده است.

نحوه عملکرد و آسیب‌های Adware یا ابزارهای تبلیغاتی مخرب

پس‌از نصب یک ابزار تبلیغاتی بر روی دستگاه، معمولاً از طریق روش‌های شرورانه، کار جمع‌آوری داده‌ها یا هدایت کاربر به تبلیغات و وب‌سایت‌های ناخواسته و مخرب انجام می‌شود.

در بهترین حالت، ابزارهای تبلیغاتی مزاحم تحریک‌کننده هستند. در بدترین حالت، آن‌ها خطرناک هستند. از جنبه‌های نگران‌کننده سخت‌افزار تبلیغاتی، این است که به دستگاه شما آسیب می‌زنند، از شما جاسوسی و دستگاه شما را در برابر انواع دیگر حملات آسیب‌پذیرتر می‌کنند.

آن‌ها می‌توانند منجر به تعداد بالای تبلیغات پاپ‌آپ شوند، سرعت دستگاه شما را کاهش و منابع آن را افزایش دهند. این موضوع می‌تواند شما را در برابر حملات Man-in-the-Middle آسیب‌پذیر کند.

ابزارهای تبلیغاتی مزاحم می‌توانند اطلاعات را به سرقت ببرند و هکر مسئول آن را در فضای وب‌تاریک بفروشد.

اگر روی adware کلیک کنید چه اتفاقی می‌افتد؟

ممکن است شما را به یک آدرس اینترنتی مخرب هدایت کنند و از شما بخواهند تا اطلاعاتی ارائه یا از کارت اعتباری خود پرداختی انجام دهید. در نهایت، ممکن است دستگاه شما به یک بدافزار مخرب آلوده شود.

همچنین ابزارهای تبلیغاتی مزاحم می‌توانند شما را به وب‌سایت‌هایی هدایت کنند که در آن انواع بدافزارهای دیگر می‌توانند به‌صورت بی‌صدا در پس‌زمینه اجرا شوند و عکس‌های شما را به سرقت ببرند.

انواع adware یا ابزارهای تبلیغاتی مزاحم

دو نوع adware وجود دارد: قانونی و مخرب. در ادامه هرکدام را توضیح خواهیم داد:

1. ابزارهای تبلیغاتی مزاحم قانونی:

ابزارهای تبلیغاتی مزاحم قانونی همراه با نرم‌افزارهای رایگان مانند بازی‌ها یا برنامه‌هایی که دانلود می‌کنید، ارائه می‌شود.

در بیشتر موارد می‌توانید از نرم‌افزار به‌صورت رایگان استفاده کنید اما در ازای آن مشمول تبلیغات می‌شوید. گاهی اوقات، برای دور زدن این موضوع می‌توانید برای نسخه بدون آگهی آن هزینه کنید.

این نوع از ابزارهای تبلیغاتی مزاحم ممکن است آزاردهنده باشند، اما به‌هیچ‌وجه آسیب‌رسان نیستند.

2. ابزارهای تبلیغاتی مخرب:

ازسوی‌دیگر، بدافزارهای تبلیغاتی مخرب شامل برنامه‌های ناخواسته‌ای هستند که بدون اطلاع یا رضایت شما بر روی دستگاه شما نصب می‌شوند. آن‌ها نه تنها تبلیغات پاپ‌آپ را به شما تحمیل می‌کنند، بلکه می‌توانند به فایل‌ها و دستگاه شما آسیب برسانند.

همچنین اطلاعات شخصی را جمع‌آوری کنند، که می‌تواند منجر به سرقت هویت شما شود.

چگونه ابزار تبلیغاتی را دریافت می‌کنید؟

در بسیاری از موارد، حتی متوجه نخواهید شد که دستگاه شما به ابزارهای تبلیغاتی مزاحم آلوده شده است. اما در ابتدا برخی از علائم را تجربه می‌کنید. رایج‌ترین روش‌های دریافت بدافزارها عبارتند از:

1. Adware همراه با نرم‌افزارهای دیگر

اکثر ابزارهای تبلیغاتی مزاحم همراه با نرم‌افزارهای دیگر ارائه می‌شوند. این مورد در زمینه ابزارهای تبلیغاتی، قانونی است. اما ابزارهای تبلیغاتی مخرب ممکن است در داخل یک نرم‌افزار مخفی شوند و تا زمانی که شروع به‌کار نکنند، شناسایی نشوند.

2. Adware در لینک‌های مخرب

پیوندهای مخرب یکی از رایج‌ترین منابع تخریب در تمامی انواع بدافزارها هستند. این پیوندها ممکن است از پیام‌های متنی یا ایمیل باشند و به‌راحتی دستگاه شما را با ابزارهای تبلیغاتی مزاحم، جاسوس‌افزار یا باج‌افزار آلوده کنند.

3. درایوهای USB حامل Adware

در برخی موارد، ابزارهای تبلیغاتی مزاحم از طریق سخت‌افزار پخش می‌شوند. به‌عنوان مثال، اشتراک‌گذاری درایوهای USB آلوده می‌تواند منجر به دریافت ابزارهای تبلیغاتی شود.

4. ایمیل‌های فیشینگ

بسیاری از حملات سایبری ازطریق ایمیل‌های فیشینگ انجام می‌شوند. اگر روی یک پیوند آلوده کلیک یا از یک وب‌سایت مخرب بازدید کنید، ممکن است دستگاه شما بدافزارها را دریافت کند.

علائم دریافت ابزارهای تبلیغاتی مخرب

ابزارهای تبلیغاتی مخرب می‌توانند بدون اطلاع شما به دستگاه شما راه پیدا کنند. خوشبختانه، علائم زیادی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای شناسایی بدافزارها استفاده کنید و سپس برای رفع مشکل اقدام کنید. در اینجا چند مورد از علائم رایج ابزارهای تبلیغاتی مزاحم را بیان خواهیم کرد:

1. افت عملکرد

اگر متوجه شدید که رایانه شما به‌طور ناگهانی کند کار می‌کند و از منابع زیادی استفاده می‌کند، ممکن است ابزارهای تبلیغاتی مزاحم در پس‌زمینه درحال اجرا باشند.

2. افزایش تبلیغات

ممکن است هنگام مرور در اینترنت ده‌ها تبلیغ بینید، یا سر از وب‌سایت‌های بی‌ربط درآورید، ابزارهای تبلیغاتی مزاحم می‌توانند مقصر این موضوع باشند.

3. تغییر تنظیمات مرورگر

صفحه اصلی مرورگر شما یا سایر تنظیمات آن به‌طور ناگهانی تغییر می‌کند.

4. عمر باتری و مشکلات خرابی

باتری شما به‌سرعت تخلیه می‌شود یا برنامه‌ها از کار می‌افتند.

راهکارهای جلوگیری از آسیب‌های ابزارهای تبلیغاتی مخرب

با رعایت برخی نکات، می‌توانید به‌طور کلی از آسیب‌های تبلیغاتی جلوگیری کنید. برای جلوگیری از آن‌ها، نکات زیر را دنبال کنید.

1. تنها برنامه‌های مطمئن را نصب کنید:

فقط برنامه‌ها را از منابع معتبر و تأییدشده نصب کنید. برای مثال، کاربران آیفون فقط باید برنامه‌ها را از اپ استور اپل و کاربران اندروید از گوگل پلی، دانلود کنند. برنامه‌های این پلتفرم تضمین می‌شوند که پاک و عاری از ابزارهای تبلیغاتی مخرب باشند.

2. هرگز روی لینک‌های مشکوک کلیک نکنید:

هرگز روی لینک‌هایی که ازطریق پیامک یا ایمیل ازطرف افراد غریبه برای شما ارسال می‌شوند، کلیک نکنید. آن‌ها می‌توانند منجر به تخریب دستگاه یا سرقت هویت کاربران شوند.

3. دستگاه‌ها و سیستم‌عامل‌ها را به‌روز نگهدارید:

همیشه سیستم‌عامل تلفن همراه و رایانه خود را به آخرین نسخه به‌روز کنید. به‌روزرسانی‌ها اغلب شامل وصله‌های امنیتی هستند که می‌توانند از شما در برابر انواع شناخته‌شده بدافزار، از جمله ابزارهای تبلیغاتی مزاحم محافظت کنند.

4. نقد و بررسی برنامه‌ها را بخوانید:

نقد و بررسی‌های برنامه را بخوانید تا ببینید آیا سایر کاربران مشکلات یا تجربیات عجیبی را گزارش کرده‌اند یا خیر. همچنین از خود سوال کنید که آیا آن‌ها با هدف برنامه مطابقت دارند یا خیر. اعطای مجوزهای اشتباه می‌تواند داده‌های حساس شما را به اشخاص ثالث ارسال کند.

5. از نرم‌افزارهای ضدویروس استفاده کنید:

یک برنامه ضدویروس معتبر را از یک منبع مطمئن و امن نصب کنید. هربار که یک برنامه جدید را دانلود می‌کنید، یک اسکن را برای بررسی موفقیت‌آمیز بودن دانلود و یافتن هرگونه کد مخرب، اجرا کنید.

خط مقدم محافظت از امنیت کامپیوتر شما، استفاده از آنتی‌ویروسی است که قابلیت اطمینان بالایی داشته باشد و مدام به‌روزرسانی شود. ما در مجموعه‌ی شیدافزار برای این نگرانی شما عزیزان، ضدویروس و امنیت اینترنتی شید را پیشنهاد می‌کنیم.

در نسخه امنیت اینترنتی شید شما می‌توانید در برابر ویروس‌ها ایمن باشید، در مقابل تهدیدهای اینترنتی محافظت شوید و نگران ایمنی خریدها، پرداخت‌ها و کارهای بانکی‌تان نباشید. همچنین کنترل برنامه‌های دستگاه‌تان را در دست بگیرید.

جهت آشنایی بیشتر با محصولات ما روی نوشته زیر کلیک کنید.

6. مراقب آزمایش‌های رایگان آنتی‌ویروس‌ها ناشناس یا بدون مجوز باشید:

آزمایش‌های رایگان آنتی‌ویروس ممکن است بدافزاری باشد که به دستگاه تلفن همراه شما حمله می‌کند.

 7. نرم‌افزارهای امنیتی را نصب و به‌روز کنید:

نرم‌افزار امنیتی، مرورگر اینترنت و سیستم‌عامل خود را تنظیم کنید تا به‌طور خودکار به‌روز شوند. به‌روز نگهداشتن این عناصر تضمین می‌کند که از آخرین وصله‌های امنیتی بهره‌مند شوید.

8. در فضای عمومی اتصال بلوتوث را غیرفعال کنید:

بلوتوث به تلفن شما اجازه می‌دهد تا به‌صورت بی‌سیم به سایر لوازم الکترونیکی هوشمند متصل شود و افراد دیگر را قادر می‌سازد تا در صورت روشن بودن آن، بدون اجازه به دستگاه شما متصل شوند.

جمع‌بندی

بسیاری از ابزارهای تبلیغاتی مزاحم آزاردهنده و برخی از آن‌ها بسیار مضر هستند. قبل‌از نصب هرچیزی که ممکن است باعث آسیب شود، بررسی‌های لازم و ضروری را انجام دهید.

دوست عزیز

به انتهای این مقاله رسیدیم. از اینکه تا به اینجای کار با ما همراه بودید، سپاسگزاریم. خوشحال می‌شویم که نظر شما عزیزان را در قسمت کامنت مطالعه کنیم. اگر به مطالب بیشتر در حوزه‌ی امنیت و هک علاقمندید می‌توانید وبلاگ ما را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.