امنیت و هک, همه مطالب

هک شدن مسنجر فیسبوک و راهکارهای جلوگیری از آن

هک شدن مسنجر فیسبوک

هک شدن مسنجر فیسبوک می‌تواند بسیار چالش‌ برانگیز و ناراحت کننده باشد. اگر در حساب کاربری خود متوجه پیام‌هایی شده‌اید که هرگز شما آن‌ها ارسال نکرده‌اید، باید گفت که پیام‌رسان شما هک شده است.

بنابراین، چه علائمی نشان‌دهنده هک شدن حساب کاربری است؟ در ادامه، به توضیح برخی از نشانه‌های هک شدن مسنجر فیسبوک و اقداماتی که برای بازیابی حساب کاربری خود باید انجام دهید، می‌پردازیم.

در ضمن، اگر علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد چیستی هک و هکرها دارید، می‌توانید مقاله‌ی ما را با عنوان هک چست؟ و هکر کیست؟ مطالعه بفرمایید.

فهرست مطالب

نشانه‌های هک شدن مسنجر فیسبوک

اکثر مردم پس از استفاده هکرها از حساب کاربری آن‌ها جهت ارسال پیام‌های غیرقانونی متوجه هک شدن مسنجر فیسبوک خود می‌شوند. اما با آگاهی از نشانه‌های هک شدن، دیگر لازم نیست منتظر بمانید تا یک هکر با استفاده از حساب شما شروع به ارسال پیام‌های فیشینگ کند. شا سریع‌تر از این موضوع آگاه می‌شوید و جهت رفع آن اقدام می‌کنید.

این نشانه‌ها عبارتند از:

1. دریافت یک ایمیل غیرمعمول که از شما می‌خواهد رمز عبور فیسبوک خود را تغییر دهید:

فیس‌بوک درصورتی‌که حساب کاربری خود را قفل کرده باشید برای شما ایمیلی ارسال می‌کند که در آن می‌توانید رمز عبور خود را بازنشانی کنید. اما اگر خودتان برای دریافت این ایمیل درخواست نداده‌اید، می‌تواند به این معنی باشد که هکرها سعی دارند رمز عبور را در حساب شما تغییر دهند.

بنابراین اگر یک ایمیل غیرمعمول از فیسبوک دریافت کردید که از شما می‌خواهد رمز عبور خود را تغییر دهید، این احتمال وجود دارد که شخصی درحال تلاش برای ربودن حساب شما باشد.

2. تغییرات در اطلاعات حساب شخصی

آیا به‌طور ناگهانی برخی از اطلاعات شخصی شما در فیسبوک تغییر کرده است؟ اگر این تغییرات را خودتان انجام نداده‌اید، نشان‌دهنده هک شدن حساب شما است. بنابر قصد هکر، ممکن است متوجه شوید که جزئیاتی مانند شهر فعلی، عکس نمایه، نام و تولد شما دست‌کاری شده‌اند.

3. درخواست‌های دوستی غیرعادی

آیا مقدار زیادی درخواست های دوستی غیرعادی از حساب فیس بوک شما ارسال شده است؟ یکی از کارهایی که ممکن است یک هکر پس از دسترسی به حساب کاربری شما انجام دهد، تلاش برای جمع‌آوری اطلاعات شخصی از سایر کاربران است.

4. مشکل در به حساب کاربری ورود

هنگامی که یک هکر حساب مسنجر شما را هک می‌کند (یا حساب تلگرام)، یکی از اولین اقدامات آن‌ها بیرون کردن شما از حساب کاربری خواهد بود. آن‌ها این کار را با تلاش برای تغییر رمز عبور شما انجام می‌دهند تا از دسترسی شما به حساب جلوگیری کنند. بنابراین اگر فیسبوک رمز عبور شما را رد کرد، به خاطر داشته باشید که ممکن است یک هکر رمز عبور شما را تغییر داده است.

5. پیام‌های شخصی مشکوک

ممکن است یک هکر پس از دسترسی به حساب شما پیام‌های مشکوکی را برای دوستان خود ارسال کند. چنین دسترسی به هکر اجازه می‌دهد تا پیام‌های مخرب را از طریق مسنجر شما برای سایر کاربران ارسال کند.

دلایل هک شدن مسنجر

علی‌رغم تمام ویژگی‌های ایمنی موجود برای کاربران مسنجر، هکرها دائماً در تلاش هستند تا راه‌های جدیدی برای هک کردن پیدا کنند.

برخی از تکنیک‌هایی که هکرها ممکن است برای هک کردن پیام‌رسان فیس‌بوک شما از آن استفاده کنند شامل فیشینگ، keylogging، هک با استفاده از کوکی‌ها، یا با استفاده از برنامه‌های ردیابی مانند Spyier یا PhoneSpector است.

بااین‌حال، ممکن است تعجب کنید که چرا هکرها فیسبوک مسنجر را هدف قرار می‌دهند.

چرا هکرها حساب‌های مسنجر را هدف قرار می‌دهند؟

فیس‌بوک مسنجر امروزه به‌عنوان یکی از 3 اپلیکیشن برتر پیام‌رسان موبایلی در جهان شناخته می‌شود. به‌این‌ترتیب، تعجب‌آور نیست که هکرها پایگاه کاربری عظیم آن را جذاب می‌دانند.

در نتیجه به‌دلیل تعداد زیاد کاربران مسنجر، هکرها می‌توانند با ارسال پیام‌هایی از حساب هک‌شده به لیست دوستان، به‌راحتی قربانیان را هدف قرار دهند و کدهای مخرب را سریع‌تر پخش کنند.

ازآنجایی‌که فیس‌بوک مسنجر پایگاه کاربری متنوعی از سراسر جهان دارد، بستر مناسبی برای هکرهایی است که به‌دنبال هدف قرار دادن پروفایل‌های بین‌المللی از سایر نقاط جهان هستند.

آیا با باز کردن یک پیام در فیسبوک می‌توانید هک شوید؟

جواب کوتاه، خیر است. شما نمی توانید فقط با باز کردن یک پیام در فیس بوک هک شوید. تنها راهی که می توان اکانت شما را هک کرد، زمانی است که با محتوای پیام ارتباط برقرار می کنید.

اگر به پیام شخصی که حساب کاربری او هک شده پاسخ دهید چه اتفاقی می افتد؟

پاسخ دادن به پیام شخصی که مسنجر او هک شده است به این معنی نیست که شما هک خواهید شد. بااین‌حال، ممکن است در آینده شانس بیشتری برای دریافت پیام‌های ناخواسته داشته باشید. به‌علاوه، از لحظه‌ای که شروع به تعامل با پیام‌های مشکوک می‌کنید، احتمال به خطر افتادن حسابتان افزایش می‌یابد.

اگر حساب فیسبوک مسنجر شما هک شد چه باید کرد؟

پس‌از هک شدن حساب فسیبوک خود نیاز است تا چندین راهکار عملی را برای حفظ امنیت دوستان و بازیابی حساب خود انجام دهید. این اقدامات ضروری عبارتند از:

1. در اسرع وقت به دوستان خود اطلاع دهید:

اگر متوجه شدید که حساب شما به خطر افتاده است، بلافاصله با دوستان خود تماس بگیرید. به آن‌ها بگویید که تا جای ممکن به دوستان دیگر شما نیز اطلاع دهند. مهم‌تر از همه، به آن‌ها هشدار دهید که هر پیامی را که از حساب شما دریافت می‌کنند، نادیده بگیرند.

2. از تمام جلسات خارج شوید و رمز عبور خود را تغییر دهید:

اگر هنوز به مسنجر خود دسترسی داربد، تمام جلسات ورود را بررسی کنید. درصورتی‌که به مورد غیرعادی برخورد کردید، از تمام جلسات خارج شوید و رمز عبور خود را به یک نوع قوی‌تر تغییر دهید.

برای خروج از تمام جلسات این مراحل را دنبال کنید:

  • تنظیمات فیس بوک را باز کنید.
  • به قسمت Security و Login بروید.
  • لیست تمام دستگاه‌هایی که از آن‌ها وارد شده‌اید را بررسی کنید.
  • Log Out of All Sessions را انتخاب کنید.
  • در مرحله بعد، باید بلافاصله رمز عبور خود را تغییر دهید.

برای تغییر رمز عبور مراحل زیر را دنبال کنید:

  • تنظیمات و حریم خصوصی را انتخاب کنید.
  • سپس تنظیمات را انتخاب کنید.
  • پایین بروید و Security and Login را انتخاب کنید.
  • Login را انتخاب کرده و روی Edit ضربه بزنید.
  • رمزعبور خود را تغییر دهید.

3. هک شدن را به فیسبوک گزارش دهید:

اگر هکری تا جایی پیش رفته است که شما را از حساب کاربری خود خارج کرده است، به این معنی که دیگر به حساب خود دسترسی ندارید، با مراجعه به صفحه گزارش حساب در معرض خطر فیس بوک Facebook’s Report Compromised Account page، این حادثه را گزارش دهید.

4. برنامه‌های مشکوک را حذف کنید:

گاهی اوقات، هکرها از طریق برنامه‌ای که آگاهانه یا ناآگاهانه نصب شده است، مسنجر کاربر را هک می‌کنند. در‌ این‌ صورت، دستگاه‌های خود را برای برنامه‌های مشکوک بررسی کنید. می‌توانید این کار را با رفتن به Settings سپس Apps and Websites انجام دهید. از آنجا، برنامه‌های مشکوک را حذف کنید.

جمع‌بندی

اگر در فیس‌بوک مسنجر هک شده‌اید، مراحل مشخص شده در بالا را دنبال کنید تا حساب خود را بازگردانید و دوباره اجرا کنید.

دوست عزیز

به انتهای این مقاله رسیدیم. از اینکه تا به اینجای کار با ما همراه بودید، سپاسگزاریم. خوشحال می‌شویم که نظر شما عزیزان را در قسمت کامنت مطالعه کنیم. اگر به مطالب بیشتر در حوزه‌ی امنیت و هک علاقمندید می‌توانید وبلاگ ما را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.