امنیت و هک, همه مطالب

هک شدن توییتر یا ایکس و راهکارهای جلوگیری از آن

هک شدن توییتر

X، که قبلا توییتر نام داشت، یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی است. اما به‌دلیل محبوبیت بالای آن توییتر یا ایکس X هدف اصلی بسیاری از هکرها تبدیل شده است. در این مقاله قصد داریم تا در مورد علائم هک شدن توییتر یا ایکس و همچنین راهکارهای جلوگیری از آن صحبت کنیم.

در ضمن اگر علاقمند به آشنایی با تهدیدات کامپیوتری هستید، می‌توانید مقاله‌ی ما را با عنوان آشنایی با خطرناک‌ترین ویروس‌های کامپیوتری مطالعه بفرمایید.

فهرست مطالب

روش‌های هک شدن توییتر یا ایکس

مجرمان سایبری راه‌های خلاقانه‌تری برای نفوذ به حساب‌ها، سرقت اطلاعات و ارتکاب کلاهبرداری پیدا می‌کنند. متأسفانه، بسته به موقعیت شما و هکر، ممکن است حساب شما به روش‌های مختلف هک شود.

برخی از روش‌های هک شدن توییتر یا ایکس عبارتند از:

1. کلاهبرداری فیشینگ:

کلاهبرداری فیشینگ یکی از رایج‌ترین ترفندها در میان مجرمان سایبری است. مهاجم یک ایمیل برای شما ارسال می‌کند که ظاهراً قانونی به نظر می‌رسد و ادعا می‌کند که حساب شما هک شده است و باید رمز عبور خود را بازنشانی کنید.

برای انجام این کار، روی پیوند کلیک می‌کنید و به یک وب‌سایت جعلی با ظاهری معتبر هدایت می‌شوید. سپس از شما خواسته می‌شود که اطلاعات کاربری خود را وارد کنید، اما وقتی این کار را انجام می‌دهید، هیچ اتفاقی نمی‌افتد. در واقع، شما کلیدهای حساب توییتر خود را به یک غریبه تحویل داده‌اید.

2. رمزهای عبور ضعیف:

ده‌ها روش برای دسترسی هکرها به حسابی با رمز عبور ضعیف وجود دارد. به‌عنوان مثال، اگر از نام بچه‌ها یا حیوانات خانگی به‌عنوان رمز عبور خود استفاده می‌کنید، مجرمان اغلب می‌توانند این اطلاعات را از طریق رسانه‌های اجتماعی یا سوابق عمومی شما پیدا کنند.

3. پیدا کردن اطلاعات شخصی در فضای وب تاریک:

نقض داده‌ها منجر به پایان میلیون‌ها پرونده سرقت‌شده در وب تاریک می‌شود. ممکن است اطلاعات شما نیز در یکی از این نقض‌ها باشد. اگر یک هکر آن را پیدا کند، می‌تواند از اطلاعات برای نفوذ به حساب‌های شما استفاده کند.

4. حملات Man-in-the-Middle:

حملات Man-in-the-middle زمانی رخ می‌دهد که شما به یک شبکه ناامن (مثلاً Wi-Fi عمومی در کافی‌شاپ) وارد می‌شوید که یک هکر نیز به آن نفوذ کرده است. آن‌ها منتظر می‌مانند تا شما وارد سیستم شوید. سپس دستگاه شما را هدف قرار می‌دهند و بدافزار را نصب می‌کنند.

5. بدافزار:

ده‌ها نوع بدافزار، مجهز به سرقت اطلاعات اعتباری یا کنترل حساب‌ها هستند.

نشانه‌های هک شدن توییتر یا ایکس شما

اگر حساب توییتر شما هک شده باشد، به‌زودی متوجه آن خواهید شد. رایج‌ترین سناریو این است که یک روز صبح از خواب بیدار شوید، تعداد زیادی فعالیت غیرقابل توضیح را در حساب خود ببینید و متوجه این موضوع شوید که “توییتر من هک شد!”

برخی از نشانه‌های هک شدن حساب توییتر یا ایکس عبارتند از:

1. توییت‌های غیرمجاز:

اگر تعداد زیادی توییت در حساب خود مشاهده کردید که شما آن‌ها را پست نکرده‌اید، می‌تواند نشان‌دهنده تقلب باشد. به آنچه ارسال شده است دقت کنید؛ هکرها معمولاً پیوندهای شرورانه ای را برای ترغیب افراد به کلیک کردن درج می‌کنند تا بتوانند اطلاعات آن‌ها را بدزدند.

2. فعالیت عجیب:

اگر در حساب خود چندین دایرکت مسیج را مشاهده کردید که شما پاسخی به آن‌ها نداده بودید، می‌تواند نشانه‌ای از هک باشد. همچنین اگر حساب شما به‌طور ناگهانی صدها اکانت جدید را دنبال کند، این نیز نشانه آن است که یک غریبه از حساب شما سوءاستفاده می‌کند.

با استفاده از بخش Apps and Sessions می‌توانید فعالیت حساب خود را از طریق برنامه X بررسی کنید. در اینجا، زمان و مکان فعالیت اخیر را خواهید دید. اگر فعالیتی از کشورهای دیگر می‌بینید، آن را به‌عنوان یک پرچم قرمز بزرگ در نظر بگیرید.

3. اعلان‌های غیرمنتظره:

امنیت داخلی توییتر به‌گونه‌ای است که با وارد شدن شخصی به حساب کاربری شما یا تغییر دادن تنظیمات مهم آن، اعلان‌هایی را برای شما ارسال می‌کند. به‌عنوان مثال، اگر رمز عبور حساب خود را تغییر دهید یا در تلاش برای ورود ناموفق باشید، اعلان‌هایی دریافت خواهید کرد.

اگر شروع به دریافت چنین پیام‌هایی از توییتر کردید اما رمز عبور حساب خود را به‌روز نکردید یا تلاشی برای ورود به آن نداشتید، یکی از نشانه‌های هک شدن ایکس شما است.

درصورت هک شدن اکانت توییتر چه باید کرد؟

فهمیدن اینکه اکانت توییتر شما هک شده است، پایان دنیا نیست. گفتنی است، برای رفع این مشکل باید هرچه سریع‌تر اقدام کنید. مراحل زیر را دنبال کنید تا دسترسی به حساب خود را بازیابی و از نو شروع کنید.

1.رمز عبور توییتر خود را بازنشانی کنید:

اگر همچنان می‌توانید وارد حساب کاربری خود شوید و هکر رمز عبور را تغییر نداده است، رمز عبور خود را تغییر دهید. برای انجام این امر:

  • برنامه X را باز کنید.
  • روی نماد نمایه در بالا سمت چپ ضربه بزنید.
  • به «تنظیمات و حریم خصوصی» بروید.
  • روی «حساب شما» ضربه بزنید.
  • روی «تغییر رمز عبور» کلیک کنید.
  • رمز عبور فعلی خود را وارد کنید.
  • یک رمز عبور جدید، طولانی و قوی وارد کنید.
  • روی Done در بالا سمت راست ضربه بزنید.

2. نحوه بازنشانی رمز عبور توییتر در صورت قفل شدن:

اگر هکر رمز عبور را تغییر داد و شما را از حسابتان خارج کرد، همچنان می‌توانید دوباره دسترسی پیدا کنید:

  • برنامه X را باز کنید.
  • در صفحه ورود، روی «رمز عبور را فراموش کرده‌اید؟» کلیک کنید.
  • ایمیل یا تلفن را برای دریافت کد تأیید جهت بازنشانی رمز عبور خود انتخاب کنید.
  • کد دریافتی را وارد کنید.
  • رمزعبور خود را تغییر دهید.

اگر هکر ایمیل و شماره تلفن مرتبط با حساب را تغییر نداده باشد، این روش کارآمد خواهد بود. خوشبختانه، بسیاری از هکرها به خود زحمت این کار را نمی‌دهند.

3. گزارش هک شدن اکانت توییتر یا ایکس:

اگر شخصی حساب توییتر شما را هک کرده است و استراتژی‌های ذکر شده در بالا کمکی نکرد، به مرکز راهنمایی توییتر مراجعه کنید. دستورالعمل‌های موجود در این صفحه را دنبال کنید تا حساب را بازیابی و کلاهبرداری را گزارش کنید.

چگونه اکانت توییتر هک شده را بازیابی کنیم؟

برای بازیابی یک حساب توییتر هک شده، باید با مرکز راهنمایی توییتر تماس بگیرید و روند آن‌ها را دنبال کنید. شما باید به چند سوال مانند “آیا می‌توانید به حساب X خود وارد شوید؟” پاسخ دهید؟

راهکارهای عملی برای جلوگیری از هک شدن توییتر

مرحله اول، بازپس‌گیری کنترل اکانت توییتر است. گام بعدی این است که برنامه‌ای را تدوین کنید تا حساب خود را در آینده ایمن نگهدارید. این کار با تبدیل بهترین شیوه‌های محافظت از امنیت سایبری به بخشی از روال معمول آنلاین شما، آغاز می‌شود. در ادامه برخی از این نکات امنیتی را بیان خواهیم کرد.

1. 2FA را روشن کنید:

فعال کردن احراز هویت دو مرحله‌ای در حساب توییتر، تغییر رمز عبور دسترسی به اکانت شما را برای هکرها دشوارتر می‌کند. در قسمت تنظیمات اکانت خود این ویژگی را فعال کنید.

2. رمز عبور خود را تقویت کنید:

فقط از رمزهای عبور طولانی و قوی که از ترکیبی از حروف، اعداد و نمادها تشکیل شده است، استفاده کنید. هرگز از تاریخ‌ها، نام‌ها یا گذرواژه‌هایی که به‌راحتی قابل حدس زدن هستند، استفاده نکنید.

3. هرگز نام کاربری و رمز عبور خود را به اشتراک نگذارید:

اطلاعات ورود خود را با کسی، حتی با کسی که می‌شناسید، به اشتراک نگذارید.

4. مراقب ایمیل‌های فیشینگ باشید:

هرگز روی پیوندهای موجود در ایمیل یا پیامک کلیک نکنید. شما می‌توانید اطلاعات خود را در معرض خطر قرار دهید. مهم‌تر از همه، اطلاعات شخصی یا اعتبارنامه ورود به سیستم را در اختیار کسی قرار ندهید.

5. کنترل دستگاه خود را حفظ کنید:

درصورت امکان دستگاه خود را با مشخصات بیومتریک مانند Face ID یا Touch ID قفل کنید و هرگز اجازه ندهید از دید شما خارج شود. یک هکر حرفه‌ای تنها به چند ثانیه زمان نیاز دارد تا تغییرات اساسی را اعمال کند.

6. هرگز برنامه‌های ناامن را دانلود نکنید:

برنامه‌ها را تنها از پلتفرم‌های تأیید شده و معتبر مثل گوگل پلی دانلود کنید، نه از فروشگاه‌های شخص ثالث. زیرا این فروشگاه‌های غیرمعتبر کنترلی برای برنامه‌های خود ندارند و برنامه‌ها ممکن است که همراه با بدافزار باشند.

جمع‌بندی

به‌طور کلی، بهترین دفاع شما در برابر هکرها احتیاط و استفاده از نرم‌افزار آنتی‌ویروس مطمئن و قوی است. البته، رعایت نکات ضروری می تواند شما را از سردردهای زیادی نجات دهد.

خط مقدم دفاع از شما در مقابل حملات روز صفر، استفاده از آنتی ویروسی است که قابلیت اطمینان بالایی داشته باشد و مدام به روزرسانی شود. ما در مجموعه‌ی شیدافزار برای این نگرانی شما عزیزان، ضدویروس شید را پیشنهاد می‌کنیم.

در صوت تمایل به آشنایی با ضدویروس‌های شید می‌توانید روی دکمه زیر کلیک کنید.

دوست عزیز

به انتهای این مقاله رسیدیم. از اینکه تا به اینجای کار با ما همراه بودید، سپاسگزاریم. خوشحال می‌شویم که نظر شما عزیزان را در قسمت کامنت مطالعه کنیم. اگر به مطالب بیشتر در حوزه‌ی امنیت و هک علاقمندید می‌توانید وبلاگ ما را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.