امنیت و هک, نرم افزار, همه مطالب

آشنایی با آسیب‌های نرم‌افزارهای کرک شده و راهکارهای جلوگیری از آن‌ها

نرم افزارهای کرک شده

تعداد قابل توجهی از کاربران، از جمله برخی سازمان‌ها، نرم افزارهای کرک شده را به‌عنوان ابزار کار روزانه خود انتخاب می‌کنند. افزایش آگاهی از خطرات و آسیب‌های استفاده از نرم افزارهای کرک‌شده بسیار مهم است.

در این مقاله به بررسی مسائل امنیتی و پیامدهای منفی استفاده از نرم افزارهای کرک‌شده و راهکارهای جلوگیری از آسیب‌های آن‌ها، می‌پردازیم.

در ضمن اگر به‌دنبال سایر راههای محافظت از رایانه و اطلاعات شخصی خود، در برابر انواع خطرات هستید، می‌توانید مقاله‌ی ما را در مورد ضرورت استفاده از یک آنتی‌ویروس مطمئن و معتبر، مطالعه کنید.

فهرست مطالب

کرک چیست؟

در عصر دنیای دیجیتال، همه چیز به نرم‌افزار‌ها بستگی دارد. از ارتباطات تا مدیریت تا کسب‌وکار و بهره‌برداری، نرم‌افزار که اکنون بخشی جدایی‌ناپذیر دنیای مدرن است.

درحالی‌که برخی از این نرم‌افزارها رایگان و منبع‌باز هستند، اما برخی از این نرم‌افزارها به‌عنوان یک محصول به مشتریان فروخته می‌شوند. هر زمان که پول و ایده‌ای در هر کسب‌وکاری وجود داشته باشد، نوعی دزدی یا کلاهبرداری نیز ظاهر می‌شود.

شاید همه ما بیش از یک‌بار از نرم‌افزار کرک‌شده استفاده کرده‌ایم. اگرچه دریافت یک نسخه کرک‌شده رایگان از یک محصول باارزش بسیار لذت‌بخش است، اما ممکن است که منجر به آسیب‌های جبران‌ناپذیری شود.

یک نرم‌افزار کرک‌شده ممکن است حاوی کد مخرب باشد. ازآنجایی‌که نصب یک نرم‌افزار کرک‌شده انتخاب خود کاربران است، بنابراین هک کردن آن‌ها نیز بسیار آسان است.

در واقع، کرک روشی است که به موجب آن کاربران می‌توانند بدون نیاز به خرید یا پرداخت هزینه‌ای از برنامه‌ استفاده کنند. به این معنی که “کرک” محافظت برنامه را می شکند تا بتوانید به‌طور کامل از آن بهره‌مند شوید.

تاریخچه کرک نرم‌افزار

در دهه 1950، هیچ حق چاپی وجود نداشت، زیرا نرم‌افزار به‌عنوان مالکیت معنوی به رسمیت شناخته نمی‌شد.

پس‌از یک دهه، ایالات متحده شروع به صدور حق ثبت اختراع برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار کرد و مجوزهای کپی‌رایت مطرح شد. نرم‌افزار تبدیل به طلای جدید شد و راه‌اندازی رایانه‌های شخصی در دهه 1970 این وضعیت را تشدید کرد.

تا سال 1977، اداره کپی‌رایت ایالات متحده بیش از 1200 برنامه کامپیوتری را ثبت کرده بود. شرکت‌های نرم‌افزاری شروع به استفاده از DRM (مدیریت حقوق دیجیتال) و ایجاد کلید مجوز به‌عنوان محدودیت استفاده در محصولات خود کردند.

اولین کراکرها “گیک‌های کامپیوتر” نامیده می‌شدند. آن‌ها حاضر نبودند برای نرم‌افزاری که زمانی به‌صورت رایگان دریافت می‌کردند، پول بپردازند.

به‌ همین دلیل هکرها شروع به ابداع راه‌هایی برای دور زدن کلیدهای مجوز و محدودیت‌ها کردند. آن‌ها اولین کسانی بودن که نسخه “کرک‌شده” یک نرم‌افزار محبوب را منتشر کردند و به‌عنوان پیشتاز در میان گروه‌های کرکرها و هکرها تبدیل شد.

انواع روش‌های کرک کردن نرم‌افزار

کراکرها از روش‌های مختلفی برای دریافت کلیدهای مجوز و اقدامات حفاظتی نرم‌افزار استفاده می‌کنند. مهم‌ترین و رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از:

1. Keygen Cracking

کرک keygen شامل استفاده از یک برنامه تولید کلید برای تولید کلیدهای نرم‌افزارها است.

این نوع برنامه که عموماً به‌عنوان “keygen” شناخته می‌شود، الگوریتمی را که نرم‌افزار زیربنایی برای تولید کلیدهای مجوز قانونی خود برای افرادی که مجوز نرم‌افزار را خریداری می‌کنند، تجزیه و تحلیل می کند.

کرکرها زمانی از keygen استفاده می‌کنند که می‌خواهند الزامات فعال‌سازی نرم‌افزار را دور بزنند و به خدمات ممتازی که فقط به کاربران پرداخت‌کننده‌ی هزینه ارائه می‌شوند، دسترسی پیدا کنند.

برنامه keygen معمولاً با نسخه کرک‌شده نرم افزار توزیع می شود تا بتوان از آن در چندین رایانه استفاده کرد. بسیاری از افرادی که از برنامه های keygen استفاده می کنند، شانس بالایی برای آلوده‌شدن به بدافزار محبوب HackTool:Win32/Keygen دارند.

2. Patch Cracking

با این روش، کرکرها کد نرم افزار را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند و برنامه‌ای به‌نام Patch ایجاد می‌کنند که کد را تغییر می‌دهد.

ابتدا، کرکرها کد نرم‌افزار را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند و الگوریتم‌های مسئول اجرای اقدامات حفاظتی نرم‌افزار را شناسایی می‌کنند.

سپس، کرکر کد را اصلاح می‌کند و این اقدامات حفاظتی را به‌طور کامل حذف می‌کند. پس‌از اصلاح، کراکرها پچ را ایجاد می‌کنند. در واقع پچ ،برنامه کوچکی است که وقتی روی نرم‌افزار اعمال می‌شود، تغییرات را انجام می‌دهد.

این پچ با نرم‌افزار کرک‌شده توزیع می‌شود و امکان استفاده از آن را با چندین نسخه از همان نرم‌افزار فراهم می‌کند و نیاز به خرید لایسنس نرم‌افزار را از بین می‌برد.

3. ServerBased Cracking یا کرک مبتنی‌بر سرور

در کرک مبتنی‌بر سرور، کرکرها گروهی از سرورها را برای دور زدن اقدامات حفاظتی نرم‌افزار راه‌اندازی می‌کنند. ازطریق این سرورها نرم‌افزار کرک‌شده برای دانلود قرار داده می‌شود.

سرورها برای دور زدن اقدامات امنیتی به‌کار گرفته شده توسط توسعه‌دهندگان نرم‌افزار پیکربندی شده‌اند. کرکرها این کار را با استفاده از یک مولد کلید جهت تولید کلیدهای مجوز برای نرم‌افزار، تغییر مستقیم کد نرم‌افزار یا بهبود نسخه کرک‌شده نرم‌افزار انجام می‌دهند.

هنگامی که فرایند تکمیل شد، کرکرها معمولاً یک لینک دانلود برای دسترسی به نرم‌افزار کرک شده از طریق یک پلتفرم مبتنی‌بر وب ارائه می‌دهند.

4.  Reverse Engineering Cracking یا کرک مهندسی معکوس

با مفهوم مهندسی معکوس، کد نرم‌افزار برای آسیب‌پذیری‌های احتمالی تجزیه‌وتحلیل می‌شود. این آسیب‌پذیری‌ها توسط کرکر مورد سوء‌استفاده قرار می‌گیرند و برای تولید کلیدهای مجوز معتبر یا ایجاد یک وصله برای نرم‌افزار استفاده می‌شوند.

مهندسی معکوس، کد منبع یک نرم‌افزار را بازسازی می‌کند تا همان‌طوری که کرکر می‌خواهد نرم‌افزار عمل کند. این اقدام شامل جداسازی کد منبع، الگوریتم نرم‌افزار و ساختارهای داده‌ها می‌شود.

این روش همچنین می‌تواند برای اشکال‌زدایی نیز به‌کار برود، که شامل یافتن و رفع خطاها در یک برنامه کامپیوتری است. باوجوداینکه کرکرها ممکن است مجبور باشند خطاهای برنامه را برطرف کنند، اما این اقدام هدف نهایی آن‌ها نیست.

اولین گام در شکستن مهندسی معکوس، جمع‌آوری داده‌ها است. اطلاعات نرم‌افزار مورد نظر به‌صورت آنلاین از منابع مختلف و حتی از طریق سازندگان به دست می‌آید. مرحله بعدی جداسازی و مطالعه نرم‌افزار است.

کرکرها الگوریتم‌ها، ساختارهای داده و جریان داده‌ها را بررسی می‌کنند و آن‌ها را برای باگ‌ها و خطاها تجزیه‌و‌تحلیل می‌کنند.

در ادامه تغییرات دنبال می‌شود. کد، پیچ ​​خورده است و منطق کار برای دور زدن اقدامات سازنده تغییر می‌کند. پس‌از اصلاح، در نهایت دوباره نرم‌افزار به‌عنوان یک نسخه کرک‌شده کنار هم قرار می‌گیرد.

چه کسی کرک را ایجاد می‌کند؟

این کرک توسط افراد یا شرکت‌هایی تولید و ایجاد می‌شود که نحوه باز کردن یا شکستن محافظ برنامه را کشف کرده‌اند. شرکت‌ها و یا گروه‌های تخصصی روی رمزگشایی حفاظت برنامه و ساخت کرک کار می‌کنند.

استفاده از نرم‌افزارهای کرک شده عواقب شدیدی دارد. بسیاری از کرکرها بدافزارهای مختلف را روی برنامه کرک‌شده خود مخفی می‌کنند و با هدف جمع‌آوری اطلاعات حساس از کاربران، آن را توزیع می‌کنند.

و همان‌طور که توسعه‌دهندگان نرم‌افزار اقدامات امنیتی جدیدی را برای جلوگیری از نقض داده‌ها و کپی ایجاد می‌کنند، کرکرها تقریباً همیشه به نظر می‌رسند که وظیفه خود را دارند. آن‌ها راه‌های جدیدی برای دور زدن این اقدامات و نقض حقوق مجوز صاحبان نرم‌افزار ایجاد می‌کنند.

خطرات استفاده از برنامه کرک‌شده

استفاده از این نوع برنامه‌ها پیامدهای بی‌شماری دارد که در ادامه به ذکر برخی از مهم‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت:

پیامدهای قانونی

قبل از هرچیز، درک این نکته ضروری است که استفاده از این نرم‌افزارها غیرقانونی است. عمل کرک کردن یا توزیع نرم‌افزار دزدی غیرقانونی است، قوانین کپی‌رایت را نقض می‌کند و می‌تواند منجربه عواقب قانونی شدید، از جمله جریمه نقدی و حبس شود.

افراد یا سازمان‌هایی که با استفاده از نرم‌ افزارهای کرک‌شده دستگیر می‌شوند، ممکن است با جریمه‌های قابل توجهی مواجه شوند و به اعتبار خود آسیب وارد کنند.

خطرات امنیتی

هنگام استفاده از نرم‌افزارهای مختلف، امنیت داده‌های ما اصلی‌ترین موضوع است:

1) ویروس‌ها و بدافزارها:

نرم افزارهای کرک شده اغلب حاوی کدهای مخرب از جمله ویروس‌ها، تروجان‌ها و جاسوس‌افزارها هستند. هنگامی که این برنامه‌ها را دانلود و نصب می‌کنید، سیستم خود را در معرض خطر حملات سایبری قرار می‌دهید. این بدافزار می‌تواند اطلاعات شخصی را به سرقت ببرد، به فایل‌های شما آسیب برساند و یکپارچگی سیستم شما را به خطر بیندازد.

2) عدم به‌روزرسانی:

فروشندگان نرم‌افزار قانونی به‌طور منظم به‌روزرسانی‌ها و وصله‌ها را برای رفع آسیب‌پذیری‌ها و بهبود امنیت منتشر می‌کنند. کاربران این نرم‌افزارها این به‌روزرسانی‌های حیاتی را از دست می‌دهند و سیستم‌های خود را در برابر ضعف‌های شناخته‌شده و قابل بهره‌برداری آسیب‌پذیر می‌کنند.

3) فاقد پشتیبانی:

هنگامی که با مشکلات فنی مواجه می‌شوید یا به پشتیبانی و کمک نرم‌افزار قانونی نیاز دارید، می‌توانید با پشتیبانی مشتری تماس بگیرید. در نرم‌ افزار کرک‌شده، چنین گزینه‌ای وجود ندارید. این عدم پشتیبانی می‌تواند منجربه مسائل حل‌نشده شود و امنیت و بهره‌وری شما را بیشتر به خطر بیاندازد.

عملکرد غیرقابل اعتماد

این برنامه‌ها ممکن است ناپایدار یا مستعد خراب شدن باشد و باعث اختلالات مکرر در روند کار شما شود. ناسازگاری‌ها، اشکالات و خطاهای غیرمنتظره می‌تواند منجربه از دست رفتن داده‌ها و از دست رفتن بهره‌وری شود.

علاوه‌بر این، اغلب فاقد ویژگی‌های ضروری و قابلیت‌های موجود در نسخه‌های قانونی است و توانایی‌های شما را محدود می‌کند.

کاهش بهره‌وری

تهدید دائمی مسائل امنیتی و نیاز به عیب‌یابی مشکلات ناشی از کرک شدن نرم‌افزار می‌تواند کاهش قابل توجهی در بهره‌وری داشته باشد. کاربران ممکن است زمان بیشتری را صرف رسیدگی به مشکلات مربوط به نرم‌افزار کنند.

این وضوع می‌تواند بر فرایند کارهای تجاری یا پروژه‌های شخصی کاربران تأثیر منفی بگذارد.

بدون به‌روزرسانی نرم‌افزار

همان‌طور که قبلا ذکر شد، این قبیل نرم‌افزارها به‌ندرت آپدیت یا وصله دریافت می‌کنند. این بدان معناست که آسیب‌پذیری‌های امنیتی بدون رسیدگی باقی می‌مانند و ممکن است ویژگی‌ها و پیشرفت‌های ارزشمند جدیدی را که کاربران قانونی دریافت می‌کنند از دست بدهید.

راهکارهای عملی برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از نرم‌افزارهای کرک شده

نکاتی برای کاهش آسیب‌های ناشی از این قبیل برنامه‌ها وجود دارد:

1) استفاده از نرم‌افزار امنیتی:

از آنتی‌ویروس و ضد بدافزار قوی و معتبر را برای اسکن منظم و محافظت از دستگاه خود در برابر تهدیدات احتمالی استفاده کنید. هرچند که استفاده از آنتی‌ویروس‌ها در برخی از موارد کارساز نیستند.

اما به‌طور کلی، کرک‌هایی که آسیب‌پذیری‌های امنیتی ایجاد می‌کنند، در اسکن‌هایی که توسط موتورها انجام می‌شود، شناسایی می‌شوند و به کاربران هشدارهای امنیتی ارسال می‌کنند. در این صورت کاربر می‌تواند در جهت غیرفعال کردن نرم‌افزار آسیب‌زا اقدام کند.

خط مقدم محافظت از امنیت کامپیوتر شما، استفاده از آنتی ویروسی است که قابلیت اطمینان بالایی داشته باشد و مدام به روزرسانی شود. ما در مجموعه‌ی شیدافزار برای این نگرانی شما عزیزان، ضدویروس شید را پیشنهاد می‌کنیم.

2) نرم‌افزار را به‌طور منظم به‌روز کنید:

همیشه مطمئن شوید که سیستم‌عامل شما و تمام نرم‌افزارهای نصب‌شده به‌روز هستند. به‌روزرسانی‌ها اغلب شامل وصله‌های امنیتی برای رفع آسیب‌پذیری‌ها هستند.

3) از داده‌های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید:

به‌طور مرتب از داده‌های مهم خود در یک مکان امن و آفلاین نسخه پشتیبان تهیه کنید. این اقدام تضمین می‌کند که درصورت بروز حادثه، می‌توانید سیستم خود را بازیابی کنید.

با پیروی از این توصیه‌ها، کاربران می‌توانند به میزان قابل توجهی احتمال قربانی شدن و در معرض خطرات متعدد مرتبط با استفاده از این نوع نرم‌افزارها را کاهش دهند.

جمع‌بندی

درحالی‌که ممکن است استفاده از این نوع نرم‌افزارها برای صرفه‌جویی در پول در کوتاه‌مدت وسوسه‌انگیز باشد، اما خطرات و پیامدهای بلندمدت آن بسیار بیشتر از مزایای آن‌ها است.

مسائل حقوقی و امنیتی، عملکرد غیرقابل اعتماد و نگرانی‌های اخلاقی باید افراد و سازمان‌ها را از درگیر شدن در استفاده از نرم‌افزارهای غیرقانونی باز دارد.

برای محافظت از زندگی دیجیتال خود و اطمینان از یکپارچگی سیستم‌های خود، توصیه می‌شود روی مجوزهای نرم‌افزار قانونی سرمایه‌گذاری کنید و از توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری که سخت برای ارائه راه‌حل‌های با کیفیت و ایمن تلاش می‌کنند، حمایت کنید.

به یاد داشته باشید، خطرات مرتبط با نرم‌افزارها ارزش صرفه‌جویی موقت در هزینه را ندارد.

دوست عزیز

به انتهای این مقاله رسیدیم. از اینکه تا به اینجای کار با ما همراه بودید، سپاسگزاریم. خوشحال می‌شویم که نظر شما عزیزان را در قسمت کامنت مطالعه کنیم. اگر به مطالب بیشتر در حوزه‌ی امنیت و هک علاقمندید می‌توانید وبلاگ ما را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.