امنیت و هک, نرم افزار, همه مطالب

چگونه امنیت خود را در فضای مجازی تضمین کنیم؟

حریم خصوصی در شبکه های اجتماعی

امنیت و حریم خصوصی در شبکه های اجتماعی تقریباً یک موضوع عجیب‌غریب است. رسانه‌های اجتماعی، طبیعتاً عمومی هستند. مردم را در سراسر جهان به همدیگر متصل می‌کنند و یک انجمن مناسب برای به اشتراک گذاری اطلاعات، با دیگران دور و نزدیک فراهم می‌کنند. اما در این بین بهتر است که برخی از اطلاعات، خصوصی نگه داشته شوند.

در این مقاله، توضیح خواهیم داد که چرا محافظت از حریم خصوصی شما در شبکه های اجتماعی و نیز نوع اطلاعاتی که پلتفرم‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند بسیار مهم است.

شما همواره می‌توانید از پلتفرم‌های اجتماعی مورد علاقه‌ی خود لذت ببرید، تنها به شرطی که روش‌هایی نیز برای محافظت از اطلاعات خصوصی، به کار بگیرید.

همچنین اگر به‌دنبال سایر راههای محافظت از رایانه و اطلاعات شخصی خود، در برابر انواع خطرات هستید، می‌توانید مقاله‌ی ما را با عنوان معرفی جامع بکاپ، از چیستی تا ویژگی‌ها و انواع آن را مطالعه بفرمایید.

مقدمه

رسانه‌های اجتماعی برای دسترسی بیشتر به زندگی شخصی ما طراحی شده‌اند. با این حال، چنین دسترسی گسترده‌ای منجر به کاهش حریم خصوصی کاربران در طول زمان شده است.

مفهوم حریم خصوصی (مانند سایر اشکال آن در اینترنت)، در شبکه های اجتماعی به‌طور فزاینده‌ای درهم و برهم شده است. حفظ حریم خصوصی دیگر به محدود کردن مطالبی که پست می‌کنید خلاصه نمی‌شود. همچنین باید بدانید چه کسی خارج از گروه دوستان و ارتباطات خود به اطلاعات شخصی شما دسترسی دارد.

همچنین کسانی چون توسعه‌دهندگان و مالکان ، شرکا، تبلیغ‌کنندگان، و برنامه‌های متصل به رسانه‌های اجتماعی که استفاده می‌کنید شامل آنها نیز می‌شوند.

این شرکت‌ها با نظارت بر نمایه و فعالیت‌های رسانه‌های اجتماعی شما می‌توانند اطلاعات شخصی از جمله علایق، عادات و عنوان شغل‌ شما را جمع‌آوری کنند و از آن‌ها در زمینه‌هایی که ممکن است مایل نباشید، استفاده کنند.

فهرست مطالب

اهمیت محافظت از حریم خصوصی در شبکه های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی دریچه‌ای را برای کاربران فراهم می‌کنند تا محتواهایی درباره‌ی زندگی شخصی خود به اشتراک بگذارند؛ از تصاویر گرفته تا ایدئولوژی‌های سیاسی و غیره. شاید هرگز به این فکر نکرده باشید که چند نفر محتوای شما را مشاهده می‌کنند.

تقریباً نیمی از کاربران رسانه‌های اجتماعی اذعان دارند که مطمئن نیستند داده‌هایشان امن است یا خیر.

حدود 61 درصد از آمریکایی‌ها می‌گویند که مایلند برای محافظت از حریم خصوصی خود در شبکه های اجتماعی کارهای بیشتری انجام دهند.

به‌طور خلاصه، کاربران برای حفظ حریم خصوصی خود ارزش زیادی قائل هستند اما به پلتفرم‌های رسانه های‌اجتماعی برای خصوصی نگه داشتن داده‌ها اعتماد ندارند.

شاید از دیگران شنیده باشید که می‌گویند: “نگران چیزی که در شبکه‌های اجتماعی پست می‌کنم نیستم ، چیزی برای پنهان کردن ندارم.” .

این ادعا ممکن است درست باشد.ولی به اشتراک گذاری اطلاعات و ملاقات با افراد جدید به‌صورت آنلاین، خطرات ذاتی خود را دارد. اطلاعاتی که در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود می‌تواند بر شهرت شما و همچنین روابط و آینده شغلی شما تأثیر بگذارد.

رسوایی‌ نشر داده‌ها از سوی معروف‌ترین شبکه‌ های اجتماعی

حتی اگر تمام تلاش خود را برای ایمن و خصوصی نگه داشتن حساب‌های رسانه‌های اجتماعی خود انجام دهید، هکرها و کلاهبرداران روش‌هایی  برای دسترسی به اطلاعات شخصی شما پیدا می‌کنند.

در سال‌های اخیر، سایت‌های رسانه‌های اجتماعی به هدف هکرهایی تبدیل شده‌اند که می‌خواهند اطلاعات شما را در ازای دریافت پول زیاد، فاش کنند.

در اینجا به بیان چند نمونه از این رسوایی‌ها می‌پردازیم:

  1. برخی از جدیدترین موارد نقض حریم خصوصی کاربران
  2. فیس‌بوک و فروش داده‌های کاربران به کمبریج آنالیتیکا

1) برخی از جدیدترین موارد نقض حریم خصوصی کاربران

واتس‌اپ (نوامبر 2022): طبق گفته خبرنگاران Cybernews  ، ظاهراً 487 میلیون شماره تلفن کاربران  واتس‌اپ برای فروش در دسترس بوده است.

فیس‌بوک (نوامبر 2022): متا پس از افشای آوریل 2021 که داده‌های 533 میلیون کاربر را فاش کرد، 276 میلیون دلار جریمه شد.

لینکدین (اکتبر 2022): 500 میلیون پروفایل لینکدین که ظاهراً در دارک وب بودند همراه با 327 میلیون نمایه جدید به حراج گذاشته شده بوده اند.

توییتر (ژوئیه 2022): یک بازیگر ادعا کرد که داده‌های 5.4 میلیون حساب توییتر را برای فروش در بازار محبوب دارک وب، به سرقت برده است.

اکتبر (2021): از Twitch تقریبا اطلاعات 7 میلیون کاربر به‌صورت آنلاین به بیرون درز کرد.

2) فیس‌بوک و فروش داده‌های کاربران به کمبریج آنالیتیکا

نقض حریم خصوصی کاربران توسط فیس‌بوک

در سال 2018، نیویورک تایمز گزارشی مجرمانه منتشر کرد که به رسوایی فروش داده‌ها بین فیس بوک و کمبریج آنالیتیکا اشاره کرده بود.

شرکت مشاوره بریتانیایی کمبریج آنالیتیکا اطلاعات شخصی کاربران فیس بوک را به دست آورده و از آن‌ها در جهت منافع خود استفاده می‌کردند. به گفته فیسبوک، به آن‌ها گفته شده بود که داده‌ها را برای اهداف آکادمیک جمع‌آوری می‌کردند.

با این حال، ادعاهایی مبنی بر استفاده از داده‌های شخصی کاربران جهت تأثیرگذاری بر نتیجه انتخابات مطرح شد.

افشاگران این اطلاعات که زمانی توسط کمبریج آنالیتیکا استخدام شده بودند، اذعان داشتند که از داده‌های حدود 87 میلیون کاربر فیس‌بوک برای ایجاد پروفایل‌های «روانشناختی» افراد استفاده شده است تا بتوانند با پیام‌های سیاسی متقاعد کننده آن‌ها را مورد هدف قرار دهند.

در نهایت، فیس‌بوک به دلیل رسوایی جمع‌آوری داده‌ها جریمه شد و کمبریج آنالیتیکا مجبور شد فعالیت خود را تعطیل کند.

داستان کمبریج آنالیتیکا در سرتیتر خبرهای بین‌المللی قرار گرفت، اما آن‌ها تنها شرکتی نیستند که از داده‌های رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

سال‌هاست که شرکت‌ها حریم خصوصی کاربران را در شبکه های اجتماعی نقض می‌کنند. شرکت‌ها، محققان، آژانس‌های بازاریابی و دولت به جمع‌آوری اطلاعات در مورد افراد از طریق رسانه‌های اجتماعی مشهور هستند.

گاهی اوقات به این فرآیند “کاوش رسانه‌های اجتماعی” یا داده‌کاوی نیز گفته می‌شود.

با استخراج و تجزیه و تحلیل داده‌ها از این رسانه‌ها، الگوهای رفتار کاربران را پیدا می‌کنند، و بعد برای هر نوع هدفی از آن استفاده می‌کنند.

به‌طور مثال آژانس‌های بازاریابی دیجیتال به‌دنبال کشف و آشنایی با رفتار خریداران هستند، تا بتوانند کمپین‌های تبلیغاتی بسیار هدفمند و سودآوری، راه‌اندازی کنند. از سوی دیگر، دولت ممکن است داده‌های رسانه‌های اجتماعی را برای نظارت بر فعالیت‌های مجرمانه و تهدیدات امنیت ملی استخراج کند.

راهکارهای عملی برای محافظت از حریم خصوصی در شبکه‌ های اجتماعی

با این حال، خبر خوب این است که شما مجبور نیستید برای حفظ حریم خصوصی خود شبکه ه‌های اجتماعی را ترک کنید. چندین مرحله وجود دارد که می‌توانید برای بهبود حریم خصوصی خود در پلتفرم‌های مختلفی که استفاده می‌کنید، بردارید:

در نظر بگیرید که چگونه این 12 نکته‌ی آسان می‌تواند به شما کمک کند تا حریم خصوصی خود در رسانه‌های اجتماعی را به سرعت بازیابی کنید.

1) خط مشی رازداری یا privacy policy هر پلتفرم را حتما بخوانید:

سیاست حفظ حریم خصوصی یک بیانیه حقوقی است که نحوه جمع‌آوری و اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی کاربران توسط سایت یا شرکت را فاش می‌کند. هر پلتفرم رسانه اجتماعی خط مشی حفظ حریم خصوصی خود را دارد که احتمالاً موارد زیر را شرح می دهد:

  • انواع مختلف اطلاعات شخصی جمع‌آوری شده

  • هدف از جمع‌آوری اطلاعات شخصی کاربران چیست

  • مکانی که اطلاعات شما در آن ذخیره می‌شوند

  • نحوه‌ی اشتراک‌گذاری یا استفاده از اطلاعات چگونه است

مهم است که سیاست حفظ حریم خصوصی را برای هر سایتی که استفاده می‌کنید مرور کنید، بنابراین می‌توانید تعیین کنید که آیا از سطح حریم خصوصی خود راضی هستید یا خیر.

به جزئیات مربوط به مدت زمانی که، شرکت مورد نظر اطلاعات شخصی شما را ذخیره می‌کند، این‌ که آیا آنها حق به اشتراک گذاشتن آن ها را با اشخاص ثالث برای خود محفوظ می‌دارند یا خیر، این‌که آیا شما می‌توانید تمام اطلاعات جمع‌آوری شده در مورد خودتان را مشاهده کنید یا خیر، توجه کنید.

همچنین شما می‌توانید به آن‌ها اجازه‌ی به اشتراک‌گذاری اطلاعاتتان را ندهید.

خواندن تعدادی از سیاست‌های حفظ حریم خصوصی ممکن است کار خسته‌کننده‌ای به نظر برسد، اما می‌تواند به شما کمک کند تا انتخاب‌های آگاهانه‌تری در مورد پلتفرم‌ها و انواع اطلاعاتی که به آن‌ها ارائه می‌دهید داشته باشید.

2) اطلاعات شخصی که به اشتراک می‌گذارید را محدود کنید:

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای افزایش حریم خصوصی در شبکه های اجتماعی، محدود کردن مقدار اطلاعات شخصی که به اشتراک می‌گذارید، است.

فیلدهای «درباره من یا About» را خالی بگذارید و هنگام به اشتراک گذاشتن جزئیات حساس مانند تاریخ تولد و شماره تلفن خود احتیاط کنید.

البته، هر پلتفرم رسانه اجتماعی هدف متفاوتی دارد، بنابراین بهتر است قبل از حذف یا ویرایش اطلاعات شخصی خود، نحوه تعامل با پلتفرم‌های مورد علاقه خود را در نظر بگیرید.

به عنوان مثال، اگر از LinkedIn برای یافتن فرصت‌های کاری جدید استفاده می‌کنید، هوشمندانه است که آدرس ایمیل و جزئیات تحصیلی خود را در نمایه خود وارد کنید. یا اگر از فیس بوک برای ارتباط با دوستانتان استفاده می‌کنید، آدرس ایمیل، شغل و فیلدهای شهر خود را حذف کنید.

آنچه برای اشتراک‌گذاری انتخاب می‌کنید به خودتان بستگی دارد. اما حذف اطلاعات حساس می‌تواند به محافظت از شما در صورت نقض داده‌ها کمک کند.

بهتر است که در نمایه رسانه‌های اجتماعی خود یا اطلاعاتی وارد نکنید و یا فقط یک پاسخ کلی بدهید. حتی اطلاعات به ظاهر بی‌ضرر مانند نام خانوادگی یا شهر شما می‌تواند به هکرها کمک کند تا سوالات امنیتی شما را راحت‌تر پیدا کنند.

3) از مسدود کننده ردیاب استفاده کنید:

یکی دیگر از راه‌های ساده برای بهبود حریم خصوصی در رسانه‌های اجتماعی، دانلود یک برنامه حفظ حریم خصوصی یا privacy app است که دارای tracker blocker به معنی مسدود کننده‌ی ردیاب هستند.

این نوع ابزار از نظارت بر حرکات شما در رسانه‌های اجتماعی توسط وب سایت‌ها و اشخاص ثالث جلوگیری می‌کند. این کار با پنهان کردن فعالیت دیجیتال شما از شرکت‌ها و تبلیغ کنندگان به شما آزادی بیشتری نیز می‌دهد.

4) حساب‌های استفاده نشده خود را ببندید:

بر اساس یک نظرسنجی در سال 2018 از مرکز تحقیقات پیو PEW، 69٪ از بزرگسالان آمریکایی گفتند که حداقل از یک پلتفرم رسانه اجتماعی استفاده می‌کنند، و حتی بسیاری از مردم از چندین پلتفرم استفاده می‌کنند.

داشتن حساب در هر یک از چهار پلتفرم بزرگ مانند: توییتر، اینستاگرام، لینکدین و فیس بوک معمول است.

اگرچه ممکن است که ما چندین حساب باز یا اکانت داشته باشیم، اما از همه‌ی آن‌ها به‌طور منظم و یا حتی اصلا استفاده نکنیم.

هر حساب جداگانه ای که نگهداری می‌کنید، خواه در آن فعال هستید یا نه، حاوی اطلاعات شخصی زیادی است که شرکت‌ها می‌توانند جمع‌آوری کرده و برای سودجویی خود از آن‌ها استفاده کنند.

اگر مدت زیادی است که از یک پلتفرم رسانه اجتماعی خاص استفاده نکرده اید، برای محافظت از حریم خصوصی خود، آن حساب را حذف کنید. این امر میزان اطلاعات شخصی شما را در وب کاهش می‌دهد و سوء‌استفاده از آن اطلاعات را برای شرکت‌ها دشوارتر می‌کند.

اگر عضو سایت‌های اجتماعی هستید که اغلب از آن‌ها استفاده نمی‌کنید اما درعین حال هم نمی‌خواهید حذفشان کنید، مطمئن شوید که یک رمز عبور امن و احراز هویت دو مرحله‌ای برای آن‌ها قرار داده‌اید.

همچنین می‌توانید با خروج از سایت آن‌ها و حذف برنامه از تلفن خود، امنیت را بهبود بدهید.

5) تنظیمات حریم خصوصی یا privacy settings  خود را سفارشی کنید:

هنگامی که یک حساب در هر رسانه اجتماعی ایجاد می‌کنید، به‌طور خودکار تنظیمات حریم خصوصی پیش‌فرض پلتفرم به شما اختصاص داده می‌شود. متأسفانه، این تنظیمات معمولاً کمترین میزان محافظت را دارند و پروفایل شما را برای حفظ حریم خصوصی کمتر از آنچه که ممکن است بخواهید تنظیم می‌کنند.

برای برخورداری از حریم خصوصی بیشتر، به تنظیمات Privacy خود در هر پلتفرم رسانه اجتماعی که عضو هستید، توجه کنید.

به عنوان مثال، در فیس بوک، می‌توانید افرادی را که پست‌های شما را می‌بینند محدود کنید، از اینکه دیگران بتوانند شما را با شماره تلفن و یا آدرس ایمیل جستجو کنند جلوگیری کنید، فیس بوک را از ارسال تبلیغات خاص به خود منع کنید و از لینک دادن موتورهای جستجو به نمایه‌تان جلوگیری کنید.

تغییر تنظیمات حریم خصوصی می‌تواند به شما کمک کند کنترل بیشتری روی افرادی که اطلاعات شخصی شما را می بینند اعمال کنید، از ردیابی فعالیت دیجیتال توسط اشخاص ثالث جلوگیری کنید و تبلیغات ناخواسته را کاهش دهید.

تنها در پانزده دقیقه، می‌توانید به سرعت اطلاعات حساب کاربری خود را برای سایت‌های رسانه‌های اجتماعی که به طور منظم استفاده می‌کنید مانند فیس‌بوک، توییتر، لینکدین و اینستاگرام مرور کنید. انتخاب کنید که کدام گروه‌ از کاربران رسانه‌های اجتماعی مانند دوستان، دوستان دوستان یا کاربران ثبت ‌نشده  می‌توانند پروفایل شما را ببینند.

و در نهایت تصمیم بگیرید که چه چیزی را می‌خواهید و چه چیزی را نمی‌خواهید به اشتراک بگذارید.

با این حال، به خاطر داشته باشید که همه تنظیمات حریم خصوصی به وضوح به عنوان “حریم خصوصی یا Privacy ” نام‌گذاری نمی‌شوند.

برخی از تنظیماتی که بر حریم خصوصی تأثیر می‌گذارند با عنوان «تبلیغات یا Ads »، «برچسب‌گذاری یا Tagging » و «برنامه‌ها یا Apps » برچسب‌گذاری می‌شوند، بنابراین بهتر است که تمامی تنظیمات را یک به یک بررسی کنید.

6) اقدام به لغو همگام سازی حساب‌های خارجی یا Unsync outside accounts کنید:

ورود به حساب‌های آنلاین با استفاده از نمایه یا پروفایل‌های فیس‌بوک یا لینکدین معمول است.

همگام‌سازی یکی از حساب‌های رسانه‌های اجتماعی خود با یک حساب خارجی (مانند فروشگاه آنلاین یا اشتراک روزنامه) ورود به سیستم را آسان‌تر می‌کند، اما منجر به انتشار بیشتر اطلاعات شخصی شما در وب می‌شود.

هنگامی که دو حساب همگام‌سازی می‌شوند، هر دو شرکت می‌توانند به اطلاعات شخصی موجود در هر یک از پلتفرم‌ها دسترسی داشته باشند و حریم خصوصی شبکه های اجتماعی شما را محدود کنند. در بهترین حالت، این می‌تواند تعداد تبلیغات هدفمند دریافتی شما را افزایش دهد.

در بدترین حالت، می‌تواند شما را در برابر نقض داده‌ها آسیب‌پذیرتر کند. به همین دلیل بسیار مهم است که بررسی کنید کدام حساب‌ها با پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی شما همگام‌سازی شده‌اند، سپس در صورت لزوم آن‌ها را لغو همگام‌سازی کنید.

معمولاً می‌توانید این اطلاعات را در تنظیمات خود پیدا کنید.

به عنوان مثال، در فیس بوک، می‌توانید به «تنظیمات Settings » مراجعه کنید، سپس روی «برنامه‌ها و وب سایت‌ها Apps and Websites » کلیک کنید تا لیستی از برنامه‌ها و سایت‌هایی را که از پروفایل فیس‌بوک‌تان برای ورود به آن استفاده کرده‌اید، مشاهده کنید.

از آنجا، می‌توانید این برنامه‌ها و حساب‌ها را حذف یا ویرایش کنید، سپس حساب‌های جدیدی را جدای از پروفایل رسانه‌های اجتماعی خود ایجاد کنید.

7) اشتراک‌گذاری مکان را محدود کنید:

بیشتر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی خواستار دسترسی به اطلاعات موقعیت مکانی شما هستند،. ‌اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی، به‌دلیل اینکه  باعث برقرای ارتباط با افراد و فرصت‌های کاری بیشتری در منطقه‌ی شما می‌شود، می‌تواند مفید باشد.

با این حال، نمی‌توانید تضمین کنید که شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی چگونه از موقعیت مکانی شما استفاده خواهند کرد.

بسیاری از شرکت‌ها از اطلاعات موقعیت مکانی کاربران برای ایجاد پرسونای دیجیتال، ارسال تبلیغات هدفمند و تنظیم نوع محتوای اخبار استفاده می‌کنند.

برخی دیگر اطلاعات Location را به اشخاص ثالث می‌فروشند.

در واقع، گزارشی از نیویورک تایمز در سال 2018 نشان داد که حداقل 25 شرکت اطلاعات موقعیت مکانی کاربران را به دلایل تبلیغاتی هدفمند، به برخی از مشاغل فروخته‌اند. بررسی و تنظیم Location شما می‌تواند به افزایش حریم خصوصیتان کمک کند.

معمولاً می‌توانید این اطلاعات را در «تنظیمات» یا «تنظیمات حریم خصوصی» پیدا کنید.

همچنین می‌توانید تنظیمات گوشی خود را بررسی کنید تا اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی را در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی خود غیرفعال کنید.

8) رمزهای عبور قوی و منحصر به فرد انتخاب کنید:

رایج‌ترین رمزهای عبوری که توسط کاربران انتخاب شده است

در عکس بالا رایج‌ترین رمزهایی عبوری که توسط کاربران انتخاب می‌شود را آورده‌ایم.

پسوردها اولین و گاهی تنها خط دفاعی ما در برابر هکرها هستند. ایمن ساختن آن‌ها تا حد امکان سودمند است.

از نام کاربری یا داده‌هایی مانند تاریخ تولدتان که به راحتی پیدا می‌شوند استفاده نکنید. این موارد نه تنها ناامن هستند، بلکه در برخی موارد، اطلاعات شخصی مانند تاریخ تولد یا شماره تلفن شما، همراه با رمز عبورتان، افشا می‌شوند.

به طور کلی، یک رمز عبور طولانی می‌تواند رمز عبور قوی باشد. هر رمز عبور باید حداقل 12 کاراکتر و در حالت ایده‌آل نزدیک به 16 کاراکتر، داشته باشد.

همان طور که بالاتر گفتیم برای هر سایت باید یک رمز عبور جداگانه و منحصر به فرد داشته باشید. اگر یک بار با رمزی که برای سایر پلتفرم ها نیز کاربرد دارد وارد سیستم بشوید، همه‌ی حساب‌ها با آن رمز عبور نیز در خطر است.

به همین دلیل، هرگز رمزهای عبور را بازیافت نکنید (مانند استفاده از رمز عبور قدیمی توییتر به عنوان رمز عبور جدید اسنپ چت).

این روش بر روی برخی از مشهورترین افراد از جمله مارک زاکربرگ، بنیانگذار فیس‌بوک، استفاده شده است، بنابراین ممکن است برای شما هم اتفاق بیفتد.

9) درخواست‌های اتصال یا connection requests افرادی را که می‌شناسید، بپذیرید:

فقط دنبال‌کنندگان و درخواست‌های دوستی را از افرادی که می‌شناسید بپذیرید. اگر در حال ساختن یک شخصیت عمومی public persona هستید، یک حساب کاربری جداگانه بسازید.

به علاوه، افرادی که پشت حساب‌های جعلی هستند ممکن است از آن‌ها برای سازماندهی کلاهبرداری، کلاهبرداری از دوستان و حتی اجرای کمپین‌های باج‌گیری استفاده کنند.

10) هنگامی که در جمع هستید حتما مراقب پشت سر خود باشید:

شما در کافی شاپ هستید و می‌خواهید اینستاگرام را مرور کنید، همزمان شخصی که در پشت سر شما ایستاده صفحه‌ی گوشی شما را رصد می‌کند، بنابراین زمانی که پسورد خود را وارد می‌کنید شخص مورد نظر نیز از آن آگاه می‌شود.

هر زمان که در ملاء عام از دستگاه تلفن همراه خود برای ورود به حساب‌های آنلاین استفاده می‌کنید مراقب چشمان کنجکاو در اطراف خود باشید.

ثانیا، از Wi-Fi عمومی استفاده نکنید، زیرا برای هکرها به طور شگفت انگیزی آسان است که اتصال شما را رهگیری کرده و تمام داده‌ها را جمع‌آوری کنند.

یک گزینه بهتر این است که از یک هات اسپات خصوصی private hotspot استفاده کنید.

اگر ناچار به استفاده از Wi-Fi بودید، همزمان یک VPN هم روشن کنید، زیرا VPN داده‌های ارسالی را دستکاری و موقعیت مکانی شما را غیرقابل ردیابی می‌کند.

11) به ایمیل‌های هشدار امنیتی بسیار توجه کنید:

ایمیل می‌تواند یکی از بهترین محافظ‌ها برای حساب‌های رسانه‌های اجتماعی شما باشد.

اعلان‌های تلاش‌های ناموفق برای ورود به سیستم یا تغییر رمز عبور می‌تواند نشانه‌ی تلاش برای هک حساب کاربری شما باشد. اگر قبلاً این کار را نکرده‌اید، احراز هویت دو مرحله‌ای را اضافه کنید و رمز عبور خود را تغییر دهید.

اما باید به ایمیل‌هایی که دریافت می‌کنید نیز توجه داشته باشید، زیرا آن‌ها نیز می‌توانند کلاهبرداری‌های رایج فیشینگ phishing scams باشند.

فیشینگ از قدرت وانمودی استفاده می‌کند تا شما را فریب دهد، که داده‌های شخصی خود را به اشتراک بگذارید.

فرض کنید یک ایمیل هشدار با یک دکمه یا کد QR برای ورود به اینستاگرام دریافت می‌کنید. این دکمه شما را به سایتی می‌برد که دقیقاً شبیه صفحه‌ی ورود به اینستاگرام است. اما وقتی رمز عبور خود را تایپ می‌کنید، مستقیماً به سمت یک هکر می‌رود.

برای محافظت از خود در برابر فیشینگ، باید بررسی کنید که این ایمیل‌ها واقعا از سمت چه پلتفرمی ارسال شده‌اند و سرسری پاسخ ندهید.

گاهی نام‌های فرستنده حاوی غلط‌های املایی بسیار نامحسوس مانند lnstagram است. بنابراین به آدرس ایمیل نیز نگاه کنید. باید از وب‌سایت رسمی، مانند security@mail.instagram.com  آمده باشد.

12) به‌روزرسانی‌های  نرم‌افزار را نادیده نگیرید:

با به‌روز شدن به جدیدترین نسخه نرم‌افزار، که کدهای قوی‌تر و باگ‌های کمتری دارد، از خودتان در برابر این نوع حملات سایبری محافظت کنید.

سیستم عامل‌ و همچنین مرورگر خود را مانند Chrome یا Safari به‌روز کنید. برای محافظت بیشتر، می‌توانید از نرم‌افزارهای آنتی ویروس نیز استفاده کنید.

خط مقدم دفاع از شما در مقابل انواع عامل‌های مخرب، استفاده از آنتی ویروسی است که قابلیت اطمینان بالایی داشته باشد و مدام به روزرسانی شود. ما در مجموعه‌ی شیدافزار برای این نگرانی شما عزیزان، ضدویروس شید را پیشنهاد می‌کنیم.

در صورت تمایل به آشنایی با آنتی‌ویروس شید می‌توانید روی دکمه‌ی زیر کلیک کنید.

عواقب عدم محافظت از حریم خصوصی در شبکه های اجتماعی

بسیاری از مردم برای محافظت از حریم خصوصی خود در شبکه های اجتماعی اقدامات لازمی را که بیان کردیم، انجام نمی‌دهند و درمقابل عواقب آن نیز می‌تواند بسیار وخیم باشد. در زیر چندین تهدید جدی مرتبط با رسانه‌های اجتماعی آورده شده است:

تلاش‌های فیشینگ

همان طور که بالاتر اشاره کردیم؛ تلاش‌های فیشینگ، راه‌های مختلف برقرای ارتباط با شما، از جانب مجرمان سایبری است که در قالب: ایمیل، پیام مستقیم، متن یا تماس تلفنی برای دسترسی به اطلاعات شخصی حساس شما می‌باشد.

به اشتراک‌گذاری بدافزار

بدافزار نرم‌افزاری است که برای دسترسی به رایانه یا دستگاه شما طراحی می‌شود. پس از نصب نرم‌افزار بدافزار، می‌توان از آن برای سرقت اطلاعات شخصی شما از جمله داده‌های بانکی استفاده کرد.

حملات بات نت

همانند بدافزارها، ربات‌ها نیز نوعی نرم‌افزار هستند که برای انجام یک کار خاص و تکراری برنامه ریزی شده‌اند. به عنوان مثال، یک ربات رسانه اجتماعی ممکن است برای دنبال کردن یا پاسخگویی به کاربرانی که کلمه کلیدی خاصی را ذکر می‌کنند، برنامه‌ریزی شود.

در واقع به گروه بزرگی از ربات‌ها بات نت می‌گویند. ربات‌ها و بات نت‌ها به‌شدت در رسانه‌های اجتماعی درگیر هستند. آن‌ها برای سرقت داده‌ها، ارسال هرزنامه و توزیع حملات DDoS استفاده می‌شوند.

داده‌کاوی

زمانی که درباره رسوایی داده‌های کمبریج آنالیتیکا/فیس بوک صحبت کردیم، به طور خلاصه به داده‌کاوی اشاره کردیم. اساساً، داده‌کاو‌ها داده‌های ذخیره‌شده در رسانه‌های اجتماعی را جمع‌آوری می‌کنند و سپس آن‌ها را بین شرکت‌هایی که تلاش می‌کنند تبلیغات محصول یا خدمات خود را برای مشتریان هدف قرار دهند، توزیع می‌کنند.

هر اطلاعاتی که با رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارید می‌تواند استخراج شود، اما یک سری از داده‌ها در بین ماینرها محبوبیت بیشتری دارند مانند: نام، تاریخ تولد، محل سکونت، علایق شخصی و نحوه‌ی تعامل شما با پلتفرم.

هکرها چه نوع اطلاعاتی را در مورد شما بدست می‌آورند؟

اطلاعات شخصی شما زمانی امن‌تر است که آن‌ها را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک نگذارید.

هرچه بیشتر در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید، اطلاعات بیشتری درباره زندگی شما به سرقت می‌رود.

ایجاد تعادل سخت است. اما سه حوزه وجود دارد که می‌توانید تغییرات کوچکی برای محافظت از اطلاعات شخصی خود در شبکه های اجتماعی ایجاد کنید: اشتراک‌گذاری، امنیت و محیط اطراف.

رعایت حریم خصوصی کارمندان در رسانه‌های اجتماعی یکی دیگر از مسائل مهم در این حوزه‌ی است.

در حال حاضر هیچ قانونی وجود ندارد که کارفرمایان را از نظارت بر کارمندان خود در شبکه‌های اجتماعی منع کند.

متأسفانه، اکثر مردم راهی برای آگاهی از این موضوع ندارند که آیا رد شدن در یک مصاحبه کاری، تنزل رتبه و یا پایان کارشان نتیجه محتوای پست شده در رسانه‌های اجتماعی آن‌ها است یا خیر.

در واقع، از هر 10 کارفرما، 8 نفراز آن‌ها حداقل یک متقاضی را براساس آنچه در رسانه‌های اجتماعی خود منتشر کرده است، رد کرده‌اند.

فراتر از آن، بیش از یک سوم کارفرمایان به توبیخ یا اخراج یک کارمند براساس محتوای آنلاین آن فرد اعتراف کرده‌اند.

آمار تکان دهنده‌ای است، اما خبر خوب این است که می‌توانید با چند کار ساده از بروز مشکلات با کارفرمایان فعلی یا آینده خود جلوگیری کنید.

تنظیم نمایه خود به حالت خصوصی یکی از راه‌های جلوگیری از استفاده از رسانه‌های اجتماعی علیه شما است.

شبکه های اجتماعی چه نوع داده‌هایی را ذخیره و به اشتراک می‌گذارند؟

اطلاعات شخصی شما توسط پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی ذخیره و به اشتراک گذاشته می‌شوند. و همه این‌ها کاملا قانونی است.

در حالی که هر پلتفرم کمی متفاوت است، روش استاندارد برای اکثر سایت‌ها این است: زمانی که داده‌ها روی سرورهایشان ذخیره می‌شوند، آن‌ها را رمزگذاری کنند.

اگر شما بخواهید که به اطلاعات رمزگذاری شده دسترسی داشته باشد و قفل آن‌ها را باز کنید، حتما به یک کلید رمزگشایی نیاز خواهید داشت.

به هر حال نقض داده‌ها اتفاق می‌افتد و بسیار رایج شده است.

مجرمان سایبری همواره راه‌هایی برای دسترسی به برخی از ایمن‌ترین داده‌های روی کره زمین پیدا می‌کنند، بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض از دست دادن داده‌ها، محدود کردن اطلاعاتی است که در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارید.

انواع سایت‌های رسانه‌های اجتماعی محل جمع‌آوری و ذخیره‌سازی داده‌ها هستند جدا از آنچه در نمایه خود پست می‌کنید یا داوطلبانه به اشتراک می‌گذارید، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی اطلاعات بسیار دقیق‌تری را جمع‌آوری می‌کنند.

در زیر انواع رایجی از داده‌های شخصی که پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی جمع‌آوری و ذخیره می‌کنند آورده شده است:

  • اطلاعات شخصی مورد استفاده برای ایجاد حساب کاربری شما (نام، تاریخ تولد، شماره تلفن، ایمیل)
  • محتوایی که پست می‌کنید یا به اشتراک می‌گذارید (عکس‌ها، مکان، ویدیوها، پیوندها)،
  • تعاملات روی پلتفرم (با چه کسی صحبت می‌کنید، محتوایی که با آن درگیر هستید)،
  • تلفن مخاطبین (اگر تلفن شما همگام سازی شده باشد)،
  • اطلاعات دستگاه (سیستم عامل و آدرس‌های IP)
  • اطلاعات پرداخت و فعالیت تراکنش (خرید از طریق برنامه، مانند بازی‌ها و فعالیت‌های بازار فیس‌بوک).

شما ممکن است متوجه نباشید که چه میزان داده را در رسانه‌های اجتماعی تولید می‌کنید، اما این اطلاعات بسیار ارزشمند هستند و اگر در دستان اشخاص اشتباه قرار گیرند، از آن‌ها به روش‌های بسیار شومی استفاده خواهند کرد.

اطلاعات خصوصی ما را چرا و با چه کسانی به اشتراک می‌گذارند؟

یکی از دلایل اصلی که پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و با شرکت‌ها و نهادهای دولتی به اشتراک می‌گذارند، کمک به آن‌ها برای کسب آگاهی از علاقمندی‌های کاربران و شناخت رفتار آنلاین‌ آن‌ها می‌باشد.

همچنین می‌تواند به ارائه اطلاعات جمعیتی در زمان واقعی کمک کند.

نحوه استفاده شما از رسانه‌های اجتماعی اطلاعات زیادی به پلتفرم‌ها ارائه می‌دهد و آن‌ها این داده‌ها را به افراد دیگر می‌فروشند.

در واقع پلتفرم‌هایی مانند فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام و تیک تاک از این طریق کسب درآمد می‌کنند.

سرویسی که این پلتفرم‌ها به کاربران ارائه می‌دهند رایگان است، اما برخی از شرکت‌ها برای دسترسی به این داده‌های جمع‌آوری شده، به آن‌ها پول خوبی می‌پردازند.

به یک معنا، دسترسی شخص ثالث به داده‌های شخصی شما  “قیمت” دارد. امنیت آنلاین شما یک موضوع جدی است.

همین امروز اقدام کنید و امنیت حساب‌های رسانه‌های اجتماعی خود را بهبود بخشید.

قبلاً اشاره کردیم که پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی اغلب داده‌ها را با تبلیغ‌کنندگان و مقامات دولتی به اشتراک می‌گذارند، اما این فقط نوک کوه یخ است.

پلتفرم‌های اجتماعی همچنین داده‌ها را با شرکت‌های داده‌کاوی (کارگزاران داده)، فروشندگان و سایر شبکه‌های رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند.

به عنوان مثال، فیس‌بوک و اینستاگرام دارای مالکیت مشترک هستند و اغلب اطلاعات را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. همچنین داده‌ها با محققان و دانشگاهیان به اشتراک گذاشته می‌شود (همانند کبریج آنالیتیکا).

خودتان باید حافظ امنیت و حریم خصوصی خود باشید

هنگامی که اطلاعات شخصی خود را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارید، همیشه یک خطر جزئی برای حفظ حریم خصوصی وجود دارد.

ابزارهایی که امکان کنترل بیشتری بر اطلاعات شخصی شما می‌دهند می‌توانند کمک کننده باشند.

FigLeaf یک برنامه حفظ حریم خصوصی همه‌جانبه است که به شما این امکان را می‌دهد که سطح حریم خصوصی خود را در هر پلتفرم رسانه اجتماعی که استفاده می‌کنید انتخاب کنید.

نه تنها می‌توانید کشف کنید که چه نوع اطلاعات شخصی را به‌صورت آنلاین اشتراک‌گذاری کرده‌اید، بلکه در صورت تمایل می‌توانید از ردیابی فعالیت‌های خود توسط اشخاص ثالث جلوگیری کنید.

با این حال، بهترین بخش این است که می‌توانید طبق شرایط خودتان مرور، اشتراک‌گذاری و ارتباط برقرار کنید.

جمع‌بندی

در رسانه‌های اجتماعی، امنیت در دستان شماست. خوشبختانه، می‌توانید انتخاب کنید که آیا ترجیح می‌دهید حسابی با ارتباطات زیاد (مثلا دوستان، اشتراک‌گذاری و اطلاعات زیاد) یا حسابی با محافظت بیشتر داشته باشید.

دوست عزیز

به انتهای این مقاله رسیدیم. از اینکه تا به اینجای کار با ما همراه بودید، سپاسگزاریم. خوشحال می‌شویم که نظر شما عزیزان را در قسمت کامنت مطالعه کنیم. اگر به مطالب بیشتر در حوزه‌ی امنیت و هک علاقمندید می‌توانید وبلاگ ما را دنبال کنید.

یک نظر در “چگونه امنیت خود را در فضای مجازی تضمین کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.