امنیت و هک, همه مطالب

آینده و تأثیرات هوش مصنوعی بر مشاغل

آینده هوش مصنوعی

ممکن است که بهره‌وری هوش مصنوعی فرایند کار ما را تقویت کند، که ازاین‌جهت با توانمندسازی افراد برای انجام کارهای بیشتر به نفع کسب‌وکار می‌شود. ازآنجایی‌که در آینده هوش مصنوعی جایگزین وظایف خسته‌کننده، تکراری و یا خطرناک می‌شود، نیروی انسانی آزاد است تا روی کارهای تخصصی‌تر که نیازمند مهارت‌های انسانی و عاطفی است و کارهایی که نیاز به خلاقیت و همدلی دارند، تمرکز کنند. بنابراین، افرادی که در مشاغل تأثیرگذارتری استخدام می شوند ممکن است از رضایمندی بیشتری برخوردار باشند.

هوش مصنوعی با نظارت و قابلیت‌های تشخیصی بهتر، این پتانسیل را دارد که بخش مراقبت‌های بهداشتی را به‌شدت تغییر دهد. همچنین ممکن است به مؤسسات پزشکی و مراکز مراقبت بهداشتی کمک کند تا عملکرد بهتری داشته باشند و هزینه‌های عملیاتی خود را کاهش دهند.

ما در این مقاله قصد داریم تا در مورد خطرات، آینده هوش مصنوعی و تأثیرگذاری آن بر مشاغل آینده صحبت کنیم.

در ضمن اگر علاقمند به مطالع در مورد چیستی هوش مصنوعی هستید، می‌توانید مقاله ما را با عنوان معرفی جامع هوش مصنوعی از چیستی تا مزایا و معایب آن، مطالعه بفرمایید.

فهرست مطالب

خطرات حریم خصوصی

زمانی که آینده هوش مصنوعی از جهت تعهد به محافظت از حریم خصوصی سنجیده می‌شود، تفاوتی با سایر فناوری‌ها ندارد. زیرا در این فناوری، محافظت از حریم خصوصی در اولویت کار قرار ندارد. نقض و پردازش داده‌های شخصی توسط هوش مصنوعی، خطرات قابل‌توجهی را برای حقوق و آزادی‌های فردی کاربران به‌همراه دارد. این درحالی است که به‌طور هم‌زمان عواقب بسیار کمی برای شرکت‌های درگیر دارد. این فناوری مشکلات مختلفی را در حفظ حریم خصوصی ایجاد می‌کند. این مشکلات عبارتند از:

ماندگاری داده: به‌دلیل ذخیره‌سازی مقرون‌به‌صرفه داده‌‌ها، معمولأ عمر داده‌ها بیشتر از افرادی است که آن‌ها را تولید می‌کنند.

هدف‌گذاری مجدد داده‌ها: این موضوع به استفاده از داده‌ها برای مقاصدی غیر از هدف اولیه اشاره دارد.

نشت داده‌ها: اطلاعاتی در مورد افرادی که موضوع و هدف اصلی نیستند، جمع‌آوری می‌شود.

همچنین داده‌های به‌دست‌آمده نگرانی‌هایی را در مورد حریم خصوصی و آینده مشاغل ایجاد می‌کنند. مانند محدود کردن جمع‌آوری داده‌ها و حتی امکان حذف آن‌ها.

افسانه‌هایی که در مورد پیشرفت‌های هوش مصنوعی مطرح است

یادگیری عمیق، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی همگی این مفاهیم یکسان هستند. تمام سیستم‌های هوش مصنوعی نوعی «جعبه‌های سیاه» هستند.

نوع داده‌هایی که این سیستم‌ها برای یادگیری به‌کار می‌برند تعیین‌کننده‌ی میزان حرفه‌ای و کاربردی بودن آن‌ها است. سیستم‌های هوش مصنوعی به‌زور ذاتی ناعادلانه هستند. همچنین این امکان وجود دارد که در برخی از مشاغل، هوش مصنوعی جایگزین کار انسان شود. در نهایت این فناوری  به مرور زمان بیشتر شبیه به انسان می شود.

هوش مصنوعی و آینده مشاغل

با توجه به نحوه ارائه هوش مصنوعی در رسانه‌ها، به‌ویژه در برخی از فیلم‌های علمی و تخیلی، بدیهی است که توسعه این فناوری نگرانی‌هایی را در مورد احتمال جایگزینی آن با با نیروی کار انسانی به وجود آورد. ازاین‌گذشته، بسیاری از مشاغل که قبلاً توسط انسان صورت می‌گرفت، با پیشرفت فناوری، مکانیزه شده‌اند.

بنابراین، ممکن است که نگرانی‌هایی که بابت توسعه رایانه‌های هوشمند و آینده هوش مصنوعی وجود دارد، منطقی باشند. اما، همچنان مشاغل بسیاری برای تمام افراد وجود خواهد داشت. می‌توان گفت که این یک پاسخ اساسی برای نگرانی‌های مربوط به آینده این فناوری است.

آینده هوش مصنوعی

هوش مصنوعی (AI) آینده روشنی دارد، اما با مشکلات متعددی نیز مواجه خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود با توسعه فناوری، این هوش به‌طور فزاینده‌ای فراگیر شود و بخش‌هایی از جمله مراقبت‌های بهداشتی، بانکداری و حمل‌ونقل را متحول کند. در نتیجه اتوماسیون مبتنی بر هوش مصنوعی، بازار کار تغییر خواهد کرد. که این تغییر مستلزم موقعیت‌ها و مهارت‌های جدیدی است.

AI عملاً در هر زمینه‌ای کاربرد دارد. در ادامه در مورد آینده AI در هریک از زمینه‌های کلیدی صحبت خواهیم کرد.

صنایع بهداشتی

هند 17.7 درصد از کل جمعیت جهان را به خود اختصاص می‌دهد. این رقم آن را پس از چین به دومین کشور بزرگ از نظر نرخ افزایش جمعیت تبدیل می‌کند. تمام شهروندان این کشور به امکانات بهداشتی و درمانی دسترسی ندارند. این کاستی به‌دلیل کمبود پزشکان واجد شرایط، زیرساخت‌های ناکافی و سایر عوامل است. برخی از افراد امکان دسترسی به پزشکان یا بیمارستان‌ها را ندارند.

حتی اگر نزد پزشک نروید، AI می‌تواند بیماری‌ها را براساس علائم، وضعیت تناسب اندام یا تاریخچه پزشکی فرد، تجزیه‌و‌تحلیل کند و پیشنهاداتی را برای بهبود شرایط او ارائه دهد.

شهروندان از حضور هوش مصنوعی در صنعت مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی سود زیادی خواهند برد. هوش مصنوعی برای ذخیره و نگهداری و سامان دادن به انبوه داده‌های صنعت مراقبت‌های بهداشتی بسیار مناسب است. علاوه‌بر این، چندین برنامه کاربردی در این صنعت وجود دارد.

این فناوری به‌راحتی قابل توسعه، سازگاری و اعمال در بسیاری از فرآیندهای تجاری است. همواره باید توجه داشته باشیم که این فناوری تنها یک برنامه کامپیوتری است، در غیر این صورت است نمی‌توانیم کاربردهای مفید آن را درک کنیم.

AI در آموزش

سطح تحصیلات جوانان، تعیین‌کننده پیشرفت آن کشور است. درحال‌حاضر تعداد زیادی دوره آموزشی در مورد AI وجود دارد. بنابراین، AI مدرسه سنتی را در آینده تغییر خواهد داد. صنایع تولیدی دیگر نیازی به نیروی کار غیرماهر ندارند، زیرا ربات‌ها و فناوری‌های جدید عمدتاً جایگزین آن‌ها خواهند شد.

AI در امور مالی

وضعیت اقتصادی و مالی هر کشوری به‌طور مستقیم با کمیت رشد آن مرتبط است. از‌آنجایی که AI عملاً در هر صنعتی بسیار قوی است، برای بهبود سلامت اقتصادی کشور نیز حائز اهمیت زیادی است. درحال‌حاضر الگوریتم AI  در قسمت مدیریت صندوق‌های سهام به‌کار گرفته می‌شود.

هنگام تعیین رویکرد اولیه برای رسیدگی به وجوه، یک سیستم AI می‌تواند تعداد زیادی متغیر را در نظر بگیرد و از یک ناظر انسانی پیشی خواهد گرفت. در دنیای مالی، تاکتیک‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی قرار است که تجارت سنتی و فعالیت‌های سرمایه‌گذاری را مختل کنند. ممکن است برای سازمان‌های مدیریت صندوقی که نمی‌توانند چنین امکاناتی را تهیه کنند، فاجعه‌بار باشد و می‌تواند تأثیر بزرگی در تجارت آن‌ها ایجاد کند. زیرا این اقدامات با سرعت زیادی انجام می‌شوند. رقابت در هر زمان شدید و پرتنش خواهد بود.

انتظار می‌رود در آینده‌ی بخش مالی، تعداد مشاورانی که توسط هوش مصنوعی هدایت می‌شوند، افزایش یابند. به‌عنوان مثال، تحقیقات جدید Wealthramp نشان می‌دهد که Millennials از لحاظ مالی، چشم‌انداز هدفمندتر و مبتنی‌بر فناوری هوش مصنوعی خواهد داشت. به گفتۀ Wealthramp، یک سوم از سرمایه‌گذاران با ارزش خالص بالا، از ابزارهای دیجیتال برای اجرای سرمایه‌گذاری و اتخاذ تصمیمات مهم استفاده می‌کنند. همچنین مشاوره Bionic یکی دیگر از صنایع روبه‌رشدی است که محاسبات رایانه‌ای را با شهود انسانی ترکیب می‌کند تا ارتباطات مشتری را به‌طور مؤثرتری بهبود بخشد.

امنیت نظامی و سایبری

فناوری‌های نظامی با کمک هوش مصنوعی، سیستم‌های تسلیحاتی خودکاری را ایجاد کرده‌اند که نیازی به تجهیزات ندارند. در نتیجه امن‌ترین راه برای بهبود امنیت کشور است. در آینده نزدیک، ممکن است شاهد ارتش رباتی باشیم که به‌اندازه یک سرباز یا فرمانده، باهوش و قادر به انجام وظایف مختلف باشد.

می‌توان با کمک AI کارایی مأموریت را بهبود ‌بخشید و در عین حال ایمن‌ترین اجرا را نیز تضمین کرد. عنصری که در مورد سیستم‌های مجهز به AI کمی نگران‌کننده است، این است که الگوریتمی که انجام می‌دهند کاملاً قابل توضیح نیست. مسئله کلیدی در اینجا AI قابل توضیح است، زیرا شبکه‌های عصبی عمیق سریع‌تر رشد می‌کنند و به توسعه خود ادامه می‌دهند. وقتی تکنولوژی به اشتباه بیفتد یا تصمیمات درستی نگیرد، ممکن است عواقب فاجعه‌باری داشته باشد.

حمل‌ونقل

درحال‌حاضر خودروهای هوشمند وارد بازار شده‌اند. در سال 2015 فقط 8 درصد از خودروها و سایر وسایل نقلیه دارای فناوری‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی بودند، اما پیش‌بینی می‌شود تا سال 2025 این درصد به 109 برسد. همچنین، این خودروها دارای سیستم‌های پیش‌بینی هستند که به‌طور قابل اعتمادی رانندگان را از خرابی قطعات یدکی احتمالی، دستورالعمل‌های مسیر و رانندگی، رویه‌های پیشگیری و موارد دیگر مطلع می‌کنند. معرفی نمونه‌های اولیه خودروهای بدون سرنشین نیز به‌تدریج درحال تبدیل شدن به واقعیت است.

تبلیغات

سیستم‌های مجهز به هوش مصنوعی به‌طور مؤثری کمپین‌های تبلیغاتی را با دسترسی به داده‌های تاریخی تکرار می‌کنند و نتایج دقیقی را به‌جای سرمایه‌گذاری هزاران دلاری روی یک کمپین ارائه می‌کنند. آن‌ها قصد دارند که اطمینان حاصل کنند که آیا این کمپین به نفع گروه خاصی از مخاطبان هدف و صاحبان کسب‌وکار است یا خیر.

همچنین ابزارها و رویکردهای تحلیل احساسات هوشمند ممکن است دسترسی به مشتریان بالقوه را ساده‌تر کند، سرنخ‌های خوبی ایجاد کند و آن‌ها را به فروش تبدیل کند، سهم بازار محصول جدید را قبل از عرضه تعیین کند و تحقیقات رقابتی را طرح‌ریزی و پیاده‌سازی کند.

جمع‌بندی

این فناوری نیز مانند هر پدیده‌ی دیگری مزایا و معایب خاص خود را دارد. اما این معایب آنچنان پررنگ نبوده‌اند که بتوانند جلودار پیشرفت این تکنولوژی جدید شوند.

دوست عزیز

به انتهای این مقاله رسیدیم. از اینکه تا به اینجای کار با ما همراه بودید، سپاسگزاریم. خوشحال می‌شویم که نظر شما عزیزان را در قسمت کامنت مطالعه کنیم. اگر به مطالب بیشتر در حوزه‌ی امنیت و هک علاقمندید می‌توانید وبلاگ ما را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.