امنیت و هک, همه مطالب

معرفی جامع بکاپ، از چیستی تا ویژگی‌ها و انواع آن

امروزه داده‌ها یکی از دارایی‌های باارزش شرکت‌ها، سازمان‌ها و اشخاص به شمار می‌روند و تخریب یا حذف آن‌ها موجب بروز خسارت‌های مادی و معنوی فراوانی می‌شود. حفظ داده‌های حساس یکی از چالش‌های کسب‌وکارها و افراد محسوب می‌شود، که تنها با انجام بکاپ گیری امکان‌پذیر است.

در این نوشته قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم که بکاپ چیست، چه کاربردی دارد، معرفی انواع بکاپ یا پشتیبان‌گیری و اینکه چه ملاحظاتی باید هنگام تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان یا بکاپ رعایت شود.

در ضمن اگر به‌دنبال سایر راههای محافظت از رایانه و اطلاعات شخصی خود، در برابر انواع خطرات هستید، می‌توانید مقاله‌ی ما را در مورد ضرورت استفاده از یک آنتی‌ویروس مطمئن و معتبر، مطالعه کنید.

فهرست مطالب

بکاپ (Backup) یا نسخه‌ی پشتیبان چیست؟

همه به این مسئله واقفیم که زمان را نمی‌توان به عقب برگرداند! یعنی اگر به یک لیوان شیشه‌ای ضربه‌ای وارد شود و بشکند، نمی‌توان آن را به عقب برگرداند تا دوباره ترمیم شود.

فایل‌ها و داده‌های حساس ما هم وضعیت مشابهی داشته و در صورت حذف یا تخریب، امکان بازگرداندن آن‌ها وجود ندارد.

اینجاست که اهمیت تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان از فایل‌ها و داده‌های حساس روشن می‌شود.

آینده‌ای را تصور کنید که رایانه‌ی شما دچار صدمه‌ی فیزیکی شده یا به سرقت رفته و یا از طریق آلوده شدن به ویروس‌های رایانه‌ای، تمامی اطلاعات ضروری ذخیره‌شده روی هارددیسک از دسترس شما خارج شده است.

حالا شما به هیچ‌کدام از داده‌های ضروری خود شامل تصاویر خصوصی، اسناد مالی و پایگاه‌داده‌های ذخیره‌شده دسترسی ندارید و متحمل ضررهای مادی و معنوی سنگینی شده‌اید.

داده‌هایی مانند تصاویر راهی برای برگشت ندارند. برای داده‌های کاری هم باید مجدد چند روز یا چند ماه وقت بگذارید تا دوباره آن‌ها را تهیه کنید.

تنها راه‌حل برای حفظ داده‌های ضروری و حساس، تهیه‌ی بکاپ و نگه‌داری آن در جایی امن است تا در صورت تخریب یا حذف داده‌های اصلی، بتوان به نسخه‌ی بکاپ‌ گرفته‌شده دسترسی سریع داشت.

چه عواملی باعث از بین‌ رفتن داده‌ها می‌شود؟

در قسمت قبل به چند مورد از حوادثی که موجب تخریب یا حذف داده‌ها و اطلاعات حساس ما می‌شود اشاره کردیم.

در لیست زیر به موارد بیشتری اشاره شده است:

1)پاک شدن داده‌ها

2) بلایای طبیعی

3) حوادث

4) تداوم کسب‌و‌کار

5) باج‌افزارها نیز یک تهدید بزرگ می‌باشند

6) سایر تهدیدات سایبری

1) پاک شدن داده‌ها:

واضح‌ترین و اساسی‌ترین دلیل برای بکاپ گیری این است که داده‌های خود را از خطر حذف برای همیشه، به دلیل خرابی سیستم یا خرابی هارد درایو نجات دهید.

2) بلایای طبیعی:

به همان اندازه که بعید به نظر می‌رسد، اما بلایای طبیعی اتفاق خواهند افتاد. یکی از راه‌های تشدید درد و زیان ناشی از چنین رویدادی این است که سیستم‌های فناوری اطلاعات خود را هم از دست بدهید.

3) حوادث:

همه‌ی بلایا طبیعی نیستند. 29 درصد آن‌ها بر اثر تصادف ایجاد می‌شوند. داشتن نسخه‌های اضافی به کاهش عواقب چنین خطاهای انسانی اجتناب‌ناپذیری کمک می‌کند.

4) تداوم کسب‌و‌کار:

توانایی بازیابی داده‌ها بخش مهمی از راه‌اندازی کسب‌و‌کار شما در طول رویدادهای مخرب است. 20 درصد از کسب‌وکارهای کوچک هر پنج سال یک‌بار دچار اختلال بزرگی می‌شوند که باعث از دست رفتن داده‌های حیاتی آن‌ها می‌شود.

5) باج‌افزارها نیز یک تهدید بزرگ می‌باشند:

آن‌ها که حدود 20 میلیارد دلار خسارت جهانی به بار آورده‌اند و باعث می‌شوند حدود 200000 کسب‌وکار دسترسی به فایل‌های خود را از دست بدهند، همچنان به‌عنوان یک خطر همیشگی محسوب می‌شوند. بهترین دفاع در برابر باج‌افزارها، پشتیبان‌گیری از داده ها است.

6) سایر تهدیدات سایبری:

امنیت سایبری برای مشاغل امروزی یک ضرورت است. می‌توان گفت که ماهانه از هر ده کامپیوتر، یک کامپیوتر به ویروس آلوده می‌شود. اینکه بتوانید سیستم‌های خود را به حالت قبل از آلوده شدن به ویروس‌ها و بدافزارها برگردانید، بسیار مهم است.

خط مقدم دفاع از شما در مقابل انواع عامل‌های مخرب، استفاده از آنتی ویروسی است که قابلیت اطمینان بالایی داشته باشد و مدام به روزرسانی شود. ما در مجموعه‌ی شیدافزار برای این نگرانی شما عزیزان، ضدویروس شید را پیشنهاد می‌کنیم.

در صوت تمایل به آشنایی با ضدویروس‌های شید می‌توانید روی دکمه زیر کلیک کنید.

ویژگی‌های یک بکاپ امن چیست؟

همان‌طور که هر گردی گردو نیست، هر نسخه‌ی کپی‌شده از داده‌ها و فایل‌ها هم نمی‌تواند نقش یک بکاپ قابل‌اطمینان را برای ما ایفا کند.

برای نگهداری یک نسخه‌ی پشتیبان باید حداکثر تدابیر فنی و امنیتی تدارک دیده شود تا در شرایط اضطراری بتوان به آن دسترسی داشت.

ویژگی های بکاپ امن

در اینجا به مهم‌ترین شرایط لازم برای نگه‌داری بکاپ اشاره می‌کنیم:

  • انتقال فایل بکاپ به مکانی دیگر
  • نگهداری بیش از یک نسخه از بکاپ

انتقال فایل بکاپ به مکانی دیگر

اشتباهی که در بسیاری از شرکت‌ها دیده شده، ذخیره‌ی فایل پشتیبان روی همان رایانه یا سروری است که داده‌ها ذخیره شده‌اند!

این یعنی چنانچه به هر دلیلی سخت‌افزار ذخیره‌سازی آسیب‌دیده و یا اطلاعات روی آن حذف شود، هم داده‌های اصلی و هم نسخه‌ی پشتیبان آن از بین می‌رود.

بکاپ باید در نقطه‌ی دیگری و روی یک سخت‌افزار کاملاً مجزا ذخیره شود تا تهدیدات رایانه‌ی اصلی، روی فایل‌های پشتیبان تأثیری نگذارد.

علاوه بر سخت‌افزار، مکان نگه‌داری سخت‌افزار ذخیره‌سازی بکاپ نیز باید از مکان نگه‌داری سرور اصلی متفاوت باشد تا در صورت بروز حوادثی مانند آتش‌سوزی و سیل، هر دو رایانه دچار آسیب نشود.

برای ما ایرانی‌ها که با مسائل تحریم نیز دست‌وپنجه نرم می‌کنیم، لازم است حساسیت بیشتری به خرج داده و در صورت نیاز به تهیه‌ی بکاپ از سرویس‌ها و وب‌سایت‌های میزبانی‌شده در خارج از کشور بپردازیم. حتی‌الامکان سرور میزبان بکاپ را در کشوری دیگر یا در داخل ایران انتخاب کنیم تا در صورت مشمول شدن تحریم‌ها و قطع دسترسی به داده‌های سرور اصلی، به بکاپ دسترسی داشته باشیم.

بکاپ را می‌توان روی فلش‌های قابل‌حمل، DVD، هارددیسک‌های قابل‌حمل و سرورهای ویژه‌ی نگه‌داری بکاپ ذخیره کرد.

نگهداری بیش از یک نسخه از بکاپ

فایل بکاپ هم ممکن است به دلایل مختلفی ازجمله قطع و وصل اتصال در حین انتقال بکاپ یا بروز اختلالات در سخت‌افزار ذخیره‌سازی دچار آسیب شده و قابل‌استفاده نباشد. به همین دلیل توصیه می‌شود چندین نسخه‌ی مختلف از داده‌ها بکاپ‌گیری شود.

برای مثال هر روز یک بکاپ جداگانه ذخیره شود و نسخه‌هایی مربوط به ماه‌های اخیر نیز نگهداری شود تا در صورت نیاز به دسترسی به داده‌های قدیمی، از بکاپ استفاده کرد.

از چه اطلاعاتی باید نسخه‌ی پشتیبان تهیه کرد؟

یک قانون خوب این است که از فایل‌ها و پروژه‌هایی که به راحتی قابل جایگزینی نیستند، بکاپ تهیه کنید.

این فایل‌های غیرقابل جایگزینی می‌توانند هر چیزی، از صفحات گسترده، اسناد پردازش کلمه، پایگاه داده‌های مالی، داده‌های محرمانه مشتری و حتی فایل‌های شخصی مانند عکس‌ها، ایمیل‌ها، موسیقی و فیلم‌ها باشند.

وقتی از خودتان می‌پرسید از چه چیزی باید نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید؛ احتمالاً اولین چیزهایی که به ذهنتان خطور می‌کند فایل‌ها و پایگاه‌های داده هستند.

شما باید سیستم عامل‌های خود (در صورت پیکربندی خاص یا منحصر به فرد)، برنامه‌ها، دیسک‌های نصب برنامه، اطلاعات ثبت نام خود را نیز ذخیره کنید.

برای این کار باید سیستم خود را بشناسید، فایل‌هایی را که برای ایمن نگه داشتن نیاز دارید شناسایی کنید و مکرراً نسخه پشتیبان تهیه کنید.

همچنین باید گهگاه بک آپ‌های خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که واقعاً می توانید داده‌ها را از آن‌ها بازیابی کنید.

برای افزایش حفاظت، می‌توان به شخصی در شرکت وظیفه مدیریت بکاپ‌های شرکت را واگذار کرد. وظیفه آن‌ها این است که متوجه شوند از چه اطلاعاتی باید نسخه پشتیبان تهیه کنند و همچنین با چه روشی این کار را انجام دهند.

به یاد داشته باشید که هر بار که شرکت شما خدمات، نرم‌افزار یا دستگاه‌هایی را اضافه می‌کند، باید مجدداً برنامه بکاپ خود را بررسی کرده و در صورت نیاز آن را تغییر دهید. همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

طبق نظرسنجی BackBlaze، درصد کاربرانی که از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه می‌کنند، به طور پیوسته از 65 درصد در سال 2008 به 76 درصد در سال 2018 افزایش یافته است.

چیزی که نگران کننده است این است که 24 درصد از کاربران حتی به ایجاد یک نسخه پشتیبان هم فکر نمی‌کنند.

آیا می‌دانید: طبق گزارش Varonis، هزینه متوسط ​​یک فایل گم شده برای هر فرد، 141 دلار تخمین زده می‌شود.

معرفی انواع بکاپ‌ گیری

انواع مختلفی از استراتژی‌های بکاپ گیری از داده‌ها وجود دارد که هر کدام برای مقابله با مسائل مختلف، آسیب‌پذیری‌ها و نیازهای ذخیره‌سازی طراحی شده‌اند اما دانستن اینکه کدام نوع از بکاپ‌گیری را باید انجام دهید، ممکن است دشوار باشد.

در این قسمت به معرفی انواع روش‌های بکاپ‌ گیری می‌پردازیم:

انواع روش‌های بکاپ گیری

Full backup

بک آپ کامل یا پشتیبان‌گیری کامل به عنوان رایج ترین نوع بکاپ گیری در نظر گرفته می شود.

بک آپ کامل به این معنی است که از تمام فایل ها و پوشه های انتخاب شده بک آپ گرفته می شود.

این جامع‌ترین نوع پشتیبان‌گیری است که فرایند آن بیشتر طول می‌کشد و نسبت به سایر انواع بکاپ به فضای بیشتری نیاز دارد.

در یک نسخه‌ی بکاپ کامل،در ابتدا تمام داده ها کلون شده و در مکان دیگری کپی می‌شوند. سرعت بازیابی آن نیز از سایر فرایندهای بکاپ‌ گیری بسیار بیشتر است.

مزایا

  • یک کپی جامع از تمام داده ها در یک مکان مشخص قرار می‌گیرید که مدت بازیابی آن زمان زیادی نمی‌برد.

معایب

  • انجام یک نسخه پشتیبان کامل، نسبت به سایر روش‌های دیگر زمان بیشتری صرف می‌کند.

  • اجرای مداوم پشتیبان‌گیری کامل فضای ذخیره‌سازی موجود را کم می‌کند.

Incremental backup

یا بکاپ‌ گیری افزایشی یک نسخه پشتیبان، از تمام تغییرات داده‌ها از زمان آخرین بکاپ‌ گیری است.

این آخرین نسخه، می‌تواند یک بکاپ کامل یا نسخه پشتیبان افزایشی قبلی باشد.

فرایند Incremental Backup

مزایا

  • بکاپ‌ گیری افزایشی بسیار سریع‌تر است؛ زیرا فقط از داده‌های تغییر یافته بکاپ تهیه می‌کند.

  • به همین دلیل فایل‌ها تکراری نیستند و فضای ذخیره‌سازی بسیار کمتری استفاده می‌شود.

معایب

  • اگرچه سریع‌ترین زمان پشتیبان‌گیری را دارند، اما درمقابل بازیابی داده‌های آن‌ها، بسیار کندتر است.

نکته: پس از چند دور پشتیبان‌گیری افزایشی، معمول این است که یک بکاپ کامل جدید را برای بازخوانی کامل اطلاعات خود، اجرا کنید.

Differential backup

دیفرانسیل بکاپ؛ که بین بکاپ کامل و افزایشی قرار می‌گیرد. چرا که یک نسخه پشتیبان افزایشی، تغییرات داده‌ها را از آخرین نسخه هر نوعی از بکاپ، ثبت می‌کند.

همچنین بکاپ‌ گیری دیفرانسیل، تمام تغییراتی که از آخرین نسخه بکاپ‌ گیری کامل روی داده‌ها ایجاد شده است را، ثبت می‌کند.

با پشتیبان‌گیری دیفرانسیل، ابتدا یک نسخه پشتیبان کامل تکمیل می‌شود. این بدان معنی است که زمان پشتیبان‌گیری شما بسیار سریع‌تر از اجرای یک نسخه پشتیبان کامل در هر بار خواهد بود و فضای ذخیره‌سازی کمتری نیز استفاده می‌شود.

مزایا

  • این نوع از بکاپ بسیار سریع‌تر از پشتیبان‌گیری کامل است.

  • آن‌ها همچنین از فضا به‌صورت کارآمدتری استفاده می‌کنند.

  • نسبت به پشتیبان‌گیری افزایشی زمان کمتری برای بازیابی نیاز دارند.

معایب

  • در مقایسه با بکاپ‌گیری افزایشی، پشتیبان‌گیری دیفرانسیل کندتر است.

Mirror backup

همان طور که از نام آن پیدا است، یک بکاپ آینه‌ای به معنای تهیه‌ی یک کپی دقیق از داده‌های منبع می‌باشد.

هنگامی که یک فایل در منبع حذف می‌شود، همان فایل در نهایت از پشتیبان‌گیری آینه نیز حذف می‌شود.

به همین دلیل است که اجرای بکاپ‌های آینه‌ای باید با احتیاط انجام شود. یک فایل یا پوشه‌ای که به طور تصادفی (یا حتی توسط یک ویروس) حذف شده است، می تواند پایین‌تر از سطح رادار پرواز کند، و اگر کسی قبل از بکاپ‌ گیری دیگری متوجه آن نشود، هر دو نسخه پشتیبان از بین می روند.

بسیاری از خدمات بکاپ‌ گیری امکان حذف 30 روزه را ارائه می‌دهند.

این بدان معناست که وقتی یک فایل در منبع شما حذف می‌شود، حداقل 30 روز پس از حذف در سرور ذخیره سازی، نگهداری می‎شود. این ویژگی ترس افراد را در برخورد با بک آپ‌های آینه‌ای، از بین می‌برد.

مزایا

  • بکاپ آینه‌ای باعث صرفه‌جویی در فضای ذخیره‌سازی می‌شود.

معایب

  • اگر فایل‌ها به‌صورت تصادفی و قبل از بکاپ‌ گیری برنامه‌ریزی ‌شده‌ی بعدی، حذف شوند، در پشتیبان‌گیری آینه‌ای نیز حذف می‌شوند.

Full PC backup (Full computer backup)

بک آپ کامل کامپیوتر یا پشتیبان‌گیری کامل کامپیوتر در واقع یک نسخه پشتیبان کامل از رایانه‌ی شخصی شما است.که رایانه را به عنوان یک کل، هدف قرار می دهد.

به جای کپی کردن داده‌ها روی رایانه، تصویری از ساختار رایانه را ضبط می‌کند. این “تصویر” مانند یک عکس فوری از کل درایو است و می‌تواند در یک نسخه فشرده یا غیر فشرده ذخیره شود.

انواع دیگر بکاپ‌ گیری فقط از عکس‌ها، فیلم‌ها، اسناد و فایل‌های موسیقی کاربر پشتیبان‌گیری می‌کند، در حالی که برنامه‌ها و سیستم‌عامل، همچنان باید از منبع دانلود و یااز دیسک نرم‌افزار جدید، دوباره نصب شوند.

با این حال، با یک نسخه بکاپ کامل از رایانه شخصی، می‌توانید یک هارد دیسک را به وضعیتی که در اولین بار بکاپ‌ گیری شده است، بازیابی کنید.

بکاپ‌ گیری کامل همچنین توانایی پشتیبان‌گیری از فایل‌های «نامرئی» و محافظت ‌شده در رایانه را دارد.

شما می‌توانید فایل‌ها یا پیکربندی‌هایی را که برای عملکردهای استاندارد رایانه مهم هستند، ذخیره کنید.در غیر این صورت ممکن است آن‌ها را، از دست بدهید.

مزایا

  • یک نسخه پشتیبان کامل از رایانه شخصی بهترین راه حل برای خرابی هارد دیسک است.

  • به‌علاوه، اگر رایانه‌ای از کار بیفتد، یک بکاپ کامل از کامپیوتر شخصی می‌تواند به سرعت و با تمام داده‌های اصلی دست نخورده، بازیابی شود.

معایب

  • ممکن است نتوانید که یک کامپیوتر جدید را با داشتن: مادربرد، آداپتور نمایشگر، CPU و غیره متفاوت بازیابی کنید.

Local backup

بکاپی است که در آن وسایل ذخیره سازی نزدیک نگه داشته می‌شوند (معمولاً در همان ساختمان یا دفتر)؛ به همین دلیل به آنها “محلی” می‌گویند.

این نسخه‌های بکاپ‌ گیری اغلب در یک هارد دیسک داخلی یا خارجی اختصاصی ذخیره می‌شوند که مستقیماً به رایانه مبدأ وصل شده‌اند.

همچنین می توانید با اتصال به یک شبکه محلی، از دستگاه خود یک بکاپ تهیه کنید.

مزایا

  • بکاپ گیری‌های محلی محافظت بسیار خوبی در برابر حملات ویروسی، خرابی هارد دیسک و حذف تصادفی یا عمدی داده‌ها، ارائه می‌کنند.

  • بازیابی این نوع پشتیبان بسیار آسان است.

معایب

  • پشتیبان‌گیری‌های محلی به دلیل اینکه در نزدیکی منبع ذخیره  نگهداری می‌شوند، در معرض خطر بلایای فیزیکی هستند. اگر منبع در اثر آتش سوزی، سیل یا زلزله آسیب ببیند، بکاپ‌های ما نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

Offsite backup

بکاپ‌ گیری‌های خارج از سایت تقریبا مشابه بکاپ‌ گیری محلی می‌باشد.

با این حال، این نسخه‌های پشتیبان، داده‌ها را در مکان‌های مختلف دخیره می‌کنند.

بکاپ‌ گیری اولیه به‌صورت محلی انجام می‌شود. اما زمانی که محیط ذخیره‌سازی، (مثلاً یک هارد دیسک خارجی) به مکان دیگری (خانه مدیر، یک ساختمان اداری جداگانه یا یک مرکز داده) منتقل شود، این داده‌ها به یک نسخه پشتیبان «خارج از سایت» تبدیل می‌شوند.

مزایا

  • سطح بیشتری از محافظت را ارائه می‌دهد.

معایب

  • ‌این نوع از بکاپ‌ گیری به توجه بیشتری نیاز دارد، زیرا شخصی باید به طور مرتب محیط ذخیره‌سازی را جابجا کند.

توجه: بکاپ‌ گیری خارج از سایت و محلی مقدار محافظت یکسانی را ارائه می‌دهند.

Online backup (cloud backup)

بکاپ‌ گیری آنلاین که (همچنین به عنوان بکاپ‌گیری ابری نیز شناخته می‌شود) بکاپی است که به طور مکرر انجام می‌شود. درواقع یک محیط ذخیره‌سازی به‌طور پیوسته به دستگاهی که بکاپ‌ گیری می‌شود، متصل است.

این بکاپ «آنلاین» است. محیط ذخیره‌سازی معمولاً خارج از سایت قرار دارد و از طریق اینترنت به منبع پشتیبان متصل می‌شود.

درواقع در این روش نیازی به مداخله‌ی انسانی، برای وصل کردن یک درایو یا کابل به منظور اجرای نسخه‌ی پشتیبان وجود ندارد.

امروزه خدمات اشتراک پشتیبان آنلاین در دسترس مصرف کنندگان قرار گرفته است.

این شامل نصب یک برنامه در رایانه (توسط کاربر)و همچنین شناسایی فایل‌ها و پوشه‌هایی است که می‌خواهند از آن‌ها بکاپ تهیه کنند. حتی کاربران می‌توانند زمانی که می‌خواهند بکاپ‌ گیری سیستم آن‌ها اجرا شود را، تعیین نمایند.

ابتدا ممکن است داده‌ها فشرده و رمزگذاری شوند؛ و سپس از طریق اینترنت به مرکز ذخیره‌سازی داده‌ها ارسال می‌شوند.

این مراکز ذخیره‌سازی دور از کامپیوتر(های) منبع قرار دارند و برای محافظت از داده‌های ما در برابر آتش سوزی و زلزله ساخته شده‌اند. آنها با نصب دوربین‌های مدار بسته و کنترل دما در اتاق‌ها نیز امنیت داده‌ها را تضمین می‌کنند.

علاوه بر این، دارای ژنراتورهای پشتیبان در مواقع قطع برق شبکه هستند و داده‌ها را به جای یک دستگاه در چندین دستگاه تکثیر و کپی می‌کنند.

مزایا

  • بیشترین محافظت را در برابر بلایای طبیعی و سرقت ارائه می‌دهد.

  • از آنجایی که داده ها آنلاین هستند، کمترین تعامل انسانی مورد نیاز است.

  • با تکثیر و کپی کردن چندین باره داده‌ها، خطر از دست رفتن آنها کمتر می‌شود.

معایب

  • معمولاً هزینه‌ی خدمات بکاپ‌گیری آنلاین، گران‌تر از سایر گزینه‌ها است.

  • به‌علاوه، چندین بار بکاپ‌ گیری بسیار زمان‌بر است. بسته به سرعت اینترنت شما و میزان داده‌ای که بکاپ می‌گیرید، می‌تواند روزها یا حتی هفته‌ها طول بکشد.

Remote backup

بکاپ‌ گیری از راه دور نوعی پشتیبان‌گیری خارج از سایت است. تفاوت در این است که شما دسترسی دارید و می توانید نسخه های بکاپ را در هر زمان و مکانی که قرار دارید، بازیابی کنید.

به همین دلیل است که به آن  بکاپ‌ گیری از راه دور می‌گویند.

برای دسترسی به نسخه پشتیبان نیازی به حضور فیزیکی در محل ذخیره‌سازی نیست.

مزایا

  • در مقایسه با بکاپ‌ گیری‌های محلی، نوع از راه دور، محافظت بسیار بهتری در برابر بلایای طبیعی ایجاد می‌کند.

  • به علاوه، لازم نیست برای دسترسی به داده‌های خود به مکان بکاپ خارج از سایت سفر کنید.

معایب

  • بازیابی داده‌ها زمان بیشتری صرف می‌کند و می‌تواند گران‌تر از بکاپ محلی باشد.

FTP backup

بکاپ‌ گیری FTP عبارت است از فرایند انتقال داده‌ها به سرور FTP، که از طریق اتصال به اینترنت انجام می‌شود.

این سرور معمولاً در یک مرکز داده که دور از منبعی که بکاپ‌ گیری می‌شود، قرار دارد.

بکاپ‌ گیری FTP شبیه به پشتیبان گیری خارج از سایت است. چرا که هر دو روش، دارای سرورهایی هستند که در مکانی متفاوت از منبع داده‌ها قرار دارند.

مزایا

  • محافظت عالی در برابر سیل، آتش سوزی و زلزله ارائه می‌دهد.

  • همچنین با اتصال به اینترنت می‌توانید به راحتی به این نسخه پشتیبان دسترسی پیدا کنید.

معایب

  • جدول زمانی بکاپ‌ گیری و بازیابی به سرعت اینترنت شما بستگی دارد.

بهترین شیوه‌ی بکاپ‌گیری کدام است؟

بهترین شیوه‌ی بکاپ‌ گیری، راه‌حلی است که متناسب با نیازهای شما باشد.

هر شخص، شرکت و سازمانی در مورد داده‌های خود نیازهای منحصر به فردی دارد. بنابراین شیوه‌ی مناسب برای شما بستگی به نوع داده‌ای دارد که ذخیره می‌کنید.

هنگامی که در جستجوی شیوه‌ی پشتیبان‌گیری خود هستید، چند نکته وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید:

  • هزینه نرم‌افزار پشتیبان‌گیری
  • مقدار فضای ذخیره‌سازی
  • سهولت راه‌اندازی
  • سهولت استفاده
  • سطح امنیت داده‌ها
  • چقدر سریع می‌توانید پشتیبان‌گیری کنید
  • آیا می‌توانید به‌سرعت اطلاعات را بازیابی کنید؟

هنگامی که یک راه‌حل بکاپ‌ گیری را پیدا کردید که برای شرایط شما مناسب است، هرگز تصور نکنید که باید برای همیشه به آن بچسبید.

شما می‌توانید مکان ذخیره داده‌های خود را در هر زمان تغییر دهید. در واقع، همیشه باید به دنبال گزینه ذخیره‌سازی بهتر باشید تا بتوانید در مورد امنیت داده‌های خود اطمینان داشته باشید.

شما در حال حاضر کجا ایستاده‌اید؟

یک حادثه کوچک برای پاک کردن اطلاعات مهم شما کافی است. همیشه باید بهترین روش‌ها را در مورد ایمنی داده‌ها به‌ کار بگیرید، که با بکاپ‌ گیری شروع می‌شود.

همیشه حداقل یک کپی از داده‌های خود را در یک درایو ذخیره‌سازی دیگر یا فضای ذخیره‌سازی ابری نگهداری کنید.

می‌توانید فرآیند پشتیبان‌گیری را با کمک ابزارهای مختلف پشتیبان‌گیری، خودکار کنید یا فایل‌های خود را به صورت دستی کپی کنید.

تعداد دفعات پشتیبان‌گیری نیز در اینجا مهم است.

اگر به‌صورت روزانه یا هفتگی از داده‌های خود بکاپ تهیه می‌کنید، در معرض خطر از دست دادن داده‌ها قرار نخواهید گرفت.

بسته به الگوی استفاده شما از سیستم، بکاپ‌ گیری ماهانه نیز می‌تواند مناسب باشد.

اما پشتیبان‌گیری‌های سالانه، ممکن است منجر به از دست رفتن قابل توجه داده‌ها شود.

 می‌توانید فرکانس پشتیبان‌گیری را براساس اهمیت داده‌ها یا تعداد دفعات اضافه شدن یا به‌روزرسانی فایل‌های جدید در سیستم تعیین کنید.

فراموش نکنید که یک نرم‌افزار DIY Data Recovery مانند Stellar Data Recovery Standard را در دسترس داشته باشید. این نرم‌افزار به بازیابی فوری اطلاعات از دست رفته و حذف شده در صورت عدم وجود نسخه پشتیبان کمک می‌کند.

بنابراین به طور منظم نسخه پشتیبان تهیه کنید و یک نرم‌افزار بازیابی داده‌ها را برای اطمینان از استراتژی بازیابی اطلاعات در دسترس داشته باشید.

جمع بندی

تهیه و ذخیره‌سازی بکاپ یکی از ضرورت‌های نگهداری از داده‌ها و فایل‌های حساس به شمار می‌رود که عدم توجه به این مسئله می‌تواند خسارت‌های مادی و معنوی بی‌شماری را برای کسب‌وکارها و اشخاص رقم بزند.

تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان شرایطی دارد که باید به آن‌ها توجه داشت تا ریسک عدم دسترسی به بکاپ به حداقل برسد.

دوست عزیز

به انتهای این مقاله رسیدیم. از اینکه تا به اینجای کار با ما همراه بودید، سپاسگزاریم. خوشحال می‌شویم که نظر شما عزیزان را در قسمت کامنت مطالعه کنیم. اگر به مطالب بیشتر در حوزه‌ی امنیت و هک علاقمندید می‌توانید وبلاگ ما را دنبال کنید.

۵ نظر در “معرفی جامع بکاپ، از چیستی تا ویژگی‌ها و انواع آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.