امنیت و هک, همه مطالب

امنیت کامپیوتر شخصی و روش‌های بهبود آن

امنیت کامپیوتر

مردم اغلب امنیت کامپیوتر را یک موضوع فنی و پیچیده می‌دانند، به همین دلیل است که کمتر به آن توجه می‌کنند؛ البته تا زمانی که اطلاعات آن‌ها مورد خطر قرار بگیرد و از این طریق آسیب ببینند.

پس بهتر است قبل از اینکه مورد آسیب جدی قرار بگیرید، فکری به حال امنیت رایانه شخصی خود بکنید و از اطلاعات خود محافظت کنید. توجه و اقدام برای ایمن نگه داشتن رایانه به شما کمک می‌کند تا از بدافزارها و حملاتی که برای سرقت اطلاعات شخصی شما طراحی شده‌اند جلوگیری کنید. در اینجا چند راه وجود دارد که می‌تواند به کاهش خطرات در استفاده از رایانه کمک کند.

کارهایی ساده اما مهم که می‌تواند امنیت کامپیوتر شما را بهبود ببخشد و از پیامدهای پرهزینه‌ی این امر جلوگیری کند.

در ضمن اگر به‌دنبال سایر راههای محافظت از رایانه و اطلاعات شخصی خود، در برابر انواع خطرات هستید، می‌توانید مقاله‌ی ما را در مورد ضرورت استفاده از یک آنتی‌ویروس مطمئن و معتبر، مطالعه کنید.

فهرست مطالب

امنیت کامپیوتر چیست؟

اینترنت که یکی از بزرگ‌ترین اختراعات بشر است، دسترسی فوری به منابع اطلاعاتی نامحدود و همچنین دانش را، برای مردم فراهم و زندگی همه ما را دست‌خوشِ تغییر کرده است. اما در کنار تمام این مزایا، ضعف‌هایی هم دارد که یکی از آنها امکان سوءاستفاده هکرها از اطلاعات شخصی ماست.

اما نگران نباشید! اگر راه‌های حفاظت از اطلاعات کامپیوتر خود را بدانید، می‌توانید با اقداماتی، مانع دزدیده شدن داده‌های مهم خود شوید.

در حقیقت امنیت رایانه، حفاظتی است که باعث می‌شود اطلاعات حیاتی، از دسترسی، سرقت یا سوءاستفاده غیرمجاز محافظت شود.

راه‌های مختلفی برای محافظت از سیستم‌ها و شبکه‌های رایانه‌ای و جلوگیری از فعالیت‌های مخرب احتمالی آن‌ها، وجود دارد. اما در ابتدا بهتر است که در مورد یکی از مهم‌ترین تهدیدات ( هک شدن توسط افراد بیگانه) که امنیت کامپیوتر شخصی شما را به خطر می‌اندازد ، توضیح دهیم.

هکرهای کامپیوتری چه کسانی هستند؟

هکرهای رایانه، افرادی هستند که به قصد سرقت، تغییر یا حذف اطلاعات، به دستگاه‌های متصل به اینترنت مانند رایانه، تبلت و تلفن‌های هوشمند نفوذ می‌کنند.

درست همان طور که سایر سارقان اهداف مخربی دارند، هکرها نیز جهت رسیدن به اهداف منفی به کامچیوتر ما راه پیدا می‌کنند. (با این حال، تنها یک استثناء وجود دارد و آن هم هکرهای کلاه سفید هستند که شرکت‌ها آن‌ها را استخدام می‌کنند تا نقص‌های امنیتی را که باید اصلاح شوند، پیدا کنند.)

در ادامه به بررسی برخی از دلایل نفوذ هکرها را شرح خواهیم داد:

1) Financial crimes یا جرایم مالی:

همه ما داستان شخصی را شنیده‌ایم که هنگام چک کردن صورت‌حساب کارت اعتباری خود متوجه تراکنش‌هایی می‌شود که هرگز انجام نداده بوده است.

این تراکنش‌های نادرست اغلب نتیجه دزدیدن شماره کارت اعتباری شما توسط هکرها، و در نتیجه چک کردن اطلاعات حساب یا دسترسی به سایر داده‌های مالی است.

2) Vandalism وندالیسم:

هک؛ خرده فرهنگ خاص خود را دارد. بنابراین برخی از هکرها ممکن است بخواهند وب‌سایت‌های خاصی را فقط برای نشان دادن میزان مهارتشان به سایر همکارانشان هک کنند. طبق گفته Malwarebytes، این پدیده نسبتاً رایج است.

3) Hacktivism هکتیویسم:

این پورمانتو تا حدودی هک کردن را شبیه خراب‌کاری توصیف می‌کند. برخی از هکرها ممکن است بخواهند وب‌سایت‌های خاصی را به دلایل سیاسی تغییر دهند یا از بین ببرند.

با توجه به اینکه بیشتر نقاط جهان به‌طور مداوم به اینترنت متصل هستند، یک شرکت می‌تواند دستگاه‌های شرکت‌های دیگر را هک کند تا اطلاعات آن‌ها را بدزدد و از آن برای ایجاد مزیت رقابتی ناعادلانه استفاده کند.

امنیت کامپیوتر شخصی

امنیت کامپیوتر شما در واقع شامل اقداماتی است که برای ایمن کردن رایانه‌های شخصی، لپ‌تاپ‌ها و سایر دستگاه‌های شخصی در شبکه استفاده می‌شوند. با رعایت نکاتی ساده اما ضروری می‌توانید تا حد زیادی جلوی دسترسی غیرمجاز و غیرقانونی را بگیرید و از آلوده شدن سیستم‌ها، سرقت اطلاعات نیز پیش‌گیری کنید تا امنیت کامپیوتر خود را افزایش دهید.

امنیت رایانه شخصی برای جلوگیری از تغییر یا آسیبی که می‌تواند به دلیل هرگونه تهدید مخرب ایجاد شود بسیار مهم است. در دنیای IT، امنیت کامپیوتر شخصی به عنوان امنیت فناوری اطلاعات یا امنیت سایبری نیز شناخته می‌شود.

یکی از دغدغه‌های امنیت سایبری محرمانه ماندن داده‌ها و ایجاد دسترسی امن به آن‌هاست.. امنیت کامپیوتر شخصی، حفاظت از اطلاعات و دارایی‌های دیجیتال مانند سرورها، رایانه‌های رومیزی، لپ‌تاپ‌ها، شبکه و موارد دیگر را تضمین می‌کند.

بنابراین، امنیت رایانه را می‌توان، کنترل‌هایی تعریف کرد که برای تأمین محرمانه بودن، یکپارچگی و در دسترس بودن برای همه اجزای سیستم‌های رایانه‌ای اعمال می‌شوند.

قسمت‌های مختلف یک سیستم کامپیوتری که باید محافظت شوند عبارتند از:

  • سخت‌افزار، بخش فیزیکی کامپیوتر، مثل هارد یا حافظه سیستم.
  • سیستم عامل.
  • نرم‌افزارهای نصب‌شده و مورد استفاده.

چگونه امنیت کامپیوتر خود را ارتقا دهیم؟

چگونه امنیت کامپیوتر خود را ارتقا دهیم؟

هکرها این روزها به روش‌های مبتکرانه‌ای روی آورده‌اند. برای محافظت و ایمن‌ماندن در برابر این تهدیدات خطرناک و فزاینده امنیتی کامپیوتری، لازم است فرد خود را با اطلاعات و ابزارهای ضروری مسلح کند. برخی از اقدامات پیشگیرانه‌ای که می‌توانید انجام دهید عبارتند از:

1) از فایروال استفاده کنید:

ویندوز و macOS دارای فایروال‌های داخلی هستند. در واقع نرم‌افزاری که برای ایجاد مانعی بین اطلاعات شما و دنیای خارج طراحی شده است. فایروال‌ها از دسترسی غیرمجاز به شبکه کسب‌وکار شما جلوگیری می‌کنند و شما را از هرگونه تلاش برای نفوذ به دستگاه‌تان آگاه می‌کنند.

قبل از آنلاین شدن مطمئن شوید که فایروال فعال است. اگر کسب‌وکار بزرگ‌تری دارید، می‌توانید یک فایروال شبکه تجاری اضافی خریداری کنید.

2) آنتی‌ویروس مطمئن نصب کنید:

ویروس‌ها و بدافزارهای کامپیوتری همه‌جا حضور دارند. برنامه‌های آنتی‌ویروس از رایانه شما در برابر کد یا نرم‌افزارهای غیرمجاز که ممکن است سیستم‌عامل شما را تهدید کند، محافظت می‌کنند. همچنین ویروس‌ها ممکن است پیامدهای مخربی برای شما داشته باشند  (به‌عنوان مثال، ممکن است کامپیوتر شما را کند و یا فایل‌های کلیدی شما را حذف کنند).

نرم‌افزار آنتی‌ویروس با شناسایی تهدیدات مختلف، نقش مهمی در محافظت از امنیت کامپیوتر شما ایفا می‌کند. برخی از برنامه‌های آنتی‌ویروس پیشرفته به‌روزرسانی‌های خودکار را ارائه می‌کنند و از دستگاه شما در برابر ویروس‌های جدیدی که هر روز ظاهر می‌شوند محافظت می‌کنند. پس از نصب یک برنامه آنتی‌ویروس، استفاده از آن را فراموش نکنید.

خط مقدم محافظت از امنیت کامپیوتر شما، استفاده از آنتی ویروسی است که قابلیت اطمینان بالایی داشته باشد و مدام به روزرسانی شود. ما در مجموعه‌ی شیدافزار برای این نگرانی شما عزیزان، ضدویروس شید را پیشنهاد می‌کنیم.

3) یک برنامه‌ی ضدجاسوسی نصب کنید:

برنامه‌های جاسوسی نوع خاصی از نرم‌افزار هستند که به‌طور مخفیانه اطلاعات شخصی یا سازمانی را رصد و جمع‌آوری می کند. آن‌ها به گونه ای طراحی شده‌اند که تشخیص و حذفشان بسیار دشوار است. همچنین تمایل به ارائه تبلیغاتی که قصد هدایت شما به وب‌سایت‌های مخرب را دارند، از خود نشان می‌دهند.

4) از رمزهای عبور پیچیده استفاده کنید:

استفاده از رمزهای عبور امن، مهم‌ترین راه برای جلوگیری از نفوذ هکرها است. هرچه گذرواژه‌های شما امن‌تر باشند، حمله هکرها به سیستم‌تان سخت‌تر می‌شود. منظور از ایمن‌تر، اغلب به معنای طولانی‌تر و پیچیده‌تر است. از رمز عبوری استفاده کنید که دارای حداقل هشت کاراکتر و ترکیبی از اعداد، حروف بزرگ و کوچک و نمادهای رایانه باشد. هکرها زرادخانه‌ای از ابزارها برای شکستن رمزهای عبور کوتاه و آسان در کوتاه‌ترین زمان ممکن را، دارند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه پیشنهاد می‌کنیم که مقاله‌ی ما با عنوان ضرورت استفاده از رمز عبور قوی را، مطالعه بفرمایید.

5) سیستم‌عامل، برنامه‌ها و مرورگر خود را به‌روز نگهدارید:

همیشه به‌روزرسانی‌های جدید را برای سیستم‌عامل خود نصب کنید. اکثر به‌روزرسانی‌ها شامل اصلاحات امنیتی هستند که از دسترسی هکرها و سوءاستفاده از داده‌های شما جلوگیری می‌کند. در مورد اپلیکیشن‌ها نیز همینطور است. مرورگرهای وب امروزی به‌طور فزاینده‌ای پیچیده شده‌اند، به‌ویژه در حوزه‌ی حریم خصوصی و امنیت.

علاوه بر انجام تمام به‌روزرسانی‌های جدید، حتما تنظیمات امنیتی مرورگر خود را بررسی کنید.

به‌عنوان مثال، می‌توانید از مرورگر خود برای جلوگیری از ردیابی حرکات شما توسط وب‌سایت‌ها استفاده کنید، که باعث افزایش حریم خصوصی آنلاین شما می‌شود. یا از یکی از این مرورگرهای خصوصی استفاده کنید.

6) از رایانه خود نسخه پشتیبان تهیه کنید:

اگر در حال حاضر از هارد دیسک خود نسخه پشتیبان تهیه نکرده‌اید، باید فوراً این کار را شروع کنید. تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات شما زمانی اهمیت خودش را نشان می‌دهد که هکرها موفق شوند سیستم شما را از بین ببرند.

همیشه مطمئن باشید که می‌توانید در اسرع وقت پس از هرگونه نقض یا از دست دادن داده‌ها، آن‌ها را بازیابی کنید. یک هارد دیسک خارجی نیز می‌تواند فضای کافی را برای عملکرد صحیح این ابزارها فراهم کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه پیشنهاد می‌کنیم که مقاله‌ی ما با عنوان معرفی جامع بکاپ، از چیستی تا انواع آن را، مطالعه بفرمایید.

7) کامپیوترتان را در مواقع بیکاری خاموش کنید:

اگر یک شرکت پیچیده مبتنی بر اینترنت را اداره نمی‌کنید، دستگاه خود را در طول شب یا در زمان‌های طولانی که کار نمی‌کنید خاموش کنید.

همیشه روشن بودن رایانه شما را به هدفی قابل مشاهده و در دسترس برای هکرها تبدیل می کند. خاموش کردن کامپیوتر، ارتباطی که ممکن است یک هکر با شبکه شما برقرار کرده باشد را از بین می‌برد و امکان وقوع هرگونه شرارت احتمالی را مختل می‌کند.

8) از مجازی‌سازی یا virtualization استفاده کنید:

اگر از وب‌سایت‌های ناقص بازدید می‌کنید، انتظار بمباران با نرم‌افزارهای جاسوسی و ویروس‌ها را داشته باشید.

بهترین راه برای جلوگیری از آسیب‌ها و ویروس‌های ناشی از مرورگر، دوری از سایت‌های ناامن است. مجازی سازی به شما این امکان را می‌دهد که مرورگر خود را در یک محیط مجازی مانند Parallels یا VMware Fusion اجرا کنید. این اقدام باعث ایمن ماندن سیستم‌عامل شما می‌شود.

9) رمزگذاری کنید:

حتی اگر مجرمان سایبری به شبکه و فایل‌های شما دسترسی پیدا کنند، رمزگذاری می‌تواند مانع از دسترسی آن‌ها به تمام اطلاعات شما شود. هر درایو و فلش USB که حاوی اطلاعات حساس است را، رمزگذاری کنید.

همچنین از VPN برای رمزگذاری ترافیک وب استفاده کنید. فقط از وب‌سایت‌های رمزگذاری شده خرید کنید. می‌توانید بلافاصله باhttps  در نوار آدرس، همراه با نماد قفل بسته، آن‌ها را ببینید.

جمع‌بندی:

امنیت کامپیوتر شخصی یکی از ضرورت‌های دنیای امروز در جهت نگهداری از داده‌ها و فایل‌های حساس به شمار می‌رود. عدم توجه به این مسئله می‌تواند خسارت‌های مادی و معنوی بی‌شماری را برای کسب‌وکار و اشخاص رقم بزند.

دوست عزیز

به انتهای این مقاله رسیدیم. از اینکه تا به اینجای کار با ما همراه بودید، سپاسگزاریم. خوشحال می‌شویم که نظر شما عزیزان را در قسمت کامنت مطالعه کنیم. اگر به مطالب بیشتر در حوزه‌ی امنیت و هک علاقمندید می‌توانید وبلاگ ما را دنبال کنید.

۳۳ نظر در “امنیت کامپیوتر شخصی و روش‌های بهبود آن

  1. بازتاب: - مجله شید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.