محافظت از ویروس ها در ویندوز
امنیت و هک همه مطالب

چگونگی افزایش محافظت از ویروس‌ها در ویندوز

با نگاهی به گذشته، متوجه می‌شویم که امنیت و محافظت از ویروس ها در ویندوز راه طولانی را طی کرده است. از امنیت ابتدایی ویندوز 1 تا ویژگی‌های پیشرفته ویندوز 11، تغییرات زیادی رخ داده است که هر نسخه در محافظت از داده‌های کاربران عملکرد بهتری ارائه می‌کند. بااین‌حال، به‌رغم تمام پیشرفت‌ها، تهدیدات امنیتی نیز روزبه‌روز پیچیده‌تر و گسترده‌تر شده‌اند. در این مسیر، استفاده از آنتی‌ویروس‌های شخص‌ثالث همواره یکی از ابزارهای کلیدی برای حفاظت از سیستم‌ها بوده که همچنان نیز این نقش حیاتی را ایفا می‌کنند. بنابراین، به ذکر ویژگی‌های امنیتی Microsoft Defender ویندوز و همچنین دلایل استفاده از آنتی‌ویروس شخص ثالث در ویندوز خواهیم پرداخت.

در ضمن اگر علاقمند به آشنایی با راهکارهای افزایش امنیت مرورگر خود هستید، می‌توانید مقاله‌ی ما را با عنوان چگونه امنیت مرورگر خود را افزایش دهیم؟، مطالعه نمایید.

فهرست مطالب

فرایند پیشرفت امنیت و محفاظت از ویروس ها در ویندوز

ویندوز 2000 رابط برنامه‌نویسی حفاظت از داده (DPAPI) را معرفی کرد که امکان رمزگذاری نامتقارن کلیدهای خصوصی را فراهم می‌کرد.
بعد از آن، ویندوز XP در سال 2001 راه‌اندازی شد. باگذشت زمان، آشکار شد که ویندوز  XP برای رفع آسیب‌پذیری‌ها و تهدیدها به وصله‌های امنیتی و به‌روزرسانی‌های متعددی نیاز دارد.

علیرغم اینکه ویندوز XP با ویژگی‌های امنیتی آن تبلیغ می‌شد، در نهایت به وصله‌های مکرر برای رفع نقص‌های امنیتی که پس‌از انتشار آن ظاهر شد، نیاز پیدا کرد. ویستا، 7 و نسخه‌های بعدی ویندوز شاهد پیشرفت‌های مداوم در امنیت، ازجمله اقدامات امنیتی مبتنی‌بر سخت‌افزار بوده‌اند.
ویندوز 11 که در اکتبر 2021 منتشر شد، میزان پذیرش ویندوز 10 را دو برابر کرد. این نشان‌دهنده اهمیت آن در بازار پررونق رایانه‌های شخصی است.

علاوه‌براین، ویندوز 11 به محافظت در برابر تهدیدات نوظهور مانند فیشینگ، باج‌افزار، بدافزار و آسیب‌پذیری‌های اینترنت اشیا می‌پردازد.

آشنایی با چگونگی امنیت ویندوز

امنیت و محافظت از ویروس ها در ویندوز یک مفهوم چندوجهی است. این شامل چندین لایه حفاظتی است که برای محافظت از سیستم شما در برابر طیف گسترده‌ای از تهدیدات طراحی شده است. در زیر، لایه‌های مختلف دفاع در امنیت ویندوز را بررسی می‌کنیم:

1. فایروال‌ها:

فایروال‌ها مانعی بین رایانه شما و مزاحمان احتمالی از اینترنت یا شبکه هستند. آن‌ها ترافیک ورودی و خروجی شبکه را براساس قوانین امنیتی ازپیش‌تعریف‌شده، نظارت و کنترل می‌کنند. فایروال ویندوز به‌طور پیش‌فرض سطح پایه حفاظت را فراهم می‌کند، اما کاربران پیشرفته ممکن است راه‌حل‌های شخص‌ثالث، مانند استفاده از امنیت اینترنتی مطمئن و معتبر را انتخاب کنند.

بنابراین تمام ضدویروس‌ها و فایروال‌ها یکسان نیستند. برخی ممکن است موثرتر از دیگران باشند. شما باید مطمئن شوید که ضدویروس ودیوارهای آتش(فایروال‌ها) همیشه به‌روز هستند و در پس‌زمینه اجرا می‌شوند. در غیر این صورت، در برابر آخرین تهدیدات امنیتی محافظت نخواهید شد.

خط مقدم محافظت از امنیت کامپیوتر شما، استفاده از آنتی‌ویروسی است که قابلیت اطمینان بالایی داشته باشد و مدام به‌روزرسانی شود. ما در مجموعه‌ی شیدافزار برای این نگرانی شما عزیزان، ضدویروس و امنیت اینترنتی شید را پیشنهاد می‌کنیم.

در نسخه امنیت اینترنتی شید شما می‌توانید در برابر ویروس‌ها ایمن باشید، در مقابل تهدیدهای اینترنتی محافظت شوید و نگران ایمنی خریدها، پرداخت‌ها و کارهای بانکی‌تان نباشید. همچنین کنترل برنامه‌های دستگاه‌تان را در دست بگیرید.

جهت آشنایی بیشتر با محصولات ما روی تصویر زیر کلیک کنید.

محافظت از ویروس ها در ویندوز با امنیت اینترنتی و ضدویروس شید

2. Windows Defender:

Windows Defender، آنتی‌ویروس داخلی مایکروسافت است. این ویژگی محافظت در زمان واقعی در برابر تهدیداتی مانند ویروس‌ها، کرم‌ها و تروجان‌ها را قبل از اینکه آن‌ها بتوانند سیستم شما را ویران کنند، فراهم می‌کند.

همچنین به‌طور مرتب تعاریف و لیست ویروس‌های خود را به‌روز می‌کند تا از خطرات درحال ظهور جلوتر بماند.

3. کنترل‌های حساب کاربری (UAC):

این ویژگی به جلوگیری از تغییرات غیرمجاز در سیستم شما کمک می‌کند. آن‌ها برای اقدامات خاصی که به‌طور بالقوه بر تنظیمات یا فایل‌های سیستم تأثیر می‌گذارند، به تأیید کاربر نیاز دارند.

UAC خطر تغییرات غیرعمدی یا مخرب را در اجزای حیاتی سیستم به حداقل می‌رساند.

4. رمزگذاری:

رمزگذاری فرایند تبدیل داده‌ها به یک قالب غیرقابل‌خواندن است که به‌عنوان متن رمزی شناخته می‌شود تا از این طریق از دسترسی غیرمجاز محافظت شود.

ویندوز دارای قابلیت‌های رمزگذاری داخلی مانند BitLocker که کل حجم‌های دیسک را رمزگذاری می‌کند و EFS (سیستم فایل رمزگذاری) که فایل‌ها و پوشه‌ها را رمزگذاری می‌کند، است.

این ابزارهای رمزگذاری از اطلاعات حساس در برابر مشاهده یا دست‌کاری غیرمجاز (هم به‌صورت محلی و هم در حین انتقال ازطریق شبکه) محافظت می‌کنند.

روش‌های افزایش امنیت حساب ویندوز

کاوش ما در این بخش بر افزایش امنیت ویندوز متمرکز است. ما به استراتژی‌های حیاتی برای تقویت سیستم دفاعی شما خواهیم پرداخت.

1.تنظیم احراز هویت قوی کاربر:

احراز هویت کاربر فرایند تأیید هویت کاربر یا نهادی است که به یک سیستم دسترسی دارد. در ادامه برخی از بهترین روش‌های احراز هویت کاربر در ویندوز را بیان خواهیم کرد:

  • احراز هویت چندعاملی (MFA): در صورت امکان،MFA  را اجرا کنید. این ویژگی چندین عامل احراز هویت (مانند رمزهای عبور، کارت‌های هوشمند، بیومتریک یا برنامه‌های تلفن همراه) را برای افزایش امنیت ترکیب می‌کند.

2. سیاست‌های رمز عبور:

  • رمزهای عبور پیچیده: سیاست‌های رمز عبور قوی را اعمال کنید. گذرواژه‌ها باید پیچیده باشند (ترکیبی از حروف بزرگ، کوچک، اعداد و کاراکترهای خاص) و به‌طور منظم به‌روز شوند.
  • طول رمز عبور: رمزهای عبور طولانی‌تر امن‌تر هستند. حداقل 12 کاراکتر را هدف بگیرید.
  • تاریخچه رمز عبور: از استفاده مجدد رمزهای عبور یکسان خودداری کنید.
  • احراز هویت بیومتریک: اگر این ویژگی پشتیبانی می‌شود، از روش‌های بیومتریک (مانند اثر انگشت یا تشخیص چهره) برای احراز هویت کاربر استفاده کنید.
  • اصل حداقل امتیاز: بر اساس نقش کاربران، حداقل مجوزها را به آن‌ها اختصاص دهید. از دادن امتیازات بیش از حد خودداری کنید.

3. نقش کنترل حساب کاربری (UAC) و بهترین شیوه‌ها:

UAC یک ویژگی حیاتی در ویندوز است که برای جلوگیری از تغییرات غیرمجاز در سیستم‌عامل کاربران طراحی شده است.

بهترین روش‌ها برای کنترل حساب کاربری

  • UAC  را فعال نگه دارید: UAC را غیرفعال نکنید مگر اینکه دلیل قانع‌کننده‌ای وجود داشته باشد. این ویژگی امنیت را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.
  • اجتناب از استفاده‌ مداوم از حساب Administrator: استفاده منظم از حساب Administrator  آسیب‌های امنیتی را افزایش می‌دهد. از حساب‌های استاندارد برای کارهای روزانه استفاده کنید.
  • پیکربندی تنظیمات UAC: می‌توانید رفتار UAC را ازطریق کنترل پنل یا خط‌مشی گروه تنظیم کنید. سطحی را انتخاب کنید که امنیت و قابلیت استفاده را متعادل کند.
  • نظارت بر رویدادهای UAC: برای شناسایی فعالیت‌های مشکوک، رویدادهای UAC را در گزارش‌های رویداد نظارت کنید.
  • سازگاری برنامه: برخی از برنامه‌های قدیمی ممکن است با UAC به‌خوبی کار نکنند. تست کنید و از سازگاری آن‌ها اطمینان حاصل کنید.
  • آموزش کاربران: به کاربران در مورد درخواست‌های UAC آموزش دهید و آن‌ها را تشویق کنید تا درخواست‌ها را به‌دقت ارزیابی کنند.

محافظت از بدافزارها و ویروس ها در ویندوز

Windows Security با آنتی‌ویروس Microsoft Defender یکپارچه خود مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و قابلیت‌ها را ارائه می‌دهد. این ویژگی‌ها برای شناسایی، جلوگیری و حذف مؤثر بدافزارها طراحی شده‌اند. بیایید به جنبه‌های مختلف محافظت از بدافزار ارائه‌شده توسط Windows Defender بپردازیم.

ویژگی‌ها و قابلیت‌های Windows Defender

حفاظت از ویروس و تهدید

در هسته‌ی مرکزی امنیت ویندوز، ویژگی محافظت از ویروس و تهدید قرار دارد. این ویژگی به‌عنوان یک مرکز متمرکز برای مدیریت وضعیت امنیتی دستگاه شما عمل می‌کند. در اینجا برخی از عملکردهای کلیدی ارائه شده را بیان خواهیم کرد:

اسکن سریع:

این گزینه به‌سرعت تهدیدات اخیر را بدون اسکن هر فایل و پوشه بررسی می‌کند و ارزیابی سریعی از وضعیت امنیتی دستگاه شما ارائه می‌دهد.

اسکن کامل:

یک اسکن جامع که تمام فایل‌ها و برنامه‌های دستگاه شما را بررسی می‌کند.

اسکن سفارشی:

به کاربران اجازه می‌دهد تا فایل‌ها و پوشه‌های خاصی را هدف اسکن خود قرار دهند. در واقع، انعطاف‌پذیری و سفارشی‌سازی در تشخیص تهدید ارائه می‌دهد.

Microsoft Defender Offline Scan:

این ویژگی منحصربه‌فرد اسکن دستگاه شما را پس از راه‌اندازی مجدد، امکان دور زدن محیط ویندوز برای شناسایی و حذف مؤثر بدافزارهای مداوم را فراهم می‌سازد.

نظارت بر تهدیدها:

کاربران می‌توانند با بررسی تهدیدات فعلی شناسایی‌شده توسط Windows Security به‌راحتی وضعیت امنیتی دستگاه خود را زیر نظر داشته باشند.

مدیریت قرنطینه:

Windows Security یک ویژگی قرنطینه‌ای برای جداسازی و مدیریت تهدیدات شناسایی‌شده ارائه می‌دهد. کاربران می‌توانند تهدیدات قرنطینه‌شده را بررسی کرده و اقدامات مناسبی مانند حذف یا بازیابی فایل‌ها را انجام دهند.

چرا باوجود Microsoft Defender، هنوز به یک آنتی‌ویروس شخص‌ثالث نیاز دارید؟

باوجود پیشرفت‌های چشمگیر در حوزه امنیت داخلی سیستم‌عامل‌ها، به‌ویژه در ویندوز 10 و 11 که قابلیت Microsoft Defender را ارائه می‌دهند، همچنان استفاده از آنتی‌ویروس‌های شخص‌ثالث ضروری به نظر می‌رسد.

مایکروسافت دیفندر به‌عنوان یک محافظ داخلی توانسته است در بسیاری از موارد، تهدیدات ساده و رایج را شناسایی و از سیستم‌ها دفاع کند. اما آیا این کافی است؟ برای کاربران حرفه‌ای و افرادی که امنیت اطلاعاتشان اهمیت بالایی دارد، پاسخ این سؤال معمولاً منفی است.

یکی از دلایل اصلی که کاربران به‌سوی آنتی‌ویروس‌های شخص‌ثالث می‌روند، قدرت بیشتر آن‌ها در شناسایی و مسدود کردن تهدیدات پیچیده‌تر است. بسیاری از آنتی‌ویروس‌های شخص‌ثالث از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تری برخوردارند.

این ابزارها قادرند تهدیداتی که هنوز شناخته نشده‌اند و یا توسط دیفندر شناسایی نمی‌شوند را قبل از آنکه آسیبی وارد کنند، مسدود نمایند.

علاوه‌براین، آنتی‌ویروس‌های شخص‌ثالث معمولاً مجموعه‌ای گسترده از قابلیت‌های اضافی ارائه می‌دهند که می‌تواند امنیت کلی سیستم شما را بهبود بخشد. این قابلیت‌ها شامل فایروال‌های قدرتمند، حفاظت از مرورگر، ابزارهای جلوگیری از فیشینگ و حتی ویژگی‌های محافظت از حریم خصوصی می‌شود.

این درحالی است که Microsoft Defender  عمدتاً بر تهدیدات ویروسی تمرکز دارد و در مقابل بسیاری از تهدیدات آنلاین یا حملات هکرها توانمندی کافی ندارد.

در نهایت، برخی کاربران به دلایل خاصی نیاز به انعطاف‌پذیری بیشتری در تنظیمات و پیکربندی‌های امنیتی خود دارند که در آنتی‌ویروس‌های شخص‌ثالث موجود است. انتخاب یک آنتی‌ویروس معتبر و قدرتمند می‌تواند کمک کند تا در مقابل انواع حملات پیچیده، از جمله حملات سایبری هدفمند و برنامه‌های مخرب پیشرفته، ایمنی سیستم شما به سطح بالاتری ارتقا پیدا کند.

جمع‌بندی

در دنیایی که تهدیدات سایبری روزبه‌روز پیچیده‌تر می‌شوند، تکیه بر تنها یک ابزار محافظتی، مانند Microsoft Defender، کافی نیست. ما به راه‌ها و روش‌های مختلفی برای افزایش محافظت از ویروس ها در ویندوز نیاز داریم.

هرچند که این برنامه توانسته است محافظت پایه‌ای مناسبی فراهم کند، اما برای امنیت بیشتر و مقابله با تهدیدات پیچیده‌تر، آنتی‌ویروس‌های شخص‌ثالث با قابلیت‌های پیشرفته‌تری عرضه می‌شوند که سطح محافظت شما را به‌طرز چشمگیری افزایش می‌دهند.

با انتخاب یک آنتی‌ویروس معتبر و کارآمد، می‌توانید با اطمینان خاطر بیشتری از سیستم خود در برابر تهدیدات مختلف محافظت کنید و امنیت اطلاعات حساس خود را به حداکثر برسانید.

دوست عزیز

به انتهای این مقاله رسیدیم. از اینکه تا به اینجای کار با ما همراه بودید، سپاسگزاریم. خوشحال می‌شویم که نظر شما عزیزان را در قسمت کامنت مطالعه کنیم. اگر به مطالب بیشتر در حوزه‌ی امنیت و هک علاقمندید می‌توانید وبلاگ ما را دنبال کنید.

بستن

جشنواره تخفیف 30% ضد ویروس و امنیت اینترنتی برای خوانندگان مجله شید

به مجله شید خوش آمدید