امنیت و هک, همه مطالب

نشانه‌های هک شدن ایمیل و راهکارهای جلوگیری از آن

هک شدن ایمیل

ارسال و استفاده از ایمیل به یک روش کاربردی برای ارتباط بیشتر ما تبدیل شده است. در نتیجه، هک شدن ایمیل یک تجربه وحشتناک و بسیار رایج است.

اگر این اتفاق برای شما افتاد، وحشت نکنید. راهکارهایی برای بازیابی حساب ایمیل خود و بازگرداندن همه‌چیز به حالت عادی وجود دارد. ما در این مقاله قصد داریم تا در مورد نشانه‌های هک شدن ایمیل، راهکارهای بازگردانی و جلوگیری از هک شدن آن بپردازیم.

در ضمن اگر به‌دنبال سایر راههای محافظت از رایانه و اطلاعات شخصی خود، در برابر انواع خطرات هستید، می‌توانید مقاله‌ی ما را در مورد ضرورت استفاده از یک آنتی‌ویروس مطمئن و معتبر، مطالعه کنید.

فهرست مطالب

نشانه‌های هک شدن ایمیل

راهکارهایی برای آگاهی از اینکه آیا آدرس ایمیل شما در فضای تاریک وب لو رفته است یا در میان مجرمان سایبری در گردش است، وجود دارد. شما چند گزینه برای بررسی این موضوع دارید.

1. ابتدا از یک ابزار حرفه‌ای تشخیص هک شدن ایمیل استفاده کنید:

شما می‌توانید از یک چک‌کننده هک ایمیل مانند Have I Been Pwned استفاده کنید.

تروی هانت، مدیر منطقه‌ای مایکروسافت، وب‌سایت Have I Been Pwned را توسعه داد. او این سرویس رایگان را برای کمک به کاربران در جهت شناسایی اینکه آیا آدرس ایمیل آن‌ها در هرگونه نقض داده‌ها یافت شده است یا خیر، گسترش داد.

برای اطلاع از این موضوع که آیا ایمیل شما هک شده است یا خیر، ابتدا باید از وب‌سایت بازدید کنید. سپس آدرس ایمیل خود را وارد و روی “Pwned”  کلیک کنید. در عرض چند ثانیه، خواهید دید که آیا آدرس ایمیل و یا اعتبار شما در هرگونه نقض داده‌های وب تاریک وجود دارد یا خیر.

2. نسبت به علائم هک شدن ایمیل، هوشیار باشید:

روش دوم برای بررسی این موضوع، جستجوی نشانه‌های خاصی است که نشان می‌دهد شخص دیگری بر حساب شما کنترل دارد. برخی از علائمی که باید مراقب آن‌ها باشید، عبارتند از:

  • شما نمی‌توانید به حساب خود وارد شوید (شما قفل شده‌اید).
  • پیام‌هایی را در پوشه Sent خود می‌بینید که ارسال نکرده‌اید.
  • ایمیل‌های «بازنشانی رمز عبور» را دریافت می‌کنید که هرگز خودتان درخواست نکرده‌اید.
  • دوستان یا خانواده ایمیل‌های عجیب‌غریب از شما دریافت می‌کنند که شما ارسال نکرده‌اید.
  • رایانه یا دستگاه تلفن همراه شما به‌کندی شروع به‌کار یا به طرز عجیبی عمل می‌کند.
  • متوجه می‌شوید که اطلاعات شما در فضای وب تاریک افشا شده‌اند.
  • گزارش‌های سرور ایمیل شما نشان می‌دهد که شخصی با آدرس IP متفاوت به حساب شما وارد می‌شود.
  • پست‌هایی را در حساب‌های رسانه‌های اجتماعی خود مشاهده می‌کنید، که شما پست نکرده‌اید.
  • ایمیل شما به یک آدرس ایمیل عجیب‌غریب که شما تنظیم نکرده‌اید، هدایت می‌شود.

چطور ایمیل هک‌ شده را برگردانیم؟

هنگامی که متوجه هک شدن ایمیل خود می‌شوید، باید سریعاً برای رفع آن اقدام کنید.

مراحل زیر را برای بازیابی حساب خود و رفع مشکل در جهت جلوگیری از آسیب بیشتر یا سرقت هویت دنبال کنید.

مرحله 1: رمز عبور حساب ایمیل خود را تغییر دهید:

اگر همچنان می‌توانید وارد حساب کاربری خود شوید، بلافاصله رمز عبور خود را تغییر دهید. آن را به یک رمز عبور طولانی و قوی تبدیل کنید که هیچ‌کس نتواند آن را حدس بزند یا به‌راحتی هک کند.

اگر نمی‌توانید وارد حساب کاربری خود شوید، با پشتیبانی یاهو تماس بگیرید و از آن‌ها بخواهید که به‌صورت دستی آن را برای شما بازنشانی کنند.

مرحله 2: اسکن ضدویروس را اجرا کنید:

اسکن ضدویروس و بدافزار را در تمامی دستگاه‌های خود اجرا کنید. هکرها گاهی اوقات می‌توانند به چندین دستگاه با اعتبار دزدیده‌شده دسترسی پیدا کنند. اگر اسکن عامل مخربی را تشخیص داد، آن را حذف کنید.

خط مقدم دفاع از شما در مقابل حملات روز صفر، استفاده از آنتی ویروسی است که قابلیت اطمینان بالایی داشته باشد و مدام به روزرسانی شود. ما در مجموعه‌ی شیدافزار برای این نگرانی شما عزیزان، ضدویروس شید را پیشنهاد می‌کنیم.

در صوت تمایل به آشنایی با ضدویروس‌های شید می‌توانید روی دکمه زیر کلیک کنید.

مرحله 3: تمام رمزهای عبور خود را تغییر دهید:

هنگامی که کلاهبرداران یکی از حساب‌های شما را هک کنند، می‌توانند به موارد دیگر نیز نفوذ کنند. همه رمزهای عبور حساب خود را تغییر دهید تا از این امر جلوگیری کنید. تمای آن‌ها را با ترکیبی از حروف (بزرگ و کوچک)، اعداد و نمادها طولانی و قوی کنید.

همراه با تغییر رمزهای عبور، سوالات و پاسخ‌های امنیتی خود را نیز تغییر دهید. این یک لایه امنیتی اضافی است. علاوه‌بر این، ممکن است برای ذخیره اطلاعات ورود به سیستم خود از یک برنامه مدیریت رمز عبوراستفاده کنید.

مرحله 4: 2FA را روشن کنید:

احراز هویت دو مرحله‌ای یا چند مرحله‌ای را در تمامی حساب‌ها و دستگاه‌های خود روشن کنید. به‌این‌ترتیب، اگر کسی بخواهد کنترل آن‌ها را در دست بگیرد، یک تدبیر امنیتی اضافی، برای جلوگیری از آن‌ها خواهید داشت.

مرحله 5: سرقت هویت را گزارش دهید:

اگر پس از نقض اطلاعات یا هک شدن ایمیل، سرقت هویت را نیز تجربه کردید، آن را به مراجع قانونی گزارش دهید.

راه های جلوگیری از هک شدن ایمیل

پس از هک شدن حساب‌های شما، متوجه ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه در جهت حفظ امنیت سایبری خود می‌شوید. در ادامه برخی از اقدامات حیاتی جهت جلوگیری از آسیب‌های سایبری را بیان خواهیم کرد.

1. از VPN استفاده کنید:

استفاده از VPN برای محافظت از دستگاه‌های خود در برابر حملات سایبری لازم و ضروری است. VPN، آدرس IP و موقعیت مکانی شما را پنهان می‌کند. هکرها نمی‌توانند که اعتبار و اطلاعات کاربری شما را هک کنند.

همچنین می‌تواند به جلوگیری از انواع دیگر حملات مخرب، بدافزار و باج افزارها کمک کند. هنگام خرید آنلاین یا وارد کردن جزئیات کارت اعتباری خود در وب‌سایت‌ها، همیشه از VPN استفاده کنید.

2. دستگاه‌های خود را به‌روز کنید:

تمام سخت‌افزار و نرم‌افزارهای خود را با آخرین نسخه به‌روز نگهدارید. شرکت‌هایی مانند اپل و مایکروسافت سیستم‌عامل‌های خود را اغلب با وصله‌های امنیتی جدید به‌روز می‌کنند.

3. نسبت به فعالیت‌های اعتباری خود هوشیار باشید:

اگر اطلاعات شما به سرقت رفته باشد، هکرها می‌توانند از آن در جهت سرقت هویت شما استفاده کنند. این بدان معناست که آن‌ها می‌توانند حساب‌های جدیدی را به‌ نام شما باز کنند.

فعالیت‌های اعتباری خود را به‌دقت زیر نظر بگیرید و هرگونه حساب یا فعالیت جدیدی را که متعلق به شما نیست، گزارش دهید.

4. از رمزهای عبور قوی استفاده کنید و محتاط باشید:

همیشه از رمزهای عبور طولانی و قوی برای تمامی حساب‌های خود استفاده کنید. استفاده از ویژگی‌هایی مانند “پنهان کردن ایمیل من” و راه‌اندازی حساب‌های ایمیل ساختگی را در نظر بگیرید تا آدرس ایمیل اصلی خود را ایمن نگهدارید.

همچنین، مراقب ایمیل‌های فیشینگ باشید و هرگونه فعالیت غیرعادی در حساب‌های خود را گزارش دهید.

جمع‌بندی

وقتی صحبت از ایمن و ایمن نگهداشتن حساب‌های آنلاین شود، کاربران نمی‌توانند کار زیادی انجام دهند. تنها می‌توانند بهترین شیوه‌ها را دنبال و در مورد امنیت سایبری مطالعه کنند. به‌طور کلی، بهترین توصیه این است که به‌سادگی آدرس ایمیل خود را با کسی به اشتراک نگذارید، مگر اینکه مجبور باشید.

دوست عزیز

به انتهای این مقاله رسیدیم. از اینکه تا به اینجای کار با ما همراه بودید، سپاسگزاریم. خوشحال می‌شویم که نظر شما عزیزان را در قسمت کامنت مطالعه کنیم. اگر به مطالب بیشتر در حوزه‌ی امنیت و هک علاقمندید می‌توانید وبلاگ ما را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.