امنیت و هک, همه مطالب

آشنایی با مزایا و معایب آنتی‌ویروس رایگان و پولی

آنتی ویروس رایگان و پولی

آنتی ویروس‌ها برای ایمن نگه داشتن رایانه‌های ما از آسیب بدافزارها، ویروس‌ها و سایر تهدیدات آنلاین، ضروری هستند. هنگام انتخاب یک برنامه آنتی ویروس رایگان و پولی، باید چندین نکته را در نظر داشته باشید.

سال‌هاست که در مورد بهتر بودن آنتی ویروس رایگان یا پولی بحث می‌شود. با این حال، با وجود بسیاری از برنامه‌های آنتی ویروس موجود در بازار، تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام یک برای شما مناسب است، می‌تواند چالش برانگیز باشد.

برخی از افراد برنامه‌های آنتی ویروس رایگان را انتخاب می‌کنند، در حالی که برخی دیگر نسخه‌های پولی را ترجیح می‌دهند. بنابراین کدام یک را باید انتخاب کنید؟

در این مقاله قصد داریم به معرفی مزایا و معایب آنتی ویروس رایگان و پولی بپردازیم.

در ضمن اگر به‌دنبال سایر راههای محافظت از رایانه و اطلاعات شخصی خود، در برابر انواع خطرات هستید، می‌توانید مقاله‌ی ما را در مورد ضرورت استفاده از یک آنتی‌ویروس مطمئن و معتبر، مطالعه کنید.

فهرست مطالب

تفاوت‌های آنتی ویروس رایگان و پولی

چند تفاوت قابل‌توجه بین برنامه‌های آنتی ویروس رایگان و پولی وجود دارد.

1) ویژگی‌های امنیتی

برنامه‌های آنتی ویروس رایگان معمولاً از ویژگی‌های امنیتی کمتری نسبت به نسخه‌های پولی آن‌ها برخوردار هستند. همچنین ممکن است که در برابر تهدیدات آنلاین محافظت بالایی از خودشان نشان ندهند. .

مجموعه‌های آنتی‌ویروس پولی معمولاً ویژگی‌هایی مانند حفاظت بی‌درنگ، کنترل‌های والدین، سرویس VPN، فضای ذخیره‌سازی ابری، مدیریت رمز عبور و موارد دیگر را ارائه می‌کنند. همه این‌ها به این معنی است که آن‌ها محافظت بهتری در برابر تهدیدات آنلاین ارائه می‌دهند.

2) به‌روزرسانی‌ها

یکی دیگر از تفاوت‌های آنتی ویروس رایگان و پولی، فراوانی به‌روزرسانی است.

ارائه‌دهندگان آنتی ویروس رایگان ممکن است برنامه‌های خود را به اندازه نسخه‌های پولی به‌روز نکنند. متأسفانه، این بدان معناست که آن‌ها ممکن است نتوانند از رایانه شما در برابر آخرین تهدیدات محافظت کنند.

برنامه‌های آنتی ویروس پولی معمولاً بیشتر به‌روزرسانی می‌شوند. بنابراین می‌توان اطمینان حاصل کرد که رایانه شما از آسیب‌پذیری‌های تازه کشف شده محافظت می‌شود.

3) خدمات پس از فروش

خدمات پس ازفروش یکی دیگر از تفاوت‌های عمده بین برنامه‌های آنتی ویروس رایگان و پولی است. آنتی ویروس‌های رایگان معمولاً خدمات محدودی برای مشتری‌های خود دارند، یا در اکثر مواقع، پشتیبانی ندارند.

این بدان معناست که اگر با برنامه مشکلی پیدا کنید، ممکن است نتوانید از آن‌ها کمک بگیرید. در عوض، برای عیب‌یابی باید کاملاً به بلاگ‌های آنلاین تکیه کنید.

برنامه‌های آنتی ویروس پولی معمولاً پشتیبانی بهتری از مشتری ارائه می‌دهند. اگر مشکلی دارید، می‌توانید با خدمات مشتری تماس بگیرید و از یک تکنسین کمک بگیرید.

4) آگهی‌ها

وقتی صحبت از بمباران تبلیغات می‌شود، آنتی ویروس‌های رایگان معمولاً تبلیغات بیشتری (برای ایجاد درآمد) نسبت به نسخه‌های پولی نشان می‌دهند. این تبلیغات می‌تواند به‌صورت پاپ آپ یا حتی بنر باشد. این تبلیغات می‌تواند آزاردهنده باشد و ممکن است کامپیوتر شما را کند کند.

از طرف دیگر، برنامه‌های آنتی ویروس پولی دارای تبلیغات کمتر یا حتی بدون تبلیغات هستند، بنابراین می‌توانید بدون نیاز به توجه به پاپ آپ‌ها از آن‌ها استفاده کنید.

5) قیمت

یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های آنتی ویروس رایگان و پولی قیمت آن‌هاست. می‌توانید مجموعه‌های امنیتی رایگان را بدون پرداخت هزینه، دانلود و استفاده کنید.

6) قابلیت اطمینان

در نهایت، یکی دیگر از تفاوت‌های عمده بین برنامه‌های آنتی ویروس رایگان و پولی، قابلیت اطمینان است. آنتی ویروس‌های رایگان ممکن است به‌اندازه نسخه‌های پولی قابل‌اعتماد نباشند. این بدان معنی است که آن‌ها ممکن است نتوانند از رایانه شما در برابر تمام تهدیدات آنلاین محافظت کنند.

علاوه بر این، برنامه‌های آنتی ویروس رایگان ممکن است دارای نقاط مثبت کاذب بیشتری نسبت به نسخه‌های پولی باشند.

مزایای استفاده از آنتی ویروس رایگان چیست؟

اگر به‌دنبال محافظت اولیه بدون هیچ‌گونه امکانات خاصی هستید، یک برنامه رایگان می‌تواند گزینه خوبی باشد.

در اینجا برخی از مزایای استفاده از یک برنامه رایگان را بیان خواهیم کرد:

  • بدون هزینه: بزرگ‌ترین مزیت نرم‌افزار آنتی ویروس رایگان، این است که هیچ هزینه‌ای ندارد. اگر بودجه کمی دارید یا نمی‌خواهید پولی برای امنیت خرج کنید، یک برنامه رایگان نصب کنید.
  • استفاده آسان: نرم‌افزارهای آنتی ویروس رایگان معمولاً به‌اندازه برنامه‌های پولی قابل‌استفاده هستند. در واقع، بسیاری از برنامه‌های رایگان مبتنی بر فناوری مشابه با انواع پولی خود (البته با ویژگی‌های کمتر)، هستند.
  • منابع روشن: آنتی ویروس‌های رایگان نسبت به برنامه‌های پولی سبک‌تر هستند، بنابراین سرعت دستگاه شما را چندان کند نمی‌کنند.
  • برای اکثر مردم به‌اندازه کافی خوب است: می‌توان استدلال کرد که برای یک کاربر معمولی، آنتی ویروس رایگان واقعاً تمام چیزی است که شما نیاز دارید. اگر نگران ویژگی‌های پیشرفته یا کمال مطلق نیستید، یک برنامه رایگان یک انتخاب عالی است.

از جمله آنتی ویروس‌های مجانی و مطمئن می‌توان بهAvast ، Avira ،AVG ، BitDefenderو Normanاشاره کرد.

مایکروسافت نیز آنتی ویروس مجانی Microsoft Security Essentials را برای ویندوز ویستا و ۷، روانه بازار کرده است.

ویندوز ۸ همین آنتی ویروس را دارد. این آنتی ویروس رایانه شما را برای یافتن بدافزارها اسکن می‌کند و فایل‌های دانلودی را زیرنظر دارد.

خطرات استفاده از آنتی ویروس رایگان چیست؟

قبل از نصب یک آنتی ویروس رایگان بر روی رایانه خود، باید از خطرات آن آگاه باشید.

  • اولین مورد این است که برخی از آنتی ویروس‌های رایگان ممکن است یک بدافزار باشند. درست است: برخی از آنتی ویروس‌های رایگان هستند که به جای محافظت از رایانه شما، آن را با ویروس‌ها آلوده می‌کنند. این برنامه‌ها معمولاً توسط هکرهایی ایجاد می‌شوند که می‌خواهند اطلاعات شخصی شما را بدزدند یا دستگاه شما را تصرف کنند. تشخیص آن‌ها ممکن است بسیار دشوار باشد، بنابراین مهم است که برنامه‌های آنتی ویروس رایگان را فقط از منابع قابل‌اعتماد دانلود کنید.
  • خطر دیگر استفاده از آنتی ویروس رایگان این است که به‌اندازه برنامه‌های پولی محافظت نمی‌کنند. در حالی که برخی از نمونه‌های اصلی از شرکت‌های معتبر، در شناسایی و حذف ویروس‌ها خوب باشند، اما ممکن است تمام ویژگی‌هایی را که برای ایمن نگه داشتن رایانه‌تان نیاز دارید را، نداشته باشند. به‌عنوان مثال، برخی از برنامه‌های آنتی ویروس رایگان شامل محافظت بلادرنگ نیستند، به این معنی که نمی‌توانند از شما در برابر ویروس‌های جدید محافظت کنند.
  • از آنجایی که آنتی ویروس رایگان به‌روزرسانی‌های مکرر را دریافت نمی‌کند، تعاریف ویروس در رایانه شما به‌سرعت قدیمی می‌شود و شما در برابر تهدیدات جدید آسیب‌پذیر خواهید بود.
  • برخی از آنتی ویروس‌های رایگان می‌توانند هر کاری را که در رایانه خود انجام می‌دهید بی‌سروصدا ردیابی کنند و این اطلاعات را به شرکت‌های شخص ثالث بفروشند. این عمل «داده کاوی» نامیده می‌شود. در واقع به این صورت است که برخی از برنامه‌های رایگان از این طریق کسب درآمد می‌کنند.

مزایای استفاده از آنتی‌ ویروس پولی

در حالی که برنامه‌های آنتی ویروس رایگان جایگاه خود را دارند، نسخه‌های پولی آن‌ها دارای مزایای متعددی هستند که ارزش سرمایه‌گذاری را دارند.

این مزایا عبارتند از:

1) دسترسی زودهنگام به تعاریف ویروس جدید:

هنگامی که ویروس جدیدی کشف می‌شود، توسعه‌دهندگان آنتی ویروس پولی تعریفی برای آن ایجاد می‌کنند و در اسرع وقت در دسترس کاربران خود قرار می‌دهند. آنتی ویروس‌های رایگان ممکن است هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول بکشد تا تعریفی برای یک ویروس جدید ایجاد کنند و کاربران خود را در این بین آسیب‌پذیر کنند.

2) به‌روزرسانی خودکار:

نرم‌افزار آنتی‌ویروس پولی معمولاً شامل به‌روزرسانی‌های خودکار است، بنابراین می‌توانید مطمئن باشید که همیشه در برابر آخرین تهدیدات محافظت می‌شوید. با آنتی ویروس‌های رایگان، معمولاً باید به‌روزرسانی‌ها را به‌صورت دستی بررسی و دانلود کنید، که ممکن است زمان‌بر باشد و در صورت فراموش کردن، شما را آسیب‌پذیر می‌کند.

3) پشتیبانی بهتر از مشتری:

اگر با آنتی ویروس پولی خود مشکلی پیدا کنید، معمولاً می‌توانید از تیم پشتیبانی آن شرکت کمک بگیرید. با برنامه‌های رایگان، اگر مشکلی پیش بیاید، شما خدماتی دریافت نمی‌کنید.

4) محافظت در برابر تهدیدات ناشناخته:

برخی از برنامه‌های آنتی ویروس پولی دارای ویژگی‌هایی هستند که می‌توانند از شما در برابر تهدیدات جدید و ناشناخته محافظت کنند، حتی قبل از اینکه تعریفی برای آن‌ها ایجاد شود. این لایه حفاظتی اضافی می‌تواند به شما آرامش خاطر بدهد، زیرا می‌دانید تا حد امکان در برابر چشم‌انداز دائماً در حال تغییر تهدیدات آنلاین در امان هستید.

ویژگی‌های پیشرفته:

آنتی‌ویروس‌های پولی می‌توانند شامل ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند کنترل‌های والدین، firewall protection یا حفاظت از دیوار آتش و محافظت از سرقت هویت، باشند. آنتی ویروس‌های پولی با این ویژگی‌های اضافی می‌توانند کنترل بیشتری بر امنیت خود داشته باشند و به حفظ امنیت رایانه و داده‌های شخصی شما نیز کمک کنند.

اگر به‌دنبال بهترین محافظت هستید، خرید یک آنتی ویروس پولی را در نظر بگیرید.

خط مقدم دفاع از شما در مقابل انواع عامل‌های مخرب، استفاده از آنتی ویروسی است که قابلیت اطمینان بالایی داشته باشد و مدام به روزرسانی شود. ما در مجموعه‌ی شیدافزار برای این نگرانی شما عزیزان، ضدویروس شید را پیشنهاد می‌کنیم.

در صوت تمایل به آشنایی با ضدویروس‌های شید می‌توانید روی دکمه زیر کلیک کنید.

کدام نوع از آنتی ویروس را انتخاب کنید؟

اکنون که مزایا و معایب آنتی ویروس رایگان و پولی را می‌دانید، احتمالاً از خود می‌پرسید که کدام یک را باید انتخاب کنید؟. پاسخ این سوال به نیاز و بودجه شما بستگی دارد.

اگر به‌دنبال محافظت اولیه هستید و از انجام برخی کارها برای ایمن نگه داشتن رایانه خود ناراحت نیستید، یک برنامه رایگان ممکن است گزینه خوبی برای شما باشد. اما اگر خواهان آرامش خاطری هستید که بدانید همیشه در برابر جدیدترین تهدیدات محافظت می‌شوید و همچنین خواستار برخی از ویژگی‌های امنیتی و حریم خصوصی اضافی هستید، یک برنامه پولی ارزش سرمایه‌گذاری را دارد.

مهم نیست که کدام گزینه را انتخاب می کنید، مطمئن شوید که آنتی ویروس را از منابع قابل‌اعتماد دانلود می‌کنید؛ تا از آلوده شدن ناخواسته رایانه خود به بدافزارها جلوگیری کنید.

همچنین به خاطر داشته باشید که هیچ آنتی ویروسی نمی‌تواند 100 درصد از شما محافظت کند، بنابراین رعایت نکات امنیتی هنگام مرور وب، بسیار مهم و ضروری است.

جمع‌بندی

کمپانی‌های آنتی ویروی وظیفه‌شان ارائه سپر مناسب برای کاربران است تا در برابر سیل عظیمی از تهدیدات امنیتی محافظت شوند. اما گزینه‌های رایگانی هم برای این منظور وجود دارند.

دوست عزیز

به انتهای این مقاله رسیدیم. از اینکه تا به اینجای کار با ما همراه بودید، سپاسگزاریم. خوشحال می‌شویم که نظر شما عزیزان را در قسمت کامنت مطالعه کنیم. اگر به مطالب بیشتر در حوزه‌ی امنیت و هک علاقمندید می‌توانید وبلاگ ما را دنبال کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.