خبرها, همه مطالب

فایرفاکس و اضافه کردن افزونه‌های جدید

فایرفاکس برای اندروید
  • مرورگر اندروید فایرفاکس بیش از 450 افزونه جدید اضافه می‌کند.

برای بخش کوچکی از بازار که به‌جای کروم، مرورگر پیش‌فرض دستگاه‌های اندروید، یعنی فایرفاکس را انتخاب می‌کنند، تجربه بهتری رقم خواهد خورد. موزیلا سازنده فایرفاکس، از راه‌اندازی بیش از 450 افزونه جدید به‌نام «افزونه‌های مرورگر» خبر داد که درحال‌حاضر در صفحه افزونه‌های مرورگر فایرفاکس موزیلا در دسترس هستند.

افزونه‌های موزیلا فایرفاکس

این برنامه‌های افزودنی به کاربران اجازه می‌دهند مرورگر تلفن همراه را مطابق با نیازهای خود سفارشی کنند. این سفارشی‌سازی شامل افزودن ابزارهای ضدردیابی حریم خصوصی، مسدودکننده‌های محتوا، ابزارهای بهره‌وری یا سایر ویژگی‌هایی می‌شود که تجربیات جدیدی را مانند پخش موسیقی معرفی می‌کنند.

فقدان برنامه‌های افزودنی پس از راه‌اندازی نسخه بازسازی‌شده مرورگر تلفن همراه در سال 2020 که با یک موتور مرورگر جدید، سریع‌تر و قابل تنظیم‌تر جایگزین پایگاه کد قبلی برنامه شده بود، پیوسته برای کاربران اندرویدی مشکل‌ساز بوده است. در آن زمان، این شرکت اظهار داشت که برنامه‌های افزودنی پشتیبانی‌شده را فقط به برنامه‌های «افزونه‌های توصیه‌شده» محدود خواهد کرد. به این معنی که معمولاً توسط کاربران نهایی نصب می‌شوند. این تصمیم برای موزیلا این امکان را فراهم کرد تا هرچه سریع‌تر مرورگر جدید خود را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهد.

درحالی‌که این شرکت افزونه‌های بیشتری را فعال می‌کرد ولی همچنان مرورگر فایرفاکس برای اندروید به این افزونه‌ها دسترسی نداشت.

موزیلا، در آگوست سال جاری، اعلام کرد که زیرساخت‌های مورد نیاز برای بازگرداندن اکوسیستم افزونه‌باز به فایرفاکس برای اندروید را تکمیل کرده است. سپس شروع به آزمایش و در دسترس قرار دادن صدها افزونه دیگر برای کاربران اندرویدی فایرفاکس کرد که با اخبار امروز (بیش از 450 افزونه در دسترس کاربران است) به اوج خود رسید.

گزارش‌هایی درباره انتشار این افزونه‌ها

فایرفاکس بر اهمیت داشتن یک اکوسیستم باز تأکید کرد و اشاره کرد که تقریباً نیمی از کاربران دسکتاپ فایرفاکس، تنها از یک افزونه نصب شده جهت سفارشی‌سازی تجربه خود برخوردارند.

بسیاری از برنامه‌های افزودنی پیشنهادی برای مرورگر اندروید دارای شماره‌های کاربری 6 رقمی یا بیشتر هستند، اما خود برنامه تنها بخش کوچکی از بازار مرورگرهای تلفن همراه را حفظ می‌کند. زیرا مرورگرهای پیش‌فرض کروم و سافاری به آن توجه کرده‌اند.

براساس داده‌های StatCounter از نوامبر 2023، فایرفاکس در دستگاه‌های تلفن همراه تنها 0.5 درصد از سهم بازار را در اختیار دارد. در این رقابت، کروم از 64.23 درصد سهم برخوردار است. سافاری، مرورگر سامسونگ، اپرا و سایرین نیز در رقابت مرورگرهای موبایل از فایرفاکس جلوتر هستند.

بااین‌حال، این برنامه پیروان کوچک اما اختصاصی خود را دارد. یکی از نکات کلیدی فروش فایرفاکس، مسدود کردن خودکار ردیاب است که برای افرادی که به حفظ حریم‌خصوصی علاقه بیشتری دارند، جذابیت دارد. براساس داده‌های فروشگاه Google Play، فایرفاکس برای اندروید تا به امروز بیش از 100 میلیون نصب داشته است.

جورجیو ناتیلی، مدیر مهندسی فایرفاکس، در اطلاعیه‌ای درباره راه‌اندازی برنامه‌های افزودنی گفت: «برای نوآوری فرصت‌های بسیار زیادی وجود دارد. اینکه توسعه‌دهندگان برنامه‌های افزودنی، از این لحظه استقبال می‌کنند و تجربه‌ها و ویژگی‌های جدیدی را برای مرورگر فایرفاکس اندروید فراهم می‌کنند، هیجان‌انگیز است. مردم دیگر مجبور نیستند وب تلفن همراه را به روشی کاملاً منحصربه‌فرد مرور کنند. با برنامه‌های افزودنی، می‌توانید ظاهر و رفتار فایرفاکس را تغییر دهید».

خط مقدم محافظت از امنیت کامپیوتر شما، استفاده از آنتی ویروسی است که قابلیت اطمینان بالایی داشته باشد و مدام به روزرسانی شود. ما در مجموعه‌ی شیدافزار برای این نگرانی شما عزیزان، ضدویروس شید را پیشنهاد می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.