قطعی فناوری اطلاعات مایکروسافت
خبرها همه مطالب

به‌روزرسانی معیوب یک نرم‌افزار امنیتی روی سیستم‌عامل ویندوز و اختلال کامپیوترهای سراسر جهان!

  • سیستم‌ عامل ویندوز کامپیوترهای سراسر دنیا به‌دلیل به‌روزرسانی معیوب نرم‌افزار امنیتی Crowdstrike Falcon دچار اختلال شدند.

شرکت‌ها، بانک‌ها و خطوط هوایی در سرتاسر جهان دچار قطعی بزرگی در سیستم‌ عامل‌ ویندوز خود شدند که باعث ایجاد اختلال در طیف گسترده‌ای از خدمات آن‌ها شد. در اینجا نگاهی به مشاغل و بخش‌هایی می‌اندازیم که سیستم‌های آن‌ها دچار قطعی شد.

کسب‌وکارهایی که از سیستم‌ عامل ویندوز استفاده می‌کنند با قطعی‌های بزرگ فناوری اطلاعات در سراسر جهان مواجه هستند و صنایع بی‌شماری، از خطوط هوایی و قطار گرفته تا بانک‌ها و رسانه‌ها، با این اختلال روبه‌رو هستند.

کریس استوکل واکر، روزنامه‌نگار فناوری یکی از کسانی است که می‌گوید قطعی بزرگ سیستم‌ عامل‌های ویندوز به‌دلیل به‌روزرسانی جستجوگر امنیت برنامه‌های رایانه‌ای Crowdstrike Falcon است.

دن کوتسورث، تحلیلگر سرمایه‌گذاری در AJ Bell، خاطرنشان شد که جهان امروزه به‌دلیل آمیختگی زیاد با فناوری اطلاعات، در معرض آسیب‌پذیری‌های بسیاری قرار دارد و این اتکا به رایانه همیشه زندگی را آسان‌تر نمی‌کند.

 او همچنین اظهار داشت:

“شدت مشکلات ناشی از این اختلال به مدت زمان ادامه‌ی آن بستگی دارد. اختلال چند ساعته اصلاً خوب نیست اما فاجعه نیز محسوب نمی‌شود. اختلال طولانی‌مدت به طور بالقوه باعث آسیب به شرکت‌ها و اقتصاد می‌شود. در مورد اینکه شرکت امنیت سایبری Crowdstrike یک به‌روز‌رسانی اجرا کرده است که روی سیستم‌ عامل ویندوز کار نمی‌کند و باعث سقوط و از کار افتادن سیستم‌ها شده است نیز، صحبت‌هایی وجود دارد. اما ما از جزئیات کامل آن اطلاعی نداریم.”

مایکروسافت در حساب ایکس خود 365 نوع مشکل که کاربران را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد را تأیید کرد و صبح جمعه گفت: «ما درحال بررسی مشکلی هستیم که بر توانایی کاربران برای دسترسی به برنامه‌ها و سرویس‌های مختلف مایکروسافت تأثیر می‌گذارد».

در ضمن اگر به‌دنبال راهکارهایی، برای بالابردن امنیت کامپیوتر خود هستید میتوانید مقاله‌ی ما؛ امنیت کامپیوتر شخصی و روش‌های بهبود آن را مطالعه کنید.

خطوط هوایی نیز مختل شد!

خطوط هوایی ازجمله مشاغلی بودند که پس‌از انتشار گزارش‌هایی در مورد قطعی فناوری اطلاعات سیستم‌ عامل ویندوز، مسافران خود را ازطریق رسانه‌های اجتماعی، در مورد اختلالات پرواز، باخبر کردند.

فرودگاه براندنبورگ برلین اعلام کرد: به‌دلیل نقص فنی، تأخیر در پروازها به وجود خواهد آمد.

خطوط هوایی Vueling همچنین با انتشار پستی در شبکه اجتماعی X خود خطاب به مسافرانشان نوشت: «به شما اطلاع می‌دهیم که به‌دلیل قطعی جهانی سیستم‌های کامپیوتری، ممکن است که برنامه‌‌ی پروازهای ما تغییر کنند. ما در تلاش هستیم تا تأثیر این اختلال را بر مشتریان خود به‌ حداقل برسانیم. اگر ساعت پرواز شما نیز شامل تأخیر شد، ازطریق ایمیل به شما اطلاع خواهیم داد.”

فرودگاه اسخیپول آمستردام نیز با بیانیه‌ای در وب‌سایت خود نوشت: “درحال‌حاضر یک اختلال جهانی کامپیوتری وجود دارد. این اختلال همچنین بر پروازها به‌مقصد و از Schiphol، تأثیر می‌گذارد. تأثیر آن اکنون درحال پیگیری است.”

KLM نیز از مشکلات خدماتی خود خبر داد و این‌گونه نوشت:

“KLM و سایر خطوط هوایی و فرودگاه‌ها تحت‌تأثیر یک قطعی جهانی کامپیوتری قرار گرفته‌اند، که پرواز را غیرممکن می‌کند. ما متوجه هستیم که این برای مشتریان و کارکنان ما بسیار ناخوشایند است، به‌ویژه در میانه فصل تعطیلات تابستان. ما سخت کار می‌کنیم تا مشکل را حل کنیم”

پخش زنده شبکه‌ها نیز متوقف شد!

اسکای نیوز نیز پس‌از قطعی به وجود آمده در فرایند پخش، به بینندگان خود اطلاع داد که برای بازیابی خدمات سخت کار می‌کنند.

سرویس خبری RNS نیز آسیب دید و از انتشار اخبار در وب‌سایت بورس لندن جا ماند.

بااین‌حال، سایر خدمات در سراسر گروه به‌طور عادی به‌کار خود ادامه دادند.

خدمات بهداشتی نیز آسیب دیدند!

در همین حال، در بریتانیا، این قطعی خدمات سلامت ملی (NHS) را تحت‌تأثیر قرار داد و سیستم کامپیوتری پزشکی EMIS نیز از کار افتاد.

این سیستم به پزشکان این امکان را می‌دهد تا نوبت‌ها را رزرو، یادداشت‌های بیمار را مشاهده کنند، نسخه‌ها را بارگذاری و ارجاع دهند.

GTD Healthcare، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی بزرگ بریتانیا در شمال غربی انگلستان که از این سیستم استفاده می‌کند، در بیانیه‌ای در وب‌سایت خود گفت: “متأسفانه یک مشکل ملی با EMIS Web (سیستم کامپیوتری بالینی که در مطب‌های GP استفاده می‌شود)، وجود دارد. این مشکل بر توانایی ما برای رزرو نوبت و مشاوره با بیماران امروز صبح تأثیر می‌گذارد. ما بابت اختلال عذرخواهی می‌کنیم.”

نقل‌و‌انتقالات به‌وسیله‌ی قطار نیز مختل شد!

خدمات قطار نیز تحت‌تأثیر «مسائل گسترده فناوری اطلاعات» قرار گرفت.

خط مقدم محافظت از امنیت کامپیوتر شما، استفاده از آنتی‌ویروسی است که قابلیت اطمینان بالایی داشته باشد و مدام به‌روزرسانی شود. ما در مجموعه‌ی شیدافزار برای این نگرانی شما عزیزان، ضدویروس و امنیت اینترنتی شید را پیشنهاد می‌کنیم.

در نسخه امنیت اینترنتی شید شما می‌توانید در برابر ویروس‌ها ایمن باشید، در مقابل تهدیدهای اینترنتی محافظت شوید و نگران ایمنی خریدها، پرداخت‌ها و کارهای بانکی‌تان نباشید. همچنین کنترل برنامه‌های دستگاه‌تان را در دست بگیرید.

جهت آشنایی بیشتر با محصولات ما روی تصویر زیر کلیک کنید.

سیستم‌ عامل ویندوز و محافظت امنیت اینترنتی شید در برابر کاربرهای آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.