امنیت و هک, همه مطالب

خطرات نداشتن آنتی ویروس

نداشتن آنتی ویروس

در دنیای آنلاین امروز نداشتن یک آنتی ویروس خوب مانند رانندگی بدون کمربند ایمنی است. بیش از 2 میلیارد کامپیوتر وجود دارد که بیش از نیمی از آن‌ها به اینترنت متصل هستند. احتمالاً اکثر این کامپیوترها به‌وسیله کاربران عادی برای ارسال ایمیل و مرور شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شوند. 

در ادامه قصد داریم تا در مورد خطرات نداشن آنتی ویروس صحبت کنیم.

در ضمن اگر به‌دنبال سایر راههای محافظت از رایانه و اطلاعات شخصی خود، در برابر انواع خطرات هستید، می‌توانید مقاله‌ی ما را در مورد ضرورت استفاده از یک آنتی‌ویروس مطمئن و معتبر، مطالعه کنید.

فهرست مطالب

ویروس‌ها و سایر مخاطرات اینترنتی

متأسفانه برخی از هکرها هدفشان سوءاستفاده از کاربران عادی است. آن‌ها با ساخت برنامه‌هایی به نام ویروس برای نفوذ به سیستم‌ها و شبکه‌های عادی تلاش می‌کنند. بنابراین نداشت آنتی ویروس شما را بسیار آسیب‌پذیر می‌کند.

البته ویروس‌ها تنها یکی از مخاطرات اینترنتی هستند. به‌غیر از ویروس‌ها، برنامه‌های دیگری به همان قدرت تخریب وجود دارند که در اینترنت پخش می‌شوند. تمام این‌گونه برنامه‌ها را بدافزار می‌نامند.

یکی از نمونه‌های محبوب بدافزارها، جاسوس‌افزار است. جاسوس‌افزارها با هدف ثبت کارهای کاربران روی کامپیوتر نصب می‌شوند. این نوع برنامه زمانی که از سایت‌های بانکی استفاده می‌کنید، صفحه کلید شما و هرآنچه که تایپ می‌کنید را، ثبت می‌کند.  

با این عمل می‌تواند رمز عبور بانک‌های شما را سرقت کند. این نوع جاسوس‌افزار را دزد کلید یا keylogger می‌نامند.
پس‌از گذشت چند روز یا هفته تمام داده‌های شما اعم از آدرس‌های ایمیل، نام‌ کاربری و رمز عبور همه سایت‌هایی که استفاده می‌کنید، در اختیارشان قرار دارد. مطمئناً هیچ‌کس دوست ندارد که طعه هکرها شود.

اما سؤال این است که چطور این‌گونه برنامه‌ها به کامپیوتر شما وارد می‌شوند؟ آیا با دانلود نکردن ویروس‌ها، کامپیوتر شما در امان خواهد بود؟ متأسفانه باید بگوییم که خیر. نفوذگران اشخاص باهوش و بدجنسی هستند و می‌دانند چطور به کامپیوتر دیگران نفوذ کنند.

به‌عنوان مثال: 


آن‌ها پیوندهای دانلود ویروس را در صفحات به‌ظاهر عادی وب، جاسازی می‌کنند. دانلود یک فیلم یا حتی به‌روزرسانی ویندوز ممکن است در واقع حاوی ویروس باشد.

محبوب‌ترین راه محافظت در برابر بدافزارها استفاده از یک آنتی‌ویروس مطمئن است. با دانلود رایگان آنتی ویروس   و نصب آن می‌توان هرگونه و هر قطعه بدافزار را شناسایی کرد و امنیت رایانه خود را بالا برد. بهترین آنتی‌ ویروس‌ها آن‌هایی هستند که حتی از ورود ویروس به سیستم شما جلوگیری کرده و اجازه هیچ‌گونه فعالیت مانند جمع‌آوری داده‌ها را به آن‌ها نمی‌دهند.

خطرات نداشتن آنتی‌ویروس

دور نگهداشتن سیستم شما از ویروس‌ها می تواند یک کار دشوار باشد. اینترنت مملو از نرم‌افزارهای مخرب و هکرهایی است که سعی می کنند به سیستم‌های کاربران مختلف دسترسی پیدا کنند. به‌ همین دلیل شما باید از تهدیدها جلوتر باشید. عواقب عدم‌استفاده از ضدویروس به شرح زیر است:

از دست دادن داده‌ها

واضح‌ترین پیامد برای محافظت ضعیف یا عدم وجود ضدویروس، از دست دادن اطلاعات است. یک کارمند با کلیک بر روی یک پیوند مخرب می تواند کل سیستم رایانه شما را با ویروس مخرب آلوده کند.

این اقدام منجر به خاموش شدن شبکه شما، پاک شدن دیسک‌های سخت و انتقال ویروس از طریق اینترنت به سایر شرکت‌ها و مشتریان می‌شود. مگر اینکه شرکت شما یکی از معدود شرکت هایی باشد که هیچ‌گونه داده حیاتی روی کامپیوترهای خود ذخیره نمی‌کنید.

از دست رفتن زمان

یکی دیگر از پیامدهای حمله ویروس، از دست رفتن زمان است. اگر یک ویروس موفق به آلوده کردن یک کامپیوتر یا شبکه‌ای از کامپیوترها شود، قبل از اینکه بتوانید با ویروس مقابله کنید، باید هر یک از کامپیوترها را از شبکه جدا کنید.

تلاش برای ضدعفونی کردن یک کامپیوتر شبکه‌ای، صرفاً آن را برای آلودگی مجدد از سایر ماشین‌های موجود در همان شبکه آماده می‌کند. این فرآیند می‌تواند بسیار زمان‌بر باشد و تا زمانی که همه دستگاه‌ها روشن نباشند، شما یا کارمندان‌تان ممکن است نتوانید وظایف اصلی خود را انجام دهید.

علاوه‌بر این، اگر یک فایل آلوده را از دست بدهید، کل چرخه خرابی می‌تواند دوباره شروع شود.

هزینه‌های گزاف

برنامه‌های آنتی‌ویروس ممکن است ارزان نباشند، اما فرآیند پاک‌سازی هم ارزان نیست. ساعاتی که صرف پاک‌سازی می‌کنید، ساعت‌هایی هستند که می‌توانستید صرف انجام وظایف عادی خود کنید.

بنابراین ویروس‌ها می‌توانند هزینه‌های اضافه‌کاری شما را افزایش دهند. اگر ویروسی بتواند به داده‌های شرکت شما آسیب برساند، بازسازی آن اطلاعات نیز می‌تواند بسیار هزینه‌بر باشد.

اگر بخش فناوری اطلاعاتی ندارید که بتواند پاک‌سازی را انجام دهد، ممکن است مجبور شوید با کارشناسان خارجی که خدمات آن‌ها نیز ارزان نیست، قرارداد ببندید.

ربودن سرور

تقریباً به‌همان روشی که یک فرد واکسینه نشده می‌تواند ویروس را منتشر کند، یک تجارت محافظت نشده نیز می‌تواند به‌عنوان تهدیدی برای دیگران باشد.

یکی از دلایلی که هکرها به سیستم‌های مختلف حمله می‌کنند این است که آن‌ها را برای مصارف خود در اختیار بگیرند. یک مجرم سایبری ممکن است از یک سیستم هک شده برای شکستن رمزهای عبور، تغییر مسیر اتصال اینترنت خود برای مخفی شدن از دید مقامات و یا استفاده از سرورهای شما برای پر کردن درخواست‌ها و کمک به آفلاین کردن آن‌ها استفاده کند.

به‌روز نگهداشتن امنیت شما نه تنها از خودتان بلکه از دیگران نیز محافظت می‌کند.

جمع‌بندی

نداشتن آنتی ویروس خطرات بسیاری را به‌همراه دارد. بخش زیادی از این مخاطرات جبران‌ناپذیر هستند. بنابراین بهتر است که همیشه از یک ضدویروس مطمئن و به‌روز استفاده کنیم.

دوست عزیز

به انتهای این مقاله رسیدیم. از اینکه تا به اینجای کار با ما همراه بودید، سپاسگزاریم. خوشحال می‌شویم که نظر شما عزیزان را در قسمت کامنت مطالعه کنیم. اگر به مطالب بیشتر در حوزه‌ی امنیت و هک علاقمندید می‌توانید وبلاگ ما را دنبال کنید.

مطالب مرتبط

۵ نظر در “خطرات نداشتن آنتی ویروس

  1. White Label SEO گفت:

    Awesome post! Keep up the great work! 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.