امنیت و هک, همه مطالب

چگونه با موبایل ارز دیجیتال استخراج کنیم؟

استخراج ارز دیجیتال با موبایل

استخراج Crypto Mobile را می توان توسط سیستم‌عامل‌های iOS و Android از طریق خدمات استخراج انفرادی یا استخری انجام داد.

روش‌های مختلفی برای استخراج ارز دیجیتال با موبایل وجود دارد. ما در این مقاله به نحوه‌ی استخراج این رمز ارزها با موبایل، مزایا و معایبشان خواهیم پرداخت.

اما در ابتدا شاید بهتر است که برای روشن‌تر شدن این حوزه کمی در مورد ماهیت ارزهای دیجیتال و چگونگی استفاده از آن‌ها اطلاعات داشته باشید. بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم که مقاله‌ی کریپتوجکینگ چیست؟ را مطالعه بفرمایید.

فهرست مطالب

استخراج ارزهای دیجیتال با موبایل چیست و چگونه کار می‌کند؟

فرایند استخراج ارزهای دیجیتال با استفاده از ظرفیت پردازش گوشی‌های هوشمند مجهز به سیستم‌های iOS و اندروید، استخراج رمزنگاری توسط موبایل یا mobile crypto mining نامیده می‌شود.

در فرایند استخراج، پاداش ما تقریباً همان درصد قدرت محاسباتی ارائه شده توسط ماینرها خواهد بود. اما، به‌طور کلی، سوال این است که آیا استخراج ارز دیجیتال توسط موبایل رایگان است؟

استخراج ارزهای دیجیتال از طریق موبایل نیازمند سرمایه‌گذاری در خرید گوشی هوشمند، دانلود اپلیکیشن استخراج ارز دیجیتال و داشتن اتصال اینترنتی پایدار است. با این حال، ممکن است سود دریافتی شما، هزینه برق مصرفی در طول فرایند استخراج را، پوشش ندهد.

علاوه بر این، فشار شدید ناشی از فرایند ماینینگ که گوشی‌های هوشمند تجربه می‌کنند، طول عمر آن‌ها را کاهش می‌دهد و به مرور زمان ممکن به‌لحاظ سخت‌افزاری آسیب ببینند. برنامه‌های بسیاری برای سیستم‌عامل‎های iOS و اندروید جهت استخراج ارزهای دیجیتال در دسترس است.

البته، اکثر این برنامه‌ها فقط در سایت‌های استخراج شخص ثالث در دسترس هستند، که مشروعیت آن‌ها باید قبل از استفاده به‌دقت بررسی شود.

به‌عنوان مثال، طبق خط‌ ‌مشی Google’s developer policy، برنامه‌های استخراج موبایل موجود در Play Store مجاز نیستند. با این حال، توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد تا برنامه‌هایی ایجاد کنند که به آن‌ها اجازه می‌دهد استخراج در جای دیگری مانند پلتفرم‌های رایانش ابری را کنترل کنند.

از دلایل احتمالی وجود این چنین محدودیت‌هایی می‌توان به تخلیه سریع باتری‌ها اشاره کرد. اگر استخراج توسط تلفن همراه شما انجام شود، به‌دلیل پردازش فشرده، گوشی هوشمندتان بیش از حد گرم می‌شود.

نحوه استخراج ارز دیجیتال با گوشی‌های اندروید

برای استخراج بیت‌کوین توسط موبایل، ماینرها می‌توانند به استخراج انفرادی اندروید Android solo mining مراجعه کنند یا به استخرهای استخراج مانند AntPool، Poolin، BTC.com، F2Pool و ViaBTC بپیوندند.

با این حال، هر کاربر تلفن هوشمند نمی‌تواند استخراج انفرادی را انتخاب کند. به این دلیل که یک کار محاسباتی فشرده است و ممکن است چندین دهه طول بکشد تا بتوانید ارزهای دیجیتال را با استفاده از تلفن خود استخراج کنید.

از طرف دیگر، ماینرها می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن‌هایی مانند استخراج بیت‌کوین Bitcoin miner یا ماینر گیت موبایل MinerGate Mobile، به استخرهای استخراج کننده‌ی ارز دیجیتال ملحق شوند. تا در انتها بتوانند که قدرت پردازش محاسباتی کافی را تولید کنند و در نهایت پاداش‌ها را با سهامداران به اشتراک بگذارند.

به‌طور کلی گزینه‌های؛

  • پرداخت،
  • فرکانس پرداخت و
  • انگیزه استخراج کنندگان به اندازه استخر انتخابی بستگی دارد.

همچنین، توجه داشته باشید که هر استخر ماینینگ از سیستم پرداخت متفاوتی پیروی می‌کند و در نتیجه ممکن است پاداش‌ها بر این اساس متفاوت باشند.

به‌عنوان مثال، در یک سیستم پرداخت به ازای هر سهم؛ ماینرها برای هر سهمی که با موفقیت استخراج می‌کنند، نرخ پرداخت مشخصی دریافت می‌کنند که هر کدام ارزش مقدار خاصی از ارز دیجیتال قابل استخراج را دارد.

نحوه استخراج ارز دیجیتال با گوشی‌های آیفون

کاربران می‌توانند اپلیکیشن‌های استخراج ارز دیجیتال را در گوشی‌های آیفون‌ و اندروید دانلود کنند، تا بتوانند ارزهای دیجیتال را بدون سرمایه‌گذاری در تجهیزات سخت‌افزاری گران‌ قیمت استخراج کنند.

با این وجود، صرف نظر از نوع اپلیکیشنی که کاربران انتخاب می‌کنند، فرایند استخراج رمز ارز موبایل ممکن است منجر به فرسودگی زیاد دستگاه شود.

همچنین، مقدار بیت‌کوین یا سایر آلت‌کوین‌هایی که می‌توانند استخراج کنند بسیار کم است. علاوه بر این، ماینینگ موبایل به دلیل قدرت محاسباتی بیش از حد و نیاز دائمی به شارژ گوشی، باعث افت عملکرد آیفون می‌شود.

آخرین قوانین اپل در برابر برنامه‌های استخراج ارز دیجیتال

اپل قوانین جدیدی را برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن برروی سیستم‌عامل iOS وضع کرده است. یکی از این قوانین طراحی اپلیکیشن‌های استخراج‌کننده‌ی ارز دیجیتال  برای گوشی‌های آیفون را ممنوع می‌کند.

البته که استفاده از یک آیپد یا آیفون برای استخراج بیت‌کوین یا دیگر ارزهای دیجیتال کار سختی خواهد بود، چرا که قدرت پردازشگر در مقایسه با قدرت مورد نیاز مثل قطره‌ای از آب دریاست.

اما استفاده از بخشی از قدرت پردازشگر هزاران آیپد یا آیفون برای استخراج ارز دیجیتال منطقی‌تر به نظر می‌رسد. این دقیقاً همان کاری است که برخی بدافزارها در حال انجام آن هستند. اپل در حال حاضر نیز قصد توقف این امر را دارد.

مدیر تحلیلی شرکت اپل که ماریا بنت نام دارد گفت که اپل قصد ندارد به مسائل نامشخصی  که در ارتباط با ارز دیجیتال در جریان است، ربط پیدا کند.

طبق گفته‌های عرضه‌کننده‌ی آنتی‌ویروس Trend Micro جای تعجبی ندارد که افزایش بدافزارهای استخراج ارز دیجیتال در سال‌های گذشته به نظر تأثیر زیادی روی شناخته‌تر شدن این ارزها داشته‌اند.

داده‌های تحقیقاتی Trend Micro نشان می‌دهد که استخراج ارز دیجیتال جای نرم‌افزارهای باج‌خواهی را در آمریکای شمالی گرفته است. گزارشی بیان می‌کند که در یک‌چهارم ابتدایی سال 2018 بیشترین استفاده از بدافزارها شده است. که دراین‌ بین استخراج ارز دیجیتال نقش به سزایی را در این آمار ایفا می‌کند. نرم‌افزارهای رمزگشایی در رتبه‌ی دوم استفاده از بدافزارها قرار می‌گیرند.

بنابراین اگر شخص یا دستگاه ثالثی مخفیانه بدافزارها را روی دستگاه‌های دیگر نصب کند و همچنین انشعابی را با کمک Apple support برای خود ایجاد کند، می‌تواند پایان بسیار بدی برای کاربران رقم بخورد.

حال منطقی است که اپل مسئولانه عمل کند و کاری کند که این جریان به یک مشکل جدی تبدیل نشود.

آیا استخراج کریپتو با موبایل سودآور است؟

میزان سودآوری این فرایند به قدرت محاسباتی و سخت افزاری دستگاه مورد استفاده در فرآیند استخراج رمزارزها بستگی دارد.

گفته می‌شود، که هرچه کاربران از تجهیزات پیشرفته‌تری برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده کنند، نسبت به کسانی که از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند، سود بیشتری کسب خواهند کرد.

علاوه بر این، برخی از مجرمان سایبری از روش cryptojacking کریپتوجکینگ  برای استفاده مخفیانه از قدرت محاسباتی دستگاه‌های محافظت نشده برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند.

با این وجود، ماینرهای کریپتو اغلب یک تجزیه‌وتحلیل هزینه و فایده (مزایای یک انتخاب یا عمل منهای هزینه‌های مربوط به آن انتخاب یا فعالیت) انجام می‌دهند. سپس سودآوری ماینینگ را قبل از هر سرمایه‌گذاری دیگری مشخص می‌کنند.

اما سوال اصلی این است که آیا استخراج موبایل قانونی است؟

قانونی بودن استخراج توسط گوشی‌های هوشمند، ASIC یا هر تجهیزات سخت‌افزاری دیگری، بستگی به قوانین محل اقامت شما دارد. زیرا برخی کشورها ارزهای دیجیتال را غیرقانونی می‌دانند.

مهم‌تر از همه، قبل از انتخاب تجهیزات ماینینگ، باید اهداف و سپس مقدار بودجه خود را در فرایند ماینینگ مشخص کنید. قبل از انجام هرگونه سرمایه‌گذاری، مهم است که مسائل زیست محیطی مربوط به استخراج کریپتو را نیز در نظر بگیرید.

آینده استخراج ارز دیجیتال با موبایل

علی‌رغم افزایش محبوبیت ماینینگ یا استخراج ارزهای دیجیتال، به‌دلیل مضراتی که از نظر اقتصادی و زیست‌محیطی دارند، معمولا مورد انتقاد قرار می‌گیرند. و این امر باعث می‌شود ارزهای دیجیتال PoW مانند اتریوم به‌سمت مکانیزم اجماع اثبات سهام، حرکت کنند.

همچنین وضعیت حقوقی استخراج ارزهای دیجیتال در برخی از حوزه‌های قضایی نامشخص است، که این موضوع در مورد دوام استراتژی ماینینگ تردید ایجاد می‌کند.

علاوه بر این، با گذشت زمان، اپلیکیشن‌های ماینینگ شروع به کاهش عملکرد گوشی‌های هوشمند می‌کنند و آن‌ها را برای استخراج ارزهای دیجیتال ناکارآمد می‌سازند. در حالی که تکامل تجهیزات سخت‌افزاری ماینینگ به استخراج‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا دکل‌های خود را به طور سودآوری راه‌اندازی کنند، مبارزه برای پاداش‌های استخراج پایدار باعث پیشرفت فناوری خواهد شد.

با این وجود، هنوز مشخص نیست که نوآوری مهم بعدی در فناوری استخراج موبایل چگونه خواهد بود.

جمع‌بندی

استخراج رمز ارزهای دیجیتال با موبایل فرایندی بسیار فرسایشی و پرهزینه است. به‌همین خاطر بهتر است که قبل از تصمیم‌گیری در این زمینه تمامی جوانب امر را بسنجیم.

دوست عزیز

به انتهای این مقاله رسیدیم. از اینکه تا به اینجای کار با ما همراه بودید، سپاسگزاریم. خوشحال می‌شویم که نظر شما عزیزان را در قسمت کامنت مطالعه کنیم. اگر به مطالب بیشتر در حوزه‌ی امنیت و هک علاقمندید می‌توانید وبلاگ ما را دنبال کنید.

مطالب مرتبط

۳ نظر در “چگونه با موبایل ارز دیجیتال استخراج کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.