امنیت و هک

معرفی امن‌ترین مرورگرهای جهان و ضرورت استفاده از آن‌ها

مرورگرهای امن

هر ابزاری که کاربرد آن گسترده می‌شود، مانند یک شمشیر دولبه عمل می‌کند؛ به این معنی که در کنار مزایای بی شمار آن برخی تهدیدها نیز وجود دارند؛ که باید نسبت به آن‌ها آگاه بود. مرورگرهای وب نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اما در بین آن‌ها مرورگرهای امن با کاربری آسان و سریع نیز وجود دارد.

سازندگان و توسعه‌دهندگان مرورگرهای وب، همواره با انتشار نسخه‌های جدید مرورگر، به‌دنبال رفع ایرادات امنیتی و افزودن قابلیت‌هایی هستند که سطح امنیت کاربر را در برابر نفوذ و دسترسی‌های غیرمجاز ارتقا دهد.

ما در این نوشته قصد داریم تا شما را به‌طور کامل با امن‌ترین مرورگر های جهان و ویژگی‌های یک مرورگر امن آشنا کنیم؛ همچنین ضرورت استفاده، خطرات و آسیب‌های موجود در صورت عدم استفاده از آن‌ها را بیان خواهیم کرد.

در ضمن اگر به‌دنبال سایر راههای محافظت از رایانه و اطلاعات شخصی خود، در برابر انواع خطرات هستید، می‌توانید مقاله‌ی ما را در مورد ضرورت استفاده از یک آنتی‌ویروس مطمئن و معتبر، مطالعه کنید.

فهرست مطالب

ضرورت استفاده از مرورگرهای امن و به‌روز

با گسترش دسترسی به اینترنت در جهان و برخط شدن بخش عمده‌ای از خدمات بخش خصوصی و دولتی، ما روزانه ده‌ها وب‌سایت و سامانه را از طریق مرورگرهای وب مشاهده می‌کنیم. تسریع در دریافت خدمات، یک روی سکه‌ی این حوزه از تکنولوژی است؛ اما روی دیگر آن تهدیداتی است که از طریق بازدید وب‌سایت‌های غیرایمن، متوجه کاربران است.

مالکان برخی از وب‌سایت‌ها به‌صورت پنهانی کدها و اسکریپت‌هایی را به صفحات وب‌سایت خود اضافه می‌کنند. که با بازشدن این صفحه‌ها روی مرورگر کاربر، بدافزارها منتقل شده و روی حافظه‌ی رایانه یا موبایل شخص ذخیره می‌شود.

این بدافزارها انواع مختلفی دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ویروس‌ها، جاسوس‌افزارها، تروجان‌ها و ابزارهای تبلیغات ناخواسته اشاره کرد.

چنانچه کاربر از مرورگرهای نامعتبر و غیرایمن استفاده کند، بدافزارهای موجود در وب‌سایت‌ها شناسایی نشده و به‌راحتی به دستگاه نفوذ می‌کنند تا بتوانند اهداف خود را پیاده‌سازی کنند.

مرورگرهای امن و معتبر از ابزارهای امنیتی متعددی بهره‌مند هستند تا علاوه بر شناسایی تهدیدات شناخته‌ شده، تهدیدات جدید و ناشناخته را نیز تا حدودی شناسایی کرده و مانع انتقال آن به رایانه‌ی کاربر شوند.

ضمن اینکه برخی از مرورگرهای نامعتبر، خود حاوی بدافزار بوده و باعث ایجاد تهدیدات امنیتی مانند سرقت اطلاعات حساس و نمایش تبلیغات ناخواسته هنگام مرور وب‌سایت‌ها می‌شوند.

معرفی امن‌ترین مرورگرها

اگر واژه‌ی مرورگر وب را جستجو کنید با لیستی شامل ده‌ها و صدها گزینه‌ی مختلف روبرو خواهید شد، که ممکن است تصمیم‌گیری در خصوص انتخاب مرورگر مناسب را برای شما دشوار کند.اما باید بدانید که تنها چند مرورگر اول لیست، که از سوی شرکت‌های معتبر پشتیبانی می‌شوند، قابل‌ اعتماد بوده و استفاده از مرورگرهای دیگر کار چندان منطقی‌ نیست.

البته برخی از مرورگرهای امن کاربردها و امکانات متفاوتی از مرورگرهای دیگر دارند، که برای اهداف خاصی استفاده شده و کاربری عمومی ندارند.

بنابراین ازآنجایی‌ که کاربران این مرورگرها غالباً افراد حرفه‌ای هستند، از تهدیدات احتمالی آن آگاه بوده و تدابیر امنیتی را پیاده‌سازی می‌کنند.

به‌طورکلی امن‌ترین مرورگرهای وب فعلی که درصد قابل‌ توجهی از کاربران سرتاسر جهان از آن‌ها استفاده می‌کنند، کمتر از انگشتان دست بوده؛ که در زیر به اختصار آن‌ها را معرفی خواهیم کرد:

1) Google Chrome

2) Mozilla Firefox

3) Opera

4) Safari

1) Google Chrome:

امنیت مرورگر گوگل کروم

گوگل کروم یک مرورگر وب چند پلتفرمی است، که توسعه دهنده‌ی آن گوگل می‌باشد.

یکی از سریع ترین مرورگرهای وب است، که می‌توانید آن را در ویندوز نیز دریافت کنید. اگر بین ویندوز، اندروید و iOS جابجا شوید، احتمالاً این مرورگر برای شما، ایده آل است.

 این مرورگر در 4 آزمایشی که بین آن و سایر رقبایش انجام گرفت، توانست در 3 مورد از 4 آزمایش از رقبای خود پیشی بگیرد.

گوگل کروم  حتی از آخرین مرورگر اج مایکروسافت، که اکنون مبتنی بر Chromium است نیز سریع‌تر است.

Chrome به شما این امکان را می‌دهد که با روشن کردن امکان ذخیره‌ کننده داده، از داده‌های کمتری استفاده ‌کنید.

این امر باعث مرور و پیمایش سریع‌تر شما در اینترنت می‌شود. از طرفی دیگر، به شما این امکان را می‌دهد که با استفاده از حالت ناشناس (Incognito) بدون ذخیره‌ی سابقه مرور خود، جستجو کنید.

یکی از نقاط ضعف کروم نیاز مبرم آن به منابع سنگین می‌باشد که منجر به اجرای کند آن، روی سخت‌افزار و رم پایین‌تر می‌شود.

ویژگی جدید Tab Freezing به گونه ای طراحی شده است که با (انجماد کردن) خودکار برگه‌های پس‌زمینه، به این مشکل رسیدگی کند؛ تا از منابع بی‌رویه استفاده نکنند.

کروم به هیچ وجه مرورگر بدی نیست. بلکه یک مرورگر درخشان با

  • کتابخانه ای عالی از افزونه‌ها
  • پشتیبانی و همگام سازی بین پلتفرم
  • ویژگی‌های عالی تکمیل خودکار
  • و برخی از ابزارهای عالی، برای توسعه دهندگان وب است.

اگر ایمیل شما در معرض خطر قرار گرفته باشد، می تواند به شما هشدار دهد. (DNS عمومی گوگل یکی از آن‌هاست) که بسیاری از محتواهای خطرناک مانند اسکریپت‌ها و تصاویر را در اتصالات غیر ایمن مسدود می‌کند.

مزایا
  • امکان جستجوی سریع را فراهم می‌کند.
  • داده‌ها را ذخیره می‌کند.
  • اجازه می‌دهد به‌صورت آفلاین، دانلود کنید.
  • هنگامی که سعی می‌کنید در یک سایت خطرناک وارد شوید، با نشان دادن هشدارها، باعث کاهش آسیب به شما می‌شود.
  • گزینه جستجوی صوتی دارد.
  • شما می‌توانید هر متنی را، روی صفحه نمایش خود ترجمه کنید.
  • توصیه‌های شخصی هوشمند می‌دهد.
  • تا حدودی حریم خصوصی را حفظ می‌کند.
  • اکثر برنامه‌های افزودنی مرورگر، با کروم سازگار هستند.
معایب
  • داده‌های زیادی را جمع‌آوری می‌کند.
  • از حافظه زیادی استفاده می‌کند.
  • حریم خصوصی کاربران را به‌ خوبی حفظ نمی‌کند.

با این حال، با وجود نگرانی‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی، کروم مرورگری با کاربری آسان و یکی از سریع‌ترین مرورگرهای وب است؛ که این امر موجب استفاده‌ی گسترده‌ی آن می‌شود. درواقع می‌توان گفت که پراستفاده‌ترین مرورگر وب در جهان است.

2) Mozilla Firefox:

معرفی بهترین مرورگر برای کامپیوتر

موزیلا فایرفاکس به عنوان یک مرورگر امن شناخته شده است. می‌توان گفت بهترین مرورگر برای کامپیوتر است.

موزیلا فایرفاکس یا خلاصه بگوییم فایرفاکس؛ اگرچه جایگاه سوم را در سهم بازار جهانی مرورگرها به خود اختصاص داده است، اما از پرکاربردترین مرورگر رایانه (یعنی کروم)، ایمن‌تر شناخته شده است.

این مرورگر اخیرا یک ویژگی جدید دارد؛ که باعث می‌شود شما از ردیابی در حین کار آنلاین، نجات پیدا کنید.همچنین شما را دربرابر سوپرکوکی‌ها که در مرورگر پنهان می‌مانند، و اطلاعات شما را ردیابی می‌کنند، محافظت می‌کند.

فایرفاکس با ابزارهایی مانند DNS-over-HTTPS (که درخواست‌های مرورگر را در مقابل ارسال اطلاعات، به صورت متن ساده رمزگذاری می کند)، تلاش می‌کند تا شما را به صورت آنلاین ایمن نگه دارد.

این ویژگی فایرفاکس یک امتیاز بزرگ است و حتی در حوزه‌ی امنیت، او را به مقام اول، در بین 10 مرورگر برتر جهان می‌رساند.

فایرفاکس در سال 2021 مجددا طراحی شد. توسعه دهندگان آن  برگه‌ها، درخواست‌ها، منوها و ظاهر کلی آن را دوباره طراحی کردند.

Mozilla Firefox از نظر ظاهری و هم در طیف افزونه‌هایی که می‌توانید استفاده کنید، بی‌نهایت انعطاف‌پذیر است. تغییرات اساسی که قبلا داشته است، عملکرد آن را به طرز چشمگیری بهبود بخشید.

مزایا
  • ویژگی‌های امنیتی بسیار بالایی دارد.
  • یک ویدیو را از پنجره مرورگر بیرون بیاورید تا بتوانید پخش جریانی داشته باشید، و چند کار را بصورت همزمان انجام دهید.
  • حالت تاریک گسترش یافته دارد.
  • می‌توانید همه چیز را با یک نوار جستجوی یکپارچه، جستجو کنید.
  • منو یا نوار ابزار را سفارشی کنید.
  • باسرعت قابل قبول و رایگان مرور کنید.

اما در کنار تمامی این مزایا، مرورگر فایرفاکس موزیلا سرعت چندان زیادی ندارد. در اکثر آزمایش‌هایی که برای ویندوز و macOS انجام شده، در جایگاه آخر قرار گرفت. البته، این اشکالی ندارد. فایرفاکس بیشتر در مورد ویژگی‌های امنیتی بهترین است. بنابراین اگر شما بیشتر نگران مسدود کردن بدافزار هستید تا بارگذاری سریع صفحات، فایرفاکس می‌تواند برای شما ایده آل باشد.

معایب
  • سریع‌ترین مرورگر موجود در بازار نیست.
  • به مقدار زیادی از حافظه سیستم نیاز دارد.

با در نظر گرفتن تمام جنبه‌های مثبت فایرفاکس مانند حریم خصوصی، امنیت، و همچنین جنبه‌های منفی آن؛ می‌توان گفت موزیلا فایرفاکس بدون شک جز بهترین مرورگرهای امن در وب است.

3) Opera:

معرفی مرورگر اپرا

Opera به عنوان یک جایگزین آزمایش شده برای کروم، در نظر گرفته شده است. این مرورگر ویژگی‌هایی را از قبیل:

  1. شماره‌گیری سریع،
  2. مسدود کردن پاپ آپ،
  3. باز کردن مجدد صفحات اخیراً بسته شده،
  4. مرور خصوصی و مرور زبانه‌ها که بعداً توسط سایر مرورگرهای وب، مورد استفاده قرار گرفت، ایجاد کرده است.

اپرا در همان لحظه‌ای که برای اولین بار آن را اجرا می‌کنید، رکورد خود را شروع می کند: صفحه نمایش اسپلش آن به شما این امکان را می‌دهد که،

  • مسدود کننده تبلیغات داخلی خود را روشن کنید،
  • از VPN داخلی خود استفاده کنید،
  • کیف پول رمزنگاری خود را برای ارزهای دیجیتال روشن کنید،
  • پیام‌های درون مرورگر را از نوار کناری فعال کنید
  • و درنهایت بین حالت تاریک یا روشن حرکت کنید.

این مرورگر برای افرادی که بین برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی جابجا می‌شوند و عاشق خرید هستند، بسیار مفید است.

همچنین اگر ابزارهای شبکه‌های اجتماعی داخلی را می خواهید، مرورگر Opera Software انتخاب مناسبی است. نوار کناری مرورگر شامل میانبرهایی برای Facebook Messenger، WhatsApp، Instagram و سه مورد دیگر است که می‌توانید به پنجره مرورگر خود پین کنید.

همانطور که بالاتر گفتیم: Opera یک VPN داخلی را ارائه می‌دهد، بنابراین می‌توانید از ردیابی توسط شرکت‌های شخص ثالث در اینترنت در امان باشید.

در یک سری از آزمایشات انجام شده، این مرورگر به عنوان سومین مرورگر سریع، پس از کروم و مایکروسافت اج قرار گرفت. Opera حالت «بهینه‌سازی باتری» دارد که فعالیت پس‌زمینه را کاهش می‌دهد و انیمیشن‌ها را متوقف می‌کند.

Opera درواقع یک مرورگر دیگر مبتنی بر Chromium است، بنابراین عملکرد آن سریع می‌باشد و می‌توانید از افزونه‌های کتابخانه Chrome استفاده کنید.

مزایا
  • امکان شماره‌گیری سریع را دارد.
  • می‌توانید پاپ آپ‌ها را مسدود کنید.
  • از Opera Flow برای ارسال فوری فایل ها بین دستگاه‌های ما استفاده می‌شود.
  • امکان بازگشایی مجدد صفحات اخیرا بسته شده را دارد.
  • امکان مرور خصوصی را فراهم می‌کند.
  • ابزار داخلی اسکرین شات به نام Snapshot دارد.
  • مجهز به ابزار نشانه‌گذاری تصویر است.
  • دارای مسدود کننده‌ی تبلیغاتی داخلی است.
  • همچنین مسدود کننده‌ی ردیابی دارد.

همانطور که گفته شد، Opera مملو از ویژگی‌های مفید است.

اما یکی از ویژگی‌های برجسته‌ی این مرورگرOpera Turbo است. که داده‌های اینترنتی مانند تصاویر را فشرده می‌کند تا همه چیز سریع‌تر بارگیری شود. البته  Opera Turbo  فقط برای مرورگرهای تلفن همراه در دسترس است. با این حال، این ویژگی آن باعث صرفه‌جویی در باتری می‌شود. بنابراین زمانی که سرعت دانلود شما کند می‌شود، لازم نیست نگران از بین رفتن باتری دستگاه خود باشید.

همچنین اگر شما یک گیمر هستید، باید به (Opera GX) مراجعه کنید. این مرورگر به طور خاص برای گیمرها طراحی شده و دارای قابلیت ادغام Twitch و پشتیبانی از Razer Chroma است.

معایب
  • برخی از وب سایت‌ها را به اشتباه بارگذاری می‌کند.
  • نسبت به گوگل کروم بروزرسانی کمتری دارد.

4) Safari:

سافاری یکی ازمرورگرهای امن می‌باشد

سافاری نمونه‌ای عالی از نحوه‌ی بهینه‌سازی نرم‌افزار اپل، برای مک است. سریع، طراحی ساده و تا حدودی قابل تنظیم است.

این مرورگر از:

  1. برنامه‌های افزودنی کروم،
  2. پیش‌نمایش برگه‌ها برای کاربران قدرتمند
  3. و از ترجمه‌ی آسان با استفاده از نوار منو، پشتیبانی می‌کند.

در حالی که ما همیشه فایرفاکس را به عنوان بهترین مرورگر برای امنیت حریم کاربران توصیه می‌کنیم، سافاری شامل یک پانل گزارش حریم خصوصی است؛ که تمام وب سایت‌هایی را که شما را در اینترنت ردیابی کرده‌اید، نمایش می‌دهد.

 گفتنی است، سافاری و کروم، به عنوان سریع‌ترین مرورگرها معرفی شده‌اند. که هر دوی مرورگر، در دو مورد از چهار آزمایش انجام شده، رتبه‌های برتر را به خود اختصاص داده‌اند. اگر به‌دنبال سرعت بالا در جستجو و حفظ حریم خصوصی‌تان هستید، هر یک از این مرورگرهای امن و سریع می‌توانند نیاز شما را برطرف ‌کنند.

دلیل سرعت بالای این مرورگر، موتور قدرتمند نیترو آن است.

مزایا
  • پشتیبانی از HTML 5 را دارد.
  • فیلد آدرس هوشمند این مرورگر، براساس سابقه‌ی جستجوی شما، پیشنهادات مورد نظر را، معرفی می‌کند.
  • Safari Nitro Engine آن را به سریع‌ترین مرورگر در جهان تبدیل می‌کند.
  • برنامه‌های افزودنی سافاری آن را منحصر به فرد می‌کند.
  • قابلیت حفاظت از حریم خصوصی قدرتمندی دارد.
  • صفحه شروع قابل تنظیم آن بسیار کاربردی است.
  • مصرف انرژی کمتر باعث بهینه‌سازی باتری دستگاه شما می‌شود.

راهکارهای افزایش امنیت مرورگرهای وب

استفاده از یک مرورگر ایمن به‌تنهایی نمی‌تواند تأمین امنیت رایانه را تضمین کند. راهکارهای متعددی وجود دارند که اجرای آن‌ها می‌تواند امنیت را تا حد زیادی ارتقا دهد. در ادامه به مهم‌ترین راهکارهای افزایش امنیت مرورگر اشاره می‌کنیم.

1) به‌روزرسانی مرورگر:

اغلب مرورگرهای امن و معتبر به‌صورت پیوسته و خودکار اقدام به بررسی و دریافت به‌روزرسانی‌های منتشرشده از سوی تیم توسعه‌دهنده‌ی خود می‌کنند. بنابراین لازم نیست به‌روزرسانی دستی انجام شود. با این‌حال ممکن است به هر دلیلی دریافت خودکار به‌روزرسانی‌ها در یک برهه‌ی خاص متوقف شده باشد. و لازم باشد که شما هرازگاهی نسخه‌ی مرورگر خود را با آخرین نسخه‌ی منتشرشده در وب‌سایت رسمی مرورگر، مطابقت دهید.

2) عدم ذخیره‌سازی رمزهای عبور:

هرچند حفظ رمزهای عبور متعدد دشوار است، اما تا حد امکان باید از ذخیره کردن آن‌ها در سیستم اجتناب کرد. البته قابلیت ذخیره‌ی رمزهای عبور که توسط مرورگرهای ایمن ارائه شده تا حد زیادی قابل‌اعتماد است. اما لازم است از ذخیره‌ی اطلاعات خود روی رایانه‌های عمومی و رایانه‌ای که متعلق به خودتان نیست جداً پرهیز کنید .یکی از مهمترین عواملی که از اطلاعات شما دربرابر خطرات محافظت می‌کند، داشتن رمز عبور قوی است.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر از ویژگی‌های یک رمز عبور قوی و لزوم استفاده از برنامه‌های مدیریت پسورد، می‌توانید مقاله‌ی ما را با عنوان ضرورت استفاده از رمز عبور قوی مطالعه کنید.

3) پرهیز از نصب افزونه‌های ناشناس و تأیید نشده:

چندین هزار افزونه‌ی کاربردی و جذاب برای مرورگرهای معروف مانند گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس توسط توسعه‌دهنده‌های مختلف در سرتاسر جهان منتشر شده که کاستی‌های مرورگر را رفع می‌کنند. بااین‌حال باید از نصب پلاگین‌های نامعتبر پرهیز کرد تا راه نفوذ بدافزارها هموار نشود.

غالبا افزونه‌هایی که در مخزن رسمی مرورگرها، منتشرمی‌شوند، مطمئن بوده و استفاده‌ از آن‌ها ریسکی نخواهد داشت. کاربران باید از نصب افزونه‌هایی که در وب‌سایت‌های متفرقه معرفی شده است، اجتناب کنند.

جمع بندی

در این نوشته به ضرورت استفاده از مرورگرهای امن پی‌بردیم و با امن‌ترین و بهترین مرورگرهای موجود آشنا شدیم. همچنین به بررسی راهکارهایی پرداختیم که سطح امنیت رایانه را هنگام مرور وب‌سایت‌ها ارتقا می‌دهند.

دوست عزیز

به انتهای این مقاله رسیدیم. از اینکه تا به اینجای کار با ما همراه بودید، سپاسگزاریم. خوشحال می‌شویم که نظر شما عزیزان را در قسمت کامنت مطالعه کنیم. اگر به مطالب بیشتر در حوزه‌ی امنیت و هک علاقمندید می‌توانید وبلاگ ما را دنبال کنید.

۷ نظر در “معرفی امن‌ترین مرورگرهای جهان و ضرورت استفاده از آن‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.