امنیت و هک

ضرورت استفاده از رمز عبور قوی

رمز عبور قوی

امروزه بخش گسترده‌ای از فعالیت‌های ما در بستر وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها انجام می‌شود، که فرایند احراز هویت کاربران در آنها غالباً توسط یک رمز عبور اجرا می‌شود؛ رمز عبوری که مانعی برای دسترسی غیرمجاز به داده‌های شخصی افراد یا سازمان‌ها، به شمار می‌رود.

یکی از مهمترین عواملی که از اطلاعات شما دربرابر این خطرات محافظت می‌کند، داشتن رمز عبور قوی است.

در این نوشته قصد داریم درباره انتخاب رمز عبور قوی و ویژگی‌های آن صحبت کنیم.

در ضمن اگر به‌دنبال سایر راههای محافظت از رایانه و اطلاعات شخصی خود، در برابر انواع خطرات هستید، می‌توانید مقاله‌ی ما را در مورد ضرورت استفاده از یک آنتی‌ویروس مطمئن و معتبر، مطالعه کنید.

فهرست مطالب

رمز عبور یا Password چیست؟

پست الکترونیک یا ایمیل، وب‌سایت‌های فروشگاهی، سامانه‌های دولتی و شبکه‌های اجتماعی ازجمله مواردی هستند که برای ساخت حساب کاربری و ورود به آن نیاز به یک رمز عبور داریم.

رمز عبور یا پسورد شامل رشته‌ای از کاراکترهای تصادفی یا رندوم است که امکان حدس آن توسط افراد دیگر دشوار بوده و از دسترسی‌های غیرمجاز و ناخواسته به حساب کاربری افراد جلوگیری می‌کند.

در حال حاضر و با افزایش حملات هکرها به حساب کاربری افراد، بیشتر سرویس‌دهنده‌ها اجازه‌ی انتخاب رمز عبور ساده و قابل حدس را به کاربران خود نمی‌دهند.

آن‌ها تنها پسوردی را می‌پذیرند. رمز‌هایی که شامل انواع کاراکترها مانند حروف کوچک و بزرگ، اعداد و کاراکترهای خاص مانند علامت‌های @ و # بوده و تعداد کاراکترها نیز به یک تعداد حداقلی رسیده باشد.

لزوم استفاده از رمز عبور قوی

ضرورت استفاده از رمز عبور قوی چیست؟

فرض کنید یک پسورد ضعیف و قابل حدس برای حساب ایمیل خود در سرویس Gmail انتخاب کرده‌اید. پسوردی مانند 123456 یا شماره موبایل یا کد ملی و… (هرچند سرویسی مانند جی‌میل اجازه‌ی استفاده از این نوع پسوردها را نمی‌دهد).

شخص دیگری که آدرس ایمیل شما را در اختیار دارد، می‌تواند با چندبار تلاش و واردکردن رمز عبورهای پرکاربرد و ضعیف، به حساب شما وارد شده و به ایمیل‌های خصوصی و کاری شما دسترسی پیدا کند. این مسئله قطعاً موجب بروز خسارت‌های مادی و معنوی فراوانی خواهد شد.

یک رمز عبور ضعیف برخلاف رمزهای قوی، می‌تواند توسط برنامه‌های حدس پسورد به‌آسانی و در مدت‌ زمان کوتاهی شناسایی شده و امنیت فرد را به خطر می‌اندازد.

حملات بروت فورس (Brute Force) یکی از متداول‌ترین شیوه‌‌های نفوذ به حساب کاربری افراد است که هکرها با استفاده از برنامه‌های حرفه‌ای، میلیون‌ها ترکیب تصادفی را برای حدس رمز عبور آن بررسی می‌کنند. حملات بروت فورسین در مدت‌ زمان کوتاهی انجام می‌شود و فرصت اقدام متقابل را از فرد می‌گیرد.

استفاده از برنامه‌های مدیریت پسورد

حالا که با اهمیت استفاده از رمز عبور قوی آشنا شدید، ممکن است این سؤال در ذهن شما به وجود بیاید که چگونه می‌توان برای هر وب‌سایت یا اپلیکیشن، یک پسورد قدرتمند و متفاوت ساخت و به‌خاطر سپرد؟

پاسخ این است که می‌توانید از برنامه‌های مدیریت رمز عبور استفاده کنید.

برنامه‌های متعددی هستند که به‌صورت رایگان و متن‌باز عرضه شده و امکان ساخت و ذخیره‌سازی رمز عبورهای قدرتمند و غیر قابل حدس را در اختیار ما قرار می‌دهند.

با استفاده از این نرم‌افزارها می‌توان هزاران پسورد متفاوت و یکتا را با اطلاعات تکمیلی آن‌ها شامل آدرس و نام وب‌سایت یا اپلیکیشن موردنظر ذخیره کرد.

همه‌ی اطلاعات مربوط به رمز عبورها در یک فایل ذخیره می‌شوند؛ بنابراین انتقال آن‌ها و تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان بسیار آسان بوده و نگرانی بابت ازبین‌رفتن پسوردها وجود نخواهد داشت.

برنامه‌های معتبری مانند KeePass، LastPass و Dashlane برای پلتفرم‌های مختلف دسکتاپ و موبایل در دسترس هستند؛ بنابراین می‌توان فایل ذخیره‌شده را در چند دستگاه مختلف استفاده کرد.

برخی از این برنامه‌ها از فضای ابری استفاده می‌کنند، به این معنی که رمزهای عبور روی دستگاه ما ذخیره نمی‌شود و نیازی به انتقال فایل به دستگاه‌های دیگر نیست.

برنامه‌های مدیریت پسورد؛ ابزاری برای بهبود امنیت ما و استفاده از رمز عبور قوی

Bitwarden یکی از بهترین برنامه‌های مدیریت پسورد می‌باشد، که طرفداران بسیاری در سراسر جهان دارد. این برنامه در دو حالت رایگان و اشتراکی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

مزیت اشتراک پریمیوم Bitwrden این است که، به شما امکان به اشتراک گذاشتن: رمزها، لاگین‌ها و عضویت‌ها را با خانواده و دوستان مورداعتمادتان می‌دهد.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر از این برنامه، روی دکمه‌ی زیر کلیک کنید و مستقیما وارد وب‌سایت Bitwarden شوید:

ویژگی‌های یک رمز عبور قوی

اگر قصد دارید خودتان پسوردها را بسازید، لازم است با شرایط ایجاد یک رمز عبور قوی آشنا باشید. از مهم‌ترین نکات مربوط به آن، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. طولانی بودن
  2. غیر قابل حدس بودن
  3. یکتا بودن پسورد

در زیر به اختصار هرکدام را توضیح می‌هیم:

1. طولانی بودن:

هرچه رمز عبور طولانی‌تر باشد، حدس آن برای هکرها دشوارتر است. بهتر است رمزی را انتخاب کنید که حداقل 8 کاراکتر داشته باشد.

2. غیر قابل حدس بودن:

حساب‌های کاربری که با رمزهای عبور قابل حدس ساخته شده باشند، به‌شدت در معرض ریسک امنیتی قرار دارند.

هنوز خیلی از مردم از رمزهای ساده‌ای مانند 123456789 یا شماره موبایل و شماره ملی خود استفاده می‌کنند! با این کار درواقع حساب کاربری خود را دودستی تقدیم هکرها کرده‌اید.

3. یکتا بودن پسورد:

یک اشتباه رایج، استفاده از یک پسورد یکسان در چندین وب‌سایت و اپلیکیشن مختلف است. ریسک این کار به‌شدت بالاست، زیرا هک شدن یک حساب کاربری شما باعث می‌شود تا هکر به سایر حساب‌های کاربری نیز دسترسی داشته باشد.

جمع‌بندی

در این نوشته به بررسی ویژگی‌های یک رمز عبور قوی و ضرورت اجتناب از استفاده از پسوردهای ضعیف و قابل حدس پرداختیم. امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید و کاربردی باشند.

دوست عزیز

به انتهای این مقاله رسیدیم. از اینکه تا به اینجای کار با ما همراه بودید، سپاسگزاریم. خوشحال می‌شویم که نظر شما عزیزان را در قسمت کامنت مطالعه کنیم. اگر به مطالب بیشتر در حوزه‌ی امنیت و هک علاقمندید می‌توانید وبلاگ ما را دنبال کنید.

۸ نظر در “ضرورت استفاده از رمز عبور قوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.