امنیت و هک, همه مطالب

ضرورت استفاده از آنتی‌ویروس مطمئن

آنتی‌ویروس چیست

تأمین امنیت رایانه و سایر دستگاه‌ها مانند تلفن‌های هوشمند، یکی از اقدامات ضروری است که عدم توجه کافی کاربران به آن می‌تواند موجب بروز خسارات مادی و معنوی متعددی شود. یکی از راه‌های جلوگیری از این خسارات استفاده از آنتی‌ویروس معتبر است.

در این نوشته قصد داریم به بررسی ضرورت استفاده از یک آنتی‌ویروس مطمئن و معتبر برای حفظ امنیت رایانه بپردازیم.

در ضمن اگر بدنبال راهکارهایی، برای بالابردن امنیت کامپیوتر خود هستید میتوانید مقاله‌ی ؛ امنیت کامپیوتر شخصی و روش‌های بهبود آن ما را مطالعه کنید.

فهرست مطالب

ویروس چیست؟

ما ابتدا باید بدانیم ویروس کامپیوتری چیست و چه تأثیری روی عملکرد آن می‌گذارد.

ویروس عبارت است از: هر برنامه‌ی مخربی که به‌صورت ناخواسته وارد یک سیستم شود.

این کد یا برنامه‌ی مخرب خود را گسترش می‌دهد، و نسخه‌های متعددی از خودش را در مکان‌های مختلف تکثیرمی‌کند.

از مهم‌ترین اهداف ساخت و انتشار ویروس‌ها: اختلال در عملکرد سیستم و تخریب فایل‌ها می‌باشد.

تمامی مراحلی که عامل مخرب طی می‌کند همگی در پشت‌صحنه و دور از چشم کاربر انجام می‌شود. این مراحل عبارتند از: ورود ویروس به سیستم، تکثیر و اجرای اهداف مخرب.

بنابراین شخص زمانی متوجه وجود آن می‌شود که ویروس به اهداف خود دست ‌یافته، و توانسته اختلالی را در عملکرد رایانه ایجاد کند و یا داده‌های مشخصی را از بین ببرد.

آنتی‌ویروس چیست؟

نحوه‌ی عملکرد آنتی‌ویروس

آنتی‌ویروس نرم‌افزاری است که رایانه‌ی ما را در مقابل بدافزارها محافظت کرده و با شناسایی به‌موقع و حذف آن‌ها از اجرای برنامه‌های مخرب جلوگیری می‌کند.

همان‌طور که قبلاً اشاره شد، نفوذ ویروس به رایانه دور از چشم ما انجام می‌شود؛ بنابراین لازم است که همواره، یک برنامه‌ی ضدویروس معتبر روی رایانه فعال باشد، تا بتواند ویروس‌ها را در هنگام نفوذ و قبل از آنکه بتوانند هدف خود را اجرا کنند، شناسایی و حذف کند.

علاوه بر پیشگیری از ورود ویروس به رایانه، شناسایی ویروس‌های موجود نیز یکی دیگر از وظایف آنتی‌ویروس محسوب می‌شود.

برای مثال: اگر یک رایانه حاوی ده‌ها و صدها ویروس باشد؛ با نصب یک آنتی‌ویروس به‌روز و اسکن کامل سیستم، حجم قابل‌توجهی از این تهدیدات شناسایی و حذف می‌شود.

خطرات و خسارات عدم استفاده از آنتی‌ویروس

در قسمت قبل با کاربردهای اصلی آنتی‌ویروس آشنا شدیم. اما هنوز هم ممکن است برخی از افراد ضرورت استفاده از آنتی‌ویروس را جدی نگرفته باشند؛ که غالباً ریشه در عدم آگاهی از خطرات بدافزارها دارد.

از مهم‌ترین نتایج نفوذ بدافزار به رایانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1) تخریب یا حذف فایل:

یکی از مهم‌ترین خطرات نفوذ ویروس‌ها به سیستم تخریب یا حذف فایل‌ها است. سیستم‌عاملی را می‌توان تعویض یا تعمیر کرد؛ که توسط عوامل مخرب، دچار مشکل شده است. اما حذف یا تخریب فایل‌ها و داده‌های حساس به‌خصوص اگر نسخه‌ی پشتیبانی وجود نداشته باشد، قابل‌ جبران نیست.

بحث باج‌‌افزارها درمیان اخبار حوزه‌ی IT فراگیر شده است.

به زبان ساده‌تر یعنی شخص مهاجم با تکثیر یک ویروس، باعث قفل شدن فایل‌های رایانه‌ی قربانی شده است. در نهایت به‌ ازای ارائه‌ی کلید قفل‌گشایی، باج‌های سنگینی را در قالب پرداخت‌های رمزارزی طلب می‌کند.

2) کاهش سرعت:

ویروس‌ها با انتشار بی‌وقفه‌ی خود و درگیرکردن سخت‌افزار رایانه، باعث افت عملکرد و کاهش سرعت سیستم‌عامل رایانه یا گوشی هوشمند می‌شوند.

این مسئله باعث می‌شود تا امکان استفاده‌ی حداکثری از ظرفیت سخت‌افزاری وجود نداشته باشد و حتی بخشی از آن تلف شود.

3) تهدیدات امنیتی:

تهدیدات امنیتی عدم استفاد از آنتی‌ویروس

امروزه بیشتر رایانه‌ها دائماً به اینترنت متصل هستند و این امکان را به بدافزارها می‌دهند که؛ انتقال فایل‌ها و داده‌ها به مقصدهای ناشناس و پرخطر به‌سادگی انجام شود.

این ویروس‌ها معمولاً تروجان (Trojan) نامیده می‌شوند. به‌محض نفوذ به رایانه‌ی قربانی، فایل‌ها و داده‌های حساس و مهم را شناسایی کرده. و در آخربا اتصال به سرور مهاجم اقدام به ارسال آن‌ها می‌کنند.

از مهم‌ترین مواردی که توسط بدافزار به مقصد مورد نظر مهاجم یا هکر ارسال می‌شود عبارتند از:

  • تصاویر خصوصی کاربران
  • رمزهای عبور آن‌ها
  • لیست وب‌سایت‌های مورد علاقه‌شان

اگر به کسب اطلاع در مورد یکی از مهم‌ترین حمله‌های نرم‌افزای هکرها، به سیستم‌عامل کاربران علاقمند می‌باشید؛ پیشنهاد می‌کنیم نوشته‌ی معرفی حمله‌ی روز صفر (Zero Day) را حتما مطالعه کنید.

4) بروز خسارت‌های سخت‌افزاری:

در مواردی خاص، یک بدافزار می‌تواند یک بخش از سخت‌افزار رایانه را درگیر خود کرده و عملکرد آن را مختل کند یا به‌طور کامل از کار بیندازد، که باعث بروز خسارت‌های مادی بیشماری می‌شود.

اگر این عوامل مخرب به تجهیزات ذخیره‌سازی (مانند هارددیسک‌ها) خسارت‌ وارد کنند؛ باعث بروز خسارت مادی، از بین‌ رفتن اطلاعات ذخیره‌ شده روی آن و همچنین خسارت معنوی قابل‌ توجهی می‌شود.

ویژگی‌های یک آنتی‌ویروس خوب

ازآن‌جایی اکه امروزه اکثر فعالیت‌های ما، در فضای آنلاین است؛ استفاده از آنتی‌ویروس مناسب هائز اهمیت است.

ویروس‌ها همواره یک گام جلوتر از آنتی‌ویروس‌ها قرار دارند، بنابراین انتخاب مناسب، باعث غلبه‌ بربسیاری از این ویروس‌ها می‌شود.

مهم‌ترین ویژگی‌های یک آنتی‌ویروس خوب به شرح زیر است:

  • آنتی‌ویروسی را انتخاب کنیم که در ایران (یا هر کشوری که در آن سکونت داریم) در دسترس باشد.
  • پشتیبانی خوبی داشته باشد؛ اگر زمانی دچار مشکل یا سوالی شدیم، بدانیم که قرار است به چه صورت و از چه کسانی کمک بگیریم.
  • سرعت اسکن و حجم کاری کمی برای سیستم ما داشته باشد. به زبان ساده‌تر درحالی که به‌صورت همزمان هم با کامپیوتر خود کار می‌کنیم، و هم آنتی‌ویروس در حال اسکن کردن از سیستم ما باشد، سرعت کامپیوتر ما کاهش شدیدی پیدا نکند.
  • قابلیت آپدیت بصورت آفلاین داشته باشد. ما به‌عنوان کاربر بتوانیم فایل بروزرسانی را بصورت آفلاین دریافت و دانلود کنیم. این مورد در مواقعی که دسترسی محدودی به اینترنت داریم بسیار کمک کننده است.
  • هماهنطور که پیش‌تر گفتیم آنتی‌ویروس‌ها 2 وظیفه‌ی بسیار مهم دارند؛ 1) شناسایی به موقع و حذف عامل یا کد مخرب، 2) پیشگیری از ورود ویروس به رایانه است. آنتی‌ویروس خوب باید در زمینه‌ی پیشگیری هم بسیار قوی باشد.

جمع‌بندی

خط مقدم دفاع از شما در مقابل انواع عامل‌های مخرب، استفاده از آنتی ویروسی است که قابلیت اطمینان بالایی داشته باشد و مدام به روزرسانی شود. ما در مجموعه‌ی شیدافزار برای این نگرانی شما عزیزان، ضدویروس شید را پیشنهاد می‌کنیم.

موتورهای شناسایی بدافزار ضدویروس و امنیت اینترنتی شید، روزی دوبار با فهرستی از آخرین تهدیدهای شناسایی شده و خطرناک، به‌روزرسانی می‌شوند. فقط کافی‌است بدون هیچ ترسی رایانه‌ی خودتان را به اینترنت متصل کنید.

در صوت تمایل به آشنایی با ضدویروس‌های شید می‌توانید روی دکمه زیر کلیک کنید.

دوست عزیز

به انتهای این مقاله رسیدیم. از اینکه تا به اینجای کار با ما همراه بودید، سپاسگزاریم. خوشحال می‌شویم که نظر شما عزیزان را در قسمت کامنت مطالعه کنیم. اگر به مطالب بیشتر در حوزه‌ی امنیت و هک علاقمندید می‌توانید وبلاگ ما را دنبال کنید.

۴۱ نظر در “ضرورت استفاده از آنتی‌ویروس مطمئن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.