امنیت و هک, همه مطالب

19 نمونه جالب از آمار بدافزارها

بدافزارها

اگر تاکنون با مطلبی در خصوص امنیت کامپیوتر و بدافزارها برخورد کرده باشید احتمالا احساس می‌کنید که به دنیایی با واژه‌های ناآشنا وارد شده‌اید. ممکن است فهم برخی از اصطلاحات و لغات مشکل باشد. 

برای درک بهتر این موضوع، بهتر است که به اصطلاحات رایج در زمینه بدافزارها ( که می‌توانند به سیستم کامپیوتر یا موبایل شما آسیب برسانند و حریم شخصی‌تان را تهدید کنند) مسلط شویم. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم تا مقاله‌ی ما را با عنوان آشنایی با انواع بدافزار و چگونگی عملکرد آن‌ها، مطالعه بفرمایید.

در این نوشته قصد داریم در مورد جدید‌ترین تهدیدات و شاخص‌های مرتبط با بدافزار‌ها صحبت کنیم.

جدیدترین اطلاعات در مورد بدافزارها

1) بین دسامبر 2018 و ژانویه 2019،‌ فعالیت بدافزارها 61 درصد افزایش یافت.

این افزایش فعالیت که شامل انواع بدافزار می‌شود، با پخش شدن بدافزار ایمیلی، مورد توجه زیادی قرار گرفت. باج افزار WannaCry که سیستم‌های ویندوزی را هدف قرار می‌داد، جلودار این موج بود.

2) انستیتوی AV-Test بیش از 350000 برنامه بدخواه یا بدافزار جدید را هر روز ثبت می‌کند.

این مورد بیانگر اوضاع خراب تولید بدافزار است. آمار توزیع تهدیدات در طول سال گذشته 70 درصد برای بدافزار و 22 درصد ‌برای برنامه‌های ناخواسته بود.

3) هر 7 ثانیه یک بدافزار جدید منتشر می‌شود.

تنها در نیمه اول سال 2018 میزان بدافزارهای جدید، برابر با میزان بدافزارها در کل سال 2017 بود.

4) تنها در طول یک ماه در سال 2018، 57000 تهدید بدافزاری جدید شناسایی شد.

اگر می‌خواهید بدانید چه تعداد ویروس کامپیوتری در طول یک ماه منتشر می‌شود، فقط کافیست از این مورد شروع کنید. اگرچه مجرمان سایبری اساس کار خود را تغییر نمی‌دهند اما دائماً نیاز دارند تا رزومه خراب‌کاری خود را به‌روز کنند و همیشه یک الی دو قدم جلوتر از سیستم‌های امنیتی قرار بگیرند.

‌5) در طول سال 2018 هزینه حملات بدافزاری ، 11 درصد افزایش یافت.

هزینه کلی حملات سایبری در همه دسته‌ها در حال افزایش است. اما دسته بدافزارها سریع‌ترین افزایش را دارد. گران‌ترین حملات شامل حملات تحت وب و برنامه‌های بدافزاری است. لازم به ذکر است که باج‌افزار و حملات ستون پنجمی سریع‌ترین افزایش را دارند. اما همچنان هر دو عقب‌تر از بدافزارها هستند.

6) باتوجه به تحلیلی که از حدود 1000 حمله سایبری به ‌دست‌ آمد،‌ بدافزار شایع ترین‌ نوع از حملات سایبری بود.

می‎توان گفت که این نوع حمله، گران‌ترین تهدید سایبری برای کشورهای مختلف است.

7) در سال 2017 یک درخواست از هر 13 درخواست داخل وب، منجر به آلودگی با بدافزار شد. یعنی 3 درصد افزایش نسبت به سال 2016 وجود داشته اشت.

سیمانتک جهت اطلاع از وجود ویروس تصمیم به تست آدرس‌های مختلف گرفت. او دریافت که از هر 13 درخواست یکی از آن‌ها آلوده بود. از طرف دیگر در سال 2016 از هر 20 درخواست یک درخواست آلوده وجود داشت.

8) ضدویروس‌های برتر سال 2018 عبارتند از:  بیت دیفندر با شناسایی 100 درصد، مک آفی 98 درصد، ترند میکرو 98 درصد، کسپرسکی 99.8 درصد و آواست 99.7 درصد.

این آمار به نظر خوب است اما باید همچنان مراقب بود. زیرا تنها یک حمله موفقیت‌آمیز کافی‌ست تا دیوار امنیت شکسته شود و داده‌هایتان از دست رود. همچنین شناسایی حملاتی مانند مهندسی اجتماعی و برخی تکنیک‌های بدون فایل غیرممکن یا بسیار دشوار است.

9) تعداد کاربرانی که از نرم‌افزار امنیتی رایگان استفاده می‌کنند 44 درصد است؛ که افزایشی قطعی نسبت به چند سال گذشته دارند.

تعداد کاربران بدون ضد‌ویروس کمتر شده است و اکنون نیم درصد است.

10) 93.06 درصد از ‌کل وب‌سایت‌ها از جاوااسکریپت استفاده می‌کنند.

بدافزارهای جاوااسکریپتی هیچ نیازی به دخالت کاربر برای اجرا ندارد. مجرمان اینترنتی از این موضوع نهایت استفاده را می‌برند. بنابراین اکثر اوقات وب‌سایت‌های محبوب را آلوده می‌کنند. آن‌ها می‌خواهند ترافیک مفید وب‌سایت را به صفحات آلوده خودشان هدایت کنند.

11) به گفته شرکت سوفوس،‌ 82 درصد سایت‌های آلوده، در ‌واقع سایت‌های قانونی هک شده، هستند.

اگر فکر می‌کنید که سایت‌های معتبر بزرگ شما را آلوده نمی‌کنند سخت در اشتباهید. استفاده از جاوااسکریپت در ساخت وب‌سایت‌های مختلف بسیار رایج است. بنابراین آلوده کردن از طریق آن برای مجرمان به راحتی آب خوردن است. همچنین دانلودهای جانبی، جدیدترین تهدید بدافزاری است که باید مراقب آن‌ها باشید.

12) در طول سال گذشته بدافزارهای مک 27 درصد ‌افزایش داشتند.

به‌همین‌علت کاربران اپل بایستی هرچه سریع‌تر امنیت را در اولویت خود قرار دهند. ویروس‌های جدید مک در حال تولید انبوه هستند و شما ممکن است هدف بعدی باشید. اگرچه احتمال حمله به اندروید همیشه زیاد است، اما آیفون شما نیز به یک نرم‌افزار امنیتی نیاز فوری دارد.

13) بدافزارهای اخیراً توسعه‌یافته برای ویندوز، 3 درصد کاهش داشته‌اند.

سیستم‌عامل اصلی اکثر کاربران همچنان ویندوز است. این موضوع آن را به هدف اصلی مهاجمین تبدیل می‌کند.

14) بر اساس تحقیق مک آفی اگر انتشار بدافزارهای موبایل با همین سرعت ادامه پیدا کند؛ درآمد  حاصل از آن می‌تواند تا سال2020 به یک میلیارد دلار برسد.

در حالی که سال 2018، سال بدافزارهای موبایل بود، اما سال ۲۰۱۹ بدافزارها به‌شکلی بی‌سابقه گسترش یافتند. فناوری هوشمند محبوب و محبوب‌تر می‌شود و این افزایش به‌قدری سریع است که شرکت‌ها تست‌های ضد بدافزار و برطرف کردن مشکلات امنیتی را فراموش کرده اند.

15) در سال 2018، تنها 20 درصد از دستگاه‌های اندرویدی به آخرین نسخه خود به‌روزرسانی شدند.

سیستم‌عامل قدیمی می‌تواند منجر به آلودگی شود.

16) افزایشی ۸۵ درصدی در میزان استراج کنندگان غیرقانونی ارز دیجیتال وجود دارد.

هکرها تنها با چند خط کد می‌توانند قدرت پردازشگر شما را در دست بگیرند. با این‌ قدرت آن‌ها به‌دنبال استخراج ارزهای دیجیتال هستند. این نوع حمله یکی از حملات با رشد سریع است که می‌تواند هزینه گزافی بر دوش اشخاص و ارگان‌ها بگذارد.

17) در سال 2018 بیشتر از 4200 وب‌سایت در دنیا، به‌منظور استخراج ارز دیجیتال سوار مرورگر کاربران شدند.

در یکی از این حملات بیشتر از ۴۰۰۰ وب‌سایت دولتی و غیردولتی مورد هدف قرار گرفتند. این وب‌سات‌های دولتی شامل دفتر اطلاعاتی بریتانیا، پورتال اطلاعاتی دادگاه‌های امریکا، شورای شهر منچستر، پلیس سوئد و همچنین برخی ارگان‌های دیگر می‌شوند.

18) افزایش 92 درصدی در شکل‌های جدید دانلودر.

بدافزارهای دانلودر نوعی از برنامه‌های مخرب هستند  که بدافزار‌های دیگر را دانلود می‌کنند. بعد از اینکه آلودگی به‌وسیله بدافزارهای دانلودر در دستگاه ایجاد شد، بدافزارهای دیگر نیز وارد عمل می‌شوند.

19) 77 درصد از حملات بدافزاری که به سازمان‌ها لطمه وارد کردند، از رخنه‌ها یا تکنیک‌های بدون فایل سود می‌برند.

یکی از مهم‌ترین تغییرات شاخص بدافزار در سال 2018، کمرنگ شدن نوع فایل EXE برای انتقال آلودگی بود. این مورد یکی از بدترین آمارها است. ضدویروس‌های سنتی که فایل‌های اجرایی را در جهت یافتن تهدید امنیتی اسکن می‌کنند، نمی‌توانند این نوع حملات را تشخیص دهند.

مطالب مرتبط

۷ نظر در “19 نمونه جالب از آمار بدافزارها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.