امنیت و هک, همه مطالب

مراقب عکس‌های آلوده باشید!

عکس های آلوده

مشکلات مربوط به عکس های آلوده تازگی ندارد و کاربران بسیاری را درگیر خود می‌کنند. مجرمین فضای مجازی جهت آلوده کردن دستگاه‌تان به بهره‌برداری از تصاویر شما می‌پردازند.

در اکثر موارد ماهیت عکس‌ها بی‌آزار و بدون مشکل است، اما آن‌ها شما را گول می‌زنند تا کار اشتباهی انجام دهید. در موارد دیگر یک فایل jpg ممکن است که حاوی انواع بدافزارها باشد.

برای درک بهتر این موضوع، بهتر است که به اصطلاحات رایج در زمینه بدافزارها ( که می‌توانند به سیستم کامپیوتر یا موبایل شما آسیب برسانند و حریم شخصی‌تان را تهدید کنند) مسلط شویم. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم تا مقاله‌ی ما را با عنوان آشنایی با انواع بدافزار و چگونگی عملکرد آن‌ها، مطالعه بفرمایید.

راه‌هایی که یک عکس می‌تواند موجب آلودگی کامپیوتر شما شود.

1) ایمیل‌های اسپم

همان‌طور که می‌دانید خیلی از اسپم‌ها صرفاً برای گول زدن و هدایت شما به‌سمت یک سایت مخصوص ارسال می‌شوند. (وب‌سایت‌هایی که حاوی کدهای مخرب هستند). احتمالاً می‌دانید که نباید پیوندهای موجود در ایمیل‌های اسپم را کلیک کنید. حتی این ایمیل‌ها ممکن است حاوی عکس های آلوده نیز باشند. در مورد تصاویر داستان متفاوت است. چراکه تصاویر داخل ایمیل بدون آن‌که شما کاری کنید می‌توانند خودبه‌خود باعث آلودگی سیستم شما بشوند.

خوشبختانه امروزه بیشتر برنامه‌های دریافت ایمیل تصاویر را به‌شکل پیش‌فرض نمایش نمی‌دهند. بگذارید که به‌همین شکل کار کنند و تغییرشان ندهید.

2) پسوند فایل‌های ویندوز

یک حقه دیگر نیز وجود دارد که براساس پسوند فایل‌های ویندوز کار می‌کند. مثلاً اگر فایلی به‌نام جنیفر.jpg.exe  دریافت کنید در بیشتر سیستم‌های ویندوزی به‌شکل جنیفر.jpg ظاهر می‌شود. در واقع به‌شکل یک عکس به نظر می‌آید. گرچه در‌ اصل یک برنامه اجرایی است. هنگامی که برنامه را اجرا می‌کنید احتمالاً یک تصویر جذاب را نمایش می‌دهند که درحال تخریب کامپیوتر شما است.

3) استگانوگرافی یا نهان‌نگاری

درنهایت روش دیگری به‌نام استگانوگرافی یا نهان‌نگاری وجود دارد. در دنیای دیجیتال این مفهوم به‌شکل پنهان کردن داده‌‌ها در یک نوع متفاوت از آن‌ها بروز می‌کند. مثلاً یک فایل jpg می‌تواند بدون آن‌که ظاهر تصویر را خراب کند دارای داده‌های خاصی در بین پیکسل‌های تصویر باشد. این اطلاعات اضافی می‌تواند حاوی کدهای مخربی باشد که پیدا کردن آن‌ها بسیار دشوار می‌شود.

یک تصویر حاوی کدهای مخرب نمی‌تواند به‌خودی‌خود اقدام تخریب‌گرانه‌ای انجام دهد. هیچ نمایش‌دهنده تصویری وجود ندارد که بداند چه‌طور این کدهای خاص را اجرا کند. حتی اگر آن کد، رمزنگاری نشده باشد.

اما بدافزارنویسان بیشتر اوقات کد مخرب خود را در تکه‌های جدا پخش می‌کنند تا از شناسایی در امان باشند. اطلاعات نهان در یک تصویر می‌تواند دستورالعمل‌هایی باشد که برای یک بدافزار دیگر روی کامپیوتر شما مفید است. برای مثال می‌توانید در مورد بدافزار Zeus تحقیق کنید.

اما چطور از خودتان محافظت کنید؟

این‌که بی‌خیال عکس‌ها شوید کمی افراط‌گرایانه است. ولی در هر صورت عکس های آلوده را جدی بگیرید. راه‌های بهتری نیز وجود دارند.

  • سیستم‌عامل و مرورگر و آنتی‌ویروس خود را همیشه به‌روز نگهدارید. البته که باید همین الان هم این کار را انجام دهید.
  • همچنین مراقب تصاویری که از منابع ناشناس دریافت می‌کنید باشید.
  • و درنهایت ویندوز را طوری تنظیم کنید تا پسوند‌های فایل‌ها را نشان بدهند.

این تنظیم را می‌توانید در قسمت folder options که در تب viewدر کنترل پنل قرار دارد، پیدا کنید. نام این تنظیم : Hide extensions for known file types است.

محافظت در برابر عکس‌های آلوده

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.