امنیت و هک, همه مطالب

۷ ویروس رایانه‌ای که باید بشناسید

ویروس رایانه‌ای

ویروس رایانه‌ای برنامه‌های کوچک مخربی هستند که برای خراب کردن کامپیوتر شما طراحی شده‌اند. آن‌ها برخی از فایل‌های ذخیره شده در رایانه شما را تخریب می‌کنند و همچنین باعث خرابی نرم‌افزارهای دیگر می‌شوند. برخی از آن‌ها پلید‌تر هستند و اطلاعات حساس را به سرقت می‌برند. حتی می‌توانند کنترل منبع تغذیه را به دست آورند و آن را نابود کنند.

به همین دلیل آگاهی بیشتر در مورد ویروس‌ها و طرز کار آن‌ها، منجر به آمادگی بیشتری در برابرشان می‌شود.

در ادامه به معرفی 7 ویروس مهم رایانه‌ای خواهیم پرداخت.

در ضمن اگر به‌دنبال راهکارهایی، برای بالابردن امنیت کامپیوتر خود هستید میتوانید مقاله‌ی ما؛ امنیت کامپیوتر شخصی و روش‌های بهبود آن را مطالعه کنید.

فهرست مطالب

معرفی 7 ویروس مهم رایانه‌ای

7 ویروس رایانه‌ای که آشنایی با آن‌ها بسیار لازم و ضروری است، به شرح زیر می‌باشند:


۱. ویروس چندریختی‌

کثیف واژه کوچکی برای تعریف این نوع ویروس است. زمانی که یک ویروس چندریختی رایانه‌ای را هدف قرار می‌دهد، هم‌زمان از خودش کپی‌های متغیر و متفاوت می‌سازد. به همین دلیل برنامه‌های آنتی‌ویروس برای شناسایی این نوع ویروس دردسرهای زیادی دارند.

۲. ویروس مقیم‌

تفاوت بین یک ویروس مقیم با ویروس غیرمقیم در نوع رفتار آن‌هاست. یک ویروس غیرمقیم برای اینکه بتواند اثر مخرب خود را برجای بگذارد، در ابتدا باید اجرا شود. اما ویروس مقیم هر زمان که سیستم‌عامل بارگذاری شد اجرا می‌شود. در واقع این ویروس  در حافظه سیستم قربانی ذخیره و پنهان می‌شود. به همین دلیل از بین بردن این نوع ویروس، دشوارتر است.‌

۳. ویروس سکتور بوت‌

قبل از هرچیز باید نسبت به سکتور بوت اطلاعات مختصری داشته باشیم. سکتور بوت به یک قسمتی از دیسک سخت یا رسانه قابل حمل گفته می‌شود.

این قسمت اطلاعات مورد نیاز برای بوت شدن یک کامپیوتر را در بر دارد. یک ویروس سکتور بوت قسمتی از این ناحیه را به‌نام رکورد بوت اصلی یا master boot record آلوده می‌کند و اطلاعات صحیح را با اطلاعات نادرست خودش معاوضه می‌کند.

این ویروس قبل از آماده شدن سیستم‌عامل اجرا می‌شود و می‌تواند رایانه را غیرقابل بوت کند.‌

۴. ویروس چند تکه‌ای‌

برخلاف گونه‌های دیگر ویروس‌ها که در هر زمان یک قسمت از سیستم آلوده شده را مورد حمله قرار می‌دهند، یک ویروس چند تکه‌ای دو قسمت را مورد حمله قرار می‌دهد. این ویروس می‌تواند هم سکتور بوت و هم داده‌های برنامه‌ها و سیستم‌عامل را آلوده کند.

این امر موجب اجرای هم‌زمان آلودگی‌ها در قسمت‌های مختلف سیستم می‌شود؛ مانند اینکه چند بمب در چندین نقطه به‌شکل هم‌زمان منفجر شوند. به‌خاطر این ویژگی ویروس چند تکه‌ای، می‌تواند چندین و چندبار سیستم را آلوده کند.

مگر اینکه تمام اجزای آن کاملاً نابود شوند.‌

۵. ویروس بازنویسی‌کننده‌

همان‌طور که از نام آن پیداست؛ این ویروس فایل مورد حمله را نابود می‌کند. این امر را با بازنویسی کردن داده‌های فایل در قسمت مربوط به حافظه، انجام می‌دهد. در واقع تنها با حذف فایل مخرب نابود می‌شود. در بیشتر موارد نابود کردن آن به‌معنای از دست رفتن اطلاعات، برنامه‌ها و نصب مجدد آن‌ها‌ست.‌‌

۶. ویروس منحرف‌کننده مرورگر‌

این نوع ویروس همچنین با نام تغییر مسیر دهنده‌ی مرورگر نیز، شناخته می‌شود. دلیل شهرت او به این نام تغییر مسیری که در حین مرور سایت‌ها (بدون اجازه کاربر) ایجاد می‌کند، است.

این ویروس پس از اینکه مستقر شد تنظیمات مرورگر (شامل صفحه خانگی و جستجوگر پیش‌فرض) را تغییر می‌دهد و کاربر را به سایت‌های مخرب هدایت می‌کند.

در واقع از طریق پیوست ایمیل، دانلودهای رایگان یا مرور یک سایت آلوده، منتشر می‌شود. همچنین می‌تواند یک جاسوس‌افزار روی سیستم قربانی نصب کند و اطلاعات خصوصی کاربر را مورد دستبرد قرار دهد. حتی ممکن است ویروس‌های دیگر مانند باج‌افزار (که داده‌های کاربر را رمزنگاری و سپس اخاذی می‌کند) را نصب کند. ‌

۷. ویروس ماکرو‌

اول از همه باید بدانیم که ماکرو چیست. ماکرو مجموعه‌ای از دستورات است که می‌تواند در برنامه‌هایی نظیر word یا excel نصب و باعث انجام یک سری کارها شود. بیشترین استفاده از آن خودکارسازی کارهای تکراری و عمومی است.

یک ویروس ماکرو یک برنامه مخرب است که با زبان ماکرو نوشته می‌شود و ماکروهایی که از قبل نصب شده‌اند را تغییر یا جایگزین می‌کند. زمانی که سندی آلوده به این ویروس شود دستورات ماکرو اجرا خواهند شد. ‌

این دستورات می‌تواند منجر به:

  • آلودگی دیگر اسناد موجود در رایانه،
  • مچنین باعث به‌هم‌ریختگی در اسناد متنی شود،
  • یا به حساب‌های ایمیل دسترسی پیدا کرده و به آدرس‌های موجود در آن‌ها هرزنامه ارسال کند.
  • همچنین ویروس ماکرو می‌تواند تمام سیستم‌عامل‌ها شامل ویندوز، مک و لینوکس را دچار آلودگی می‌کند.‌‌

خط مقدم دفاع از شما در مقابل حملات روز صفر، استفاده از آنتی ویروسی است که قابلیت اطمینان بالایی داشته باشد و مدام به روزرسانی شود. ما در مجموعه‌ی شیدافزار برای این نگرانی شما عزیزان، ضدویروس شید را پیشنهاد می‌کنیم.

موتورهای شناسایی بدافزار ضدویروس و امنیت اینترنتی شید، روزی دوبار با فهرستی از آخرین تهدیدها و خطرناک، به‌روزرسانی می‌شوند. فقط کافی‌است بدون هیچ ترسی رایانه‌ی خودتان را به اینترنت متصل کنید.

در صوت تمایل به آشنایی با ضدویروس‌های شید می‌توانید روی دکمه زیر کلیک کنید.

جمع‌بندی

شرحی که از این 7 ویروس رایانه‌ای بیان کردیم، تنها بخش کوچکی از کار آن‌ها بود. جزییات بیشتر از طرز کار آن‌ها ممکن است که برای تمام کاربران جالب نباشد.‌

اما نکته اصلی در این است که برنامه‌های بدخواه نظیر آنچه بیان کردیم می‌توانند دستگاه دیجیتال شما را به دشمن‌تان تبدیل کنند.

دوست عزیز

به انتهای این مقاله رسیدیم. از اینکه تا به اینجای کار با ما همراه بودید، سپاسگزاریم. خوشحال می‌شویم که نظر شما عزیزان را در قسمت کامنت مطالعه کنیم. اگر به مطالب بیشتر در حوزه‌ی امنیت و هک علاقمندید می‌توانید وبلاگ ما را دنبال کنید.

مطالب مرتبط

۴ نظر در “۷ ویروس رایانه‌ای که باید بشناسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.