امنیت و هک, همه مطالب

آشنایی با انواع لایه‌های وب

لایه های وب

هر روزه میلیاردها جستجو در سرتاسر وب رخ می‌دهد. جستجو در وب که دیگر معنایش با گوگل یکی شده است، در‌ واقع به‌وسیله موتورهای جستجوی گوگل نیز فهرست‌گذاری می‌شود.  در این مقاله قصد داریم به‌صورت کوتاه و مختصر در مورد انواع لایه‌ های وب صحبت کنیم.

در ضمن اگر به‌دنبال راهکارهایی، برای بالابردن امنیت کامپیوتر خود هستید میتوانید مقاله‌ی ما؛ امنیت کامپیوتر شخصی و روش‌های بهبود آن را مطالعه کنید.

فهرست مطالب

انواع لایه‌ های وب

انواع لای های وب

در ادامه در مورد لایه ای مختلف وب توضیح خواهیم داد:


لایه وب واضح:

مثلاً اگر اسم خودتان را جستجو کنید با هزاران یا حتی میلیون‌ها نتیجه رو‌به‌رو می‌شوید که تنها بخشی کوچکی از آن‌ها برای شما آشنا است.

اگر تمامی حجم وب را به کوهی تشبیه کنیم: نمایه‌های شبکه‌ی اجتماعی‌تان، بیوگرافی روی وب‌سایت محل کارتان و اخبار مرتبط به شما تنها سطح کوچکی از وب به‌نام لایه «واضح» را شامل می‌شوند. یعنی تنها نوک قله کوه به حساب می‌آید. البته که این بخش بسیار عظیم به نظر می‌‌آید. در حقیقت این نوک قله تنها حدود 4 درصد از کل فضای وب جهانی را شامل می‌شود.

بخش بزرگی از حجم وب به‌نام «وب تاریک» به‌وسیله هیچ موتور جستجویی فهرست‌گذاری نمی‌شود. ولی بااین‌حال برای متخصصان بخش امنیت حائز اهمیت است.

وب عمیق:

اطلاعاتی نظیر آمار پزشکی یا اطلاعات حساب بانکی، ایمیل‌ها، اطلاعات مالی و خیلی چیزهای دیگر در سطح «وب عمیق» وجود دارند.

این‌ اطلاعات فهرست‌گذاری نمی‌شوند، زیرا یا به‌وسیله رمز عبور محافظت می‌شوند، یا پشت یک فرمی مخفی هستند و یا این‌که حجم اطلاعات مرتبط با آن بسیار زیاد است (مثلاً توییت‌ها).

قسمت‌هایی در وب عمیق وجود دارد که به‌طور عمومی استفاده می‌شوند ولی مشابه «لایه واضح» جالب نیستند. اطلاق تعبیر «پنهان» به این سطح از وب یک‌جور اشتباه است اما باید بدانید که این اطلاعات کجا ذخیره می‌شوند؛ چرا که گوگل به آن‌ها دسترسی ندارد و نمی‌تواند در بازیابی آن‌ها به شما کمکی کند.

اگر تابه‌حال به ایمیل خود وارد شده باشید در حقیقت به دنیای وب عمیق وارد شده‌اید.

وب تاریک:

زیرمجموعه‌ای از وب عمیق «وب تاریک» است که به بهشتی برای عملیات زیرزمینی مخرب شهرت دارد. اما همیشه این‌طور نیست. چرا که خیلی از سایت‌های مطرح نظیر فیسبوک نیز سایت‌های «پیازگونه» دارند.

« پیازگونه اصطلاحی است برای توصیف سایت‌هایی که در لایه‌های پایین‌تر از لایه واضح فعالیت می‌کنند».

ذات مخفی و کدگذاری شده وب تاریک آن را به محلی امن برای کارهای مجرمانه تبدیل می‌کند. به‌شکل گسترده‌ای از ارز‌های دیجیتال نظیر بیت کوین، به‌دلیل ماهیت ناشناس خود، در این محافل استفاده می‌شود. از مواد مخدر و اسلحه گرفته تا داده‌های لو رفته ناشی از نفوذ در شبکه‌های مختلف همگی از موارد خریدوفروش در وب تاریک هستند.

برای دسترسی به وب تاریک باید از یک مرورگر که شما را ناشناس می‌کندنظیر Tor، استفاده کنید.

شبکه Tor و دیگر شبکه‌های وب تاریک امکان ردیابی کارهای کاربران را دشوار می‌کنند و بنابراین ترافیک تبادلی آن‌ها کدگذاری و پنهان می‌شود. فناوری اصلی زیربنای Tor به‌نام «مسیریابی پیازگونه» در حقیقت به‌وسیله سازمان نیروی دریایی آمریکا پایه‌گذاری شد و تا به امروز نیز تقریباً نصف سرمایه آن از طریق دولت ایالات متحده تأمین می‌شود.

کرونا و گسترش جرایم سایبری

درنتیجه شیوع ویروس کرونا جرایم سایبری نیز گسترش یافت.

بنا بر گزارش مایکروسافت که در ماه سپتامبر منتشر شد، در نیمه اول سال 2020 حدود 35 درصد افزایش در میزان حملات سایبری را به وجود آمده است. که نسبت به نقطه متناظر در سال 2019 در این حملات از رخنه‌های بسیاری استفاده شده است. بعلاوه حجم کاربران وب تاریک نیز در طول دوران قرنطینه به‌شکل نجومی افزایش یافت.

حقیقتی که برای اکثر مردم تعجب‌آور است، این می‌باشد که بازارهای تحت وب تاریک به‌صورت یک شرکت و تجارت عادی فعالیت می‌کنند. مردم می‌توانند مشابه سایت‌های عادی، در مورد چیزهای مختلف در وب‌سایت‌های تاریک نظر بدهند، گزارش تخلف کنند و یا حتی با بخش پشتیبانی تماس بگیرند!

مثلاً یکی از کالاهایی که در این محافل عرضه می‌شوند، مدارک جعلی می‌باشند. این مدارک  بسته به نوع آن‌ها قیمت‌های گوناگونی دارند. در واقع قیمت میانگین این‌ها بسته به نوع و کشور مورد نظر متفاوت است. مثلا در سال 2019 کد هویت اجتماعی حدود 67 دلار، پاسپورت‌ها حدود 53 دلار و گواهی‌نامه رانندگی حدود ۴۸ دلار ارزش داشت.

چگونه از اطلاعات شخصی خود محافظت کنیم؟

اولین و راحت‌ترین کار برای محافظت از داده‌های هویتی شخصی این است که برای سایت‌های مختلف از نام کاربری و رمز عبور تکراری استفاده نکنید.

تقریباً همه می‌دانند که استفاده مجدد از یک رمز عبور کار اشتباهی است. اما براساس یک تحقیق به‌وسیله سایت lastpass بیشتر مردم دقیقاً همین کار را انجام می‌دهند. تنها تغییر یک یا 2 کاراکتر در زمان استفاده مجدد از یک رمز عبور کافی نیست. باید رمز‌های عبور پیچیده و ممتاز برای همه حساب‌هایتان داشته باشید.

اگر شک دارید که اطلاعات ورود شما لو رفته‌اند یا نه، بهتر است که رمز عبور خود را تغییر دهید. همچنین در فضای آنلاین اطلاعات هویتی کمتری از خودتان منتشر کنید و زمان پر کردن فرم‌ها فقط مواردی که حیاتی است را وارد نمایید. در آخر این‌که هنگام وب‌گردی جانب احتیاط را رعایت کنید. همچنین از بازدید سایت‌ها و یا پیوست‌های مشکوک پرهیز نمایید.

تجار و شرکت‌ها نیاز دارند تا از افشای داده‌ها و اطلاعات‌شان در فضای عمومی جلوگیری شود و این کار با به کارگیری حربه‌های امنیتی جدید و همچنین آموزش کارمندان امکان‌پذیر است.

از پروسه‌ها و ابزارهایی استفاده کنید تا وقتی اطلاعات حساس لو رفت سریع خبردار شوید. هرچقدر سریع‌تر افراد و سازمان‌ها از نفوذ و لو رفتن داده‌ها یا حملات دیگر باخبر شوند خرابی کمتری در پی خواهد داشت.

جمع‌بندی

به زبان ساده بگوییم، در بین لایه های وب؛ وب تاریک و وب عمیق به همان اندازه وب معمول برای رصد کردن حائز اهمیت می‌باشند.

دوست عزیز

به انتهای این مقاله رسیدیم. از اینکه تا به اینجای کار با ما همراه بودید، سپاسگزاریم. خوشحال می‌شویم که نظر شما عزیزان را در قسمت کامنت مطالعه کنیم. اگر به مطالب بیشتر در حوزه‌ی امنیت و هک علاقمندید می‌توانید وبلاگ ما را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.