امنیت و هک, همه مطالب

آشنایی با روش‌های تشخیص هرزنامه

تشخیص هرزنامه

هرزنامه به ایمیل‌هایی گفته می‌شود که به‌شکل رندم به تعداد زیادی از افراد ارسال می‌شوند. این‌گونه ایمیل‌ها از طرف گروه‌های مختلفی ارسال می‌شوند. اما عمده آن‌ها توسط مجرمانی که می‌خواهند شما را فریب داده و از شما سوءاستفاده کنند، ارسال می‌شوند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با روش های تشخیص هرزنامه آشنا کنیم، زیرا آگاهی از آن‌ها به شما کمک می‌کند تا قربانی اهداف شوم این مجرمان نشوید.

در ضمن اگر به‌دنبال راهکارهایی، برای بالابردن امنیت کامپیوتر خود هستید میتوانید مقاله‌ی ما؛ امنیت کامپیوتر شخصی و روش‌های بهبود آن را مطالعه کنید.

فهرست مطالب


تشخیص هرزنامه و نامه‌های کلاهبرداری

برخی از این روش‌ها به شرح زیر می‌باشند:

۱. قبل از باز کردن ایمیل اطمینان حاصل کنید که فرستنده آن را می‌شناسید.

از آنجایی که می‌توانید نام و آدرس فرستنده را در لیست صندوق ورودی ببینید پس می‌توانید تنها با خواندن نام آن متوجه شوید که این ایمیل، هرزنامه است یا خیر.

بااین‌حال برخی از ارسال‌کنندگان هرزنامه خود را به‌جای یک شرکت مطرح قالب می‌کنند و این باعث می‌شود که تنها به آدرس فرستنده ایمیل اکتفا نکنیم.

  • اگر نامه از طرف سایتی که نمی‌شناسید فرستاده شود، این احتمال که هرزنامه باشد، وجود دارد.
  • در موارد معدودی ارسال‌کنندگان هرزنامه حساب کاربری افراد دیگر را تحت کنترل خود در می‌آورند. به این معنا که ممکن است ایمیلی از طرف دوستانتان که هک شده‌اند، دریافت کنید. به‌همین‌خاطر چک کردن آدرس فرستنده اولین قدم است، اما تنها قدم نیست.
  • اگر آدرس فرستنده شامل اعدادی بی‌معنی است یا اینکه از دامنه ناشناسی ارسال شده است، باید مطمئن باشید که هرزنامه است.

۲. از موضوع ایمیل برای شناسایی هرزنامه بودن آن استفاده کنید.

احتمالاً می‌دانید که موضوعات هرزنامه‌ها معمولأ شامل: فروش، فرصت‌های سرمایه‌گذاری، جوایز، درخواست پول، اطلاعاتی که درخواست نکرده بودید، می‌شوند.

موضوع اهرزنامه‌ها
  • اگر علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر راجب به موضوعات ایمیل‌های فیشینگ هستید، مقاله ما با عنوان فیشینگ و انواع آن را، مطالعه بفرمایی.

۳. از ارائه اطلاعات شخصی یا انجام کاری که هرزنامه از شما می‌خواهد، اجتناب کنید.

اسم این کار فیشینگ است. یعنی فردی خود را به‌جای سایتی مشهور مثل پی پال جا می‌زند و قصد دارد که اطلاعات شخصی خود را به‌روز کرده یا شما اطلاعات احراز هویت خود را افشا کنید. به‌طور کلی اگر ایمیلی درخواست فوری برای اطلاعات شخصی شما کرد؛ بدانید که فیشینگ است و باید بی‌خیالش شوید.

یکی از عمومی‌ترین موضوعاتی که استفاده می‌کنند «اشکال در حساب کاربری شما» است. تقریباً این نوع موضوع همیشه فیشینگ است. اگر مشکلی در حساب کاربری شما وجود داشته باشد هنگام ورود به آن، به شما اطلاع داده می‌شود.


۴. ماوس را روی پیوند‌های موجود در ایمیل قرار بدهید و آدرس‌ها را بررسی کنید.

برای مثال ماوس خود را روی پیوند مقابل قرار دهید: www.google.com کلیک نکنید، فقط در پنجره مرورگر چک کنید که آدرس گوگل را نشان می‌دهد. ارسال‌کنندگان هرزنامه از این ترفند برای هدایت شما به سایت‌های خطرناک استفاده می‌کنند. یعنی آدرسی غیر از چیزی که نشان داده شده را، قرار می‌دهند.

پیوندهای موجود در هرزنامه
  • موردی که باید دقت کنید این است که آدرس شامل اعداد است یا خیر؟. اکثر شرکت‌های مشهور به‌جای اعداد از حروف در نام دامنه سایت خود استفاده می‌کنند.

۵. به‌دنبال اشتباه تایپی عجیب در متن نامه باشید.

هرزنامه می‌تواند از کشورهای مختلف ارسال شود و می‌تواند به‌شکلی نوشته شود تا شما را جذب خود کند. یکی از راه‌هایی که هرزنامه‌ها از سد فیلترها می‌گذرند نوشتن اشتباه کلمات کلیدی است.

  • ممکن است چنین چیزی را در آدرس‌ها نیز مشاهده کنید. برای مثال www.ebay.random.words.and.numbers.10002122.com
  • هرزنامه معمولاً شامل عکس‌های بزرگی است که بیشتر فضای نامه را به خود اختصاص می‌دهند. متن نوشتار معمولاً با قلم بزرگ نوشته می‌شود تا توجه شما را جلب خود کند.

۶. هرگز پیوست‌ها را باز نکنید مگر زمانی که از محتوا آن‌ها مطمئن هستید.

درصورتی‌که به فرستنده اطمینان کافی را ندارید، یا فکر می‌کنید ایمیل در اصل یک هرزنامه است، از باز کردن پیوست‌ها خودداری کنید. زیرا سریع‌ترین روش تکثیر ویروس‌ها همین است. اگر واقعاً می‌خواهید که پیوست را باز کنید روی آن‌ها کلیک راست کرده و گزینه اسکن را برای یافتن ویروس‌های احتمالی انتخاب کنید.

جیمیل به شکل اتومات این کار را انجام می‌دهد اما بی‌نقص نیست.

۷. پیوند‌ها را به‌جای کلیک کردن روی آن‌ها، دستی تایپ کنید.

عمومی‌ترین راه به‌ خطر افتادن اطلاعات شما این است که روی یک پیوند در هرزنامه کلیک کنید.

اما اگر دودل هستید که یک ایمیل، هرزنامه است یا خیر، می‌توانید روش‌هایی را که در ادامه بیان می‌کنیم را، امتحان کنید. برای مثال اگر ایمیلی غیرمنتظره حاوی یک شماره خرید از آمازون دریافت کرده‌اید می‌توانید به خود سایت آمازون رفته و شماره خرید ذکر شده در نامه را مستقیماً وارد سایت کنید.

کار کردن با هرزنامه

۱. هیچ وقت اطلاعات شخصی خود شامل نام کاربری و رمز عبور را افشا نکنید.

اگر آمازن از شما می‌خواهد که وارد سایتش شوید تا چیزی را چک کنید خودتان به سایت رفته و کار خواسته شده را انجام دهید. به محتوای ایمیل کاری نداشته باشید و روی هیچ پیوست یا لینکی کلیک نکنید.

زیرا ممکن است فیشینگ باشد. فیشینگ نامه‌ای قلابی است که وانمود می‌کند از طرف شرکتی معتبر فرستاده شده است (مثلاً از طرف بانک).  اگر اطلاعات شخصی از شما خواستند هرگز در اختیارشان قرار ندهید.

۲. اگر فکر می‌کنید طعمه یک هرزنامه شدید سریعاً با یک آنتی‌ویروس کامپیوتر خود را اسکن کنید.

پس از یک الی 2 هفته کامپیوتر خود را دوباره اسکن کنید تا مطمئن شوید مشکلی ندارید.

ضدویروس شید امکانات خوبی در این زمینه ارائه می‌کند و نسخه 30 روزه رایگان نیز دارد.

خط مقدم دفاع از شما در مقابل حملات روز صفر، استفاده از آنتی ویروسی است که قابلیت اطمینان بالایی داشته باشد و مدام به روزرسانی شود. ما در مجموعه‌ی شیدافزار برای این نگرانی شما عزیزان، ضدویروس شید را پیشنهاد می‌کنیم.

موتورهای شناسایی بدافزار ضدویروس و امنیت اینترنتی شید، روزی دوبار با فهرستی از آخرین تهدیدهای شناسایی شده و خطرناک، به‌روزرسانی می‌شوند. فقط کافی‌است بدون هیچ ترسی رایانه‌ی خودتان را به اینترنت متصل کنید.

در صوت تمایل به آشنایی با ضدویروس‌های شید می‌توانید روی دکمه زیر کلیک کنید.

۳. اگر فکر می‌کنید رمز عبور شما لو رفته است سریعاً آن را در هر سایتی که استفاده کرده‌اید، تغییر دهید.

اگر برای مثال رمز عبور فیس بوک شما لو رفته است و از همان رمز برای توییتر استفاده می‌کنید، رمز هر 2 را تغییر دهید.

  • اگر نگران اطلاعات بانکی خود هستید سریعاً به بانک خود اطلاع بدهید. یا اینکه به مدت 2 الی 3 هفته، حساب بانکی خود را مدام تحت‌نظر داشته باشید تا اگر مبالغ عجیبی جابه‌جا شد اقدامات مناسب را انجام دهید.

۴. اگر ایمیل مربوط به محل کارتان است آن را به بخش IT گزارش دهید.

اگر هرزنامه یا فیشینگ دریافته کرده‌اید بگذارید تا دپارتمان IT پیگیری کند. آن‌ها می‌توانند اقدامات لازم را در زمینه تشخیص هرزنامه، پیش‌گیری یا خنثی کردن حمله انجام دهند.

بعد از اطلاع دادن، ایمیل خطرناک و همچنین هرگونه پیوست بارگیری شده را نیز حذف کنید.

روش‌های پیش‌گیری از خراب‌کاری هرزنامه‌ها

در ادامه به معرفی روش‌های پیش‌گیری از خرابکاری هرزنامه‌ها می‌پردازیم. به یاد داشته باشید که همیشه پیش‌گیری بهتر از درمان است.


۱. آدرس ایمیل خود را تاحدامکان به کسی ندهید.

آدرس ایمیل خود را به هرکسی ندهید مگر اینکه به او اطمینان داشته باشید. اگرچه این روزها دریافت هرزنامه ناگزیر است اما می‌توانید با رعایت کردن این مورد آن را به حداقل برسانید.



۲. نام کاربری متفاوت از ایمیل خود انتخاب کنید.

برای مثال، فرض کنیم که نام کاربری سایت Tumblr شما Sheed15 است.

اگر آدرس ایمیل شما هم همان باشد یعنی sheed15@gmail.comدر این صورت می‌توان گفت که همه دنیا آدرس ایمیل شما را فهمیده‌اند. بیشتر ارسال‌کنندگان هرزنامه هزاران آدرس ایمیل را تست می‌کنند تا یکی از آن‌ها درست باشد، مانند تیری در تاریکی.

به‌همین‌دلیل داشتن نام کاربری و آدرس ایمیل متفاوت می‌تواند کار را برای فرستندگان هرزنامه دشوار کند.

۳. زمانی که در سایتی ثبت‌نام می‌کنید تیک گزینه «می‌خواهم عضو خبرنامه شوم» را بردارید.

مگر اینکه عاشق سایت باشید. اما بهتر است تیک این گزینه را بردارید. وگرنه پیوسته ایمیل‌هایی از طرف سایت دریافت خواهید کرد.

۴. ایمیل‌های مختلف بسازید یا اینکه آدرس ایمیل خود را مرتب تغییر دهید.

یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از هرزنامه این است که آن‌ها را به یک ایمیل خاص بفرستید، با به‌کارگیری این روش تشخیص هرزنامه نیز آسان‌تر می‌شود. برای مثال می‌توانید یک ایمیل برای خریدهای اینترنتی خود و یکی دیگر برای کارهای شخصی خود بسازید. از اولی هنگام استفاده از سایت‌های بانکی یا فروشگاهی و دیگری را برای انجام کارهای شخصی استفاده می‌کنید.

جمع‌بندی

ما روزناه ایمیل‌های بسیاری از شرکت‌های مختلف دریافت می‌کنیم، همزمان در بسیاری از صفحات مجازی ایمیل خود را به اشتراک می‌گذاریم. آشنایی با روش های تشخیص هرزنامه لازم و ضروری است.

دوست عزیز

به انتهای این مقاله رسیدیم. از اینکه تا به اینجای کار با ما همراه بودید، سپاسگزاریم. خوشحال می‌شویم که نظر شما عزیزان را در قسمت کامنت مطالعه کنیم. اگر به مطالب بیشتر در حوزه‌ی امنیت و هک علاقمندید می‌توانید وبلاگ ما را دنبال کنید.

مطالب مرتبط

۳ نظر در “آشنایی با روش‌های تشخیص هرزنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.