ایرادات سخت افزار, همه مطالب

محدودیت‌های پورت USB اپل و ادامه‌ی آن‌ها در آیفون 15

محدودیت پورت USB آیفون

اگر محدودیت پورت USB آیفون برای شما نیز آشنا به‌نظر می‌رسد، دلیل آن این است که اپل دقیقاً همان کاری را می‌کند که با پورت لایتنینگ خود انجام داد. فرایند احراز هویت موجود در رابط لایتنینگ، همان چیزی است که هشدارهای “این وسیله جانبی پشتیبانی نمی‌شود” را در صورت استفاده از هرچیزی که توسط اپل ساخته نشده، را به کاربران می‌دهد.

محققان در همان روزی که ویژگی امنیتی محدودیت پورت USB اپل از دور خارج شد؛ راه‌حلی برای آن ارائه کردند. به‌محض این ‌که اپل در به‌روزرسانی جدید سیستم‌عامل خود، ویژگی امنیتی USB خودش را نیز کنار گذاشت، محققان گفتند که قبل از این راه‌حلی برای این موضوع، پیدا کرده بودند.

در این مقاله به توضیح این ویژگی گوشی‌های آیفون و همچنین راهکاری برای مقابله با این محدودیت خواهیم پرداخت. همچنین شما را در جریان جدیدترین اخبار این حوزه خواهیم گذاشت.

در ضمن اگر به‌دنبال سایر راههای محافظت از تلفن همراه و اطلاعات شخصی خود، در برابر انواع خطرات هستید، می‌توانید مقاله‌ی ما را در مورد ضرورت استفاده از رمز عبور قوی را، مطالعه بفرمایید.

فهرست مطالب

محدودیت پورت USB آیفون چیست؟

محدودیت USB آیفون، که به‌عنوان بخشی از سیستم‌عامل iOS 11.4.1 است. در واقع یکی از ویژگی‌های دسترسی USB آیفون، از دور خارج می‌شود. که به موجب آن؛ بعد از گذشت یک ساعت از قفل آیفون، همزمان درگاه اتصال شارژر و اطلاعات آیفون به‌صورت خودکار قفل می‌شوند.

محققان ElcomSoft خاطر نشان کردند که وصل کردن آیفون به یک شارژر یا حتی یک USB غیرقابل‌اعتماد نیز باعث می‌شود که آیفون دوباره شمارش معکوس حالت محدود USB  خود را از ابتدا آغاز کند. البته به شرطی که خود آیفون وارد حالت محدود USB نشده باشد و شمارش معکوس یک‌بار به اتمام نرسیده باشد.

اولِگ افونین؛ محققی که با ElcomSoft همکاری می‌کند، خاطرنشان شد که این قابلیت به تعویق انداختن محدودیت پورت USB اپل که به‌وسیله‌ی وصل کردن آیفون به یک شارژر یا حتی یک USB غیرقابل‌اعتماد ایجاد می‌شود، احتمالاً تنها یک اشتباه سهوی از جانب اپل است.

آیا این ویژگی گوشی‌های آیفون ماندگار است؟

در مورد اینکه آیا این ویژگی گوشی‌های آیفون ماندگار است یا در آینده‌ی نزدیک امکان تغییر آن وجود دارد، اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. بر اساس آزمایشات این محققان هردوی سیستم‌عامل‌های iOS 11.4.1 و iOS 12 beta 2 دارای همین ویژگی هستند.

اگرچه امکان تغییر آن در نسخه‌های بعدی iOS وجود دارد.

شایعه‌ای که در Weibo منتشر شد، نشان می‌دهد؛ که پورت USB-C آیفون 15 و آیفون 15 پرو و ​​کابل‌های شارژ همراه آن، دارای یک تراشه احراز هویت مانند لایتنینگ هستند که به‌طور بالقوه عملکرد آن‌ها را با لوازم جانبی تایید نشده توسط اپل، محدود می‌کند.

این شایعه نشان می‌دهد که اپل USB-C را برای سری آیفون‌های 15 امسال توسعه خواهد داد.

Bypassing the Iphone’s limitation Mode یا راهکارهایی برای دور زدن محدودیت USB آیفون

راهکار افونین در مورد رفع محدودیت پورت USB آیفون:

  • افونین ابتدا گوشی خود را به یک شارژر سازگار با آیفون متصل کرده؛ که در این مورد اتصال اپل به آداپتور دوربین USB 3 بوده است.
  • بعد از اتصال یک باتری خارجی به آداپتور، افونین برای جلوگیری از خالی شدن باتری آیفون، آن را در یک کیسه‌ی فارادی یا بسته‌ای که می‌تواند میدان‌های الکترومغناطیسی را دفع کند، گذاشت. بر اساس این آزمایش این کار به‌طور مؤثری شمارش معکوس حالت محدود USB را غیرفعال می‌کند.

البته روش افونین ایراداتی هم دارد. بر اساس گفته‌های خودش برخی از آداپتورها مانند آداپتور جک 3.5mm  اپل، کاری برای مقابله با این محدودیت انجام نمی‌دهند. و اگر آیفون زودتر، وارد حالت محدود USB شود، این حقه هیچ سودی نخواهد داشت.

اگر بلافاصله پس از اتصال یک کابل، پیامی مبنی بر اینکه گوشی شما باید از حالت قفل خارج شود تا بتوان وسیله‌ای به آن متصل کرد را دریافت کردید، یعنی محدودیت پورت USB فعال است و نمی‌توانید کار دیگری در این مورد انجام دهید.

استقبال مدافعان حریم شخصی از این ویژگی گوشی‌های آیفون

ویژگی امنیتی محدودیت پورت USB توسط مدافعان امنیتی و حریم شخصی مورد استقبال قرار گرفت چون چندین دستگاه و را از اتصال به آیفون منع می‌کرد (که برخی از آن‌ها توسط اداره‌های امنیتی دولتی استفاده می‌شوند) که طراحی شده‌اند تا از طریق درگاه شارژر آیفون آن را هک کنند.

افونین گفت این روش جدید می‌تواند تا حدی به سازمان‌های امنیتی کمک کند. به‌عبارت‌ دیگر وقتی افسر پلیس گوشی را می‌گیرد، آن پلیس باید آیفون را به یک وسیله‌ی سازگار USB متصل کند. تا از ورود آیفون به حالت محدود USB بعد از یک ساعت جلوگیری کند.

چنین وسیله‌ای که به آن جعبه‌ی کلید خاکستری می‌گویند، قابلیت باز کردن آیفون با کمک درگاه شارژر را دارد. که حتی می‌تواند رمز عبور یک دستگاه iOS را هک کند.

گزارش‌ها هم حاکی از این امر است که چندین سازمان امنیتی مانند FBI از این وسیله استفاده کرده‌اند تا آیفون‌های به‌روز را باز کند. این شرکت ادعا کرده است که راه‌حلی برای مشکل اپل دارد، که گزارش آن در ماه ژوئن در Motherboard منتشر شد.

اگرچه افونین تأکید می‌کند که جدا از این مسائل و راه‌حل‌ها، محدودیت پورت USB به این معنی است که دستگاه‌هایی مانند جعبه‌ی کلید خاکستری و ازاین‌دست ابداعاتی هستند که محدود به‌سرعت ریکاوری برای اطلاعات می‌باشند.

به‌طور کلی گفته‌ها تنها شایعه هستند. اما به‌هرحال از زمان انتشار iOS 11.4  سرعت عملکرد این جعبه (و احتمالاً رقبایش) تا حد پایینی محدود شده و به شناسایی یک عدد رمز در ده دقیقه رسیده است.

این میزان محدودیت همچنان امکان شکستن رمزی چهار رقمی را در زمانی منطقی (در بدترین حالت چهار ماه) ایجاد می‌کند. رمزهای شش رقمی معمولا کمتر مورد تهاجم قرار می‌گیرند و همین رمزها نیز به‌صورت پیش‌فرض به‌عنوان رمز عبور iOS در نظر گرفته می‌شوند.

جدیدترین اخبار در خصوص پورت USB آیفون

اپل قصد دارد پورت USB-C آیفون 15 را مانند لایتنینگ محدود کند. در ابتدا باید کمی در مورد تراشه‌های احراز هویت آیفون توضیح دهیم:

تراشه احراز هویت:

رابط‌های مدار مجتمع  IC تراشه‌هایی هستند که برای مدیریت اشتراک‌گذاری اطلاعات بین دستگاه‌ها استفاده می‌شوند.

از زمان معرفی آن‌ها در سال 2012، پورت‌ها و کانکتورهای لایتنینگ دارای گواهینامه MFi دارای یک آی سی کوچک نیز هستند که صحت قطعات درگیر در اتصال را تایید می‌کند.

برای مثال، کابل‌های شارژ شخص ثالث فاقد گواهی MFi، این تراشه را ندارند، که اغلب منجر به هشدارهای «این وسیله جانبی پشتیبانی نمی‌شود» در دستگاه‌های متصل اپل می‌شود.

تراشه احراز هویت به اپل این امکان را می‌دهد که مشتریان را به خرید لوازم جانبی اصلی آیفون و دریافت پورسانت برای لوازم جانبی دارای گواهی MFi تشویق کند، اما همچنین به اپل اجازه می‌دهد با لوازم جانبی تقلبی و بالقوه خطرناک مقابله کند.

به‌نظر می‌رسد آخرین شایعه حاکی از آن است که اپل یک آی سی سفارشی مشابه برای درگاه‌های USB-C آیفون 15 و آیفون 15 پرو و ​​احتمالاً کابل‌های شارژ آن را تغییر دهد. علاوه بر خط تولید آیفون 15، آی سی جدید ظاهراً برای تجهیزات جانبی جدید دارای گواهی MFi است.

مینگ چی کو، تحلیلگر اپل اظهار داشت که؛ پورت USB-C در آیفون 15 و آیفون 15 پلاس به سرعت USB 2.0 محدود می‌شود (در واقع همان سرعت لایتنینگ). ظاهراً تنها مدل‌های iPhone 15 Pro و iPhone 15 Pro Max سرعت انتقال بالاتری خواهند داشت.

در نتیجه، تنها تفاوت عمده بین لایتنینگ و USB-C در مدل‌های استاندارد آیفون 15 می‌تواند به سادگی شکل فیزیکی کانکتور باشد.

این گزارش به‌نظر درست می‌رسد، زیرا این به‌طور موثری منعکس کننده شکاف بین iPad سطح ابتدایی و ‌iPad Pro است. در حالی که هر دو مدل iPad دارای درگاه USB-C هستند، آی‌پد نسل دهم به‌سرعت USB 2.0 تا 480 مگابیت بر ثانیه محدود می‌شود، در حالی که iPad Pro سرعت تاندربولت تا 40 گیگابیت بر ثانیه را ارائه می‌کند.

جمع‌بندی

در این نوشته به بررسی ویژگی‌های محدودیت پورت USB گوشی‌های آیفون پرداختیم و شما را در جریان جدیدترین اخبار این حوزه قرار دادیم.

دوست عزیز

به انتهای این مقاله رسیدیم. از اینکه تا به اینجای کار با ما همراه بودید، سپاسگزاریم. خوشحال می‌شویم که نظر شما عزیزان را در قسمت کامنت مطالعه کنیم. اگر به مطالب بیشتر در حوزه‌ی امنیت و هک علاقمندید می‌توانید وبلاگ ما را دنبال کنید.

یک نظر در “محدودیت‌های پورت USB اپل و ادامه‌ی آن‌ها در آیفون 15

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.