امنیت و هک, همه مطالب

۲۵ حقیقت جالب در مورد ویروس‌های کامپیوتری

ویروس های کامپیوتری

چندین دهه پیش، ویروس های کامپیوتری بیشتر شبیه به افسانه بودند تا تهدید. اما باگذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، وضعیت کاملاً دگرگون شد. این روزها نرم‌افزارهای مخرب خطر بالقوه‌ای برای دولت‌ها، شرکت‌‌های بزرگ، بنگاه‌های تجاری کوچک و کابران خانگی محسوب می‌شوند.

این نرم‌افزارها که به‌وسیله هکرهای حرفه‌ای یا حتی برنامه‌نویسان آماتور ساخته می‌شوند، بعد از اجرا خودشان را درون برنامه‌های دیگر، مثل فایل‌های داده یا قسمت بوت دیست تکثیر می‌کنند.

ویروس‌ها معمولا اقدامات مخربی روی سیستم میزبان انجام می‌دهند؛ مانند اشغال فضای دیسک یا زمان پردازنده، دسترسی به اطلاعات خصوصی، تخریب داده، نمایش پیام‌های شیطنت آمیز یا سیاسی بر روی مانیتور، ارسال هرزنامه به مخاطبین،‌ ثبت کلیدهای تایپ شده یا حتی از کار انداختن کامل سیستم. ویروس‌های کامپیوتری می‌توانند منجر به بروز نتایج تلخی شوند.

در ادامه 25 حقیقت جالب را در مورد ویروس‌ های کامپیوتری بیان خواهیم کرد. دانستن این حقایق باعث آگاهی و سپس آمادگی شما در برابر ویروس‌ها و عوامل مخرب می‌شود.

در ضمن اگر به‌دنبال سایر راههای محافظت از رایانه و اطلاعات شخصی خود، در برابر انواع خطرات هستید، می‌توانید مقاله‌ی ما را در مورد ضرورت استفاده از یک آنتی‌ویروس مطمئن و معتبر، مطالعه کنید.

حقایق جالب در مورد ویروس های کامپیوتری

ویروس‌ها معمولا اقدامات مخربی روی سیستم میزبان انجام می‌دهند؛ مانند اشغال فضای دیسک یا زمان پردازنده، دسترسی به اطلاعات خصوصی، تخریب داده، نمایش پیام‌های شیطنت آمیز یا سیاسی بر روی مانیتور، ارسال هرزنامه به مخاطبین،‌ ثبت کلیدهای تایپ شده یا حتی از کار انداختن کامل سیستم.

ویروس‌ های کامپیوتری می‌توانند منجر به بروز نتایج تلخی شوند.

حقایق جالب در مورد ویروس های کامپیوتری به شرح زیر می‌باشد:

1. نام اولین ویروس کامپیوتری

در اوایل دهه 70 میلادی اولین ویروس کامپیوتری به‌نام Creeper یا کریپر روی کامپیوترهای آرپا، سازنده اینترنت، پیدا شد. این ویروس در ‌واقع یک برنامه خودتکثیر شونده آزمایشی بود که به‌وسیله باب توماس در سال 1971 ساخته شد.

2. در حال حاضر سه دسته بدافزار وجود دارد:

ویروس‌ها، کرم‌ها و اسب‌‌های تروا. گرچه رفتار این‌ها با یکدیگر تفاوت دارد اما در اساس یکی هستند.

3. ویروس‌نویس کیست؟

فردی است که معمولا آقا، و بین 14 تا 25 سال سن دارند. تعداد ویروس‌نویسان زن تاکنون انگشت شمار بوده است.

4. قراردادهای نویسندگان ویروس

حدود 70 درصد نویسندگان ویروس براساس یک قرارداد مافیایی کار می‌کنند.

5. ویروس ملیسا

(مارس 1999) آن‌قدر قدرت داشت که مایکروسافت و چندین کمپانی بزرگ دیگر را مجبور به از کار انداختن سیستم‌های ایمیل‌شان، تا زمان از بین رفتن ویروس، کرد.

6. فلاپی و تکثیر ویروس های کامپیوتری

پیش از گسترده شدن شبکه‌های کامپیوتری، اکثر ویروس‌ها از طریق رسانه‌های قابل‌حمل مخصوصاً فلاپی دیسک، تکثیر می‌شدند. در روزهای اولیه، اکثر کاربران داده‌های خود را از طریق فلاپی جابه‌جا می‌کردند.

7.گزارش مرکز امنیتی مایکروسافت

به گزارش مرکز امنیتی مایکروسافت، 40 درصد از خانواده‌های آمریکایی به‌وسیله ویروس‌های کامپیوتری آلوده شده‌اند.

8. تمرکز حملات فیشینگ

بیشتر حملات فیشینگ روی شرکت آمازون متمرکز بود. پس از آن اپل و ebay.

9. آمریکا در معرض خطر

در مقیاس بین‌المللی، آمریکا در معرض بیشترین خطر حمله به‌وسیله ویروس‌ها است و بعد از آن، روسیه قرار دارد.

10. مجازات ویروس‌نویسی در آمریکا

باوجوداین، ویروس‌نویسی در آمریکا غیرقانونی نیست. برخی کشورهای دیگر، در این رابطه در حال وضع قوانینی هستند که بسیار قاطعانه‌تر از قوانین امریکاست. برای نمونه در آلمان جابه‌جایی ویروس‌ها به‌صورت عمده و بنا به هر دلیلی محدودیت دارد. فنلاند نیز اخیراً ویروس‌نویسی را غیرقانونی اعلام کرد.

11. جرایم سایبری جدید

با افزایش روزافزون تعداد هکرها و به‌دنبال آن ویروس‌‌های کامپیوتری، انواع جدیدی از جرایم نیز مطرح می‌شود. این روزها اصطلاح جرم سایبری شامل فعالیت‌های متنوعی نظیر ترور سایبری، اخاذی سایبری و جنگ سایبری می‌شود.

12. مخرب‌ترین ویروس تاریخ

مخرب‌ترین ویروس تاریخ به‌نام MyDoom شناخته می‌شود که 38 میلیارد دلار خسارت وارد کرد. این ویروس با سرعت انتشار بسیار بالا، شبکه‌های ناامن و کامپیوترهای متصل به آن‌ها را آلوده می‌کرد. در سال 2004 تخمین زده شد که 25 درصد از کل ایمیل‌ها قربانی این ویروس شدند.

13. Anonymous و عضویت در آن

عضویت در سازمان بی‌نام (Anonymous) که بزرگ‌ترین جامعه هکرها است، کار راحتی‌ست. بنابراین فقط تعداد اندکی از اعضای این جامعه توانایی سوءاستفاده از ضعف‌های امنیتی و نوشتن ویروس را دارند.

اگر علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد این گروه هکری هستید، به لینک زیر مراجعه بفرمایید.

14. چه زمانی سیستم ما آلوده می‌شود؟

تنها با باز کردن یک ایمیل ناشناس امکان آلوده شدن سیستم شما وجود ندارد. بلکه زمانی این امر میسر می‌شود که شما پیوند درون ایمیل یا یک پیوست آلوده را باز کنید.

15. به‌طور ماهانه چند ویروس شناسایی می‌شود؟

این روزها هر ماه بیش از 6000 ویروس کامپیوتری جدید ساخته و سپس منتشر می‌شود.

16. چند درصد ایمیل‌ها دارای آلودگی هستند؟

تخمین‌ها نشان می‌دهد که تا 90 درصد ایمیل‌هایی که ارسال می‌شوند، دارای آلودگی و فایل‌های مخرب هستند.

17. تعداد ویروس‌های کامپیوتری در سال 1990

تا سال 1990 حدود 50 ویروس کامپیوتری وجود داشت. در اواخر دهه 90 میلادی تعداد ویروس‌ها به بیش از 48000 رسید.

18. نویسندگان ویروس

ممکن است که برخی نویسندگان ویروس افرادی باشند که با انجام این کار، توانایی برنامه‌نویسی خود را محک می‌زنند.

19. چند درصد کامپیوترهای دنیا بدافزار دارند؟

حدود 32 درصد کل کامپیوترهای دنیا مبتلا به‌نوعی بدافزار هستند.

20. فیس‌بوک و شناسایی حفره امنیتی آن

فیس‌بوک برای شناخته شدن حفره امنیتی خود پاداش 500 دلاری را برای هر کسی که بتواند به سیستم‌های آن رخنه کند، تعیین کرد.

21. ضدویروسی که تمام بدافزارها را شناسایی می‌کند

با وجود تلاش بی‌پایان محققان و متخصصان امنیتی در حال حاضر ضد‌ویروسی وجود ندارد که بتواند تمام ویروس‌های در گردش را شناسایی کند.

22. زبان‌های ویروس‌نویسی

ویروس‌‌ها می‌توانند به زبان‌های گوناگونی نوشته شوند شامل: اسمبلی، زبان‌های اسکریپتی مانند Perl، C، Java و زبان‌های ماکرونویسی مانند VBA.

23. ریشه نام اسب تروا

نام اسب تروا، که یکی از سه دسته بدافزار است از یک داستان کهن یونانی گرفته شده است. بر اساس این داستان یک اسب چوبی برای نفوذ به شهر تروا استفاده شده است.

24. ویروسی که در سال 2000 شایع بود

ویروسی به نام IloveYou یا Love Letter که بسیار شایع بود؛ در سال 2000 به‌وسیله دو برنامه‌نویس فیلیپینی به نام‌های رنول رامونز و اونل دگوزمان منتشر شد. تخمین زده شد که در آن زمان 10 درصد کامپیوترهای متصل به اینترنت آلوده شده بودند.

25. لطمه اقتصادی ویروس های کامپیوتری

سالانه ویروس‌های کامپیوتری میلیاردها دلار لطمه اقتصادی می‌زنند؛ که دلایل آن شامل از کار افتادن سیستم‌ها، از دست رفتن منابع، داده‌های تخریب شده، هزینه نگهداری روزافزون و غیره می‌باشد.

دوست عزیز

به انتهای این مقاله رسیدیم. از اینکه تا به اینجای کار با ما همراه بودید، سپاسگزاریم. خوشحال می‌شویم که نظر شما عزیزان را در قسمت کامنت مطالعه کنیم. اگر به مطالب بیشتر در حوزه‌ی امنیت و هک علاقمندید می‌توانید وبلاگ ما را دنبال کنید.

مطالب مرتبط

۴ نظر در “۲۵ حقیقت جالب در مورد ویروس‌های کامپیوتری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.