امنیت و هک, همه مطالب

هک و نابود شدن داده‌های 100 میلیون کاربر کورا

کورا هک شد

کورا یا Quora  اعلام کرد که هکرها به سیستم‌هایش نفود و داده‌های حدود ۱۰۰ میلیون کاربر را  نابود کرده‌اند. این داده‌ها شامل اطلاعات شخصی مانند: نام، آدرس ایمیل، رمزهای عبور، داده‌های پیوند شده از حساب‌های دیگر و همچنین جزییات استفاده کاربران از سایت بوده است.

حساب کاربری اشخاص بسیاری هک شد.

اگر شما با این پلتفرم آشنایی نداشته باشید ممکن است که این سوال برای شما پیش بیاید که کورا چیست؟ بگذارید کمی در مورد این پلتفرم توضیح دهیم و سپس سراغ ماجرا هک شدن آن، برویم.

در ضمن اگر به‌دنبال سایر راههای محافظت از رایانه و اطلاعات شخصی خود، در برابر انواع خطرات هستید، می‌توانید مقاله‌ی ما را در مورد ضرورت استفاده از یک آنتی‌ویروس مطمئن و معتبر، مطالعه کنید.

فهرست مطالب

کورا یا Quora چیست؟

مردم سوالات تصادفی زیادی می‌پرسند.

لاک‌پشت‌های دریایی چقدر عمر می‌کنند؟ در یک مایل چند کیلومتر است؟ پادشاه سوئد کیست؟

امروزه، وقتی سوالی به ذهن شما خطور می‌کند، اینترنت اولین جایی است که به سراغ آن می‌روید. مجموعه‌ای از پلتفرم‌های پرسش‌وپاسخ وجود دارد که می‌توانید هنگام جستجوی اطلاعات به آن‌ها مراجعه کنید. یکی از آن‌ها کورا است.

کورا یک وب‌سایت پرسش‌و‌پاسخ است که افراد برای یافتن پاسخ سوالاتشان به آنجا مراجعه می‌کنند. هر قسمت از محتوای سایت توسط کاربران تولید می‌شود، به این معنی که توسط همان افرادی که از وب‌سایت استفاده می‌کنند؛ ایجاد، ویرایش و سازماندهی می‌شود.

این پلتفرم دارای ویژگی‌هایی است که سایر ابزارهای تحقیقاتی فاقد آن هستند.

این به کاربران اجازه می‌دهد تا شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنند و موضوعات مورد علاقه خود را دنبال کنند. همچنین بر سوالات و پاسخ‌های با کیفیت بالا تمرکز دارد.

که به کاربران اجازه می‌دهد تا به پاسخ‌های یکدیگر، رأی دهند.

همچنین کورا رایگان است!

بیایید به اصول اولیه Quora و آنچه باید قبل از شروع استفاده از آن بدانید، بپردازیم.

نحوه استفاده از کورا

 هدف کورا ایجاد جامعه ای از افراد است که از اطلاعات خودشان به اشتراک می‌گذارند و همچنین از یکدیگر یاد می‌گیرند. استفاده از پلتفرم و ارتباط با مردم در سراسر جهان بسیار آسان است.

این پلتفرم به‌ویژه برای کارآفرینان، بازاریابان و محققانی که به‌دنبال ایجاد حضور آنلاین یا به اشتراک گذاشتن تخصص خود در یک موضوع خاص هستند، مفید می‌باشد.

برای استفاده از این پلتفرم، باید یک حساب‌کاربری ایجاد کنید. حتما موضوعات مورد علاقه خود را دنبال کنید. کورا طیف گسترده‌ای از موضوعات را پوشش می‌دهد، تجارت، هنر، علم و همچنین فناوری. سپس، می‌توانید عملکردهای اساسی وب‌سایت، مانند پرسش‌و‌پاسخ به سؤالات و رأی موافق یا مخالف دادن را، مطابق میل خود بیاموزید.

خوب فکر میکنم تا به اینجا متوجه چیستی و ماهیت کورا شدید. دیگر زمان آن است که سراغ حفره‌های امنیتی و اخبار هک شدن این پلتفرم برویم.

Quora چگونه در مورد این هک، اطلاع‌رسانی کرد؟

کورا هنوز در حال تحقیق و تفحص است، با این حال دی‌آنجلو مدیر اجرایی شرکت  می‌گوید: «ما روز جمعه ۳۰ نوامبر متوجه شدیم که برخی از داده‌های کاربران ما به‌وسیله یک نفوذگر خارجی که توانسته بود به یکی از سیستم‌های ما نفوذ کند، مورد دستبرد و هک قرار گرفته است.” اما او جزییات بیشتری ارائه نکرد.

کدام داده‌های کاربران به سرقت رفت؟

تقریباً هرچیزی که مرتبط به حساب‌کاربران ‌می‌شد. دی‌آنجلو می‌گوید که احتمالاً هکرها داده‌های ۱۰۰ میلیون کاربر که شامل نام، آدرس ایمیل و رمزهای عبور را، به‌ سرقت برده‌اند.

همچنین ممکن است که هرگونه داده‌ای (نظیر اطلاعات تماس‌ها و آمار اشخاص) که از طریق شبکه‌های اجتماعی دیگر وارد می‌شود، تحت الشعاع این امر قرار بگیرد.  هکرها همچنین آمار هر اقدام عمومی و مخفی که توسط کاربران در سایت انجام شده بود را، به سرقت برده‌اند. مانند: نظرات منتشر شده، رأی به پست‌ها ،‌سوالات و پیغام‌ها.

چیزهایی که به‌صورت ناشناس منتشر می‌شدند، در معرض خطر نیستند. زیرا به دی‌آنجلو اظهار داشت که  کورا؛ “هویت کاربرانی که محتوای ناشناس منتشر می‌کنند را ذخیره نمی‌کند.”

کورا می‌گوید که در حال اطلاع‌رسانی به اشخاص آسیب‌دیده و همچنین خارج کردن حساب‌های آن‌ها از سیستم است. رمز عبور شما نیز تغییر خواهد یافت.

همچنین کاربران در جریان اطلاعات جدید قرار خواهند گرفت.

چه اقداماتی توسط این پلتفرم انجام شد؟

همه کاربرانی که ظاهراً نقض شده بودند، از سیستم خارج شدند. سپس از آن‌ها خواسته شد با یک رمز عبور جدید وارد شوند.

Quora همچنین خاطر نشان شد که بهبودهای امنیتی هرچه سریع‌تر اعمال شوند، تا در آینده شاهد چنین حوادثی نباشیم.

راهکارهایی برای حفظ امنیت خود در کورا؟

  • اگر شما نیز صاحب یک حساب‌کاربری در این سایت هستید و هک شده‌اید، ضروری‌ست که رمز عبور خود را تغییر دهید. و اگر رمز عبورتان را در سایت‌های دیگر هم استفاده می‌کنید، در آن سایت‌ها نیز می‌بایست رمز خود را عوض کنید. البته استفاده مجدد از رمز عبور در سایت‌های مختلف کاری بسیار خطرناک است.
  • استفاده از یک برنامه مدیریت رمز عبور و نام‌ کابری و رمز عبور منحصربه‌فرد برای سایت‌های مختلف امکان ربوده شدن زنجیروار اطلاعات سایت‌ها را هنگام بروز چنین حوادثی از بین می‌برد.
  • همچنین استفاده از یک بسته نرم‌افزار امنیتی قابل اطمینان می‌تواند از اطلاعات شما محافظت کند.
  • همیشه از کاربران خواسته می‌شود که صورتحساب‌های کارت اعتباری و اطلاعات حساب بانکی خود را برای هرگونه هزینه غیرعادی کنترل کنند.
  • همچنین ضروری است که همیشه مراقب فعالیت‌های کلاهبرداری باشید. در صورت مشاهده موارد مشکوک، لازم است بلافاصله به مجریان قانون محلی اطلاع دهید.

از آنجا که Quora  اطلاعات خیلی شخصی، مانند شماره کارت‌بانکی یا شماره بیمه جمع‌آوری نمی‌کند نباید نگران جعل هویت باشید.

اگر علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش‌های بالابردن امنیت حساب‌های کاربری در فضای آنلاین هستید، می‌توانید مقاله‌ی ما را تحت عنوان؛ ضرورت استفاده از رمز عبور قوی، مطالعه بفرمایید.

آیا Quora ایمن است؟

در واقع به‌عنوان یک پلتفرم، Quora برای استفاده بی‌خطر است. اگرچه هر اطلاعاتی که از وب‌سایت به‌دست می‌آید باید قبل از ارجاع بررسی شود.

جمع‌بندی

در آخر باید گفت که این اتفاق می‌تواند به‌عنوان یک زنگ هشدار برای شما باشد تا پیام‌ها و تدابیر امنیتی را جدی بگیرید. زیرا مشخص نیست که در چه زمان و مکانی ممکن است مورد یک حمله سایبری قرار بگیرید.

دوست عزیز

به انتهای این مقاله رسیدیم. از اینکه تا به اینجای کار با ما همراه بودید، سپاسگزاریم. خوشحال می‌شویم که نظر شما عزیزان را در قسمت کامنت مطالعه کنیم. اگر به مطالب بیشتر در حوزه‌ی امنیت و هک علاقمندید می‌توانید وبلاگ ما را دنبال کنید.

مطالب مرتبط

۲ نظر در “هک و نابود شدن داده‌های 100 میلیون کاربر کورا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.