نرم افزار, همه مطالب

نسل پنجم شبکه بی‌سیم (5G) چیست و آینده آن چه خواهد شد.

5G چیست
  • چندین نوع متفاوت از فناوری نسل پنجم وجود دارد که به‌وسیله اپراتورهای مختلف توسعه خواهند یافت. اما اگر به‌طورخلاصه بخواهیم آن را بیان کنیم این فناوری معادل استفاده بیشتر و بهینه‌تر از طیف موجی در دسترس و ایجاد ظرفیت بزرگ‌تر داده و اطلاعات است.
  • کمیته فدرال مخابرات ایالات متحده طیف 5G را در 4 باند مشخص کرد.

حتما برای شما هم این سوال پیش آمده است که 5G چیست و آینده آن چگونه است. در این مقاله قصد داریم تا در مورد این چگونگی این سبکه صحبت کنیم.

5G چیست؟

وقتی صحبت از 5G در میان است واژه انقلابی کوچک به ‌نظر می‌رسد.

اگر از هر فردی در مورد 5G  سوال کنید، اولین چیزی که به ذهنش می‌رسد فناوری مرتبط با تلفن همراه است. اگر گسترش شبکه نسل پنجم را در سال 2019 در نظر بگیرید این تفکر چندان بیراه نیست.

اما چیزی که امروزه به‌عنوان 5G  یاد می‌شود؛ روش پیاده‌سازی و گسترش آن و همچنین افق آینده این فناوری ظرف 2 تا 3 سال آینده بی‌نهایت متفاوت خواهد بود. درحقیقت فناوری نسل پنجم به‌شکل بالقوه‌ای انقلابی خواهد بود. بااین‌حال نسل جدید شبکه بی‌سیم حکم یک ابزار بنیادی جدید را برای بسیاری از صنایع و کاربرها خواهد داشت. همچنین بسیار محتمل است که منجر به ایجاد کاربردهای نوین نیز شود.

چندین نوع متفاوت از فناوری نسل پنجم وجود دارد که به‌وسیله اپراتورهای مختلف توسعه خواهند یافت. اما اگر به‌شکل خلاصه بخواهیم آن را بیان کنیم این فناوری معادل استفاده بیشتر و بهینه‌تر از طیف موجی در دسترس و ایجاد ظرفیت بزرگ‌تر اطلاعات است.

در ضمن اگر به‌دنبال راهکارهایی، برای بالابردن امنیت کامپیوتر خود هستید میتوانید مقاله‌ی ما؛ امنیت کامپیوتر شخصی و روش‌های بهبود آن را مطالعه کنید.

کمیته فدرال مخابرات ایالات متحده طیف‌های 5G را مشخص کرد

کمیته فدرال مخابرات ایالات متحده طیف 5G را در 4 باند مشخص کرد: باند پایین بین 600 تا 900 مگاهرتز، باند متوسط بین 2.5 تا 4.2 گیگاهرتز، فرکانس‌های بالاتر از 24 گیگاهرتز یا موج میلی‌متری و درنهایت طیف بدون تعریف و بدون مجوز که می‌تواند برای مقاصد مختلف اختصاصی شامل 5G استفاده شود.

تا زمانی که صحبت از طیف تعریف شده مجوز‌دار در میان است، باند پایین، متوسط و میلی‌متری به‌وسیله اپراتورهای مختلف توسعه و پیاده‌سازی داده می‌شوند؛ که در بین آن‌ها T-Mobile و Sprint بخش اعظم باند‌های پایین و متوسط را برای مقیاس دوربرد و AT&T و Verizon فرکانس‌های بالاتر را برای سرعت‌های بالاتر در دست خواهند داشت.

موارد زیادی برای توضیح وجود دارد. اما چیزی که واقعا در مورد 5G برجسته است: پیشرفت‌های شگرف درحجم داده، تاخیر کمتر و سرعت و میزان انتقال بیشتر اطلاعات است.


5G یک واحد یکسان نیست

بدون درگیری زیاد با مفاهیم باند پایین و متوسط و میلی‌متری، باید گفت که به‌طور کلی، باند پایین و متوسط عموما برد بالایی دارد و باند میلی‌متری حجم انتقال بالایی را در حد چندین گیگابایت اما در محدوده کوچک‌تر و متمرکز‌تر در اختیار می‌گذارد.

این باند برد کوتاهی دارد و به‌سختی از موانع رد می‌شود.
حقیقت آن است که در ایالات متحده مخلوطی از فناوری‌های 5G ارائه خواهد شد. براین‌اساس کمپانی‌های AT&T و Verizon در وهله نخست باند میلی‌متری را ارائه می‌کنند. درحالی‌که T-mobile و Sprint به نظر می‌رسد بیشتر درگیر طیف باند پایین باشند.

صرف‌نظر از این موضوع، خاصیت ذاتی دیگر فناوری 5G تأخیر کمتر آن است. برای مقایسه نسل چهارم می‌تواند زمان پینگ در محدوده 25 تا 50 میلی ثانیه داشته باشد در حالی که 5G  وعده‌ی زمان‌های زیر 10 میلی ثانیه را می‌دهد. و این موضوع برای کاربرد‌های آینده 5G حیاتی خوهد بود.



5G توانایی ایجاد زیربنای شهرهای هوشمند و رانندگی بدون سرنشین را دارد.

کمپانی Qualcomm با داشتن راهکارهای جامع سیلیکونی از گوشی‌های 5G سامسونگ تا ایستگاه‌های مخابراتی بی‌سیم، جلودار فناوری‌های 5G است. به‌تازگی متوجه تحول 5G در عرصه اینترنت پهنای باند بالا شده‌ایم.
همچنین این فناوری کمک شایانی به ایجاد ابداعات جدید خواهد کرد، که نیاز به حجم انتقال بسیار بالا و شبکه‌های تأخیر کم خواهند داشت. برای مثال شهرهای هوشمند و خودروهای بدون راننده.

اگر درباره شهرهای آینده و تمام خودروهای بدون راننده در شهر تصور و تفکر کنید، می‌توانید متوجه شوید که چه راهکارهای بی‌سیمی به‌عنوان پیش‌نیاز برای تحقق این رویا می‌بیست فراهم شوند.

به‌جز هوش مصنوعی، دستگاه‌های خاص یادگیری ماشین و تعداد زیادی از دستگاه‌های اینترنت اشیا می‌توانند به‌وسیله 5G  به یکدیگر متصل شوند. تا به‌شکلی امن‌تر و بهینه‌تر سرویس‌های حمل‌ونقل هوشمند را ارائه کنند.

سیگنال‌های ترافیکی با خودروها ارتباط برقرار می‌کنند و خودروهایی که نه تنها با یکدیگر بلکه با هر چیزی در اطراف خود “صحبت” می‌کنند، باعث رانندگی امن‌تر و یا ترافیک کمتر می‌شوند.


ایستگاه‌های ثابت 5G چیست و چگونه آینده خدمات اینترنتی را دگرگون خواهند کرد؟

اگر هنوز هم نمی‌دانید 5G چیست و باعث چه تحولاتی می‌شود این قسمت را حتما مطالعه کنید.

صنعت دیگری که بیش‌تر از گوشی‌های هوشمند از پیشرفت 5G بهره خواهد برد؛ سرویس‌های اینترنتی پرسرعت خانگی و تجاری خواهند بود. به‌خصوص در نواحی محروم که خطوط تلفن و اینترنت قدیمی‌تری استفاده می‌شود.
فناوری 5G سرعت چند گیگابایتی بی‌سیم و همیشه متصل فراهم می‌کند. همچنین 5G باعث ایجاد رقابت در ارائه خدمات متفاوت بین سرویس‌دهندگان و اپراتورها می‌شود.
همچنین سرویس‌های بازی اینترنتی مانند Google Stadia و Microsoft xCloud با استفاده از این ویژگی بارور و حاصلخیز خواهند شد.

در مراحل اولیه 5G براساس پشتوانه اتصالات فیبر کار خواهد کرد. دکل‌های 5G به شبکه‌های فیبر پرسرعت متصل خواهند شد. از آنجا به بعد براساس امواج باند متوسط و میلی‌متری به دستگاه‌های سازگار کاربران سرازیر می‌شود.

شرکت Qualcomm به‌تازگی اعلام کرد که بیش از 30 شرکت شریک مانند Linksys و Nokia و خیلی‌های دیگر سیستم Snapdragon X55 5G Modem-RF را درون دستگاه‌های بی‌سیم ثابت 5G که به‌وسیله اپراتوری‌های بزرگ مورد استفاده قرار خواهد گرفت، روانه بازار خواهند کرد.

رقابت بین ارائه‌کنندگان خدمات اینترنتی

در 2 یا 3 سال آینده یک دنیای کاملا جدید از اتصالات پرسرعت 5G و رقابت مبتنی‌بر آن شکل خواهد گرفت. ولی بااین‌وجود می‌توانید یقین داشته باشید که بسته‌های اشتراک اپراتورها و سرویس‌دهندگان نیز به همان میزان رقابتی خواهند شد. بحث کسب درآمد از سرویس‌های 5G با توجه به نوع دیدگاه‌ شما، یا جالب و یا ترسناک خواهد بود.

جدای از این بحث‌ها، همین‌طور که آینده 5G بیشتر معلوم می‌شود، می‌توانید شاهد قابلیت‌های بیشتر تلفن‌‌های هوشمند باشید.

فناوری 5G  به‌معنای واقعی کلمه پتانسیل دگرگون کردن تمام دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های اینترنتی و شبکه‌ای و همچنین کاربردهای مبتنی‌بر آن‌ها مانند خودروهای بدون سرنشین، شهرهای هوشمند، کارخانجات شبکه شده و بسیاری دیگر را خواهد داشت. به همین دلیل کلمه انقلابی در توصیف کافی 5G نیست.

۳ نظر در “نسل پنجم شبکه بی‌سیم (5G) چیست و آینده آن چه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.