امنیت و هک, همه مطالب

حالت ناشناس (Incognito) مرورگرهای وب چیست و چگونه کار می‌کند؟

حالت ناشناس (Incognito)

درصورت آگاهی از محدودیت‌های حالت ناشناس مرورگر وب، این امکان می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

امروزه بسیاری از مردم در مورد داده‌های جمع‌آوری شده توسط شبکه‌های اجتماعی نگران هستند. به همین خاطر داشتن یک ابزار مرور وب که بتواند هویت ما را مخفی نگه دارد، سودمند است.

ما در این مقاله قصد داریم تا در مورد حالت ناشناس مرورگر وب صحبت کنیم.

در ضمن اگر علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی‌های مرورگرهای مختلف هستید، می‌توانید مقاله‌ی ما در مورد معرفی امن‌ترین مرورگرهای جهان را، مطالعه بفرمایید.

فهرست مطالب

حالت ناشناس مرورگر وب چیست؟

تمام مرورگرهای مطرح امروزی ( شامل: کروم، اج، فایرفاکس و سافاری) دارای قابلیتی هستند که یک پنجره مرور شخصی در اختیار کاربر قرار می‌دهند و پس از بستن آن تمام داده‌های مربوط به مرور حذف خواهند شد.
این مدل پنجره می‌تواند مقدار داده‌های استفاده شده توسط شرکت‌های تبلیغاتی و واسطه‌ها را کاهش دهد. به‌غیر از این، کاربردهای دیگری نیز برای این ویژگی وجود دارد.

اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بسیاری از مردم انتظاری فراتر از واقعیت را از این ابزار دارند.
حدود نیمی از 460 نفری که در یک تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند؛ تصور می‌کردند که پنجره مرور شخصی از جمع‌آوری داده‌ها توسط گوگل حتی در صورت لاگین نبودن نیز جلوگیری می‌کند.

بیش از 40 درصد نیز باور داشتند که این ابزار موقعیت مکانی آن‌ها را پنهان می‌کند. و بیش از یک سوم باور داشتند که این روش سابقه مرور آن‌ها را از چشم کارفرما پنهان نگه می‌دارد.


هیچ‌کدام درست نیست.

پژوهشگری که در دانشگاه شیکاگو این تحقیق را انجام داد ، می‌گوید: روش مرور ناشناس و مخفی موارد استفاده خوبی دارد، اما بدانید که به‌هیچ‌وجه بی‌نام‌ونشان نخواهید بود. همچنین اطلاعات خصوصی شما لزوماً از دست نفوذگران و بازاریاب‌ها در امان نیست. بهتر است همچنان با فرض «رصد شدن توسط افراد دیگر » وب را مرور کنید.

نحوه‌ی کار حالت مرور ناشناس چگونه است؟

هنگامی که در حالت عادی مرور می‌کنید، مرورگر شما آدرس سایت‌هایی که بازدید می‌کنید را پس از بستن مرورگر، نگهداری می‌کند.

این کار برای راحتی شما است. زیرا هنگام مرورهای بعدی کار را سریع‌تر می‌کند.
مرورگر همچنین مواردی دیگری مانند کوکی‌ها را ذخیره می‌کند. کوکی‌ها فایل‌های کوچکی هستند که سازندگان وب‌سایت‌ها در سایت‌های خود می‌گنجانند. دفعات بعد که از یک سایت به‌خصوص دیدن می‌کنید، داده‌های ذخیره شده در کوکی ارسال می‌شوند.

کوکی‌ها قابلیت‌های زیادی دارند؛ مانند ذخیره رمز عبور و یا اقلامی که در سبد خریدتان دارید. همچنین به غول‌های تبلیغاتی مانند گوگل دابل کلیک، امکان ردیابی شما را هنگام مرور وب می‌دهند.
اما پنجره‌های مرور ناشناس طور دیگر عمل می‌کنند.

اگر شما در این حالت ناشناس در وب مرور کنید، پس از بستن و باز کردن مرورگر تمام کوکی‌ها پاک خواهند شد. انگار که تازه اولین بار است که مرور می‌کنید.

واضح‌ترین تغییری که پس از آغاز مرور ناشناس خواهید دید این است که سایت‌های مرور شده قبلی در قسمت تاریخچه مرورگر وجود ندارند.

علاوه‌بر این ممکن است متوجه این موضوع شوید که کانون‌های تبلیغاتی کمتر شما را تعقیب و ردیابی می‌کنند.

فایرفاکس یک لایه دیگر به این حالت مرور ناشناس اضافه می‌کند. این لایه دربرابر تکنیکی به‌نام اثر انگشت، محافظت می‌کند.

این تکنیک به افرادی که داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند این امکان را می‌دهد تا شما را در سرتاسر وب ردیابی کنند. این ردیابی به‌وسیله مقایسه متغیرهایی نظیر نوع و نسخه مرورگر، سیستم‌عامل، کارت گرافیک و آدرس IP شما، انجام می‌گیرد.

چرا روش مرور ناشناس سودمند است؟

بنا بر اظهارات جرمی تیلمن که سازنده یک افزونه ضدردیابی است “اگر می‌خواهید که پس‌از آغاز یک مرور جدید هیچ چیزی در مورد سابقه مرور شما وجود نداشته باشد، در این صورت روش مرور ناشناس مفید خواهد بود”.
فرض کنیم که با استفاده از لپ‌تاپ خانواده، دنبال یک کادو برای همسر خود می‌گردید (مثلاً دنبال یک مکان ماساژ می‌گردید).

با استفاده از روش مرور ناشناس هیچ‌کس دیگری که از این لپ‌تاپ استفاده می‌کند از این موضوع باخبر نمی‌شود. همچنین تبلیغات مربتط با ماساژ را در صفحات جستجوی خود نخواهند دید.
به قول روبرت ریچتر که یک مدیر تست امنیت و حریم خصوصی است: “هیچ چیزی نمی‌تواند یک جشن تولد را مانند دیدن تبلیغات مرتبط با جشن تولد در ضفحات وب لو دهد”.
همین مشکل زمانی که یک ویدئو در یوتیوب در مورد شایعات سلبریتی یا اخبار جام جهانی می‌بینید وجود دارد. یعنی با تبلیغات مرتبط بمباران خواهید شد. پنجره مرور ناشناس از این مشکل جلوگیری می‌کند.


ریچتر همچنین می‌گوید که این حالت مرور ناشناس برای جاسوسی‌های سبک نیز، کاربرد دارد. مثلاً اگر می‌خواهید که صفحه لینکدین شخصی را بدون آن که وی باخبر شود ببینید، می‌توانید از این روش استفاده کنید.


در صورت استفاده از کامپیوترهای عمومی موجود در کتابخانه یا کافی‌نت نیز این حالت بسیار مفید خواهد بود. زیرا هیچ اثری از کارهایی که می‌کنید، باقی نخواهد ماند.

روش مرور ناشناس چه کارهایی نمی‌کند؟

پس از این‌که یک پنجره مرور ناشناس را می‌بندید بیشتر داده‌های مرتبط با مرور وب شما پاک خواهند شد. اما این فقط مربوط به داده‌های ذخیره شده روی خود کامپیوتر است.

داده‌های ذخیره شده روی سرویس‌دهنده سایت، یک موضوع کاملاً متفاوت است.
پنجره مرور ناشناس نمی‌تواند اثرات مرور شما را از روی سرویس‌دهنده‌های میزبان سایت، پاک کند. همین مشکل در مورد شبکه‌ای که استفاده می‌کنید، وجود دارد. به این معنا که شبکه‌ها نیز می‌توانند شما را ردیابی کنند.

برای مثال اگر از شبکه بی‌سیم شرکت استفاده می‌کنید کارفرمای شما خواهد دانست که از چه سایت‌هایی استفاده کرده‌اید. انگار که از هیچ روش مرور ناشناسی استفاده نمی‌کردید.
همچنین اگر سایتی در حالت عادی ناامن باشد، در حالت مرور ناشناس نیز ناامن باقی خواهد ماند.

روش‌ فعال کردن حالت ناشناس در مرورگرهای مختلف

کروم:

حالت ناشناس کروم

فایرفاکس:

حالت ناشناس فایرفاکس

سافاری:

حالت ناشناس سافاری


اج:

حالت ناشناس اج

جمع‌بندی

به جزء این‌ مواردی که بیان کردیم، مرور ناشناس شما را از شر بدافزارها مصون نمی‌دارد. برای این منظور باید نرم‌افزارهای مورد استفاده خود را به‌روز نگهدارید و همچنین از یک ضدویروس به‌روز استفاده نمایید. بررسی فایل‌هایی که دانلود می‌کنید نیز بسیار مهم است.

فراموش نکنید که بوک مارک‌های شما و فایل‌هایی که دانلود می‌کنید، پس از بستن مرورگر باقی خواهند ماند.

دوست عزیز

به انتهای این مقاله رسیدیم. از اینکه تا به اینجای کار با ما همراه بودید، سپاسگزاریم. خوشحال می‌شویم که نظر شما عزیزان را در قسمت کامنت مطالعه کنیم. اگر به مطالب بیشتر در حوزه‌ی امنیت و هک علاقمندید می‌توانید وبلاگ ما را دنبال کنید.

۳ نظر در “حالت ناشناس (Incognito) مرورگرهای وب چیست و چگونه کار می‌کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.