امنیت و هک, همه مطالب

روش‌های بالا بردن امنیت اینستاگرام

امنیت اینستاگرام

در سال‌های اخیر اینستاگرام به یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است. حفظ امنیت اینستاگرام، چه برای حساب شخصی و چه برای حساب تجاری کاربران، بسیار مهم و ضروری است.

بنابراین اگر از کاربران اینستاگرام هستید، توصیه می‌کنیم در این مقاله با ما همراه باشید تا نکات کلیدی برای افزایش امنیت اینستاگرام خود را مرور کنیم و همچنین شما را در جریان جدیدترین اخبار این حوزه قرار بدهیم.

در ضمن اگر به‌دنبال راهکارهایی، برای بالابردن امنیت کامپیوتر خود هستید میتوانید مقاله‌ی ما؛ امنیت کامپیوتر شخصی و روش‌های بهبود آن را مطالعه کنید.

فهرست مطالب

چگونه امنیت اکانت اینستاگرام خود را افزایش دهیم؟

حتما شما هم بارها این جملات را شنیده‌اید: بر روی لینک‌های ناشناس کلیک نکنید، با دستگاه‌های مختلف وارد حساب کاربری خود نشوید، موقعیت مکانی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید، از حساب‌های کاربری مشکوک دوری کنید و از برنامه‌های غیر رسمی اینستاگرام استفاده نکنید.

اما این‌ها تنها برخی از مواردی هستند که می‌توانید برای افزایش امنیت اینستاگرام خود انجام دهید.

در ادامه برخی از نکات کلیدی جهت افزایش امنیت اکانت اینستاگرام را ذکر خواهیم کرد:

1) یک رمز عبور قوی انتخاب کنید و آن را به‌صورت دوره‌ای تغییر دهید:

شاید شما هم از جمله کسانی باشید که هنگام انتخاب رمز عبور از عباراتی مانند: نام، تاریخ تولد، شماره تلفن یا شماره‌شناسه استفاده می‌کنید. زیرا به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را به‌خاطر بسپارید. اما نمی‌توانید تصور کنید که انتخاب چنین پسوردی چگونه راه را برای هکرهای اینستاگرام هموار می‌کند.

در اینجا نکات مهمی وجود دارد که هنگام انتخاب رمز عبور باید به آن‌ها توجه کنید:

هنگام انتخاب رمز عبور، از حروف بزرگ و کوچک، اعداد و نمادها استفاده کنید تا احتمال هک شدن آن را کاهش دهد.

اگر احتمال دارد رمز عبور خود را فراموش کنید، توصیه می‌کنیم که از برنامه‌های مدیریت پسورد استفاده کنید.

همچنین اینستاگرام به کاربران خود توصیه می‌کند هر از چند گاهی رمز عبور خود را تغییر دهند. به یاد داشته باشید که هرگز رمز عبور خود را با کسی به اشتراک نگذارید.

2) احراز هویت دو مرحله‌ای اینستاگرام خود را فعال کنید:

این روش یکی از امن‌ترین راه‌ها برای افزایش امنیت اینستاگرام شماست. هنگامی که احراز هویت دو مرحله‌ای را برای حساب کاربری خود فعال می‌کنید، تنها به‌کارگیری رمز عبور برای وارد شدن به آن، کافی نیست.

شما باید هویت خود را از طریق دیگری که قبلا انتخاب کرده‌اید، اثبات کنید. به همین دلیل به آن احراز هویت دو مرحله‌ای می‌گویند.

3) بررسی کنید که چه دستگاه‌هایی به اینستاگرام شما وارد شده‌اند:

اگر به Settings > Security > Login > Activity بروید، می‌بینید که از چه دستگاه‌هایی از کدام مناطق جغرافیایی و چه زمانی به اکانت شما وارد شده‌اند.

در این بین اگر مکان و دستگاه مشکوکی را که متعلق به شما نیست مشاهده کردید، می‌توانید روی نماد سه نقطه  در کنار موقعیت جغرافیایی ضربه بزنید تا دسترسی آن دستگاه به حساب شما قطع شود.

4) ایمیل خود را در اکانت اینستاگرام خود ثبت کنید:

بسیاری از افراد اکانت خود را با شماره موبایلشان می‎سازند. اما داشتن ایمیل معتبر امنیت حساب شما را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. توصیه می‌شود پس از ایجاد حساب کاربری با شماره موبایل، ایمیل خود را نیز ثبت کنید.

زمانی که رمز عبور اینستاگرام خود را فراموش می‌کنید، داشتن یک ایمیل ثبت شده، بازیابی اکانت شما را تضمین می‌کند و حتی اگر اکانت شما هک شود، می تواند به شما در بازیابی اکانتتان کمک کند.

5) به ایمیل‌های هشدار امنیتی اینستاگرام توجه کنید:

هرگز ایمیل‌هایی را که اینستاگرام برای شما ارسال می‌کند نادیده نگیرید. آن‌ها می‌توانند حاوی هشدارهای مهم امنیتی باشند که در صورت نادیده گرفتن آن‌ها می‌تواند عواقب ناخوشایندی برای شما داشته باشد.

6) تغییرات در اطلاعات شخصی اکانت اینستاگرام خود را بررسی کنید:

اگر به مسیر Settings> Security> Access> Data بروید، مشاهده می‌کنید که این قسمت شامل تمامی اطلاعات مربوط به حساب کاربری شما می‌باشد.

مواردی که می‌توان در Access Data بررسی کرد شامل تغییرات حریم خصوصی ، تغییر رمز عبور، تغییرات: ایمیل، شماره موبایل، تعداد اکانت‌ها و زمان ورود و خروج است.

هنگام بررسی این موارد، اگر تغییر مشکوکی مشاهده کردید که انجام نداده‌اید، به Settings> Security> Login> Activity رفته و اکانت مشکوک یا ناشناس را از لیست دستگاه‌های وارد شده، حذف نمایید.

7) دسترسی اپلیکیشن‌ها و سایت‌ها به حساب اینستاگرام خود را بررسی کنید:

به Settings > Security > Apps & Websites بروید. در این قسمت می‌توانید اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌هایی که به حساب‌کاربری شما دسترسی دارند را مشاهده کنید. این موارد به سه دسته فعال active، منقضی شده expired و حذف شده deleted طبقه‌بندی می‌شوند.

برای مسدود کردن دسترسی به این سایت‌ها و برنامه‌ها، می‌توانید وارد گروه active شوید و مواردی را که دوست ندارید حذف کنید. این امر امنیت اکانت اینستاگرام شما را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

جدیدترین اخبار در خصوص امنیت اینستاگرام

کاربران اینستاگرام به‌زودی به امکاناتی دست پیدا می‌کنند تا با استفاده از آن‌ها از خودشان در برابر هکرها محافظت کنند.

این شبکه‌ی اجتماعی که متعلق به فیس‌بوک است، اعلام کرد که در آینده از اپلیکیشن‌هایی که احراز هویت شخص ثالث را دارند، پشتیبانی می‌کند. متأسفانه این امکان امنیتی جدید هیچ کار خاصی در برابر حساب افرادی که اکانت اینستاگرامشان با استفاده از یک شماره‌ی تلفن هک شده است، انجام نمی‌دهد.

سال‌ها بود که متخصصین امنیتی اخطار می‌دادند که اینستاگرام سیستم امنیتی ضعیفی برای مقابله با هکرها دارد.

اینستاگرام یک امکان امنیتی جدیدی ایجاد کرد که بنابر آن کد امنیتی را تنها یک‌بار برای کاربران ارسال می‌کند. این کد که از طریق پیامک برای کاربران ارسال می‌شود، می‌تواند از راه‌های مختلفی توسط هکرها دریافت و خوانده شود.

احراز هویت توسط اپلیکیشن‌های شخص ثالث:

احراز هویت جدید به این صورت خواهد بود که کاربر باید یک اپلیکیشن شخص ثالث مانند Authy،Duo  یا Google Authenticator را دانلود کند که یک کد یک‌بارمصرف را ارسال می‌کنند. کاربر باید پس از دریافت این رمز آن را وارد کند.

در پستی که اخیرا روی بلاگ اینستاگرام قرار گرفت اعلام شد که پشتیبانی از اپلیکیشن‌های احراز هویت شخص ثالث در حال گسترش است و در هفته‌های آینده در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

وقتی این امکانات در دسترس عموم قرار بگیرند و شناخته‌تر شوند، اینستاگرام می‌گوید مردم می‌توانند از یک اپلیکیشن شخص ثالث نیز برای دریافت کد احراز هویت استفاده کنند. برای احراز هویت دوعاملی باید این مسیر را طی کنید:

  1. به بخش تنظیمات بروید.
  2. پایین بیایید و روی Two-Factor Authentication بزنید.
  3. اگر تا به حال این ویژگی را فعال نکرده‌اید روی Get Started بزنید.
  4. روی Authentication App بزنید و دستورالعمل روی صفحه را انجام دهید.
  5. کدی را وارد نمایید که از اپلیکیشن احراز هویت شخص ثالث دریافت می‌کنید تا این پروسه کامل شود.

به یاد داشته باشید که اگر از قبل احراز هویت پیامکی یا SMS-based authentication را فعال کرده باشید احتمالاً هنوز هم فعال است و باید خودتان آن را دوباره غیرفعال نمایید. اپلیکیشن اینستاگرام همچنین کاربران را تشویق می‌کند تا کدهایشان را ذخیره کنند. تنها به این خاطر که اگر گوشی هوشمند کاربر گم شد آن کدها از دست نروند.

مشکلاتی که همچنان پابرجاست

امنیت اینستاگرام اخیراً نقدهای بسیار منفی، مبنی بر این موضوع که افرادی که احراز هویت پیامکی را هم فعال کرده بودند بازهم قربانی حملات هکرها شدند، دریافت کرد.

در این موارد هکرها توانسته‌اند کنترل حساب را به دست آورند چون اینستاگرام به کاربران اجازه می‌دهد تنها با یک تأیید اولیه، رمز عبور خود را تغییر دهند. این تأیید به‌صورت یک پیامک است که به شماره‌ی دارنده‌ی حساب فرستاده می‌شود.

هکرها هم می‌توانند از این رمز پیامکی استفاده کنند تا کنترل اکانت فرد دیگری را به دست آورند. آن‌ها از روش‌هایی استفاده می‌کنند تا شماره‌ی دارنده‌ی حساب را به دست آورند و از این طریق آن پیامک را دریافت ‌می‌کنند. وقتی شماره و پیامک را نیز دریافت کردند، می‌توانند رمز اینستاگرام را به‌دلخواه خود تغییر دهند.

ما از اینستاگرام سوال کردیم که آیا راهی برای بای غیرفعال کردن دریافت رمز بر اساس پیامک برای افرادی که شماره‌ی خود را با این شرکت‌ به اشتراک گذاشته‌اند وجود دارد؟ یکی از کارکنان روابط عمومی این شرکت این گونه پاسخ داد:

این سخنگو از طریق ایمیل به ما گفت:

“می‌توانم تأیید کنم که غیرفعال کردن پیامک دوعاملی نمی‌تواند تغییر رمز از طریق پیامک را غیرفعال کند. پیشنهاد می‌کنیم مردم به‌جای احراز هویت پیامکی از یک اپلیکیشن احراز هویت شخص ثالث استفاده نمایند. ما به بهبود و ایمن‌تر کردن این اپلیکیشن ادامه می‌دهیم تا مردم در فضای امن حضور داشته باشند”.

این امکانات امنیتی احتمال هک شدن اکانت افراد توسط شماره همراهشان را کاهش می‌دهند. این کار معمولاً توسط هکرها و مهاجمین حرفه‌ای انجام می‌شود. حقیقت تلخ این است که اگر هکری به‌شدت به کنترل شماره‌ی شما نیاز داشته باشد، در نهایت این کنترل را به دست خواهد آورد. و اگر موفق شود، خیلی بیشتر از کنترل اکانت اینستاگرام شما را به دست خواهد آورد: کسی که شماره‌ی تلفن شما را هک کند می‌تواند هرگونه حسابی را ایجاد نماید و هر رمزی را با هر پیامکی دریافت کند و تغییر دهد.

نمونه‌ای از هک شدن اکانت اینستاگرام:

در ماه می KrebsOnSecurity گزارشی از یک مرد بوستونی ارائه کرد که حساب اینستاگرامش هک شده بود؛ به این صورت که کارمند دست‌وپا چلفتی شرکت T-Mobile بدون اجازه، شماره‌ی تلفن او را به دستگاه دیگری انتقال داده بود.

علاوه بر این در ایالات کالیفرنیا و فلوریدا چندین فرد به خاطر انجام چنین اعمالی دستگیر شده‌اند و چند نفر از آن‌ها به تهاجم اینترنتی متهم شده‌اند. بر اساس گزارش‌ها این افراد با کارمندانی در شرکت‌های مخابراتی در ارتباط بوده‌اند تا این امکان را برای آن‌ها فراهم کنند.

جمع‌بندی

همان طور که می‌دانید اینستاگرام مانند سایر برنامه‌های کامپیوتری و نرم‌افزاری، قابل هک شدن است. اما در صورت انجام اقداماتی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، امنیت بالای اکانت اینستاگرام خود را با اطمینان تضمین خواهید کرد.

دوست عزیز

به انتهای این مقاله رسیدیم. از اینکه تا به اینجای کار با ما همراه بودید، سپاسگزاریم. خوشحال می‌شویم که نظر شما عزیزان را در قسمت کامنت مطالعه کنیم. اگر به مطالب بیشتر در حوزه‌ی امنیت و هک علاقمندید می‌توانید وبلاگ ما را دنبال کنید.

مطالب مرتبط

یک نظر در “روش‌های بالا بردن امنیت اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.