ایرادات سخت افزار, همه مطالب

چگونه سرعت پایین اینترنت خود را افزایش دهیم؟

سرعت پایین اینترنت

شیوع جهانی کووید-19 موجب افزایش درخواست‌ها برای سرویس اینترنت خانگی به‌منظور دورکاری، آموزش آنلاین برای کودکان و ارتباط تصویری با بستگان و همکاران شد. برای تمام افرادی که مجبور به انجام کارهای شرکتی و یا تحصیلی خود در خانه شدند، مشکلات اتصال و سرعت پایین اینترنت، همچنین اختلالات آن دردسرساز شد. همچنین ارائه‌ کنندگان سرویس‌های اینترنتی از ارسال متخصصین به منازل برای رفع اشکال، خودداری می‌کنند.

در این مقاله قصد داریم تا در مورد سرعت پایین اینترنت و راهکارهای عملی برای بالا بردن سرعت صحبت کنیم.

در ضمن اگر علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایر دلایل کند بودن سرعت کامپیوترتان هستید، مقاله‌ی ما را با عنوان عمده‌ترین دلایل کند شدن سرعت کامپیوتر و راهکارهای بهبود آن، مطالع بفرمایید.

فهرست مطالب


 توصیه‌های اولیه

مصالح ساختمانی مورد استفاده در خانه و نوع طراحی و معماری داخلی می‌تواند تأثیر منفی روی کیفیت شبکه بی‌سیم شما داشته باشد.

این موارد می‌تواند سرعت شبکه را پایین بیاورد. به‌خصوص در شرایطی که همه در خانه به سر می‌برند و مشغول استفاده از انواع وسایل الکترونیکی هستند، می‌توانید خودتان دست‌به‌کار شوید و موانع کیفیت خوب شبکه را رفع کنید.

یک راه‌حل ساده؛ اضافه کردن چندین نقطه دسترسی و دستگاه‌های تقویت‌کننده است. این کار مشابه سیم‌کشی تلفن به‌ازای هر اتاق برای اتصال دستگاه‌های تلفن بیشتر و استفاده از ایستگاه‌های تلفن بی‌سیم در کل خانه است.

در کل مسیریاب‌ها فاقد قدرت انتقال امواج دکل‌های تلفن برای رساندن امواج به گوشه‌وکنار‌ فضاهای کوچک در یک خانه‌ی معمولی هستند. مسیرباب‌های ساده و ارزان معمولاً بدترین کارایی را دارند.

با سعی و خطا می‌توان اشکالات شبکه سیمی و بی‌سیم یک خانه یا محل کار را یافته و رفع کرد. اگر دارای یک مسیریاب قدیمی هستید که سخت‌افزار و تنظیمات اصلی را دارد، می‌توانید با خرید یک مسیریاب جدید مشکلات را حل کنید. بهتر است که به‌دنبال یک دستگاه چند کانال باشید.


مسیریاب جدید و حل نشدن مشکلات

مسیریاب‌های بی‌سیم سیگنال‌های کندی را از خود ایجاد می‌کنند که ممکن است به تمام نقاط خانه شما نرسد. به همین خاطر است که اضافه کردن تقویت‌کننده یا چندین نقطه دسترسی سیمی می‌تواند قابلیت گیرندگی را بیشتر کرده و مناطق کور را از بین ببرد.


رفع محدودیت‌های سیم‌کشی

راه دیگر گسترش شبکه سیمی، افزایش کابل در سرتاسر خانه است. به‌جای پخش سیگنال از طریق یک مسیریاب بی‌سیم هر اتصال سیمی را مستقیم به یک کامپیوتر رومیزی یا لپ‌تاپ متصل کنیم.

این کار برای اتصال تلفن همراه، تبلت و مانند این‌ها مناسب نیست. اما اضافه کردن یک نقطه دسترسی به شبکه کابلی باعث می‌شود تا مسیریاب بی‌سیم به دستگاه‌های سیار سرتاسر خانه نزدیک‌تر باشند.

مودم‌های کابلی معمولاً سوکت‌های لازم را برای اتصال 3 یا 4 کامپیوتر فراهم می‌کنند. می‌توانید رول‌های کابل را خریداری کرده و خودتان قرار بدهید. این راه می‌تواند گزینه مناسبی برای اتصال اتاق‌های مجاور باشد.
این استراتژی در زمان گسترش دسترسی شبکه خانگی‌تان بدون از دست دادن کیفیت سیگنال و اتصال مؤثر است.

بااین‌حال حواس‌تان باشد. ممکن است نیاز به مسیریاب‌های بی‌سیمی داشته باشید که به شما اجازه تغییر کانال را، می‌دهند.

موانعی که برای سرعت بالای اینترنت وجود دارند

برای یافتن این موانع باید فضای مرتبط را به‌دنبال 5 مورد مهم که روی سیگنال کامپیوتر شما تأثیر می‌گذارد، بررسی کنید. این کار ممکن است نیاز به اضافه کردن تقویت‌کننده‌ها و نقاط دسترسی بیشتر را از بین ببرد. همچنین ممکن است که باعث بهبود کیفیت نتایج شود.

قبل از شروع کار بررسی کنید که سرعت کنونی شما چقدر است. پاسخ‌ به این 3 سؤال می‌تواند شما را در طرح‌ریزی چگونگی بهبود اتصال اینترنت کمک کرده و برد آن را در خانه یا محل کارتان افزایش داد:

۱. آیا اتصال بی‌سیم شما به‌تازگی دردسرساز شده و دائماً کند است؟

۲. آیا سرعت اتصال شما به‌شکل سیمی بالا است اما به‌شکل بی‌سیم بسیار کند است؟

۳. آیا در قسمت‌های مختف محیط‌‌‌‌‌‌‌‌تان نقاط کوری وجود دارد که به شما اجازه اتصال دستگاه‌های سیار و لپ‌تاپ را نمی‌دهند؟‌

با توجه به پاسخ شما به سؤال‌های بالا، ممکن است 2 مشکل متفاوت رخ بدهد. اولاً مطمئن شوید که اتصال سیمی از مرکز اینترنت درست باشد. برخی از سرویس‌‌دهندگان گزینه اتصال بی‌سیم را به‌عنوان گزینه اتصال از طریق مودم کابلی ارائه می‌کنند.

اگر مسیریاب جدایی در اختیار دارید سرعت آن را با سرعت مودم خود مقایسه کنید.

اگرچه مسیریاب خارجی برای دریافت سیگنال اینترنت به مودم کابلی شما متصل می‌شود، با این حال مسیریاب‌های مختلف به‌شکل‌های متفاوتی عمل می‌کنند و ممکن است از قابلیت بی‌سیم مودم شما بهتر باشند. در این صورت می‌توانید آن را خاموش کرده تا از تداخل جلوگیری کنید.

چک کردن سرعت اینترنت

با تماس با سرویس‌دهنده اینترنتی می‌توانید مطمئن شوید که اینترنت سیمی کابل‌کشی شده به خانه‌تان درست عمل می‌کند.

اگر این‌طور است مرحله بعد اندازه‌گیری قدرت سیگنال به مودم‌تان است. چت تصویری می‌تواند پهنای باند شما را تضعیف کند. این مورد به‌شکل چشمگیری باعث افت کیفیت سرعت بی‌سیم می‌شود.

سرویس‌دهنده اینترنت شما می‌تواند کیفیت سیگنال اتصال به مودم کابلی شما را از راه دور بررسی و تنظیمات لازم را انجام دهد. احتمال دارد که ارتقای سرویس اینترنت‌تان به شما سرعت بالاتری در شبکه بی‌سیم نیز بدهد. اما یادتان باشد که سرعت بی‌سیم همیشه از سرعت کابل کمتر است.

سرعت بیشتر اینترنت مودم کابلی به‌منزله پهنای باند بیشتر برای سرعت بی‌سیم نیز می‌باشد. تنها با پرداخت هزینه کمی می‌توانید پهنای باند بیشتری برای اتصل چندین کامپیوتر، چاپگرهای بی‌سیم و دوربین امنیتی به ارمغان آورد.

شما می‌توانید به‌سادگی سرعت اینترنت خود را با استفاده از سایت‌های مربوطه بسنجید. از این‌گونه سایت‌ها می‌توانید برای رصد کردن سرعت شبکه خودتان استفاده کنید.

نکاتی که در حین بررسی سرعت باید به آن‌ها توجه کنیم

سرویس‌دهندگان اینترنت گزینه مورد اطمینانی برای حل مشکلات سرعت اینترنت نیستند.

برای بهبود وضعیت می‌توانید اقدامات مختلفی انجام دهید. بعد از امتحان این راهکارها می‌توانید تصمیم بگیرید که وقت ارتقای مسیریاب یا طرح اینترنت است یا خیر.

درهرصورت با ارتقا از شر نقاط کور یا اتصالات ضعیف خلاص نخواهید شد. برای گسترش برد شبکه سیمی یا بی‌سیم خود باید خودتان کاری کنید. افزایش سخت‌افزار و دستگاه‌های شبکه وضعیت را بهتر نخواهد کرد.

این نکات عبارتند از:

  • فاصله فیزیکی بین مودم یا مسیریاب خارجی و دستگاه‌های متصل می‌تواند بسیار مهم باشند. می‌توانید به‌وسیله یک برنامه تحلیل‌گر شبکه بی‌سیم میزان کیفیت سیگنال شبکه را بررسی کنید.
  • با استفاده از برنامه‌هایی نظیر NetSpot، Wifi Analyzer یا غیره کیفیت سیگنال را، بررسی کنید.
  • مسیریاب را جابه‌جا کرده و مسیر سیگنال را خلوت کنید. نقاط کور را پیدا کرده و با تغییر مکان مسیریاب یا روتر محل مناسب را مشخص کنید. همچنین با استفاده از روش‌های زیر نقاط کور را برطرف کنید:
  • موانع می‌تواند اتصالات اینترنت را بسته یا ضعیف کنند. موانع و اشیاء مختلف می‌تواند سیگنال بی‌سیم را کاملاً یا تا حدی تضعیف کند. این موارد شامل دیوار، داکت،‌ مبلمان و اثاثیه و لوازم خانگی می‌شود. مواد مشکل‌ساز دیگر شامل آب، ‌شیشه، ‌چوب،‌ پلاستیک، فوم و جعبه می‌شود.
  • دستگاه سیار خود را به مودم نزدیک کنید تا اینکه سیگنال بهتر شود. سپس بررسی کنید که چه چیزی بین قسمتی که سیگنال بدی داشت با این قسمت، متفاوت است. موانع مسدودکننده را جابه‌جا کنید.
  • تداخل دستگاه‌های دیگر الکترونیکی و شبکه‌های رادیویی می‌تواند به‌شدت سرعت شبکه شما را کاهش دهد.
  • تمام دستگاه‌های الکترونیکی را خاموش کنید. اتصال بی‌سیم را بررسی کنید. سپس یک به یک دستگاه‌ها را روشن کرده تا این‌که سیگنال بی‌سیم افت پیدا کند. دقت کنید که برخی دستگاه‌ها ممکن است به‌شکل مقطعی تداخل ایجاد کنند. برای مثال زمانی که یخچال یا کولر گازی روشن می‌شود.

طرح ریزی چیدمان

اتاق‌هایی که سیگنال خوبی دارند را بیخیال شوید. مکان‌هایی که کیفیت سیگنال پایینی دارند باید به‌شکل کابلی به شاه‌راه یا هاب متصل شوند. مکان‌هایی که دارای سیگنال بسیار ضعیف یا بدون سیگنال هستند به‌وسیله تقویت‌کننده بی‌سیم پوشش داده شوند.

برای مثال اگر مسیریاب کنونی در یک اتاق کوچک در انتهای خانه قرار دارد و سیگنال بسیاری ضعیفی در آشپزخانه یعنی در آن سوی خانه وجود دارد، بهتر است که یک نقطه دسترسی سیمی در سالن یعنی در بیرون اتاق کوچک قرار دهید.

همچنین یک تقویت‌کننده بی‌سیم در آشپزخانه قرار دهید.

یک گسترش‌دهنده برد یا تقویت‌کننده بی‌سیم، به مسیریاب بی‌سیم وصل می‌شود و باید در نزدیکی جایی که سیگنال مسیریاب بی‌سیم قوی است قرار داده شود. در نظر داشته باشید که برخلاف نقاط دسترسی، گسترش‌دهنده‌های برد و تقویت‌کننده‌ها سرعت اینترنت را کاهش می‌دهند.

بسته به اندازه خانه یا محال کارتان و چیدمان وسایل آن‌ها، ممکن است تنها با وصل کردن یک تقویت کننده بی‌سیم به یک پریز برق مجاور در یک مکان دارای سیگنال ضعیف، نتیجه خوبی بگیرید.

جمع‌بندی

سرعت پاییت اینترنت به عوامل متعددی بستگی دارد که به برخی از آن‌ها در این مقاله اشاره کردیم. اما گاهی لازم است که از یک فرد متخصص نیز راهنمایی بگیرید.

دوست عزیز

به انتهای این مقاله رسیدیم. از اینکه تا به اینجای کار با ما همراه بودید، سپاسگزاریم. خوشحال می‌شویم که نظر شما عزیزان را در قسمت کامنت مطالعه کنیم. اگر به مطالب بیشتر در حوزه‌ی امنیت و هک علاقمندید می‌توانید وبلاگ ما را دنبال کنید.

۴ نظر در “چگونه سرعت پایین اینترنت خود را افزایش دهیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.