امنیت و هک, همه مطالب

چطور بدون گوگل زندگی کنیم؟

جایگزین گوگل

آیا زندگی بدون گوگل امکان‌پذیر است؟! بله حتماً شدنی است. گزینه‌های بسیاری برای جایگزین گوگل، وجود دارد.

ردیاب‌های گوگل در 75 درصد از یک میلیون وب‌سایت مطرح دیده شده‌اند. در واقع آن‌ها نه تنها چیزهایی که جستجو می‌کنید را رصد می‌کنند، بلکه وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنید را نیز در نظر دارند. از تمام این داده‌ها برای تولید تبلیغاتی که در تمام اینترنت وجود دارند، استفاده می‌کنند.

داده‌های شخصی شما که حتی شامل مواردی نظیر دادخواست طلاق نیز می‌شود می‌تواند به‌وسیله رأی دادگاه، در دسترس وکلا قرار گیرد. گوگل بالغ بر 150 هزار درخواست داده را در سال 2019 پاسخ داد!
تعداد روزافزونی از مردم درحال پی‌بردن به خطرات وابستگی به یک شرکت برای دریافت تمام خدمات اینترنتی هستند.

اگر شما نیز جزیی از مردمی هستید که نسبت به جمع‌آوری بیش‌ازحد داده‌ها توسط گوگل احساس خطر می‌کنید ما چندین پیشنهاد جایگزین گوگل برای شما داریم که اکثراً رایگان هستند.

در ضمن اگر علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی‌های مرورگرهای مختلف هستید، می‌توانید مقاله‌ی ما در مورد معرفی امن‌ترین مرورگرهای جهان را، مطالعه بفرمایید.

جستجوگر گوگل ← DuckDuckGo (رایگان)

سرویس جستجوی DuckDuckGo

بیایید از راحت‌ترین آن‌ها شروع کنیم! استفاده از سرویس جستجوی DuckDuckGo نه تنها جستجوهای شما را مخفی می‌سازد بلکه امتیازهای دیگری نیز دارد. نظیر میان‌بر‌های بنگ، سرویس پاسخ سؤال سریع و این‌که از دست‌کاری نتایج جستجو در امان خواهید بود.

جیمیل، تقویم و مخاطبین ← FastMail یا ProtonMail (رایگان) یا Tutanota (رایگان)


FastMail یک سرویس پولی مستقل از شرکت‌های بزرگ است. همچنین دارای امکانات تقویم و مخاطبین برای همه دستگاه‌های شما است. راه‌های مختلفی برای ایمیل‌های کدگذاری شده به‌وسیله سرویس PGP وجود دارد. این روش‌ها ایمیل شما را کاملاً از چشم نامحرم مخفی می‌کند. 2 سرویس جایگزین دیگر یعنی ProtonMail و Tutanota نیز به‌طور پیش‌فرض چنین امکانی را دارند.

YouTube ← سرویس ‌Vimeo (رایگان)

برای پیدا کردن ویدیوهایی که بر روی یوتیوب هستند (متأسفانه زیادند) می‌توانید از طریق DuckDuckGo  اقدام کنید. زیرا حریم خصوصی بهتری دارد. اما اگر خودتان تولید کننده ویدوئو هستید می‌توانید سرویس Vimeo که مخصوص تولیدکنندگان است را به کار بگیرید.

سرویس نقشه گوگل ← سرویس نقشه اپل یا OpenStreetMap (رایگان)

سرویس نقشه اپل

کاربران iOS می‌توانند از سرویس خود اپل به‌نام Apple Maps استفاده کنند که نیازی به نصب برنامه‌ ندارد. برای سایر دستگاه‌ها OpenStreetMap وجود دارد که البته کاملاً غیرانحصاری است اما ممکن است به کیفیت نقشه‌های اپل نباشد.

Google drive ← سرویس Resilio Sync (رایگان) یا Tresorit (پولی)

Resilio Sync امکان همگام‌سازی نظیر به نظیر فایل را می‌دهد و همچنین می‌تواند برای نگهداری خصوصی فایل‌ها یا پشتیبان‌گیری و اشتراک آن‌ها استفاده شود. بدین معنی که فایل‌های شما هیچ‌گاه روی یک سرور خاص ذخیره و نگهداری نخواهند شد.

یک جایگزین دیگر برای ذخیره‌سازی و پشتیبان‌گیری همراه با کدگذاری سرتاسری Tresorit می‌باشد.

اندروید ← iOS (پولی)


محبوب‌ترین جایگزین اندروید iOS است که امکان کدگذاری راحت دستگاه و پیام‌ها را می‌دهد. همچنین می‌توانید با ترفند‌هایی میزان حفاظت حریم خصوصی را افزایش دهید.

گوگل کروم ← سافاری (رایگان) یا فایرفاکس (رایگان) یا Brave (رایگان) یا ویوالدی (رایگان)

سافاری اولین مرورگری بود که جستجوی DuckDuckGo را به‌عنوان راه جستجوی مخفی تعبیه کرد. گزینه دیگر برای دستگاه‌های بیشتر فایرفاکس می‌باشد که یک مرورگر متن باز و آزاد و دارای امکان مسدودسازی ردیاب است.

Brave از آن هم فراتر رفته و مسدودسازی ردیاب را پیش‌فرض خود قرار می‌دهد. همچنین مرورگرهای دیگری نیز با پشتیبانی از DuckDuckGo وجود دارند مانند ویوالدی که برای کاربران حرفه‌ای است.

بلاگر ← Ghost (پولی) یا وردپرس (رایگان)


Ghost یک سرویس وبلاگ‌نویسی پولی میزبانی شده و همچنین یک ابزار جداگانه است که دارای هیچ ردیابی نیست. گزینه رایگان آن وردپرس می‌باشد که حدود یک سوم وب‌سایت‌های اینترنتی براساس آن هستند.

این نیز می‌تواند به‌شکل میزبانی شده یا یک ابزار جداگانه و جایگزین گوگل استفاده شود که حاوی هیچ ردیابی نیست. جامعه آن عظیم است و دارای راهنمای چندین زبانه گسترده و رنگ‌بندی و قالب‌های متعددی است.


گوگل هنگ اوت / گوگل میت ← Jami (رایگان) یا اپل فیس‌تایم (رایگان) یا مایکروسافت تیمز (رایگان)

Jami یک سرویس چندین پلتفرمی است که امکان کدگذاری سرتاسری دارد. سیاست حریم خصوصی آن بدین‌گونه است که تنها داده‌ای که جمع‌آوری می‌کند داده‌های بی‌نامی هستند که به‌منظور تحلیل بازدید‌های سایت می‌باشد.

اگر 2 طرف مکالمه دستگاه اپل داشته باشند می‌توانند از سرویس فیس‌تایم استفاده کنند که هم کار با آن آسان است هم این‌که از قابلیت کدگذاری سرتاسری برخوردار است.

برای پشتیبانی سطح سازمانی نیز گزینه مایکروسافت تیمز وجود دارد که بنا بر ادعای مایکروسافت از داده‌های کاربران جهت تبلیغات یا ردیابی حضار استفاده نمی‌کند.

Google Duo و پیامک اندروید ← سیگنال (رایگان)


چندین سرویس ارسال پیام خصوصی وجود دارد اما انتخاب ما سیگنال است. دارای امکان کدگذاری رایگان و سرتاسری برای پیام و تماس است. همچنین ادوارد اسنودرن و دیگر خبرگان حوزه امنیت آن را پیشنهاد می‌کنند.

Google Groups ← سرویس MeWe (رایگان) یا Discourse (پولی)

MeWe یک شبکه اجتماعی براساس گروه‌ها است که می‌تواند عمومی یا خصوصی باشد. سیاست حریم خصوصی آن‌ها کاملاً مشخص می‌کند که داده‌های خصوصی را جمع‌آوری یا اشتراک‌گذاری نمی‌کنند. یک جایگزین دیگر Discourse می‌باشد که یک پلتفرم رایگان متن باز برای مباحثه عمومی یا خصوصی است.

همچنین دارای سیستم ضدهرزنامه و اعتمادسازی می‌باشد. از سرویس میزبانی پولی نیز برخوردار است، اما خود نرم‌افزار را می‌توان رایگان روی سرویس دهنده‌گان مختلف نصب نمود.

Google Analytics ← سرویس Fathom (پولی) یا Simple Analytics (پولی) یا Plausible (پولی)


اگر وبسایتی دارید که از سرویس Google Analytics استفاده می‌کند بدانید که دارید به گوگل اجازه جمع‌آوری داده‌ها از هر کاربر را می‌دهید. این داده‌ها را آن‌ها به میلیون‌ها داده‌ها مشابه دیگر اتصال می‌دهند و تحلیل‌های معروف خود را انجام می‌دهند.

این سرویس‌های جایگزین همچنین امکان تحلیل بازدیدها را فراهم می‌کنند، منتهی با این تفاوت که دیگر به حریم خصوصی بازدیدکنندگان تجاوزی نخواهد شد. این سرویس‌ها با شرایط GDPR مطابقت دارند و از کوکی‌ها استفاده نمی‌کنند.

بنابراین آن پیام‌های معروف مجوز استفاده از کوکی را ندارند. گزینه آخر همچنین امکان میزبانی رایگان دارد.

Google ads و Adsense ← سرویس CodeFund


CodeFund درحال‌حاضر محدود به توسعه‌دهندگان و طراحان است. اگر مخاطبین شما جزء این گروه طراحان هستند، این یک پلتفرم برای تبلیغات و میزبانی تبلیغات است که اخلاق در آن بسیار محوریت دارد.

به این معنا که فقط تبلیغات براساس محتویات وب‌سایت‌ها و نه رفتار کاربران نمایش داده می‌شود. آن‌ها قدم‌هایی نیز برای عدم ردیابی کاربران برداشته‌اند. مانند این‌که آدرس آی‌پی کاربران را ذخیره و نگهداری نمی‌کنند و یا این‌که کد پلتفرم کاملاً باز است.

همان‌طور که می‌بینید پیدا کردن جایگزین گوگل خیلی سخت نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.