امنیت و هک, ایرادات سخت افزار, همه مطالب

معرفی جامع روتر؛ از چیستی تا کاربرد و انواع آن

روتر چیست؟

روتر چیست؟ روتر وسیله‌ای است که بین اینترنت و دستگاه‌های موجود در خانه شما که به اینترنت متصل می‌شوند ارتباط برقرار می‌کند. همان‌ طور که از نام آن پیداست، ترافیک بین دستگاه‌ها و اینترنت را routes یا مسیر می‌کند.

ما در این مقاله قصد داریم تا به سوالات اصلی این حوزه مانند: روتر چیست؟ انواع و چگونگی کاربرد آن پاسخ دهیم. لطفا با ما همراه باشید.

در ضمن اگر به‌دنبال راه‌های محافظت از رایانه و اطلاعات شخصی خود، در برابر انواع خطرات هستید، می‌توانید مقاله‌ی ما را در مورد ضرورت استفاده از یک آنتی‌ویروس مطمئن و معتبر، مطالعه کنید.

فهرست مطالب

روتر چیست؟

روتر یک بخش کلیدی از شبکه اینترنت خانه شما است. که به لطف آن، لپ‌تاپ، تلفن هوشمند، تلویزیون هوشمند و سایر دستگاه‌های شما می‌توانند به Wi-Fi خانه شما متصل شوند.

با انتخاب نوع مناسب روتر، می‌توانید از سرعت اینترنت سریع‌تری برخوردار باشید، به محافظت از خانواده خود در برابر تهدیدات سایبری و هکرها کمک کنید و از spot یا نقاط مرده وای‌فای جلوگیری کنید.

برای اینکه بدانید به چه نوع روتری نیاز دارید، لازم نیست که یک نابغه کامپیوتر باشید. درک ساده اصول اولیه – مانند تعریف روتر و دانستن اینکه روتر چه کاری انجام می‌دهد – به شما کمک می‌کند تجهیزات مناسب برای شبکه خانگی خود را انتخاب کنید.

روترها چگونه کار می‌کنند؟

روترها چگونه کار می‌کنند؟

خوب تا به این‌جای کار به سوال روتز چیست شما پاسخ دادیم. وقت آن است که به سراغ چگونگی کارکرد روترها برویم:

یک خانه معمولی دارای طیف وسیعی از دستگاه‌های متصل به اینترنت است (رایانه‌های شخصی، تبلت‌ها، تلفن‌های هوشمند، چاپگرها، ترموستات‌ها، تلویزیون‌های هوشمند و غیره). به‌وسیله روتر، این دستگاه‌ها یک شبکه را تشکیل می‌دهند.

روتر خانه شما، ترافیک اینترنت ورودی و خروجی موجود در شبکه را به سریع‌ترین و کارآمدترین راه هدایت می‌کند.

اطلاعاتی که در شبکه خانگی شما ارسال می‌شود می‌تواند یک ایمیل، یک فیلم لایو یا زنده از دوربین اتاق کودک شما باشد که هرکدام از آن‌ها پهنای باند متفاوتی را اشغال می‌کنند. اطمینان از اینکه اطلاعات به‌سرعت و به‌درستی تحویل داده می‌شود یک کار بزرگ است.

همان طور که دستگاه‌های بیشتری را اضافه می‌کنید، یعنی دائماً از روتر خود می‌خواهید کارهای بیشتری انجام دهد.

تفاوت مودم‌ با روتر چیست؟

تفاوت روتر در مقابل مودم چیست؟ اشتباه گرفتن روتر با مودم آسان است. اما این دو دستگاه وظایف بسیار متفاوتی دارند. در واقع، بدون مودم، تنها چیزی که دارید شبکه محلی خود بدون هیچ راهی برای اتصال به اینترنت است.

وظیفه مودم این است که سرویس اینترنت مورد نظر شما را که اغلب یک شرکت، کابل یا تلفن است را، به خانه شما بیاورد. این سرویس سپس به روتر شما متصل می‌شود، که در واقع اتصال اینترنت به شبکه خانگی شما را، ارائه می‌دهد.

هنگامی که بیشتر خدمات اینترنتی از طریق خطوط تلفن ارائه می‌شد (که بیشتر به عنوان dial-up internet یا اینترنت شماره‌گیری شناخته می‌شود) مودم‌ها ارتباط بین دستگاه‌های دیجیتالی خانه شما و سیگنال‌های آنالوگ مورد استفاده در خطوط تلفن را فعال می‌کردند. با اتصالات اینترنت پرسرعت، از جمله کابل و ماهواره، مودم‌ها نقش مشابه اما متفاوتی دارند.

معرفی انواع مختلف روتر

وقتی صحبت از روترها می‌شود، بعد از پاسخ به روتر چیست و چگونه کار می‌کند حتما به این فکر میکنیم که انواع مختلف آن‌ها چیست؟ باید بگوییم که تنها دو نوع روتر وجود دارد:

1) روترهای بی‌سیم:

یک روتر بی‌سیم مستقیماً توسط یک کابل به مودم متصل می‌شود. این اتصال به آن اجازه می‌دهد تا اطلاعات را از اینترنت دریافت کند و سپس انتقال دهد. روتر با استفاده از آنتن‌های داخلی، شبکه Wi-Fi خانگی شما را ایجاد کرده و با آن ارتباط برقرار می‌کند. این امکان دسترسی به اینترنت را برای تمام دستگاه‌های موجود در شبکه خانگی شما فراهم می‌کند.

2) روترهای سیمی:

یک روتر سیمی مستقیماً از طریق اتصالات سیمی به رایانه‌ها متصل می‌شود. آن‌ها معمولا یک پورت دارند که برای ارتباط با اینترنت به مودم متصل می‌شود. یک پورت دیگر به روتر سیمی اجازه می‌دهد تا برای توزیع اطلاعات به رایانه‌ها و دستگاه‌های دیگر متصل شود.

در روتر باید به‌دنبال چه چیزی بود؟

اکثر ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتیISP  یک روتر و مودم (یا ترکیبی از این دو) را برای هزینه اشتراکی که معمولاً هر ماه می‌پردازید به شما می‌دهند.

این روترها ممکن است بهترین گزینه برای استفاده شما نباشند. بنابراین ممکن است به خرید روترهایی فکر کنید که برای رفع نیازهای شما بهتر عمل می‌کنند. قبل از خرید روتر، در اینجا به چند نکته توجه کنید.

پوشش وای‌فای

سیگنال‌های وای‌فای موجود در خانه تا حد زیادی به اندازه خانه و عواملی که مانع از رسیدن سیگنال‌ها به مقصد می‌شوند، بستگی دارد. شومینه‌ها، آینه‌ها و دیوارهای ضخیم تنها چند مانع رایج هستند که سیگنال‌های وای‌فای را مسدود می‌کنند.

به‌دنبال روتری باشید که توانایی دسترسی به گوشه‌های دور خانه شما را داشته باشد. همچنین، به‌دنبال شبکه‌ای باشید که دارای mesh network یا مش است (سیستمی که از یک روتر اصلی و یک سری روتر اضافی استفاده می‌کند) تا قابلیت‌های Wi-Fi را در خانه تقویت و گسترش دهد.

عملکرد وای‌فای

تکنولوژی روتر در طول زمان تغییر کرده است. مطمئن شوید که روتری دارید که از آخرین فناوری استفاده می‌کند و سیستم‌عامل آن به‌روز است. MU-MIMO یکی از این فناوری‌های جدید است. در واقع مخفف فناوری چند کاربر، چند ورودی، چند خروجی است.

این ویژگی به روترهای Wi-Fi اجازه می‌دهد تا با چندین دستگاه به‌طور همزمان ارتباط برقرار کنند. در نتیجه، باعث کاهش زمان انتظار و بهبود سرعت شبکه می‌شود.

امنیت وای‌فای

مجرمان سایبری می‌توانند به شبکه خانگی شما دسترسی داشته باشند و بدافزارها و ویروس‌ها را در دستگاه‌های شما نصب کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند از اطلاعاتی که از طریق ایمیل ارسال می‌کنید و فایل‌هایی که دانلود می‌کنید جاسوسی کنند.

هکرهای باهوش حتی می‌توانند شبکه وای‌فای خانگی شما را بشکنند تا رمز عبور و اطلاعات ورود به حساب‌های بانکی آنلاین و درگاه‌های کارت اعتباری شما را بگیرند.

هکرها با زرادخانه‌ای از ابزارها برای انجام این کار همکاری می‌کنند. داشتن روتری که محافظت در سطح شبکه را فراهم می‌کند می‌تواند به جلوگیری از حملات سایبری در بندر ورودی کمک کند. به‌دنبال روتری باشید که دارای ویژگی‌های امنیتی داخلی مانند به‌روزرسانی خودکار، قرنطینه دستگاه و به‌روزرسانی سیستم‌عامل امضا شده، باشد. هر چه محافظت بیشتر باشد، بهتر است.

کنترل‌های وای‌فای

روترها بخش بسیار مهمی از خانه‌های ما هستند. مطمئن شوید که روتری خریداری کنید که به‌راحتی بتوانید آن را کنترل کنید. نصب و استفاده از جدیدترین روترها آسان است.

برخی از آن‌ها با برنامه‌های کاربرپسندی عرضه می‌شوند که در شبکه‌های مهمان، کنترل‌های والدین، محدودیت‌های زمانی کاربر و مدیریت شبکه به شما کمک می‌کنند.

نکاتی برای خرید روتر

اغلب اوقات، یک ارائه‌دهنده WiFi یک روتر را به‌عنوان بخشی از خریدتان به شما می‌دهد. با این حال، ممکن است لازم باشد روتر خود را تغییر دهید تا بهترین استفاده را از WiFi خود ببرید.

هنگامی کهقصد دارید یک روتر تهیه کنید، باید چند نکته را در نظر بگیرید:

1) سرعت

روترها اغلب سرعت خود را به‌صورت Mbps یا megabits per second مگابیت بر ثانیه نشان می دهند.

در حالی که ممکن است دریافت سریع‌ترین روتر وسوسه‌انگیز باشد، اما ممکن است توسط ارائه‌دهنده اینترنت شما محدود شده باشد. اگر برای 30 مگابیت در ثانیه هزینه می‌کنید، پس روتری که با سرعت 1 گیگابیت در ثانیه ارسال می‌کند فقط 30 مگابیت در ثانیه به شما می‌دهد.

بنابراین روتر شما باید به همان سرعت یا سریع‌تر از آن چیزی باشد که می‌پردازید تا از اینترنت خود نهایت استفاده را ببرید.

2) ویژگی‌های کاربر

بسیاری از روترها ویژگی‌های اضافی را برای کمک به آسان‌تر کردن زندگی آنلاین ارائه می‌کنند.

اگر به گیم یا بازی علاقه دارید، روترهای بازی زیادی در دسترس هستند که سریع و بدون تاخیر طراحی شده‌اند.

اگر صاحب کودک هستید، برخی از روترها ویژگی‌های مناسب خانواده مانند مسدود کردن محتوا و تایمر برای کمک به کنترل استفاده از اینترنت را ارائه می‌دهند. این‌ها اغلب در سطح دستگاه به دستگاه ارائه می‌شوند، بنابراین لازم نیست همه چیز را برای همه مسدود کنید.

3) برد

ممکن است بخواهید بسته به اندازه و چیدمان خانه خود محدوده را در نظر بگیرید.

اگر یک آپارتمان کوچک دارید، ممکن است محدوده کوچک‌تری بخواهید تا همسایگان شما نتوانند به آن دسترسی داشته باشند.

اگر خانه بزرگ‌تری دارید، ممکن است به محدوده کمی بزرگ‌تر نیاز داشته باشید. اما ممکن است بخواهید به‌دنبال یک راه‌حل mesh WiFi باشید تا بتوان آن را در اطراف خانه یا در فضای باز گسترش داد تا بتوانید به‌صورت بی‌سیم دسترسی داشته باشید.

4) سبک

برای بهترین نتایج، روتر شما باید در فضای باز باشد، نه اینکه در کمد پنهان شود. در این صورت، قضاوت درباره روتر از روی ظاهر آن درست است. خوشبختانه به مرور زمان  روترها زیباتر می‌شوند.

مسیریاب‌هایی هستند که شبیه سفینه‌های فضایی هستند، مسیریاب‌هایی نیز هستند که نامحسوس‌تر می‌باشند، و روترهایی که خوب، شبیه روترها هستند.

به یاد داشته باشید، شما باید هر روز به آن نگاه کنید.

5) برند

اگر قبلاً تجهیزات شبکه‌ای دارید، ممکن است بخواهید از آن مارک استفاده کنید.

اما اگر روی برندی خاص تعصب ندارید، باید به نام‌های معتبر نگاه کنید. Cisco، D-Link، Netgear، TP-Link و Zyxel همه برندهای معروفی هستند که باید به آن‌ها توجه کنید.

ارزش این را دارد که به وبلاگ‌ها و مجلات نگاهی بیندازید، نظرات را بخوانید و از آزمایش‌های نرم‌افزار رایگان برای یافتن برندی مناسب خود استفاده کنید.

جدیدترین اخبار این حوزه

83 درصد روترهای خانگی و اداری دارای آسیب‌پذیری‌هایی هستند که هکرها می‌توانند به‌راحتی از آن‌ها استفاده کنند.

طبق گزارشی که این هفته توسط موسسه مصرف‌کنندگان آمریکایی  (ACI)درباره‌ی امنیت روتر‌ها منتشر شد بیش از یک‌چهارم این آسیب‌پذیری‌ها در وضعیت بحرانی و خطرناک به‌ سر می‌برند.

در این تحقیق 186 روتر وای‌فای، از 13 تولیدکننده ازجمله پرچم‌دارانی مثل  Linksys، Belkin، NETGEAR  و D-Link آزمایش شدند.

بر اساس گزارش این تحقیق این روترها نتوانسته‌اند نقص‌های امنیتی شناخته‌شده را برطرف کنند و همین امر باعث به خطر افتادن دستگاه و اطلاعات مصرف‌کنندگان می‌شود. که در نهایت ممکن است به فعالیت‌های شرورانه‌ای ماند سرقت هویت، جعل یا خرابکاری منجر شود.

محققین مجموعه‌های متن‌ باز (open-source) را دلیل اصلی نقص امنیتی در سفت‌افزار روتر (firmware) دانسته‌اند. طبق گزارش، هکرها سخت‌افزارهایی مانند روترها را هدف قرار می‌دهند. زیرا آن‌ها معمولاً به‌حال خود رها شده‌اند و نرم‌افزار همراه آن‌ها که به آن سفت‌افزار می‌گویند به‌ندرت به‌روز می‌شود.

مسئله‌ای که مشکلات امنیتی روترها را بیشتر می‌کند دسته‌ای از پچ‌های ضعیف است که توسط بیشتر مصرف‌کنندگان و فروشندگان استفاده می‌شود.

بر اساس گزارش رفع این آسیب‌پذیری‌ها تا حدی با خود مصرف‌کننده است که باید سفت‌افزار یا نرم‌افزار روتر را به‌روز کند. علاوه بر این، تولیدکنندگان معمولاً راه‌های ساده‌ای را برای به‌روزرسانی سفت‌افزار توسط مصرف‌کننده در نظر نگرفته‌اند و فکر می‌کنند که ایجاد یک پروتکل امنیتی برای محصولشان به‌نوعی هزینه‌ی اضافی است.

در گزارش موسسه‌ی مصرف‌کنندگان آمریکایی ذکر شد؛ که فروشندگان معمولاً از حقه‌های مختلفی استفاده می‌کنند تا خریداران اصلاً به یاد به‌روزرسانی سفت‌افزار هم نیفتند.

بر اساس این گزارش گاهی به‌روزرسانی سفت‌افزار در صورتی انجام می‌پذیرد که مصرف‌کننده محصول خود را نزد تولیدکننده ثبت کرده باشد، درحالی‌که در مواقعی دیگر به‌روزرسانی‌ها به‌صورت آنلاین نیستند و یا اصلاً برای روترهای قدیمی عرضه نمی‌شوند.

گزارشی از آزمایش‌های صورت گرفته بر روی روترها

طبق گزارش از 186 روتر آزمایش‌شده فقط 17 درصد آن‌ها آسیب‌پذیری نداشتند. محققین اظهار دارند که هر روتر مورد آزمایش به‌طور متوسط دارای 172 آسیب‌پذیری است.

از میان این آسیب‌پذیری‌ها 7 درصد در دسته‌بندی وخیم و بحرانی قرار می‌گیرند که این دسته‌بندی بر اساس استانداردهای ملی و طبقه‌بندی دیتابیس آسیب‌پذیری فناوری ملی انجام شده است. 21 درصد روترها در این آزمایش دارای آسیب‌پذیری‌های زیاد، 60 درصد دارای آسیب‌پذیری‌های متوسط و 12 درصد دارای نقص‌های جزئی بودند.

بر اساس این گزارش هدف محققین این است که این وسایل برقی نفوذناپذیر و همچنین اطلاعات مصرف‌کنندگان ایمن باقی بماند. و احتمال آسیب‌پذیری و انتشار بدون اجازه‌ی آن‌ها کاهش یابد.

اما نتایج نشان می‌دهند که این روترها به‌شدت آسیب‌پذیر هستند و به‌زودی هدف حملات سایبری خواهند بود.

جمع‌بندی

روتر یک بخش حیاتی از شبکه کامپیوتر شما‌ست. در واقع کلید ارتباط موفق در سراسر شبکه خانه یا محل کار شما است.

دوست عزیز

به انتهای این مقاله رسیدیم. از اینکه تا به اینجای کار با ما همراه بودید، سپاسگزاریم. خوشحال می‌شویم که نظر شما عزیزان را در قسمت کامنت مطالعه کنیم. اگر به مطالب بیشتر در حوزه‌ی امنیت و هک علاقمندید می‌توانید وبلاگ ما را دنبال کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.